Gå til innhold

Erfaring med marmorfliser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal legge marmorfliser 60 x 60 på badromsgulv. Noen som har erfaring med å kutte, legge og behandling av marmorfliser? Alle tips og triks til hele prosessen mottas ! 😄 

Anonymkode: 4f867...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere aldri har gjort slikt tidligere, så ville jeg kanskje vurdert annet enn ekte marmor (muligens også med tanke på videre vedlikehold).

Hvordan er fallsonene og plassering av sluk? 60x60 flis på gulv krever gjerne litt erfaring, for at resultatet skal bli bra.

Endret av Oppgitt78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmorfliser er noe herk båd å legge og ha på bad. Så har dere tenkt å gjør det selv, så håper jeg at dere har lagt noe lignende før. Til og med flisleggere synes marmor er noe herk....

Og som ovennevnte sier, så er 60x60 fliser vanskelig å legge over hele gulvet da det er vanskelig å få til fall mot sluk!

Anonymkode: 0ba32...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmor er veldig pent og fint å ha på bad. Bare vær obs på at det rekker til seg farge. Hvis du bruker lillasjampo ( oss blondiner vet hva det er snakk om 💁🏼‍♀️ Så vær forsiktig! 

Jeg hadde marmorfliser bak kjøkkenbenken  og fikk stygge flekker av tomatsaus.

Anonymkode: 3ac72...ee3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt store fliser som ser ut som marmor. Finnes mange pene fliser hos f.eks Flisekompaniet og Bergersen flis. 

Marmor er veldig porøst og litt underlig at det er godkjent til bruk på bad engentlig, med tanke på alle de stenge reglene som finnes.

Anonymkode: 846bf...5e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:
Marmor er veldig porøst og litt underlig at det er godkjent til bruk på bad engentlig, med tanke på alle de stenge reglene som finnes.

Anonymkode: 846bf...5e8

Det er helt uproblematisk med porøse fliser (i forbindelse med fukt), da flisene ikke er en del av fuktsperren. 

Vanlig fugemasse vil jo heller aldri være tett.

 

Men: marmor i seg selv er veldig utsatt for misfarging (både fra ev. søl, og fra andre materialer som brukes i byggeprosessen). Det krever også en del vedlikehold, for at det skal holde seg pent over tid.

Problemene med storformat har jeg nevnt tidligere i tråden, og hvis en skal legge dette selv (uten særlig erfaring), så vil jeg anbefale å holde seg til flis på 30x30cm (eller mindre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...