Gå til innhold

Er "negresse" et rasistisk ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor i all verden har man et behov for å si noe som helst, og gå rundt og peke og rope om hudfarger som en annen tulling? :klo:

Anonymkode: 2c052...6b1n

Nå må du tenke deg om. Har du aldri hatt behov for å beskrive en person, for å forklare hvem du snakker om? 

"åh jeg snakket med hun ene jenten, hun var så utrolig hyggelig" svar "hvem av de da?" 

"jo, hun med mørkt hår og briller" 

"jammen det var jo flere som hadde det" 

"åja, da var det hun svarte" 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er "negresse" positivt ladet. Altså en vakker, veldreid, mørkhudet kvinne. Overhodet ikke rasistisk.

"Neger" er vel nøytralt, omtrent som "svarting", som vel er et godt norsk alternativ. "Afrikaner" blir for dumt, da det finnes millioner med hvit hud som er født i Afrika. Det er vel neppe fornuftig å omtale de som tyskere, hollendere, belgiere, portugisere, franskmenn osv, selv om forfedrene en gang kom fra Europa. Det finnes også mange av indisk herkomst i Sør-Afrika. Disse ble brakt dit av engelskmennene, da de innfødte var rimelig udugelige til mange yrker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bare svarte på at ordet har blitt brukt i USA. Jeg mener at det ikke er nedlatende og ikke har blitt brukt nedlatende heller. Det sistnevnte der er nedlatende. Og rasistisk. Personen jeg siterte mente at ordet aldri hadde blitt brukt i USA, men det har det jo.

Anonymkode: 0fd9a...fdd

Det var meg du svarte, og ordet Neger har fortsatt ikke blitt brukt i USA. Det betyr det samme som Negro, altså svart, men ordet "svart" har aldri vært brukt i USA heller. Neger og Negro er to forskjellige ord på to forskjellige språk, og det at de betyr det samme kan ikke brukes som et argument for å si at det ene språkets ord er brukt i det andre landet når det ikke har blitt det.

 

11 hours ago, Lalala123 said:

Fordi det er en fellesbetegnelse utifra hudfarge og er ikke personifisert og derfor ett ord som ikke forteller noe konstruktivt og informativt om vedkommende. 

Du er klar over at "hvit" også er en fellesbetegnelse utifra hudfarge og ikke er personifisert, og at det heller ikke forteller noe konstruktivt og informativt om vedkommende? Med andre ord er du en skikkelig rasist siden jeg har sett deg omtale folk som "svart" eller lignende tidligere i tråden.

Anonymkode: 8da8d...4d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Lalala123 said:

En slik fellesbetegnelse som ordet «neger» er er ikke det nei. Og i den sammenhengen ordet «neger» blir brukt, så er det for å skape ett skille. Det er delte meninger om bruken av ordet, jeg mener det i det store og det hele er rasistisk.

I hvilken "sammenheng" mener du at ordet neger er brukt? Det er ingenting rasistisk med å bruke hudfargen til en person til å identifisere hvem man snakker om. I så fall er det like rasistisk å bruke hårfargen deres til å få folk til å skjønne hvem man snakker om.

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden har man et behov for å si noe som helst, og gå rundt og peke og rope om hudfarger som en annen tulling? :klo:

Anonymkode: 2c052...6b1

Det er dette du hadde svart politiet hvis de hadde samlet en liten gruppe mennesker, enten bare svarte og en hvit eller omvendt, og politiet da spurte "hvem var det som stjal mobilen din?"? Altså hadde du svart "hvorfor i all verden har dere et behov for at jeg skal si noe som helst og peke og rope om hudfarger? Det var han nr 8 fra venstre som tok mobilen!" fremfor å bare bruke den ene meste identifiserende tingen å si "det var han hvite/svarte som tok den"? Merkelig tankegang.

Anonymkode: 8da8d...4d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Ordet neger kommer fra rasekategorisering. Å dele inn menneskeheten i raser er veldig omdiskutert, og nært knyttet til rasisme. Ordet er først og fremst forbundet med ideologier som sier det er forskjeller mellom rasene, gjerne at noen raser er bedre enn andre. https://no.wikipedia.org/wiki/Raselære

Det spiller ingen rolle hva som er enklest å si, eller hvor mye eller lite rasist man er i hverdagen eller hva man sa før. Å bruke ordet neger om personer vil uansett være nært forbundet med rasisme. Å ikke vite det er bare uvitenhet.

