Gå til innhold

Drikkepress blant godt voksne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har passert 50 år og tilhører en munter vennegjeng som stadig er ute på noe.  Jeg har alltid vært glad i å ta en bytur, men kjenner nå at jeg begynner å bli lei.  Jeg synes fremdeles det er hyggelig å gå ut å ta en øl eller to, men så vil jeg gå over til å drikke brus eller vann. Da blir jeg kalt for festbrems, eller det kommer utsagn som "en til kan du ta" eller "jo du må holde meg med selskap en runde til".  Det begynner faktisk å ta fra meg lysten på å bli med ut.  Er det flere godt voksne som opplever dette? (eller som kjenner seg igjen i "mase-rollen")

Anonymkode: 057d4...b41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har passert 50 år og tilhører en munter vennegjeng som stadig er ute på noe.  Jeg har alltid vært glad i å ta en bytur, men kjenner nå at jeg begynner å bli lei.  Jeg synes fremdeles det er hyggelig å gå ut å ta en øl eller to, men så vil jeg gå over til å drikke brus eller vann. Da blir jeg kalt for festbrems, eller det kommer utsagn som "en til kan du ta" eller "jo du må holde meg med selskap en runde til".  Det begynner faktisk å ta fra meg lysten på å bli med ut.  Er det flere godt voksne som opplever dette? (eller som kjenner seg igjen i "mase-rollen")

Anonymkode: 057d4...b41

Hvor gamle er "vennegjengen" din? Dette er jo litt pinlig, er ikke deg det er noe galt i. Er jo menneskene du bruker tid på....tenkt litt på dette.

Drikkepress er nesten mer utbredt i din alder faktisk. Om du for eks går å bestiller kan du jo kjøpe alkofritt til deg selv i samme glass. Det er faktisk nok til at noen holder kjeft, dessverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Nyttig skrev:
 

Hvor gamle er "vennegjengen" din? Dette er jo litt pinlig, er ikke deg det er noe galt i. Er jo menneskene du bruker tid på....tenkt litt på dette.

Drikkepress er nesten mer utbredt i din alder faktisk. Om du for eks går å bestiller kan du jo kjøpe alkofritt til deg selv i samme glass. Det er faktisk nok til at noen holder kjeft, dessverre.

Vi er rundt 50 alle sammen, noen litt over og noen litt under.  En del av oss har vokst opp sammen, og de andre kom flyttende til nabolaget da vi hadde små barn. Vi er en sammensveiset gjeng som har delt både sorger og gleder i alle år, og jeg er veldig glad i dem alle.  Det er først de seneste årene at dette har blitt en greie for meg, og jeg har prøvd å prate med dem om det. Noen forstår det, andre bare tuller det bort og fortsetter på samme måten.  Nå er det selvfølgelig ikke noe kjempeproblem, vi er tross alt ikke ute hver helg 😄  Det handler jo om at vi går på teater, kino eller ut for å spise middag, og så skal vi ta en øl og skravle litt mer etterpå.  Jeg skal jamen prøve tipset ditt om å få alkoholfritt i vanlig ølglass, jeg liker nemlig å våkne uten hangover!

Anonymkode: 057d4...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 og opplever det samme. Drikker gjerne alkoholfritt øl etter en øl/vin, men det faller ikke i god jord. Ofte «smugdrikker» jeg alholfri øl og later som om det er vanlig.

Men jeg begynner å bli så lei at jeg har begynt å søke nye venner. Synes det er latterlig og umodent.

Anonymkode: 7318d...0ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også det er altfor mye alkoholfokus både i jobb og vennesammenheng. Jeg liker godt både øl og vin, men kan bare drikke et par enheter pga sykdom.

Det er først etter at jeg passerte 35 som jeg finner det uproblematisk å gå over til alkoholfritt eller evt droppe enkelte sammenkomster fordi det er så sterkt fokus på alkohol. Da sier jeg hva grunnen er, og det blir respektert. Tror den endringen mest skjedde i meg selv, at jeg klarte å sette foten ned, og ikke at de rundt meg endret seg. Nå står jeg i at jeg drikker lite/moderat, og det er faktisk helt greit. Men da jeg var i 20- og begynnelsen av 30-åra var dette fryktelig vanskelig. Det ble ikke uttalt at jeg var festbrems, men jeg følte det lå der. 

