Gå til innhold

Vegghengt eller gulvstående toalett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå skal det dog være sagt at jeg aldri oppgraderer bolig uten å tenke kostnader og hva som lønner seg ved et salg. Kjører ikke på med luksus i en bolig jeg uansett ikke skal bo i leeenge. Benkeplate på kjøkken i granitt og Miele innebygde hvitevarer får vente til jeg får eneboligen min som jeg skal bli gammel i :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun gulvtoalett for meg. Jeg syns at alle som skal bruke toalett må lære seg å sitte uansett hva de skal gjøre der. Man blir ikke mindre mann av å sitte. 

Anonymkode: 129ea...f7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vegghengt på nye bad og ved renoveringen helt klart!

Men for all del bruk rørlegger. Det er mange sisterner som har blitt montert av «hobbyrørleggere» som ikke er oppdatert på kravene. 

Med membran bak sisternen og siklemikk er det ikke noe problem å oppdage evt. lekkasje. Man kommer enkelt til bak trykkplaten om man ved senere tidspunkt må bytte deler. Har veldig sjeldent vært noe tull med Geberit sisterner. 

Anonymkode: ae860...9dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

 Vegghengt på nye bad og ved renoveringen helt klart!

Men for all del bruk rørlegger. Det er mange sisterner som har blitt montert av «hobbyrørleggere» som ikke er oppdatert på kravene. 

Med membran bak sisternen og siklemikk er det ikke noe problem å oppdage evt. lekkasje. Man kommer enkelt til bak trykkplaten om man ved senere tidspunkt må bytte deler. Har veldig sjeldent vært noe tull med Geberit sisterner. 

Anonymkode: ae860...9dd

Det å bruke rørlegger betyr ikke nødvendigvis at en får en god installasjon.. Dessverre!

Men, det er selvsagt viktig å følge kravene, for forsikringens del! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Oppgitt78 skrev:
 

Det å bruke rørlegger betyr ikke nødvendigvis at en får en god installasjon.. Dessverre!

Men, det er selvsagt viktig å følge kravene, for forsikringens del! 

 

Man må velge en som har respekt for faget. Det finnes heldigvis flest dyktige rørleggere, men noen få ødelegger for andre. 

 

Anonymkode: ae860...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Man må velge en som har respekt for faget. Det finnes heldigvis flest dyktige rørleggere, men noen få ødelegger for andre. 

 

Anonymkode: ae860...9dd

Jeg kan bare uttale meg på bakgrunn av egne erfaringer, etter et kvart århundre i byggebransjen. 

De verste problemene jeg har funnet ved rehab har vært forårsaket av fagfolk, og det er skremmende..

Bransjen burde vært flinkere til å luke ut de useriøse, selv om det er vanskelig å få til gode løsninger for en slik kvalitetssikring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Oppgitt78 skrev:
 

Jeg kan bare uttale meg på bakgrunn av egne erfaringer, etter et kvart århundre i byggebransjen. 

De verste problemene jeg har funnet ved rehab har vært forårsaket av fagfolk, og det er skremmende..

Bransjen burde vært flinkere til å luke ut de useriøse, selv om det er vanskelig å få til gode løsninger for en slik kvalitetssikring.

Det er vanskelig å luke ut fordi det er stor mangel på fagfolk. 

På rehab prosjekter er det ofte det billigste anbudet som får jobben, det kan være noe av grunnen. De billigste tilbudene inneholder ofte ikke det samme som det neste tilbudet. Og noen priser seg rett og slett lavt for å få jobben og så må de få ekstra timer/mersalg for i det hele tatt tjene penger. 

 

Anonymkode: ae860...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Oppgitt78 skrev:
 

Jeg kan bare uttale meg på bakgrunn av egne erfaringer, etter et kvart århundre i byggebransjen. 

De verste problemene jeg har funnet ved rehab har vært forårsaket av fagfolk, og det er skremmende..

Bransjen burde vært flinkere til å luke ut de useriøse, selv om det er vanskelig å få til gode løsninger for en slik kvalitetssikring.

Det er vanskelig å luke ut fordi det er stor mangel på fagfolk. 

På rehab prosjekter er det ofte det billigste anbudet som får jobben, det kan være noe av grunnen. De billigste tilbudene inneholder ofte ikke det samme som det neste tilbudet. Og noen priser seg rett og slett lavt for å få jobben og så må de få ekstra timer/mersalg for i det hele tatt tjene penger. 

 

Anonymkode: ae860...9dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 19.43, Måbarefåsiat... skrev:
 

Det viktigste når du kjøper do, er å ikke ha etasjer i lortfallet. Den ene doen vår har et utspring rett nedi, så sliten blir liggende istedenfor å dette rett ned i vannet. 