Endret av Snøsøta
byttet ut ordet "forbundet med"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er hvit, og har aldri følt skam for å se annerledes ut. Har aldri kjent diskriminering på kroppen. Aldri et blikk og aldri et skjellsord. La meg fortelle deg hva rasisme er.

Anonymkode: f52b5...c46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det var meg du svarte, og ordet Neger har fortsatt ikke blitt brukt i USA. Det betyr det samme som Negro, altså svart, men ordet "svart" har aldri vært brukt i USA heller. Neger og Negro er to forskjellige ord på to forskjellige språk, og det at de betyr det samme kan ikke brukes som et argument for å si at det ene språkets ord er brukt i det andre landet når det ikke har blitt det.

 

Du er klar over at "hvit" også er en fellesbetegnelse utifra hudfarge og ikke er personifisert, og at det heller ikke forteller noe konstruktivt og informativt om vedkommende? Med andre ord er du en skikkelig rasist siden jeg har sett deg omtale folk som "svart" eller lignende tidligere i tråden.

Anonymkode: 8da8d...4d0

Er det deg Waco som skriver anonymt eller? Du må slutte å kalle meg rasist og komme med usanne påstander. Jeg har ikke omtalt noen «svart». Du må virkelig roe deg ned ett par hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

I hvilken "sammenheng" mener du at ordet neger er brukt? Det er ingenting rasistisk med å bruke hudfargen til en person til å identifisere hvem man snakker om. I så fall er det like rasistisk å bruke hårfargen deres til å få folk til å skjønne hvem man snakker om.

Det er dette du hadde svart politiet hvis de hadde samlet en liten gruppe mennesker, enten bare svarte og en hvit eller omvendt, og politiet da spurte "hvem var det som stjal mobilen din?"? Altså hadde du svart "hvorfor i all verden har dere et behov for at jeg skal si noe som helst og peke og rope om hudfarger? Det var han nr 8 fra venstre som tok mobilen!" fremfor å bare bruke den ene meste identifiserende tingen å si "det var han hvite/svarte som tok den"? Merkelig tankegang.

Anonymkode: 8da8d...4d0

Fordi de som får det ordet rettet mot seg syns det er diskriminerende og rasistisk! Igjen; det er DELTE meninger om det, det er ikke alle som syns det, men så lenge det er såpass mange som syns det er ett krenkende ord i omtale om dem, så mener jeg at det er det man skal ta hensyn til og la vær å bruke det i den forbindelse!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Klossmajor skrev:
 

Kan du forklare mer presist hvorfor du mener ordet neger i dagligtalen er rasistisk når man omtaler en person?

Kan du si noe mer om hvordan du mener ordet neger ikke er personifisert? Mener du ordet neger skiller seg fra ordet svart i tale om mennesker?

Svarer deg med det samme jeg svarte anonym:

Fordi de som får det ordet rettet mot seg syns det er diskriminerende og rasistisk! Igjen; det er DELTE meninger om det, det er ikke alle som syns det, men så lenge det er såpass mange som syns det er ett krenkende ord i omtale om dem, så mener jeg at det er det man skal ta hensyn til og la vær å bruke det i den forbindelse! Og ja det er rasistisk om man alikevell vil bruke det da! Min mening!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har litt vett i huet bruker ikke ordet neger. De som tviholder på order virker agressive og ikke noe annet enn rasister. Svarte forbinder ordet neger med n-ordet og den hvite manns undertrykking. Si heller svart/mørkhudet. 

Anonymkode: 4bddb...56d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Snøsøta skrev:
 

Ordet neger kommer fra rasekategorisering. Å dele inn menneskeheten i raser er veldig omdiskutert, og nært knyttet til rasisme. Ordet er først og fremst forbundet med ideologier som sier det er forskjeller mellom rasene, gjerne at noen raser er bedre enn andre. https://no.wikipedia.org/wiki/Raselære

Det spiller ingen rolle hva som er enklest å si, eller hvor mye eller lite rasist man er i hverdagen eller hva man sa før. Å bruke ordet neger om personer vil uansett være nært forbundet med rasisme. Å ikke vite det er bare uvitenhet.

