Gå til innhold

Vegghengt eller gulvstående toalett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal renovere badet, og jeg og mannen er veldig uenige om hva slags toalett vi skal ha. Han synes vi skal ha på gulv da det er billigere, enklere å bytte selv om det trengs, eller bytte feks pakninger selv, tryggere ved lekkasje. Jeg vil ha på vegg fordi det er finere og lettere å vaske rundt. Trodde alle tok vegghengt nå til dags, men vi var innom en baderomsbutikk her om dagen, og de hadde minst 20 typer gulvstående..... Noen fordeler med det ene eller andre? Noen som har pusset opp nylig som har valgt gulvmodell, fornøyde i såfall?! Vi kommer til å pusse opp på delvis buskjett, baderomsbelegg på gulv, og plater på vegg samt dusjkabinett. Regner med at det blir minst 200 K uansett. Alle tips ang toaletter eller andre ting å tenke på tas imot med takk! 

Anonymkode: ff9fc...21d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde valgt vegghengt. Mye lettere å holde rent. Og et stort pluss om dere skulle komme til å selge. 

Er vel ingen i dag som velger gulvstående om de pusser opp?

Anonymkode: 89fc1...0fe

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er enig med mannen din, i tillegg til de argumentene du allerede har nevnt, er det visst noe med vinkel og fall ( 😂), han synes gulvstående er mest behagelig. 

Anonymkode: 19e5d...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri i verden valgt gulvstående toalett i dag om jeg kunne velge!

Jeg har nettopp flytta fra leilighet med gulvstående do til nytt hus med vegghengt do. Oppgraderte til en litt sånn rundere versjon uten noen kriker og kroker. Det er så enkelt å vaske! Kanskje du kan si til mannen din at han får ta ansvaret med å vaske dass hvis han insisterer på gulvstående. 

Anonymkode: 28b08...f4d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegghengt. Mye lettere å holde rent, har hatt både stående og vegghengt .Det er ikke noe problem å bytte vegghengt do selv heller om noe skjer, så den der holder ikke 🤣. Da doen min sprakk byttet jeg doen med god hjelp av kjæresten. De eneste tilfellene jeg hadde vurdert gulvstående var om jeg hadde et gammel hus med landlig stil, da kan det se nostalgisk og koselig ut. 

Anonymkode: 8f264...c8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kjøpt nybygg, og har valgt gulvstående toalett. Jeg ville i utgangspunkter ha vegghengt, synes det er finest og mest praktisk. Mannen ville ha gulvstående, og jeg gikk med på det fordi når alt kommer til alt så bryr jeg meg egentlig ikke om hvordan toalettet ser ut, og jeg fikk viljen min på andre ting, så da var det greit. 

Er vel også noe billigere med gulvstående, men er ikke sikker på hvor mye det er snakk om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegghengt uten tvil. Vi har begge deler, og jeg er dritt lei av å tørke støv og vaske den gulvstående doen. Mye lettere å komme til å vaske gulv også med vegghengt. 

Anonymkode: b5d03...478

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert mange av begge typer, og jeg valgte gulvstående for min egen del når jeg pusset opp badet for et par år siden. Ville valgt det samme igjen!

Hvis du går for vegghengt, så sørg for at det er mulig å kunne skifte ut hele enheten uten å måtte rive annet enn selve kassen rundt toalettet (ikke bygg den helt inn i veggen, men lag en kasse utenpå).

En del av de vegghengte toalettene har trang vannlås, der større «kabler» oftere blir et problem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har gutter/menn som står og tisser så er det vegghengt som er tingen. Å vaske tiss rundt kanten mot gulvet er jeg lei! 

Anonymkode: 810e0...823

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
Det er ikke noe problem å bytte vegghengt do selv heller om noe skjer, så den der holder ikke 🤣. Da doen min sprakk byttet jeg doen med god hjelp av kjæresten.

Anonymkode: 8f264...c8a

Selve skålen er veldig enkel å bytte ut, men det kan være mer plunder når noe i sisternen begynner å streike. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegghengt, uten tvil. Høres ut som menn som vil ha gulvstående aldri har vasket et toalett/badegulv i sitt liv.

