Eliza Doalot Skrevet 21. oktober 2018 #141 Skrevet 21. oktober 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser jo litt av hvert i bryllupstråder her. Det kommer også noen unge mennesker på rundt 18-20 år. Vet ikke om de klarer å begrense seg akkurat. Syns ikke noe om at folk skal bli fulle. Det går an å feste uten så stort alkoholinntak. Det er vel nok til at folk slapper av litt. Det blir heller ikke mange timer til bords som noen skriver her. Vi skal ha koldtbord, men noen varmretter som innslag, og det blir heller ikke så mange og lange taler 🙂 men tror nok det går greit med litt påfyll til maten om det vil drøye. Brennevin er og blir tabu her. Har aldri møtt mer enn ett menneske som tåler å drikke det. Anonymkode: fe6e5...dea Som vert står du naturligvis fritt til å gjøre akkurat det du vil. Når du skriver at du kun kjenner ett menneske som tåler brennevin, så slår du meg som ganske ung? En bryllupsfest er jo gjerne en samling av mennesker i mange aldere og livssituasjoner, og jeg tenker at begrensningen din kanskje vil oppleves som innafor hos mange unge, men fornærmende for mange litt eldre. Det er helt legitimt å ikke ønske fyll, det ønsker ikke jeg heller. Det mange av oss tar til orde for, er at det er mindre invaderende måter å sørge for det, enn det du planlegger. Jeg tror også - på helt generelt grunnlag - at det er viktig å huske at gjestene ikke bare er statister som skal fylle forhåndsdefinerte roller i deres perfekte dag. Det er mennesker med personlighet og erfaringer, humør og engasjement, og til syvende og sist er det de som skal skape dagen deres. Vertens/deres rolle er å tilrettelegge for at det kan skje, men det er en forskjell på å tilrettelegge og å detaljstyre. Å sette en så fast grense på hvor mye gjesten får drikke tror jeg vil oppleves som detaljstyring, og det er det lett å reagere negativt på. 5
ItchyBitchySpider Skrevet 21. oktober 2018 #142 Skrevet 21. oktober 2018 1 time siden, Eliza Doalot skrev: Kleskode: nei, det er fullt og helt akseptabelt - og innenfor normal kotyme - at vertskapet definerer kleskode. Om vertskapet derimot står i døra kontrollerer, og avviser de som etter dere skjønn ikke er kledd korrekt, så er det høyst upassende. Middag: helt ok med en porsjon, ikke ok om jeg nektes å spise nøtteposen i veska mi. Barn: hvem som inviteres er opp til vertskapet, også er det opp til gjesten om han ønsker å komme. Det er ingenting ved gjestelisten som utfordrer min integritet, og det er derfor ikke relevant i denne sammenhengen. Også ikke ok hvis du nektes å spise nøtteposen din fordi det sitter nøtteallergikere i selskapet?
ItchyBitchySpider Skrevet 21. oktober 2018 #143 Skrevet 21. oktober 2018 1 time siden, Eliza Doalot skrev: Kleskode: nei, det er fullt og helt akseptabelt - og innenfor normal kotyme - at vertskapet definerer kleskode. Om vertskapet derimot står i døra kontrollerer, og avviser de som etter dere skjønn ikke er kledd korrekt, så er det høyst upassende. Middag: helt ok med en porsjon, ikke ok om jeg nektes å spise nøtteposen i veska mi. Barn: hvem som inviteres er opp til vertskapet, også er det opp til gjesten om han ønsker å komme. Det er ingenting ved gjestelisten som utfordrer min integritet, og det er derfor ikke relevant i denne sammenhengen. Og hvis din integritet er tett knyttet til alkohol, vil jeg gjerne anbefale avrusning.
ItchyBitchySpider Skrevet 21. oktober 2018 #144 Skrevet 21. oktober 2018 43 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Som vert står du naturligvis fritt til å gjøre akkurat det du vil. Når du skriver at du kun kjenner ett menneske som tåler brennevin, så slår du meg som ganske ung? En bryllupsfest er jo gjerne en samling av mennesker i mange aldere og livssituasjoner, og jeg tenker at begrensningen din kanskje vil oppleves som innafor hos mange unge, men fornærmende for mange litt eldre. Det er helt legitimt å ikke ønske fyll, det ønsker ikke jeg heller. Det mange av oss tar til orde for, er at det er mindre invaderende måter å sørge for det, enn det du planlegger. Jeg tror også - på helt generelt grunnlag - at det er viktig å huske at gjestene ikke bare er statister som skal fylle forhåndsdefinerte roller i deres perfekte dag. Det er mennesker med personlighet og erfaringer, humør og engasjement, og til syvende og sist er det de som skal skape dagen deres. Vertens/deres rolle er å tilrettelegge for at det kan skje, men det er en forskjell på å tilrettelegge og å detaljstyre. Å sette en så fast grense på hvor mye gjesten får drikke tror jeg vil oppleves som detaljstyring, og det er det lett å reagere negativt på. Hvis gjestenes personlighet gjør det nødvendig med ubegrensede mengder alkohol, så er jo de alkoholikere. Og da skal man strengt tatt ikke servere alkohol til dem i det hele tatt.
