Gå til innhold

Får ikke til billappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har du også hatt oppkjøring med manuell? Var det bare gir som var problemet for deg?

Anonymkode: 48233...ddc

Kom aldri så langt som oppkjøring, kuttet ut å kjøre bil fordi det gjorde angsten for å kjøre verre. Med automatgir går det nå som en drøm å kjøre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Jolene skrev:
 

Kom aldri så langt som oppkjøring, kuttet ut å kjøre bil fordi det gjorde angsten for å kjøre verre. Med automatgir går det nå som en drøm å kjøre!

Det var godt og høre. Håper jeg også kan få det til!

Anonymkode: 48233...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hei! Jeg strøk igår. Alle ble kjempeoverrasket, fordi jeg kjører bra, både med lærer og hjemme. Men nervene fikk meg til å begå en grov feil, som jeg aldri har gjort før. Jeg vet den kjipe følelsen du sitter igjen med... håper det ordner seg for oss!

Anonymkode: a0541...496

Hvis det bare var en grov feil klarer du det nok neste gang! Håper også det ordner seg.

Anonymkode: 48233...ddc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Tren mer på å kjøre. La oss si at du prøver ny oppkjøring i Januar; Da har du god tid til å trene på alt du har lært. Kjør klokka 16.10 i rundkjøringer og forbi buss/togstasjonen. Lukeparker overalt, også i rushtid. 

Kjør på landevei, ta av veien til nye plasser du aldri har vært osv. 

Kjør hver dag, og du får bedre flyt. Står du ikke i Januar, så bør du kanskje vurdere automat og se om du klarer å slappe av. Men jeg tror nok mengdetrening er noe du må satse mer på.

skilt,lys osv. skal du kunne før du blir satt på veien, så du må stole mer på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Kanskje du skal akseptere at bilkjøring ikke er for alle. Det er et stort ansvar man har som sjåfør. Du er ansvarlig for egen, og alle andres sikkerhet. Stressa og nervøse sjåfører er ikke trygge sjåfører på veien. Jeg vil ikke møte på en slik sjåfør mens jeg har barna mine i bilen.

Anonymkode: 5d156...086

Tenker det samme. Oppkjøring er ikke en eksamen man skal bestå for sin egen del. Takk gud det er strengt, jeg bestod ikke før på tredje forsøk. Da jeg strøk på runde én var jeg en ekstremt utrygg sjåfør, kjenner meg igjen i TS sine beskrivelser av bilkjøring. Aner ikke hvorfor moren min og kjørelæreren min ga grønt lys, selv en liten rundkjøring satte meg helt ut av spill. Da jeg bestod tok jeg Sinsenkrysset uten å blunke.

Jeg vet ikke om jeg kan gi noen andre tips enn å kjøre mye. Etter første stryk, kjørte jeg daglig i månedsvis. Man skal ikke lære seg å kjøre etter man har tatt lappen.

Edit: Jeg er ikke enig i at bilkjøring ikke er for alle, men at nervøse sjåfører ikke har noe å gjøre alene på veien. Jeg har tro på at TS kan få det til med nok øving 😊

Endret av gudbevaremegvel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nerver er noe dritt. 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men siden du snakker om motorvei, kan det jo hende du bor i nærheten av en litt større by. Hva med å ta oppkjøring litt utenfor byen? Vet folk i Stavanger for eksempel kjører opp på Voss. 

Jeg valgte feil kjørelærer da jeg skulle ta lappen på bil. Valgte den  yngste, kjekkeste og med den stiligste bilen. Det kostet meg en dobbeltime før jeg fant ut at jeg skulle bytte og gå for noe mer sikkert. Klarte meg med bare de obligatoriske timene. Kjørte opp i en passe stor by. Fordel med oppkjøring i rush for eksempel, er at det er begrenset hvor langt du må/kan kjøre i løpet av oppkjøringstimen.

Da jeg tok lappen på motorsykkel, kjørte jeg opp på et lite sted. Det var fordi jeg fikk en kjempedeal på opplæringen. Fordelen med å kjøre opp på et lite sted, er at det var mye mindre trafikk. Samtidig rekker man å kjøre mye lenger og dermed kan bli utsatt for flere "feller" fra sensor sin side. 

Forstyrrer giringen deg fra å legge merke til hva som skjer ellers i trafikken? Da burde du kanskje vurdere automat. Er det nervene som ødelegger, så burde kjørelærer vite en del av rutene som sensorene pleier å bruke, kjøre disse rutene med deg og advare deg mot alle "fellene" på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, gudbevaremegvel skrev:
 

Tenker det samme. Oppkjøring er ikke en eksamen man skal bestå for sin egen del. Takk gud det er strengt, jeg bestod ikke før på tredje forsøk. Da jeg strøk på runde én var jeg en ekstremt utrygg sjåfør, kjenner meg igjen i TS sine beskrivelser av bilkjøring. Aner ikke hvorfor moren min og kjørelæreren min ga grønt lys, selv en liten rundkjøring satte meg helt ut av spill. Da jeg bestod tok jeg Sinsenkrysset uten å blunke.