Anonymkode: c3d93...d44

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegghengt, ffs! Gikk fra vegghengt til gulvstående da vi kjøpte hus og fytti som jeg hater den doen. Helt håpløs å vaske! Blir byttet ut når vi pusser opp badet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Vegghengt, uten tvil. Høres ut som menn som vil ha gulvstående aldri har vasket et toalett/badegulv i sitt liv.

Anonymkode: c3d93...d44

Jeg har vasket mangt et toalett i mitt liv, men jeg har også vedlikeholdt/reparert mange av de, samt sett hvilke følgeskader som kan dukke opp med vegghengte toaletter. 

Da blir ubeleiligheten med vask rundt gulvdoen forsvinnende liten..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg merket stor forskjell på vaskingen når vi gikk fra gulvstående til vegghengt. Tenker at hvis man velger skjult vannlås vil det ikke være stor forskjell, det finnes både på gulvstående og vegghengt.

Anonymkode: 6d3db...236

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste når du kjøper do, er å ikke ha etasjer i lortfallet. Den ene doen vår har et utspring rett nedi, så sliten blir liggende istedenfor å dette rett ned i vannet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan ikke si jeg merket stor forskjell på vaskingen når vi gikk fra gulvstående til vegghengt. Tenker at hvis man velger skjult vannlås vil det ikke være stor forskjell, det finnes både på gulvstående og vegghengt.

Anonymkode: 6d3db...236

Skjult vannlås er selvsagt det meste fornuftige valget på toalett, ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi skal renovere badet, og jeg og mannen er veldig uenige om hva slags toalett vi skal ha. Han synes vi skal ha på gulv da det er billigere, enklere å bytte selv om det trengs, eller bytte feks pakninger selv, tryggere ved lekkasje. Jeg vil ha på vegg fordi det er finere og lettere å vaske rundt. Trodde alle tok vegghengt nå til dags, men vi var innom en baderomsbutikk her om dagen, og de hadde minst 20 typer gulvstående..... Noen fordeler med det ene eller andre? Noen som har pusset opp nylig som har valgt gulvmodell, fornøyde i såfall?! Vi kommer til å pusse opp på delvis buskjett, baderomsbelegg på gulv, og plater på vegg samt dusjkabinett. Regner med at det blir minst 200 K uansett. Alle tips ang toaletter eller andre ting å tenke på tas imot med takk! 

Anonymkode: ff9fc...21d

Enig med din mann. Vegghengte toaletter har laget massive lekkasjer flere steder. De er vanskelige å oppdage lekkasjer fra før skadene er omfattende. Klarer ikke mor i huset å vaske rundt og i et gulvstående toalett, så må far ta jobben med å vaske badet. Rent estetisk er jeg enig med mor. Her må mor og far forhandle, særlig mor rundt renhold. :)

Anonymkode: 3b273...495

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gulvstående. Da sparer dere noen kroner (er vel sikkert snakk om noen tusen ift. både mengde arbeid/materialer og selve innkjøpet? Og du kan forlange at han tar seg av rengjøringen siden han får viljen sin, hehe. På mitt toalett kan jeg ta av både lokket og setet med hjelp av to knapper på hver side (gjort på tre sekunder), og jeg hiver det inn i dusjen for å vaske . Kjempeenkelt, så jeg anbefaler det uansett hva dere går for, regner med at det finnes på gulvstående også. Kanskje man bruker 3-5 minutter på å vaske rundt med klut framfor å moppe kjapt under, men det er jo veldig innbringende minutter da :) 

5 minutter i uken x52= 4,5 time per år. Regner man i arbeidsmengde blir det rundt 1000 kroner per år (hvis man heller tilbringer de 5 minuttene på en medium betalt jobb). Pluss andre fordeler som mannen din argumenter med. 

Men hvis dere bare sparer 2000 kroner så går jo vinningen opp i spinningen etter to år, så da ville jeg ha valgt veggehengt. Uansett er nok ikke type toalett utslagsgivende ved et eventuelt salg. Hvem tenker "alt er helt perfekt, Men det gulvstående toalettet gjør at jeg ikke ønsker å bo her"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et argument til. Hvis dere har planer om å bo i boligen livet ut er vel gulvstående muligens billigere å reparere/skifte ut? Mens vegghengt muligens medfører større kostnader? Og hvis dere tenker å flytte innen ti år, så blir jo det vegghengte toalettet (og kostnader) ny eiers problem? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...