Gå til innhold

Blir jeg en gammel mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg på 25 blir vel snart regnet som ung mor da 😂

Anonymkode: b9db1...951

Du er smart som gjør det valget å få barn rundt 25 år. Hvis du ikke skal ha veldig mange barn, så slipper du mest sannsynlig å slte med overgangsalderen mens du har ungdom i huset!  😀

Anonymkode: 68c91...6ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk første som 25 og andre som 28. Synes det var perfekt. Jeg er under 50 når de er i alderen for å flytte ut og blir forhåpentligvis bestemor før jeg blir 70.. 

Men jeg ser ikke på deg som gammel mor uansett. Men jeg må jo si at jeg synes 40 er gammelt til å bli gravid. Mamma fikk meg som 39 år og jeg kjenner på at jeg synes det er vanskelig å vite at hun nå er snart 70. Om ikke mange år har hun skrantende helse og jeg har fremdeles små barn.

Anonymkode: 6b61d...0ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjeleglad for at jeg fikk mitt første barn når jeg var under 30. Skulle gjerne vært enda yngre! 

Jeg er 32 år gammel og venter mitt 3. barn. Så sånn sett er vel jeg også en gammel mor til mitt kommende barn hvis du er gammel mor til ditt. 

Tenker litt på at jeg har fylt 50 år den dagen yngste fyller 18. Phew! Og det er jo da morroa begynner har jeg skjønt, med russetid og fyll. Gud a' meg.. 

Tenker at når man bikker 50 er det snart på tia med en liten pause, hvor man kan jobbe så mye man vil, reise litt, gå på byen når man ønsker (i den grad det fremdeles er et ønske/behov) og unne seg å gå til frisøren uten å drøye det så langt man klarer fordi guttungen/jentungen holder på å ta lappen eller noe anna som koster sykt med penger.. Elsker tida nå, men det er jammen meg travle dager, og regner ikke med det roer seg med det første!

Anonymkode: 31d82...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er sjeleglad for at jeg fikk mitt første barn når jeg var under 30. Skulle gjerne vært enda yngre! 

Jeg er 32 år gammel og venter mitt 3. barn. Så sånn sett er vel jeg også en gammel mor til mitt kommende barn hvis du er gammel mor til ditt. 

Tenker litt på at jeg har fylt 50 år den dagen yngste fyller 18. Phew! Og det er jo da morroa begynner har jeg skjønt, med russetid og fyll. Gud a' meg.. 

Tenker at når man bikker 50 er det snart på tia med en liten pause, hvor man kan jobbe så mye man vil, reise litt, gå på byen når man ønsker (i den grad det fremdeles er et ønske/behov) og unne seg å gå til frisøren uten å drøye det så langt man klarer fordi guttungen/jentungen holder på å ta lappen eller noe anna som koster sykt med penger.. Elsker tida nå, men det er jammen meg travle dager, og regner ikke med det roer seg med det første!

Anonymkode: 31d82...73a

Prøv å oppdra ungen? 

Dere foreldre som i så fall styrer ungen ut på fylla................. 

Anonymkode: 98f55...230

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 20.55, AnonymBruker skrev:
 

Prøv å oppdra ungen? 

Dere foreldre som i så fall styrer ungen ut på fylla................. 

Anonymkode: 98f55...230

😂 ja, det er jeg som bestemmer om en 18åring skal drikke alkohol og gå på noen blemmer eller ikke.

Så tenker jeg at jeg skal prøve å oppdra ungen min så godt jeg klarer, og jeg innbiller meg at jeg kal køare det nokså bra. Det er faktisk nettopp derforjeg innbiller meg at jeg skal være tilstede for barnet mitt også over i voksenalder. 

Anonymkode: 31d82...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama
På 19.10.2018 den 15.48, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ser at det er mange tråder her inne der folk hevder at man er gammel hvis man får de første barna i tredveårene. Jeg skal ha mitt første barn om noen uker, er 32 år gammel, vil det si at jeg nå blir kategorisert som en «gammel» mor?

