Gå til innhold

lett å  gå ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste klarer vel å gå ned i vekt om de holder seg til et lavere kaloriinntak og holder seg til den nye treningsrutinen. Det vanskelige er jo nettopp det - å fortsette den positive endringen over lengre tid som fører til vektnedgang. De fleste som "slanker seg" gir vel ganske kjapt opp fordi det er urealistisk å være på diett hele tiden. De fleste som har gått fra overvektige til sunne og friske sier jo at hemmeligheten er at de har gjort en livsstilsendring. Ikke en midlertidig diett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk ned fra 90 til 89 på under en uke ved å gå i underskudd (tilpasset meg, min alder, kjønn, høyde og aktivitetsnivå). Kroppen min bruker ca 1600 kalorier kun på å "eksistere", altså fungere normalt. Så kan man plusse på 500 kalorier til alle typer ting man gjør (gre håret, dusje, skrive på tastatur :P osv). Jeg spiser 1750 kalorier per dag, men må minke jo mer jeg går ned i vekt. En som veier 60 kg bruker kanskje 1400 kalorier på å holde kroppen i gang, og da må man jo tilpasse kostholdet ut i fra det.

Før jeg begynte å telle kalorier, innså jeg virkelig ikke hvor kaloririk mat jeg spiste, og hvor mye jeg faktisk spiste. Så ja, å gå ned i vekt kan være lett hvis man vet hva det innebærer, og selvfølgelig motivasjonen til å gjøre det. Nei, jeg syns virkelig ikke knekkebrød med magerost er luksusmat, men det er lite kalorier og holder meg ganske mett :)  jeg unner meg en god frokost, og en relativt god middag, men ellers går det stort sett i knekkebrød, frukt, nøtter og grønnsaker, og mager mat.

Anonymkode: 57e0e...84c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 23.33, hutula1 skrev:
 

Det hjelper jo ikke bare å telle kalorier. Man må ha et underskudd i kalorier for å få ned fettprosenten ca. 7000 kcal for hver kilo med fett man vil ha vekk. Trener man hardt i tillegg, så vil man bygge muskler, og de veier som fy i forhold til fett på samme volum, så det kan ta lang tid før vekta går nedover om man erstatter fett med muskler.

Nåja...forskjellen er kun 15%

Anonymkode: 653dd...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Nåja...forskjellen er kun 15%

Anonymkode: 653dd...5a5

1 liter muskler veier kun 15% mer enn 1 liter fett?

Anonymkode: d6c45...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 22.05, AnonymBruker skrev:
 

Jeg opplever at det er lett å gå ned i vekt, når jeg først har begynt å telle kaloriene. Er det bare meg?

Anonymkode: d6c45...9db

Enig. Det handler bare om viljestyrke 😊

Anonymkode: 0636b...cbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Nåja...forskjellen er kun 15%

Anonymkode: 653dd...5a5

Det kan ikke stemme. Se her
bilde2.png__666x666_q85_subsampling-2.pn

 

Anonymkode: d6c45...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Det kan ikke stemme. Se her
bilde2.png__666x666_q85_subsampling-2.pn

 

Anonymkode: d6c45...9db

1: En blir ofte fortalt at 1kg muskler tar mye mindre plass enn 1kg med fett. «fett tar opp 3x så mye plass som muskler».

Tar man utgangspunkt i et bilde hentet fra google er det lett å gå i denne fellen. Et kjent begrep er at om en hører/leser en noe flere ganger blir det til slutt antatt å måtte stemme.

Går en inn og faktisk ser i forskningslitteraturen ser en at fettvev har en tetthet på 0.9196kg/liter (1), mens muskler har en tetthet på 1.06kg/liter (2,3). Noe som tilsvarer en forskjell på bare 15%, og dermed langt fra så stor forskjell som bildet over indikerer.

1714_45651.png

Anonymkode: 653dd...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

1 liter muskler veier kun 15% mer enn 1 liter fett?

Anonymkode: d6c45...9db

Japp.

Anonymkode: 653dd...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

1: En blir ofte fortalt at 1kg muskler tar mye mindre plass enn 1kg med fett. «fett tar opp 3x så mye plass som muskler».

