Gå til innhold

Når en vet alt for mye.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare vet at det er flere i min situasjon her. Hva gjør vi? Det handler om dop og de som setter sprøyter. De har barn og de er kriminelle. Og vi er redde! Det er ikke sånn at de er Guds beste barn. Vi vet vi får svi om vi tyster eller varsler barnevernet. Nå bruker ikke jeg noe dop. Jeg bare kjenner folk som gjør. Tragisk og reelt.

Jeg gidder ikke høre på moraliserer her som ikke aner hva det handler om. Hold bare fingrene unna tastaturet. Jeg vil høre hva folk som vet hva dette handler om gjør. Det er folk som er helt ute å kjøre. Så hva gjør vi? Når du er av de få som ikke misbruker rus, men har venner som gjør? Og en unge ligger tre meter unna og sover ?

Jada, ringe barnevernet og alle vet at det er deg. Det går ikke. Hvis det blir rettsak blir du navngitt, og det går heller ikke. Det vet dere som har vært borte i dette. Er kjempefortvilet! 

Anonymkode: 869eb...77b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare vet at det er flere i min situasjon her. Hva gjør vi? Det handler om dop og de som setter sprøyter. De har barn og de er kriminelle. Og vi er redde! Det er ikke sånn at de er Guds beste barn. Vi vet vi får svi om vi tyster eller varsler barnevernet. Nå bruker ikke jeg noe dop. Jeg bare kjenner folk som gjør. Tragisk og reelt.

Jeg gidder ikke høre på moraliserer her som ikke aner hva det handler om. Hold bare fingrene unna tastaturet. Jeg vil høre hva folk som vet hva dette handler om gjør. Det er folk som er helt ute å kjøre. Så hva gjør vi? Når du er av de få som ikke misbruker rus, men har venner som gjør? Og en unge ligger tre meter unna og sover ?

Jada, ringe barnevernet og alle vet at det er deg. Det går ikke. Hvis det blir rettsak blir du navngitt, og det går heller ikke. Det vet dere som har vært borte i dette. Er kjempefortvilet! 

Det er mulig å anmelde anonymt. Politiet blir da de som anmelder og ingen andre kan mistenkes for å ha meldt. 

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det blir rettsak blir du navngitt

Du blir ikke navngitt dersom du gir en anonym bekymringsmelding.

Anonymkode: 21cb9...f4c

• Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Det er mulig å anmelde anonymt. Politiet blir da de som anmelder og ingen andre kan mistenkes for å ha meldt. 

Vet ikke helt. Jeg ringte politiet en gang. De oppga hvem jeg var! Fikk rett til leiligheten min i samme blokk. Så trusler etter det. Skeptisk og fortvilet.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke navngitt dersom du gir en anonym bekymringsmelding.

Jo! Da jeg ringte politiet etter en natt med bråk, så kom politiet på min dør. Naboen fikk så klart med seg det, og skjønte at det var meg. Jeg ble redd etter det fordi naboen da truet meg  😞

Skrevet

Når en ringer politiet må en oppgi navn og adresse. De oppsøker deg når de kommer dit 😞 og ringer en barnevernet og det blir sak, så oppgir en kilder. Håpløst?

Det ligger et barn tre meter unna drit rusa og fille foreldre. Ingen løsning ? 

Skrevet

Det finnes mange nok rusmisbrukere som forakter at foreldre ruser seg med barna tilstede. Nok til at det kan vær hvem som helst som har ringt bv. Ring og stå i det. Du lar ikke ett barn vokse opp slik!

• Liker 19
Skrevet

Anonym bekymringsmelding til Barnevernet kan du prøve. En slik melding kan feks skrives og sendes i brev til Barnevernet, uten å oppgi ditt navn.

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, Duff skrev:

Det finnes mange nok rusmisbrukere som forakter at foreldre ruser seg med barna tilstede. Nok til at det kan vær hvem som helst som har ringt bv. Ring og stå i det. Du lar ikke ett barn vokse opp slik!

Vet du hva det handler om? Trusler osv? Jeg vil ha svar fra de som vet. Jeg er i en veldig sårbar situasjon. Jeg har også barn. Dette er folk som du ikke gir deg ut med. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet du hva det handler om? Trusler osv? Jeg vil ha svar fra de som vet. Jeg er i en veldig sårbar situasjon. Jeg har også barn. Dette er folk som du ikke gir deg ut med. 

Oi.

Anonymkode: 441a0...4ed

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonym bekymringsmelding til Barnevernet kan du prøve. En slik melding kan feks skrives og sendes i brev til Barnevernet, uten å oppgi ditt navn.