Jeg vet ikke om jeg kan gi noen andre tips enn å kjøre mye. Etter første stryk, kjørte jeg daglig i månedsvis. Man skal ikke lære seg å kjøre etter man har tatt lappen.

Edit: Jeg er ikke enig i at bilkjøring ikke er for alle, men at nervøse sjåfører ikke har noe å gjøre alene på veien. Jeg har tro på at TS kan få det til med nok øving 😊

Jeg har lappen, men kjører absolutt ikke til oslo eller inn i noe sinsenkryss! 

Anonymkode: c23e5...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har lappen, men kjører absolutt ikke til oslo eller inn i noe sinsenkryss! 

Anonymkode: c23e5...f6f

Og...? Er veldig glad for at jeg kan kjøre hvor som helst i Norge, jeg. Selv om jeg måtte stryke et par ganger for å komme dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gudbevaremegvel skrev:
 

Og...? Er veldig glad for at jeg kan kjøre hvor som helst i Norge, jeg. Selv om jeg måtte stryke et par ganger for å komme dit.

Joda poenget var at det kommer an på hvor m Aas n bor hen på hvilke ferdigheter som kreves. Jeg skulle også ønske at jeg kunne det. 

Anonymkode: c23e5...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Joda poenget var at det kommer an på hvor m Aas n bor hen på hvilke ferdigheter som kreves. Jeg skulle også ønske at jeg kunne det. 

Anonymkode: c23e5...f6f

Poenget mitt var at jeg gikk fra å miste hodet helt av en liten rundkjøring, til å klare Oslos (landets?) verste rundkjøring uten å føle meg utrygg. Det krever bare veldig mange timer med øving, og for min del var det ferdighetene som trengtes for å kjøre opp. Ts må altså kunne være helt trygg på "verstingene" der hun skal ferdes, det er et minimum. 
Selvfølgelig kan ikke hele landet kjøre til Sinsen for å øve seg, det var ikke poenget mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gudbevaremegvel skrev:
 

Poenget mitt var at jeg gikk fra å miste hodet helt av en liten rundkjøring, til å klare Oslos (landets?) verste rundkjøring uten å føle meg utrygg. Det krever bare veldig mange timer med øving, og for min del var det ferdighetene som trengtes for å kjøre opp. Ts må altså kunne være helt trygg på "verstingene" der hun skal ferdes, det er et minimum. 
Selvfølgelig kan ikke hele landet kjøre til Sinsen for å øve seg, det var ikke poenget mitt.

Sinsenkrysset er jo bare en drøm å kjøre i forhold til mange av de små rundkjøringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, gudbevaremegvel skrev:
 

Poenget mitt var at jeg gikk fra å miste hodet helt av en liten rundkjøring, til å klare Oslos (landets?) verste rundkjøring uten å føle meg utrygg. Det krever bare veldig mange timer med øving, og for min del var det ferdighetene som trengtes for å kjøre opp. Ts må altså kunne være helt trygg på "verstingene" der hun skal ferdes, det er et minimum. 
Selvfølgelig kan ikke hele landet kjøre til Sinsen for å øve seg, det var ikke poenget mitt.

Nei det mente vel ikke jeg heller. Beklager så meget. 

Anonymkode: c23e5...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, gudbevaremegvel skrev:
 

Poenget mitt var at jeg gikk fra å miste hodet helt av en liten rundkjøring, til å klare Oslos (landets?) verste rundkjøring uten å føle meg utrygg. Det krever bare veldig mange timer med øving, og for min del var det ferdighetene som trengtes for å kjøre opp. Ts må altså kunne være helt trygg på "verstingene" der hun skal ferdes, det er et minimum. 
Selvfølgelig kan ikke hele landet kjøre til Sinsen for å øve seg, det var ikke poenget mitt.

Gjorde du noe spesielt for å bli trygg? Slet du også med andre feil som plassering, bruk av luker osv?

Anonymkode: 48233...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, gudbevaremegvel skrev:
 

Og...? Er veldig glad for at jeg kan kjøre hvor som helst i Norge, jeg. Selv om jeg måtte stryke et par ganger for å komme dit.

Hva gjorde at du strøk?

Anonymkode: 48233...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Zemira skrev:
 

Jeg var ikke nervøs i det hele tatt, var rolig og behersket. Bestod med glans på første forsøk. Sånne som deg vil jeg ikke treffe på i trafikken.