Anonymkode: 44c48...c90

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30, men opplever langt mer drikkepress på arrangementer med overvekt av 50-, 60- og 70-åringer enn blant mine jevnaldrende. På fester i vennegjengen vil vi snakke, oppdatere oss på hverandre, vitse og le. På f.eks. slektstreff med snittalder på 60 skal det danses, opptres, skrønes og holdes fylletaler...masse greier ingen kommer seg gjennom edru.

Anonymkode: 06d34...235

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja. Det er mye drikking blant 50- åringer. 

Anonymkode: d3f48...ce0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har passert 50 år og tilhører en munter vennegjeng som stadig er ute på noe.  Jeg har alltid vært glad i å ta en bytur, men kjenner nå at jeg begynner å bli lei.  Jeg synes fremdeles det er hyggelig å gå ut å ta en øl eller to, men så vil jeg gå over til å drikke brus eller vann. Da blir jeg kalt for festbrems, eller det kommer utsagn som "en til kan du ta" eller "jo du må holde meg med selskap en runde til".  Det begynner faktisk å ta fra meg lysten på å bli med ut.  Er det flere godt voksne som opplever dette? (eller som kjenner seg igjen i "mase-rollen")

Anonymkode: 057d4...b41

Ja.

Jeg ble til slutt utelatt fra sosiale sammenhenger fordi jeg sluttet å drikke.
Begrunnelsen var at de følte at jeg, siden jeg var edru, vurderte dem, og at de ble så selvbevisste at de ikke klarte kose seg.

Faktum er at jeg dømte ingen.  Jeg sluttet å drikke av medisinske årsaker (burde ikke innta alkohol på grunn av medikamentutløst leverskade), og det lå ingen moralisme bak valget, alt satt i deres hode.
 

Det er flere år siden dette skjedde, og i dag tenker jeg at hvis de ikke tør være sammen med andre enn de som drikker like mye/ofte som dem selv, bør de kanskje begynne å se på seg selv og eget alkoholinntak i stedet for å rette pekefingeren mot andre.

 

Anonymkode: 3741e...603

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får i tillegg masse spørsmål etter turer/ferier med kjæresten om vi drakk. Vi pleier aldri å drikke annet enn ett glass vin til maten fordi vi vil være opplagt til aktiviteter, fjellturer osv. Da kommer alltid kommentarer om at det er kjedelig osv. Det er liksom ikke interessant hva vi ellers har drevet med.

Anonymkode: 7318d...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og lov vi er flere. Er selv over 50 og opplever dette blant mine nærmeste hver gang vi finner på noe. Jeg kan ikke drikke alkohol pga medisiner men hun ene skjønner det bare ikke. Hver gang det er drikking kommer dette opp, er rimelig irritert. Det er ikke det verste en må stå over. Jeg koser meg fordet. Siden vi er så voksne trodde jeg vi var kommet over drikkepresset fra ungdomstiden. Tror jeg fikk min andel alkohol i ungdommen 😄 Savner det ikke heller. Dumt vi må forsvare oss hver gang i stedet for bare og ha det kjekt sammen. 

Anonymkode: 5b495...a44

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har droppet en del sammenkomster pga dette. Jeg har også droppet ferieturer jeg kunne blitt med på, for jeg er virkelig ikke interessert i å sitte og drikke bøttevis med vin hver kveld. Og nei, det er ikke så veldig mye bedre og fornuftig selv om vi sitter på verandaen og drikker i stedet for å gå på et diskotek og danse. Da drar jeg heller på ferie alene og bruker tiden på andre ting enn å være full og fyllesjuk. Det ironiske er at mange av disse mener de selv har et avslappet og positivt forhold til alkohol. 

En stund drakk jeg ikke i det hele tatt, rett og slett fordi jeg ikke hadde lyst på. Det smakte ikke godt, og jeg likte ikke å være beruset. Da var det en av dem som i flere år etterpå, fikk for seg at jeg hadde det så innmari vanskelig i den tiden at jeg ikke klarte å drikke. Det gikk faktisk ikke an å få det inn i hodet hans at det lå ingenting traumatisk bak. 

Drikkepresset opphører ikke selv om man ikke er 20 år lenger. Dyrt er det også. Jeg er glad i god vin, men denne evigvarende fylla som bare har tatt en mer voksen form har jeg ikke så veldig sansen for. 

Anonymkode: d3f48...ce0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rent hypotetisk, jeg tror kanskje at du trigger andre sin bekymring over at de selv drikker for mye. Din atferd viser at du har kontroll over alkoholen, ikke motsatt, og dette kan virke provoserende på de som innerst inne savner å ha denne kontrollen. Er det slik at det er de som drikker mest i din venninnegjeng, som har mest problemer med at du ikke drikker?