Anonymkode: 09731...f76

Gammel? Jeg tenker at utgangspunktet er viktigere. Jeg var i mye bedre form enn mange yngre mødre da jeg ble gravid. Hadde perfekt helse, ikke noe mangler og løp så og si hvor dag frem til vannet røk. Var oppe og gikk like etter fødsel, gikk milevis med trilleturer og løp igjen etter 3 uker.

Definer gammel. 

Dessuten er 30 gjennomsnittet. Du er fremdeles ung når ungen er 20 og du er noe å 50. Du blir ikke en 40 år gammel bestemor, men hvordan helsen er som 70 åring er det ingen som kan forutse. Besteforeldrene til sønnen min er supersprek. Bestemor kan bli tatt for en ung dame bakfra og hun er pensjonist neste år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 19.31, AnonymBruker skrev:
 

Skjer med at godt voksne stiller slike spørsmål? 

Hvorfor bryr du deg om hva andre tenker egentlig? 

 

Anonymkode: dc723...f01

Ja, hva skjer med det? Helt merkelig... Jeg er selv 32, og kunne ikke falt meg inn å bekymre meg for om folk synes jeg er en "gammel" mor eller ei, da har man litt for få ting å bekymre seg for tenker jeg... Og litt for lite selvtillit. Grow some balls, og drit i å tenke på så mye uviktig.

Anonymkode: 881e3...a61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det å være en «gammel mor» er en tilstand. Hvis du som mor bare sitter i sofaen og ikke tar med barnet ditt på aktiviteter, osv.

Anonymkode: bd50c...846

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 19.32, AnonymBruker skrev:
 

Jeg på 25 blir vel snart regnet som ung mor da 😂

Anonymkode: b9db1...951

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 er da ikke gammelt? Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende var 29,3 år i 2017. Om man er 28 eller 32 har ikke så mye å si, det viktigste er vel om man føler seg klar for det og har noen ytre faktorer på plass (jobb, bopel o.l).

For å dra inn min egen erfaring, jeg var i begynnelsen av tjueårene da jeg fikk mine barn. Nå er de i begynnelsen av tenårene. Vi kommer til å være i midten av førtiårene når de begynner å studere, flytter ut osv. Da har vi mange år (forhåpentligvis) på reise og selvrealisering som vi ikke har hatt mulighet til med hjemmeboende barn. (Når det er sagt,gruer meg også til den dagen de flytter ut..) Vi kommer til å bli besteforeldre i begynnelsen av femtiårene (mest sannsynlig,).. Besteforeldrene dems er rundt pensjonsalder nå og de var og er en uvurderlig ressurs i barnebarnas liv.

For å dra en parallell til min venninne som ventet med å få barn til hun var 38, så ønsker hun nå at hun startet tidligere. Ja, de er ferdige med "etableringsfasen" og trenger ikke bekymre seg for økonomien, hun er rolig og moden som mor. Men de vil være rundt 60 da barna flytter ut (livet er ikke ferdig rundt 60 altså, ikke misforstå meg), besteforeldrene blir raskt for gamle til å stille opp for babyer/små barn  (de har eldre foreldre enn oss, med skrantende helse), hun kommer til å være over 40 når hun får andremann og de kommer (mest sannsynlig)  til å bli gamle besteforeldre selv. 

Men dette med alder og når det passer best å få barn er veldig individuelt. Det jeg drar frem som viktig for meg og mannen min kan være irrelevant for andre. Det er ikke alltid man er rår over omstendighetene heller. Uansett er det en velsignelse å få barn og få lov til å være mor.

Anonymkode: 3062e...fca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å være en «gammel» mor, enn å få barn før man er klar, og risikere å bli en dårlig mor...

Anonymkode: b58cd...21a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...