Alle kan ikke være et sånt glansbilde som deg. Kvalmt. 

Anonymkode: 9f7aa...288

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Alle kan ikke være et sånt glansbilde som deg. Kvalmt. 

Anonymkode: 9f7aa...288

Du skulle bare visst hvor kjipt det er å ikke ta alt så lett som deg

Anonymkode: 48233...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg klarte det på 4. Forsøk, så stå på! Vet det føles håpløst, men det klarer du tilslutt😅 Jeg strøk på sure «bagateller». En gang på å ikke holde vikeplikt i parkeringshus (jeg hadde aldri kjørt i parkeringshus før), en annen gang måtte sensor måtte bremse i en rundkjøring da han syntes jeg var litt for nære autovernet, jeg oppfattet ikke det som for nære -(det er automatisk stryk når sensor må trykke inn bremsen) og en annen gang kjørte jeg inn en gate hvor det var innkjøringforbudt -det blir stryk med en gang, ble lurt av at det var to paralellgater ved siden av hverandre der skiltet kun gjaldt den ene innkjørselen. Jeg hadde ellers feilfri kjøring hele oppkjøringen alle gangene, med unntak av de blemmene. Jeg følte meg forberedt, men var ikke så heldig å få kjøre der jeg var kjent og trygg, det i tillegg til at jeg var stresset over oppkjøringen er vel forklaringen til at jeg strøk...skal sies at jeg aldri har vært i en ulykke og er en rolig sjåfør siden (over 20 år siden jeg tok lappen😅)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva gjorde at du strøk?

Anonymkode: 48233...ddc

Første gang var jeg overhodet ikke klar. Jeg var kjempenervøs for rundkjøringer og påkjøringer, og lå i venstrefila på motorvei fordi jeg ikke visste helt grunnleggende ting som at det var for forbikjøring. Tror også bremsingen min trakk ned, det var veldig avslørende for hvor usikker jeg var. Det er i hvert fall det jeg husker.
Andre gang var jeg mest uheldig. Kjørte mot enveiskjøring i et boligfelt, altså ingen livsfare (jeg stoppet til og med for å slippe forbi dem som kjørte riktig, var tross alt en smal vei når den ikke var egnet for kjøring begge veier, hehe...), men det var en grov feil fordi jeg ikke oppdaget det selv. Sensor sa jeg hadde bestått hvis det ikke hadde skjedd.

Hva jeg gjorde for å bli trygg var å gjøre alt som var skummelt om og om igjen. Mamma la opp en rute til meg der det var tre påkjøringer på store veier og et par rundkjøringer, hele runden tok fem-ti min. Så kjørte jeg den opp til 5 ganger daglig i en periode. Da satt påkjøringer og rundkjøringer som et skudd til slutt. Ellers kjørte jeg gjerne hele veien til hytta, 3 timer. Ble dratt med for å kjøre bare hun måtte en tur på butikken, så jeg fikk kjørt i hverdagen. Generelt hjelper det enormt å bo hjemme og alltid ha tilgang til bil, men det er jo et "tips" som ikke er så lett å følge, dessverre. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, GulleGull skrev:
 

Jeg klarte det på 4. Forsøk, så stå på! Vet det føles håpløst, men det klarer du tilslutt😅 Jeg strøk på sure «bagateller». En gang på å ikke holde vikeplikt i parkeringshus (jeg hadde aldri kjørt i parkeringshus før), en annen gang måtte sensor måtte bremse i en rundkjøring da han syntes jeg var litt for nære autovernet, jeg oppfattet ikke det som for nære -(det er automatisk stryk når sensor må trykke inn bremsen) og en annen gang kjørte jeg inn en gate hvor det var innkjøringforbudt -det blir stryk med en gang, ble lurt av at det var to paralellgater ved siden av hverandre der skiltet kun gjaldt den ene innkjørselen. Jeg hadde ellers feilfri kjøring hele oppkjøringen alle gangene, med unntak av de blemmene. Jeg følte meg forberedt, men var ikke så heldig å få kjøre der jeg var kjent og trygg, det i tillegg til at jeg var stresset over oppkjøringen er vel forklaringen til at jeg strøk...skal sies at jeg aldri har vært i en ulykke og er en rolig sjåfør siden (over 20 år siden jeg tok lappen😅)

Haha, akkurat samme som skjedde med meg! Sensor måtte bremse, og da er det jo automatisk stryk. Sååå kjedelig å kjøre ferdig de siste 30 minuttene når jeg visste at jeg hadde strøket 😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å spise noe rett før du skal kjøre. Nervene blir verre og oppmerksomheten dårligere hvis du har lavt blodsukker.

Anonymkode: 5bd63...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...