Gå til innhold

Er "negresse" et rasistisk ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Så du mener en neger som er født i Norge som feks 4. generasjon nordmann skal tiltales som en afrikaner? Så du hadde likt det hvis noen kalte deg for feks polakk hele tiden?

Jeg vet ikke, jeg bare tenkte at det kunne være et bedre ord enn neger i mange sammenhenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

1. Så du mener en neger som er født i Norge som feks 4. generasjon nordmann skal tiltales som en afrikaner? Så du hadde likt det hvis noen kalte deg for feks polakk hele tiden?

2. Hæh? Ordet Neger har ALDRI blitt bruk i USA. Hva i all verden er det du fabler om?

Anonymkode: 8da8d...4d0

1. I USA omtales og identifiserer de fleste seg fortsatt som det opphavet de har. Afroamerikanere, Norskamerikanere, Italienskamerikanere, Greskamerikanere osv.  En svart person, eller neger om du vil, vil fortsatt være en neger og afrikaner, uavhengig av botid i Norge.

2. Riktig. Ordet neger er et norsk ord, og blir nok ikke brukt. Ordet negro derimot har vært brukt og er i bruk fortsatt i USA. At man skal flisespikke såpass blir for dumt. De har forøvrig hokjønnsvarianten av negro på engelsk også.

Anonymkode: 0fd9a...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lalala123 said:
 

Hvordan kan du si at det -ikke- er rasistisk?

Hvordan kan du si at det er rasistisk?

Anonymkode: 8da8d...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, waco skrev:
 

Ja det er som å si kina-øyne. 

For meg som liker negere og negerkultur så blir det litt smårasistisk at du skal ha denne forakten mot å bruke neger. Det er litt som om du ser på neger som noe negativt? Gjør du det? Hvorfor kan du ikke heller se neger som noe positivt?

Klart. For kina-øyne er også et begrep vi har stort behov for å språket vårt. 

 

Og ja, om det ikke har kommet tydelig nok fram, så ser jeg på bruken av ordet neger som noe negativt. Ser ikke behovet for ordet i språket vært, eller hvorfor enkelte på død og liv skal kjempe for å bruke ordet, når de fleste som blir har opplevd å bli omtalt som neger opplever det som negativt. Vi har en rekke andre ord som kan beskrive mennesker på andre måter enn det neger gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan kan du si at det er rasistisk?

Anonymkode: 8da8d...4d0

Jeg er ikke rasist jeg, jeg kjenner masse negere jeg. Herodes Falsk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

1. I USA omtales og identifiserer de fleste seg fortsatt som det opphavet de har. Afroamerikanere, Norskamerikanere, Italienskamerikanere, Greskamerikanere osv.  En svart person, eller neger om du vil, vil fortsatt være en neger og afrikaner, uavhengig av botid i Norge.

2. Riktig. Ordet neger er et norsk ord, og blir nok ikke brukt. Ordet negro derimot har vært brukt og er i bruk fortsatt i USA. At man skal flisespikke såpass blir for dumt. De har forøvrig hokjønnsvarianten av negro på engelsk også.

Anonymkode: 0fd9a...fdd

1. Helt korrekt.

2. Negro er heller aldri blitt brukt nedlatende i USA. Er ordet du leter etter "nigger"?

Anonymkode: 8da8d...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

1. Helt korrekt.

2. Negro er heller aldri blitt brukt nedlatende i USA. Er ordet du leter etter "nigger"?

Anonymkode: 8da8d...4d0

Jeg bare svarte på at ordet har blitt brukt i USA. Jeg mener at det ikke er nedlatende og ikke har blitt brukt nedlatende heller. Det sistnevnte der er nedlatende. Og rasistisk. Personen jeg siterte mente at ordet aldri hadde blitt brukt i USA, men det har det jo.

Anonymkode: 0fd9a...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når mennesker med mørk hud (ser at noen har postet her) forklarer at dette begrepet er sårende og vondt å høre, hvorfor skal det da være så viktig å bruke det? Språket endrer seg stadig. Vi sier ikke lenger "åndsvak" eller "evneveik" om mennesker. Dette er ord som har blitt utdaterte nå i likhet med "neger". 

Anonymkode: 28174...9d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, princeofithilien skrev:
Men de vi tenker på som negre har jo afrikansk opprinnelse? 

Det er irrelevant. Alle befolkningsgrupper av afrikansk opprinnelse er ikke svarte. Nord-Afrikanere flest er ikke svarte. Afrikanere er alle fra kontinentet Afrika. Når man ikke kaller hvite i Australia, Amerika, New Zealand og Sør-Afrika for europeere, gir det ikke noe særlig mening i å kalle alle svarte av afrikansk opphav for afrikanere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan kan du si at det er rasistisk?

Anonymkode: 8da8d...4d0

Fordi det er en fellesbetegnelse utifra hudfarge og er ikke personifisert og derfor ett ord som ikke forteller noe konstruktivt og informativt om vedkommende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger utledet av spanske/portugisisk negro som betyr svart. Bør Montenegro skifte navn hvis mange nok føler seg "støtt" av det?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lalala123 skrev:
 

Fordi det er en fellesbetegnelse utifra hudfarge og er ikke personifisert og derfor ett ord som ikke forteller noe konstruktivt og informativt om vedkommende. 

Jo, det forteller at vedkommende er en neger.

Anonymkode: 0fd9a...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jo, det forteller at vedkommende er en neger.

Anonymkode: 0fd9a...fdd

Neger forteller ikke noe om det jeg nevnte, derfor er det rasistisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Men når mennesker med mørk hud (ser at noen har postet her) forklarer at dette begrepet er sårende og vondt å høre, hvorfor skal det da være så viktig å bruke det? Språket endrer seg stadig. Vi sier ikke lenger "åndsvak" eller "evneveik" om mennesker. Dette er ord som har blitt utdaterte nå i likhet med "neger". 

Anonymkode: 28174...9d9

Syns det er en interessant diskusjon. Sier ikke neger selv, men det er jo så tabu å diskutere at det var litt kjekt å få ut en del spørsmål man har brent inne med. Er ikke det lov heller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, princeofithilien skrev:
 

Det går jo for eksempel an å si afrikaner? 

Det sier ingenting om personen. Det er flere millioner hvite afrikanere, også. Jeg sier neger. For meg er det et nøytralt ord.

Endret av Mystic woman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Lalala123 skrev:
 

Hvordan kan du si at det -ikke- er rasistisk?

Det er fastslått av klokere folk enn meg :)

Anonymkode: 9762b...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et spørmål til! Siden neger ikke er greit. 

Er det greit å si "hun svarte" i en gruppe lysere mennesker? 

På lik linje med at man sier "hun hvite" I en gruppe mørkere folk? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er fastslått av klokere folk enn meg :)

Anonymkode: 9762b...509

Ja. Men fortell da gjerne om hvem disse personene er som har fastslått dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fugleskremsel skrev:
 

Et spørmål til! Siden neger ikke er greit. 

Er det greit å si "hun svarte" i en gruppe lysere mennesker? 

På lik linje med at man sier "hun hvite" I en gruppe mørkere folk? 

Ja 🙂 

Anonymkode: 6e387...61f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...