Rasisme forholder seg til rasekategorisering omtrent som sjåvinisme forholder seg til inndeling av nasjonalstater og kjønnssjåvinisme forholder seg til kjønn. Rasisme er i praksis en form for sjåvinisme. Kall det gjerne rasesjåvinisme. På samme måte som det ikke er problematisk å kategorisere i nasjonalstater eller kjønn, er det i utgangspunktet ikke inndeling i raser som er problematisk. Problemer oppstår hvis man kategoriserer etter verdi. Det er først da kategoriseringen antar en sjåvinistisk form.

Argumentasjonen din tilsier også at hvit og svart i tale om mennesker vil være nært forbundet med rasisme, ettersom de også er uttrykk for rasekategorisering. Likevel er det akseptert å bruke hvit og svart om folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, princeofithilien skrev:
 

Det går jo for eksempel an å si afrikaner? 

 

Er det ikke litt rasistisk å anta at noen er fra Afrika, utelukkende pga pigmentet i huden deres? 

En annen ting er at å bruke den omtalelsen viser hvor lite kunnskap man har om verden, i og med at det finnes mange afrikanske land hvor de innfødte primært er hvite... Men de er kanskje europeere de da, siden de har hvit hud?

Endret av Yme
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Lalala123 skrev:
 

Er det deg Waco som skriver anonymt eller? Du må slutte å kalle meg rasist og komme med usanne påstander. Jeg har ikke omtalt noen «svart». Du må virkelig roe deg ned ett par hakk.

Nei jeg skrivet alltid med nick!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, waco skrev:
 

Om noe er rasistisk kommer an på om du ser på rasen som noe positivt eller negativt. Sånne som deg, - slike som hater negere og at mennesker sier neger vil selvsagt forbinde neger med noe rasistisk. Sånne som meg, - mennesker som liker negere og beundrer negere mye vil selvfølgelig ikke forbinde neger med noe rasistisk eller vemmelig eller trist.

Jeg synes det er synd at det finnes rasister er på forumet som ikke en gang vil si neger. Leit er det, hvorfor ikke se på en neger som noe flott og fint, - og noe man skulle ønske man var?

 

16 timer siden, waco skrev:
 

Homoseksuelle var også et foraktet og kriminelt belastet ord for 50 år siden, men idag har homofile tatt ordet til seg og idag betyr homofili kjærlighet og regnbue og toleranse.

Hvorfor kan du ikke være like åpne mot negere som har hatt den forferdelig forhistorie? Hvorfor kan ikke i fremtiden neger være en heder betegnelse i stedet? Jeg skjønner ikke hvorfor du skal forbinde negere med noe usselt og skammelig på grunn av noe som skjedde for 150 år siden?

For 40 år siden var det skamfullt å være alenemor, idag er det å være alenemor noe man er stolt over!

Skjønner du hva jeg mener eller vil du at jeg skal forklare en gang til?

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det var meg du svarte, og ordet Neger har fortsatt ikke blitt brukt i USA. Det betyr det samme som Negro, altså svart, men ordet "svart" har aldri vært brukt i USA heller. Neger og Negro er to forskjellige ord på to forskjellige språk, og det at de betyr det samme kan ikke brukes som et argument for å si at det ene språkets ord er brukt i det andre landet når det ikke har blitt det.

 

Du er klar over at "hvit" også er en fellesbetegnelse utifra hudfarge og ikke er personifisert, og at det heller ikke forteller noe konstruktivt og informativt om vedkommende? Med andre ord er du en skikkelig rasist siden jeg har sett deg omtale folk som "svart" eller lignende tidligere i tråden.

Anonymkode: 8da8d...4d0

Dette er grunnen! For du kommer med påstander mot meg som ikke hører hjemme noen plass. Aner ikke hvor du har det fra og derfor antok jeg at det må være deg, siden jeg har heller ikke nevnt en eneste plass at jeg har omtalt folk som «svart» tidligere i tråden. 

Endret av Lalala123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Maleficenta skrev:
 

Hæ negresse er den kvinnelige versjonen av neger. Neger er ansett som politisk ukorrekt, da er jo og negresse like politisk ukorrekt. Dessuten er det kvinnediskriminerende. Det heter f.eks ikke lærerinne eller servitrise lengre. Det skal være kjønnsnøytralt

Hva er kvinnediskriminerende med å bruke kjønnsendelser på yrker? Lærerinne? Skuespillerinne? Sykepleierske? Det er vel enklere med disse endelsene enn å si kvinnelig ditt og datt, hvis det skulle være spørsmål om kjønnet. Hvem eller hvilken instans har i første omgang bestemt dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...