DETTE! Hva i alle dager er årsaken bak etasjene? Hvorfor designer de slike toalett? I tillegg til lortfallet, så må det svelge unna. Og så må det være behagelig å sitte på, selv om man ikke skal sitte lenge, og det bør ikke ha så mange krinker og kroker som samler støv og møkk. En periode vasket jeg 35 doskåler om dagen og jeg verdsetter virkelig vegghengte toalett. Det er skjedd litt på fronten og det er ikke større sjanser for vannskader idag på vegghengte enn stående. Det er bare tull. Hvis det gjøres skikkelig er det trygt. Sikkert anderledes for fem seks år siden men ikke nå. Flisleggerne legger membran inni kassa og så får dere rørlegger til å legge opp til rør i rør i hele badet (eller huset hvis dere kan). Det er framtida og mye tryggere ift vannlekasjer. Bad er dyrt - men er det ett rom i huset du skal legge pengene i så er det her. Be om priser på stæsj fra din lokale rørlegger. Av og til matcher de feks vvs-kupp. Selv om feks Megaflis er billig er det mye juggel ute å går.. 

Anonymkode: bcdd6...b0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2018 den 8.39, AnonymBruker skrev:
 

Hva med en (litt dyrere) mellomting?

 

321102.600.png

Anonymkode: 19e5d...eb4

Deilig å vaske skitt langs gulvet inntill denne sikkert. Badet er ett rom hvor hygiene bør være høy prioritet. I tillegg til at man bør bruke fagfolk.

At noen vil montere toalett og gjøre arbeid på badet uten å bruke godkjent rørlegger skremmer meg litt. Selv om man er aldri så handy. Skulle noe skje må man punge ut for absolutt alt selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er vanskelig å luke ut fordi det er stor mangel på fagfolk. 

På rehab prosjekter er det ofte det billigste anbudet som får jobben, det kan være noe av grunnen. De billigste tilbudene inneholder ofte ikke det samme som det neste tilbudet. Og noen priser seg rett og slett lavt for å få jobben og så må de få ekstra timer/mersalg for i det hele tatt tjene penger. 

 

Anonymkode: ae860...9dd

Selv om en opererer i et konkurransepreget marked, så bør en jo som fagmann ha nok yrkesstolthet til å utføre jobben på en sikker måte (selv om en skulle finne på å ta en liten snarvei eller to). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gasellen skrev:
 

Deilig å vaske skitt langs gulvet inntill denne sikkert. Badet er ett rom hvor hygiene bør være høy prioritet. I tillegg til at man bør bruke fagfolk.

At noen vil montere toalett og gjøre arbeid på badet uten å bruke godkjent rørlegger skremmer meg litt. Selv om man er aldri så handy. Skulle noe skje må man punge ut for absolutt alt selv. 

Nei, man må ikke nødvendigvis punge ut for alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Oppgitt78 skrev:
 

Selv om en opererer i et konkurransepreget marked, så bør en jo som fagmann ha nok yrkesstolthet til å utføre jobben på en sikker måte (selv om en skulle finne på å ta en liten snarvei eller to). 

Ja, absolutt.

Når store firma finner ut at de skal begynne med rehabilitering av blokker f.eks, uten å ha erfaring med dette, og de priser seg alt for lavt for å vinne oppdraget. Deretter kjøper de inn det billigste utstyret og håndverkerne/innleid arbeidskraft får minimalt med tid i hver leilighet. 

Sier bare at det vel så ofte er ledelsen som har skyld i at det blir reklamasjonsarbeid.

Anonymkode: ae860...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Oppgitt78 skrev:
 

Nei, man må ikke nødvendigvis punge ut for alt selv.

Ikke nødvendigvis. Men i svært mange tilfeller. Stort sett er ikke det en sjanse folk har råd til å ta, men de skjønner det ikke selv før det er for sent. 

Enten fordi de skal spare penger der og da, fordi mannen er så handy eller for stolt til å leie inn andre eller fordi de ikke skjønner alvoret av vannskade. Vi hadde vannskade i forholdsvis nyinnkjøpt bolig. Drypp fra varmtvannstank som førte til skader i flere rom. Heldigvis var tanken montert av fagfolk (tenk om tidligere eier hadde funnet ut at dette kunne han gjøre selv?) og vi fikk utbetalt de 80 000,- det kostet å reparere skadene. 

Veggmonterte toalett oppmontert etter dagens regler og med rør i rør system har overhodet ikke større sjanse for vannlekasje enn gulvmontert. Men det avhenger av riktig montering, skikkelig merke av toalett og sisterne. Feks Gerberit. Støtt opp om den lokale rørlegger'n. 