Tar man utgangspunkt i et bilde hentet fra google er det lett å gå i denne fellen. Et kjent begrep er at om en hører/leser en noe flere ganger blir det til slutt antatt å måtte stemme.

Går en inn og faktisk ser i forskningslitteraturen ser en at fettvev har en tetthet på 0.9196kg/liter (1), mens muskler har en tetthet på 1.06kg/liter (2,3). Noe som tilsvarer en forskjell på bare 15%, og dermed langt fra så stor forskjell som bildet over indikerer.

1714_45651.png

Anonymkode: 653dd...5a5

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Japp.

Anonymkode: 653dd...5a5

Takk for oppklaring! :) 

Anonymkode: d6c45...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

 

Takk for oppklaring! :) 

Anonymkode: d6c45...9db

No prob. Det tar også kortere tid å kvitte seg med 1 kg fett enn å bygge 1 kg muskler:-)

Anonymkode: 653dd...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk ned fra 94 til 80 kg så teller jeg kalorier og det gikk ganske greit. Men nå står jeg bom fast på 78 kg. Klarte å gå ned til 76 kg, men gikk fort opp igjen. Det virker som at jeg er nær min idealvekt og nå er det virkelig vanskelig å gå ned mer. Og nå trener jeg mye mer enn før. Jeg vil ned til 70 kg, det er min normalvekt. Var dette jeg veide i alle år før jeg ble gravid og gikk opp totalt 30 kg (to graviditeter).

Har nå tenkt å kjøre lavkarbo frem til jul, husker jeg prøvde det litt og det hjalp ufattelig mye bare å kutte ut poteter, ris og pasta, det er jo masse karbohydrater bare der. Spise minst mulig brød og null snop så klart. Spe på med mer fett. Grunnen er at kroppen først omdanner karbohydrater til fett, og tærer ikke på fettet før karbohydratene er brukt opp. Derfor tærer kroppen fortere på fettet når man spise lite karbohydrater, og ergo går msn fortere ned.

Så vil jeg sakte men sikkert introdusere litt vanlig mat i kostholdet igjen, når kroppen er vant med sin nye vekt. Jeg leste at om man har veid mye lenge, så er kroppen innstilt på å veie så mye, og det er vanskelig å gå ned. For meg gjelder dette en 3-4 år. 

Før jeg ble gravid var det null problem å gå ned noen kilo, pga kroppen da var vant til å veie mindre.😉

Ønsker alle lykke til med sine vektreduksjoner, uansett vei man velger!🙂

Anonymkode: 87f3e...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Er dette sant? Altså forsket på? Første gangen jeg hører det.

Anonymkode: af2f6...077

Om det nå er så lett å gå ned i vekt, så er det jo rart det finnes så mange overvektige som ikke  klarer det selv om de "gjør det rett". 

Anonymkode: cac79...2f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Enig. Det handler bare om viljestyrke 😊

Anonymkode: 0636b...cbb

Var det så enkelt ville flere ha vært slanke

Anonymkode: cac79...2f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/19/2018 at 10:57 PM, AnonymBruker said:
 

Jeg går ikke fort ned i vekt, men sakte men sikkert. Har du regnet ut riktig kaloribehov, ut i fra hvor mye du skal gå ned, hvor aktiv du er, alder  m.m?  Den kalkulatoren jeg linket til, tar hensyn til slike detaljer.

Anonymkode: d6c45...9db

I følge den kalkulatoren din er jeg overvektig, så takk for den😂

føles veldig rart. Har vært tynn hele livet så denne nye tilværelsen er så nytt for meg. Overvektig liksom...

Jeg har en app som heter «Lifesum», i følge den appen skal jeg ligge på maks 1400 kalorier om dagen. Samsvarer med linken din. Appen er lett å bruke og jeg føler jeg har slurvet litt, men de ukene jeg tok det seriøst så jeg heller ingen resultater. Siden du svarte meg har jeg gått opp 2kg og jeg forstår ikke hvordan. Kanskje jeg spiser ting som jeg glemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...