Anonymkode: cf332...3df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i 30-årene og opplever også dette med noen av mine omgangsvenner. Jeg er veldig glad i vin, men glass på glass er ikke godt. I tillegg er jeg ikke interessert i å bli full, da jeg ikke orker fyllesyke. Jeg er rett og slett ikke interessert i å ødelegge påfølgende dag pga at jeg har drukket for mye dagen før. Blir til at jeg nesten unngår dette, fordi jeg bli så lei det evinnelige maset om mer alkohol.

Det jeg syns er rart (eventuelt morsomt) er at disse vennene som er opptatt av et glass til, ny runde og være oppe til det stenger- blir skikkelig sjokkerte hvis jeg tar meg et glass vin på verandaen min klokken 12 en lørdag i sola. Det er nærmest uakseptabelt😅 

Men kanskje det som viser forskjellen på er sunt/usunt alkoholforbruk? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyllekultur er jo gammel tradisjon i Norge.

Jeg er 40år, før drakk jeg type 3-4øl. Likte dette godt, men etterhvert fikk jeg mer og mer hangover. Så da stoppet jeg, det var da man så hvor enkle og usikkre mennesker er: man drikker pga andre gjør det. Følger presset rundt seg, vi norske er ekstreme når det kommer til gruppepress. Følger du ikke flokken er du utestengt ganske fort. Mange tørr heller ikke være seg selv, de må drikke for å "slå seg løs". Drikke seg til mot...

Nå i dag avstår jeg alle ting som er basert på alkohol, drar du litt ut av Norge vil du møte land som har helt annen drikkekultur. Italia/spania etc.

Beste tipset er å finne seg ny omgangskrets, folk som ikke godtar at du er alkofri er ikke noe å bruke tiden på. Det er også naturlig at man ikke gidder bruke tid på de som liker å drikke når man ikke gjør det selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, Kristanna skrev:
 

Jeg er i 30-årene og opplever også dette med noen av mine omgangsvenner. Jeg er veldig glad i vin, men glass på glass er ikke godt. I tillegg er jeg ikke interessert i å bli full, da jeg ikke orker fyllesyke. Jeg er rett og slett ikke interessert i å ødelegge påfølgende dag pga at jeg har drukket for mye dagen før. Blir til at jeg nesten unngår dette, fordi jeg bli så lei det evinnelige maset om mer alkohol.

Det jeg syns er rart (eventuelt morsomt) er at disse vennene som er opptatt av et glass til, ny runde og være oppe til det stenger- blir skikkelig sjokkerte hvis jeg tar meg et glass vin på verandaen min klokken 12 en lørdag i sola. Det er nærmest uakseptabelt😅 

Men kanskje det som viser forskjellen på er sunt/usunt alkoholforbruk? 

Ja, men du har jo land der man KUN drikker 1 glass vin til lunsj. Så ferdig. En lur mann fortalte meg dette på reise, KUN til lunsj. Fordi han orket ikke på kvelden å føle seg redusert dagen etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2018 den 18.27, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har passert 50 år og tilhører en munter vennegjeng som stadig er ute på noe.  Jeg har alltid vært glad i å ta en bytur, men kjenner nå at jeg begynner å bli lei.  Jeg synes fremdeles det er hyggelig å gå ut å ta en øl eller to, men så vil jeg gå over til å drikke brus eller vann. Da blir jeg kalt for festbrems, eller det kommer utsagn som "en til kan du ta" eller "jo du må holde meg med selskap en runde til".  Det begynner faktisk å ta fra meg lysten på å bli med ut.  Er det flere godt voksne som opplever dette? (eller som kjenner seg igjen i "mase-rollen")

Anonymkode: 057d4...b41

Jøss. Vokser ikke folk fra dette noen gang? Er slitsomt med dette maset om at man må drikke alkohol i alle situasjoner alltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme ,men jeg får pes for å ikke drikke på dagen. Mine venner mener at helg/ferier betyr drikking til lunsj. Jeg hater å drikke alkohol på dagen, men får pes for å drikke vann/brus til lunsj når vi er på f.eks fjellet, i utlandet. Får skikkelig pes, til og med når jeg sier at jeg ikke vil drikke rundt barna. Dropper venninne turer til utlandet, da det egentlig bare betyr dagfyll.

Anonymkode: 2746c...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...