Anonymkode: bcdd6...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke nødvendigvis. Men i svært mange tilfeller. Stort sett er ikke det en sjanse folk har råd til å ta, men de skjønner det ikke selv før det er for sent. 

Enten fordi de skal spare penger der og da, fordi mannen er så handy eller for stolt til å leie inn andre eller fordi de ikke skjønner alvoret av vannskade. Vi hadde vannskade i forholdsvis nyinnkjøpt bolig. Drypp fra varmtvannstank som førte til skader i flere rom. Heldigvis var tanken montert av fagfolk (tenk om tidligere eier hadde funnet ut at dette kunne han gjøre selv?) og vi fikk utbetalt de 80 000,- det kostet å reparere skadene. 

Veggmonterte toalett oppmontert etter dagens regler og med rør i rør system har overhodet ikke større sjanse for vannlekasje enn gulvmontert. Men det avhenger av riktig montering, skikkelig merke av toalett og sisterne. Feks Gerberit. Støtt opp om den lokale rørlegger'n. 

Anonymkode: bcdd6...b0b

Alt avhenger av skikkelig montering, uansett hvem som har stått for utførelsen. 

Drypp fra VVT er oftest enten en slurvefeil fra montøren, eller fabrikasjonsfeil. Slike slurvefeil har jeg sett mye oftere der det har vært fagfolk. 

En annen gjenganger er at det ofte tar lenger tid før «fagmannsfusk» blir oppdaget, da huseier ikke følger med/sjekker etterpå (slik de gjerne gjør hvis de har utført jobben selv). Det er jo naturlig å tenke at når en har betalt en fagmann, så er jobben bra utført..

For folk flest, så er det selvsagt lurest å benytte rørlegger! Men, følg med på arbeidet som er utført..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 10/19/2018 at 4:36 PM, AnonymBruker said:
 

Vegghengt. Mye lettere å holde rent, har hatt både stående og vegghengt .Det er ikke noe problem å bytte vegghengt do selv heller om noe skjer, så den der holder ikke 🤣. Da doen min sprakk byttet jeg doen med god hjelp av kjæresten. De eneste tilfellene jeg hadde vurdert gulvstående var om jeg hadde et gammel hus med landlig stil, da kan det se nostalgisk og koselig ut. 

Anonymkode: 8f264...c8a

Hvordan klarte doen din å sprekke? 😮

Anonymkode: 6c948...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oppgitt78 skrev:
 

Alt avhenger av skikkelig montering, uansett hvem som har stått for utførelsen. 

Drypp fra VVT er oftest enten en slurvefeil fra montøren, eller fabrikasjonsfeil. Slike slurvefeil har jeg sett mye oftere der det har vært fagfolk. 

En annen gjenganger er at det ofte tar lenger tid før «fagmannsfusk» blir oppdaget, da huseier ikke følger med/sjekker etterpå (slik de gjerne gjør hvis de har utført jobben selv). Det er jo naturlig å tenke at når en har betalt en fagmann, så er jobben bra utført..

For folk flest, så er det selvsagt lurest å benytte rørlegger! Men, følg med på arbeidet som er utført..

 

Det sier mannen min også, han monterer selv. Har montert 4 toaletter opp gjennom årene og ingen lekkasje. 

Anonymkode: 82d26...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk i begge husene jeg har kjøpt opplevd både feil i sisterna å lekk wc grunnet dårlig pakkninger. Tilfrestillelsen at det er så lett å fikse, at selv en med ti tommeltotter får til. Derfor ville jeg aldri hatt vegghengt wc.

Anonymkode: 7cfd5...4ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Gasellen skrev:
 

Deilig å vaske skitt langs gulvet inntill denne sikkert. Badet er ett rom hvor hygiene bør være høy prioritet. I tillegg til at man bør bruke fagfolk.

At noen vil montere toalett og gjøre arbeid på badet uten å bruke godkjent rørlegger skremmer meg litt. Selv om man er aldri så handy. Skulle noe skje må man punge ut for absolutt alt selv. 

Jeg tipper doen på bildet er en utstillingsmodell, midlertidig montert uten vanntilkobling etc. Sprekken mot gulvet ville selvsagt bli tettet med silikon når det ble montert permanent på et bad. 

Sånn rent bortsett fra det synes jeg det var klumpete og mindre pent, så ikke noe jeg hadde valgt selv. 

Ellers har jeg vært borti vegghengte toaletter som svikter når jeg setter meg, så hele veggplata bak toalettet beveger seg. Jeg vet det ikke er vanlig, og at noen antakelig har gjort en feil ved monteringen, men likevel. 

Anonymkode: 71e92...5e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...