Gå til innhold

Jeg har funnet en kanin, hva skal jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

28 minutter siden, Hurrahei skrev:
 

Du trenger ikke kjøpe inn masse mat og høy ennå. Se det an til over helgen. 

Du kan gi den litt annen frukt og grønnsaker. Bare litt, type en eplebåt/halvt salatblad/to druer. Pass på diaré!

Den kan også få knekkebrød, ikke ferskt brød.

En teskje havregryn, litt ulike frø el nøtter om du har! 

Den spiser ikke noe særlig før den er trygg, så ikke bekymre deg, det viktigste er vann👍🏼

Det er dessverre dårlige og feil råd du kommer med her.

Det viktigste i en kanins kosthold er høy, ikke grønnsaker. Høy skal de ha hver dag, for å holde tarmfunksjonen i orden. Den bør heller få høy enn grønnsaker denne helgen.

Siterer fra Kanin.org

"Hele frø, nøtter, korn, mais, erter, linser, bønner, poteter, bambusskudd, alle melkeprodukter og råsukker bør man styre unna fordi det kan i alvorlige fordøyelsesproblemer."

"Viktig å vite om kaninens kosthold 
"Kaninens kosthold bør bestå av vann, høy, grønnsaker og pellets. Det viktigste maten til kaninen er høy og bør være 80% av hva den spiser. Grunnen til at høy er viktig er fordi det inneholder store mengder ufordøyelig fiber som hjelper kaninmager å fungere optimalt. Høy holder fordøyelsen i gang og hjelper mot kolikk/forstoppelse. ..." 
"

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med dyrebeskyttelsen og nærmeste veterinær :) 
Om du kan være fosterhjem/krisehjem fram til eier blir funnet, eller dem finner nytt hjem til den er helt supert, om du ikke kan ha den en stund selv så kan dyrebeskyttelsen finne annet fosterhjem! 
Dyrebeskyttelsen har mest sannsynlig mulighet til å komme innom med utstyr og mat dersom du trenger det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng opp lapper på alle stolpene i nabolaget og evn legg i postkasser!!!! Det vil bety såååååååå mye for den som eier den å vite at den er funnet og hvordan han/hun kan få den igjen

Når jeg mistet min kanin som barn var det livets største øyeblikk når mamma sa at noen hadde ringt og funnet den (da hang jeg opp lapper i nabolaget og la i postkassene)! 

Anonymkode: bde17...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær

Meld deg inn i den store kaninboka på Facebook. De har kjennskap til andre kanineiere, å det kan være noen der kjenner den igjen eller kjenner noen som har mistet sin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har det varmt på badet og varmekabler i gulvet så blir det mest sannsynlig for varmt for kaninen der. 

Ring dyrebeskyttelsen og snakk med de, mulig de tar i mot kaninen eller har utstyr du kan få låne inn til videre. 

Det er ikke lurt å mate kaninen med mye forskjellig, kaninen kan bli syk av det. 80-90% av det kaninen spiser i løpet av dagen bør være høy eller grønt gress. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Hurrahei skrev:
 

Du trenger ikke kjøpe inn masse mat og høy ennå. Se det an til over helgen. 

Du kan gi den litt annen frukt og grønnsaker. Bare litt, type en eplebåt/halvt salatblad/to druer. Pass på diaré!

Den kan også få knekkebrød, ikke ferskt brød.

En teskje havregryn, litt ulike frø el nøtter om du har! 

Den spiser ikke noe særlig før den er trygg, så ikke bekymre deg, det viktigste er vann👍🏼

Uff jeg håper ikke du har kanin... for alt du ramser opp at den gjerne kan få og at man kan drøye med høy er bare feil feil feil. Eneste du har rett i er at den bare skal ha bittelitt frukt 

Anonymkode: 15794...14d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kvartz skrev:
 

Hvis du har det varmt på badet og varmekabler i gulvet så blir det mest sannsynlig for varmt for kaninen der. 

Ring dyrebeskyttelsen og snakk med de, mulig de tar i mot kaninen eller har utstyr du kan få låne inn til videre. 

Det er ikke lurt å mate kaninen med mye forskjellig, kaninen kan bli syk av det. 80-90% av det kaninen spiser i løpet av dagen bør være høy eller grønt gress. 

Nei, det er ikke særlig varmt på badet. :) Grunnen til at jeg har den der er at vi har hund. Dessuten gjør det ikke noe om den hopper ut av boksen der, fordi det er ikke noe den kan gjemme seg bak eller noe den kan tygge på.

Jeg har gitt den litt gulrot og litt kaninmat som jeg fikk av slektninger som hadde noe liggende. 

Anonymkode: 0adc0...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har søkt etter kaninen. :( Jeg bor i studenthybel, men jeg er hos foreldrene mine i helga. Er det for tidlig å ringe dyrebeskyttelsen på mandag? Jeg har ikke muligheten til å ha kaninen lenger, og foreldrene mine kommer hjem fra ferie, og de vil nok ikke ha den her. 

Jeg har også dårlig samvittighet fordi jeg har ikke muligheten til å gi den et uteområdet uten at den stikker av. Jeg har bare en stor pappeske med avispapir i bunnen, og spon på toppen.

Anonymkode: 0adc0...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring Dyrebeskyttelsen i området. Vet du ikke nummeret, kontakt et veterinærkontor i distriktet og spør. De vet det sikkert. Eventuelt Foreningen for Omplassering av Dyr (FOD).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Million skrev:
 

Ring Dyrebeskyttelsen i området. Vet du ikke nummeret, kontakt et veterinærkontor i distriktet og spør. De vet det sikkert. Eventuelt Foreningen for Omplassering av Dyr (FOD).

Dyrebeskyttelsens nettside har alle lokalavdelinger og telefonnumre. :) 

Anonymkode: 0adc0...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dyrebeskyttelsens nettside har alle lokalavdelinger og telefonnumre. :) 

Anonymkode: 0adc0...ff3

Ikke alle dyrebeskyttelser er med i Dyrebeskyttelsen Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ingen har søkt etter kaninen. :( Jeg bor i studenthybel, men jeg er hos foreldrene mine i helga. Er det for tidlig å ringe dyrebeskyttelsen på mandag? Jeg har ikke muligheten til å ha kaninen lenger, og foreldrene mine kommer hjem fra ferie, og de vil nok ikke ha den her. 

Jeg har også dårlig samvittighet fordi jeg har ikke muligheten til å gi den et uteområdet uten at den stikker av. Jeg har bare en stor pappeske med avispapir i bunnen, og spon på toppen.

Anonymkode: 0adc0...ff3

Du kan ringe dem allerede i dag og evt legge igjen en beskjed :) det er fullstendig forståelig at du ikke kan ha kaninen hos deg. I tilleg blir jo kaniner syke av ingenting så det er like greit at den er hos noen som har mulighet til å følge opp :) 

Anonymkode: 15794...14d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eier funnet.:danse: Da gikk det bra til slutt.  Nå er det bare å støvsuge etter den lille krabaten! :P 

Anonymkode: 0adc0...ff3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Eier funnet.:danse: Da gikk det bra til slutt.  Nå er det bare å støvsuge etter den lille krabaten! :P 

Anonymkode: 0adc0...ff3

Så bra 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...