Kan jeg det? Takk!! Jeg prøver det da. Det er helt for jævli. For ungen sovet i hasjtåke og fyll. Pluss pluss. Jeg får bare prøve det da. Ble helt satt ut her. Ungen sov tre meter unna med drit rusa foreldre, 😞

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet sover i hasjtåka får barnet i seg stoffene det og. Vi vet ikke mer enn hva du forteller men jeg vet mye om rus og barn via utdannelse og det at jeg møter mange eks rusmisbrukere som har barn. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Duff skrev:

Hvis barnet sover i hasjtåka får barnet i seg stoffene det og. Vi vet ikke mer enn hva du forteller men jeg vet mye om rus og barn via utdannelse og det at jeg møter mange eks rusmisbrukere som har barn. 

Ja, det er et av emnene folk elsker å påberope seg at "de vet mye". Man ser f-eks ikke folk innen finans eller lignende si det samme, selv om de innehar mye kompetanse om emnet.

Anonymkode: 441a0...4ed

• Liker 1
Skrevet

Om det er andre som også kan se dette, ville jeg prøvd å sende en anonym melding til barnevernet. (mener her at det kan være flere i bekjentskapskretsen til foreldrene, barnehage/skole osv) For jeg forstår redselen din. Man aner ikke hva de kan finne på å gjøre. Og er du den eneste som ser dette, vil du lett bli beskyldt, selv om henvendelsen er anonym.

Ellers ville jeg prøvd å være der for barnet. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har tipset politiet tidligere. Det de gjorde var å kalle meg inn på møte. Fikk forklare meg. Ingenting som blir sagt spores tilbake til meg. Kun de to politimennene jeg snakket med, hvet at jeg er en tyster. De kontakter barnevernet for deg. Du forblir blir helt anonym. Fikk nummeret til han ene, han har ikke lov til å lagre mitt. Han aner faktisk ikke hvem jeg er, når jeg tipser :)

Anonymkode: 48893...828

• Liker 1
Skrevet

Hva med å finne en pc på et bibliotek eller noe, lage deg en mailadresse og skrive til bv? Fortelle de at du VET at ungen bor i rusmidler.

Anonymkode: 3a230...959

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tipset politiet tidligere. Det de gjorde var å kalle meg inn på møte. Fikk forklare meg. Ingenting som blir sagt spores tilbake til meg. Kun de to politimennene jeg snakket med, hvet at jeg er en tyster. De kontakter barnevernet for deg. Du forblir blir helt anonym. Fikk nummeret til han ene, han har ikke lov til å lagre mitt. Han aner faktisk ikke hvem jeg er, når jeg tipser :)

Anonymkode: 48893...828

Dette.

Jeg skjønner deg, TS. Folk som ikke har stått i det, eller har kjennskap til omfanget, forstår ikke hvilken fare en setter seg i ved å tyste. Likevel (!) er det viktigst å tenke på barnet her. Snakk med politiet, forklar at du trenger bistand i å forbli skjult for din egen sikkerhet. Ditt navn må ikke ut, og at du ønsker de skal kontakte Bv for deg. 

Politiet har kjennskap til sånne saker. Jeg, som AB ovenfor, har meldt selv. Det ble rettsak, foreldre mistet omsorgen, og jeg ble aldri en eneste gang nevnt.

Det som skjedde førstvar at politiet dro over, og tok de på fersken. Politiet la vekt på at naboer hadde reagert på støy fra leiligheten over tid. Jeg var heldig der, at politiet kunne bruke den unnskyldningen, da det faktisk hadde skjedd før men politiet ikke rykket ut. 

Anonymkode: a1fe5...6c3

• Liker 10
Skrevet

Dersom saken går til retten BLIR du navngitt også som anonym - det er i praksis umulig å sende inn en anonym melding da BV og andre ikke kan starte en sak på slikt grunnlag. Så de som sier du kan melde fra aner ikke hva de snakker om.

Men det du kan gjøre er å skrive ned din bekymring anonymisert, altså ikke på en måte som kan spores til deg og så gi brevet til instanser som skole, barnehage, legekontor, helsestasjon, barnevern, politi osv og HÅPE at det ikke spores tilbake til deg på noen måte.

Anonymkode: 01ff9...160

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom saken går til retten BLIR du navngitt også som anonym - det er i praksis umulig å sende inn en anonym melding da BV og andre ikke kan starte en sak på slikt grunnlag. Så de som sier du kan melde fra aner ikke hva de snakker om.

Men det du kan gjøre er å skrive ned din bekymring anonymisert, altså ikke på en måte som kan spores til deg og så gi brevet til instanser som skole, barnehage, legekontor, helsestasjon, barnevern, politi osv og HÅPE at det ikke spores tilbake til deg på noen måte.

Anonymkode: 01ff9...160

BV er PLIKTIG til å undersøke alle saker de får bekymringsmelding om.

• Liker 14
Skrevet

Er det viktigere for deg å holde god tone med foreldrene eller at barnet skal komme seg ut av rusmiljøet? 

Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg kontaktet barnevernet først med bekymringsmelding uten å nevne navn og så tatt kontakt med politiet, fortelle dine erfaringer med disse menneskene og at de muligens vil true deg osv. For meg ville det viktigste vært at barnet skulle være trygg enn noe som helst annet! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...