Gå til innhold

Hva skjedde? Merkelig bruk av blinklys


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men er vel ikke bare TS som skal ha skylda her. Det kan jo mistolkes! Og det var jo ikke en ambulanse, det var en taxi. 

Anonymkode: 8ecdb...313

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Men er det lurt (eller lov) det da? Nødblink er vel ingen erstatning for "blålys", og orange blinking i trafikken pleier jo heller å varsle at ting går litt tregere enn vanlig eller står stille enn at det går ekstra fort. I tillegg skaper det misforståelser og farlige situasjoner av den typen drosjesjåføren skapte her. For jeg mener det var drosjesjåføren som skapte situasjonen her, ikke TS. Det er ikke alltid mulig for noen som står og venter i et kryss å se om en bil har på nødblink eller om den blinker fordi den skal svinge. 

Men jeg bare synser egentlig her, og har ikke klart å google frem noe konkret om hva regelverket er. 

@abrasiveRefraction, dette kan sikkert du. Hva er riktig? 

Anonymkode: 2ae01...609

Lurt er det jo absolutt ikke. TS misforstod jo hva taxien drev med. 

Hvis jeg måtte kjøre fort på grunn av nødrett ville jeg kjørt med normale lys og vært ekstra varsom ved kryss. 

TS har også gjort feil, hen stolte på blinklysene. Man kommuniserer i hovedsak på tre måter i trafikken: tegn, fart og plassering. Hvis noen blinker inn, men fart og plassering ikke samsvarer stoler jeg ikke på det. Jeg risikerer ikke liv og helse fordi noen blinker. Hvis jeg ser blinklys og fart så er det en annen sak. Aldri stol blindt på blinklys. 

På 19.10.2018 den 12.11, AnonymBruker skrev:
 

Da hadde han mest sannsynlig nødblink da du kjørte ut også.  Det er ikke så lett å se i kryss, og det er derfor man ikke bare skal se på lyssignal.

Jeg vil tro at han hadde et medisinsk nødstilfelle i bilen, og at han enten var på vei til sykehus, eller skulle møte en ambulanse.

Jeg har gjort det samme selv.  Kjørt ambulanse i møte med nødblink.  (Jeg passet på å bruke lydhorn og lyshorn foran kryss i tillegg til nødblink, slik at alle så og hørte at jeg ikke skulle svinge eller stoppe)

 

Anonymkode: 2f1ba...83c

Kan ikke lyshorn misforstås til å forstås som: "Vær så god, kjør"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Les førstepost en gang til, du :) Det ene eller det andre endrer ikke uansett hendelsen. Hva er poenget ditt? 

ts

Anonymkode: df8ac...7d7

Poenget mitt er at jeg føler at det virker som om du prøver å rettferdiggjøre en helt ærlig misforståelse ved å endre historien  (jeg har lest førsteinnlegget flere ganger, og også det innlegget der du bekrefter at bilen hadde nødblink på da han kjørte forbi), og det mener jeg ikke er nødvendig.

Det er vanskelig å se venstresiden på en bil som kommer fra din venstre side, og du hadde all gunn til å tro at han blinket inn til høyre.
At du ikke la merke til plassering og fart der og da er også forståelig.

Og derfor ser jeg heller ikke vitsen med å endre historien.

 

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Kan ikke lyshorn misforstås til å forstås som: "Vær så god, kjør"? 

Det kunne det så klart, men som du selv sier handler det om flere signaler, som blinklys, fart og plassering.

Jeg hadde AMK på mobilen (handsfree) under hele kjøreturen, og det var fra dem jeg ble oppfordret til å plassere meg slik at det ikke så ut som om jeg skulle svinge av (nær midtlinjen), og samtidig bruke lys- og lydhorn før kryss.
Dette kombinert med høy fart, tror jeg utelukket denne typen misforståelser så langt det lot seg gjøre. 

Jeg opplevde i alle fall at alle vek unna for meg, både de jeg tok igjen, og de som kom i motgående.

Heldigvis møtte vi ambulansen etter 10 minutter, og jeg tror altdi jeg har følt slik lettelse noen gang.

Anonymkode: 2f1ba...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 2.21, AnonymBruker skrev:
 

Hei! 

Kjørte hjem i stad, og havnet i en litt skummel situasjon kan du si.. jeg kjører, og skal ut på hovedveien. Til venste for meg, kommer det en annen bil og blinker til sin høyre - altså han skal inn på den veien jeg står på. Jeg tar det som et tegn på at det er klart for meg å kjøre ut på veien, men neida. Han kjører rett frem, i det jeg svingte ut, til tross for at han blinket ut?? Han ble tydeligvis ganske sint, ettersom han tutet, og i tillegg tok en forbikjøring, med to blinkende lys på hver side av bilen..? 

Anonymkode: df8ac...7d7

Lærepengen du skal sitte igjen med er at du aldri skal stole på blinklysene. Bruk de som en indikasjon på om du kan gjøre deg klar til å kjøre, men kjør aldri ut før du ser at farten senkes og det er trygt å kjøre ut. Om du har vikeplikt er det uvesentlig om vedkommende hadde på blinklys, det kan ha kommet på uten at sjåføren merket det. Det finnes også folk som spekulerer i dette dersom de har noe skader foran på bilen de ikke bil betale for å rette opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 20.10.2018 den 22.47, WCKD skrev:
 

Lærepengen du skal sitte igjen med er at du aldri skal stole på blinklysene. Bruk de som en indikasjon på om du kan gjøre deg klar til å kjøre, men kjør aldri ut før du ser at farten senkes og det er trygt å kjøre ut. Om du har vikeplikt er det uvesentlig om vedkommende hadde på blinklys, det kan ha kommet på uten at sjåføren merket det. Det finnes også folk som spekulerer i dette dersom de har noe skader foran på bilen de ikke bil betale for å rette opp.

Derfor rikker jeg meg ikke en tidels millimeter engang basert på andres blinklys. Jeg har blant annet ligget bak et rikt antall traktorer som blinker og blinker til høyre for at jeg skal kjøre forbi - vel, det skjer ikke. Ikke før jeg selv ser at det er klart. Det er umulig for meg å vite om traktoren skal av veien eller vil at jeg skal kjøre forbi. Da er det fryktelig dumt å legge seg ut og havne i fronten på en trailer...

Anonymkode: a699e...112

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle blir påminnet om å bruke blinklys og hvorfor det er så viktig. Ingen tenker på at det langt farligere å bruke blinklys feil. Opplever dette selv ukentlig. Folk som blinker til høyre, men svinger til venstre. Det er livsfarlig.

Anonymkode: 20260...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...