ItchyBitchySpider Skrevet 21. oktober 2018 #145 Skrevet 21. oktober 2018 1 time siden, sølvdryss skrev: Hvordan har dere tenkt å legge dette frem for gjestene? Skal toastmaster reise seg, plinge i glasset og si: "kjære gjester, brudeparet har bestemt at alle får 2 glass vin til maten, deretter 4 glass per person resten av kvelden". Veldig spesiell måte å gjøre det på. Om man ikke har råd/ønsker å betale for nok alkohol hele kvelden, så er det faktisk bedre med bar hvor gjestene betaler selv. Men likevel bør vin til maten være gratis og dere bør opplyse om at folk må ta med kontanter/kort alt ettersom. Nei, brudeparet kan faktisk bestemme at det ikke skal være fyllefest. Det har vel ingenting med penger å gjøre? Ellers kunne brudeparet ha servert hjemmebrent - det er billig.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #146 Skrevet 21. oktober 2018 I tråder om alkohol drikker folk kn pt, rører kanskje så vidt et glass vin hvert skuddår. Men bryllup!! Da møter man ikke opp fordi det serveres for lite. Folk er gærne. Anonymkode: f689f...129 1
Tibbie Skrevet 21. oktober 2018 #147 Skrevet 21. oktober 2018 På 15.10.2018 den 18.25, AnonymBruker skrev: Ja helt innafor! 6 glass vin blir man drita på så det holder. Smart å ikke ha fri bar, bar eller medbrakt så man risikerer å få brylluppet ødelagt av overberusa folk som skal spy, krangle, grine, sloss eller velter bordet Anonymkode: 4ce49...502 Jeg antar at bryllupsfesten varer mye lengre enn bare et par timer. Seks glass fordelt på sju ish timer er kjempelite! Jeg hadde dratt tidligere om jeg må bruke halve festen på å drikke vann. Må også si at jeg er litt overrasket over hvordan du tror folk blir Det er et bryllup, ikke et ungdomshus for 18-åringer. Eller er det et hillbilly-bryllup? 4
Eliza Doalot Skrevet 21. oktober 2018 #148 Skrevet 21. oktober 2018 14 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Også ikke ok hvis du nektes å spise nøtteposen din fordi det sitter nøtteallergikere i selskapet? Synes du virkelig det er sammenlignbart? 2
ItchyBitchySpider Skrevet 21. oktober 2018 #149 Skrevet 21. oktober 2018 30 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Synes du virkelig det er sammenlignbart? Det er fortsatt restriksjoner og kontroll.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #150 Skrevet 21. oktober 2018 Folk er gærne, mann! Anonymkode: f689f...129
Eliza Doalot Skrevet 21. oktober 2018 #151 Skrevet 21. oktober 2018 31 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Det er fortsatt restriksjoner og kontroll. Dette er bare irrelevant kverrulering, og det vet du. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 21. oktober 2018 #152 Skrevet 21. oktober 2018 4 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Dette er bare irrelevant kverrulering, og det vet du. Det er det ikke. Men dere er så fokusert på alkohol at dere ikke klarer å se det.
Gjest O.G. Skrevet 21. oktober 2018 #153 Skrevet 21. oktober 2018 1 minutt siden, ItchyBitchySpider skrev: Bare fordi jeg stiller spørsmål ved mennesker som har sin integritet tett knyttet mot alkohol? Seriøst, blir integriteten til disse menneskene skadet hvis de ikke får drukket nok? Hvem har her hevdet at de har sin integritet knyttet til alkohol?
Oddy Skrevet 21. oktober 2018 #154 Skrevet 21. oktober 2018 På 15.10.2018 den 18.07, AnonymBruker skrev: Det blir to glass vin til maten. Resten av kvelden blir det fire glass vin pr. gjest. Det blir ikke lov til å ha med medbragt, og ingen bar og kjøp av alkohol utover dette. Er det innafor å gjøre det på den måten? Anonymkode: fe6e5...dea Er jo avhengig av hva slags arrangment dette er. Er det et bryllyp eller er det jobbrelatert? Husker på julebord at en fikk valgfri vin til maten og fikk utdelt bonger vi kunne bruke utover kvelden til hva som helst i baren. Selv foretrekker jeg å ha likør til kaffen mens vin takker jeg fint nei til. 1
Djungelvrål Skrevet 21. oktober 2018 #155 Skrevet 21. oktober 2018 31 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Bare fordi jeg stiller spørsmål ved mennesker som har sin integritet tett knyttet mot alkohol? Seriøst, blir integriteten til disse menneskene skadet hvis de ikke får drukket nok? Integriteten tar ingen skade, men jeg kan nesten garantere at det blir en kjedelig fest. Hvis brudeparet ønsker å huske bryllupet sitt som en rolig og litt døll dag, ja da er det bare å være gniten på alkoholen. Funker garantert. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 21. oktober 2018 #156 Skrevet 21. oktober 2018 34 minutter siden, Peonjenta skrev: Integriteten tar ingen skade, men jeg kan nesten garantere at det blir en kjedelig fest. Hvis brudeparet ønsker å huske bryllupet sitt som en rolig og litt døll dag, ja da er det bare å være gniten på alkoholen. Funker garantert. Akkurat det jeg ville frem til. Dere kjeder dere uten fyll. Da bør dere kanskje melde dere på kurs i utvikling av sosiale ferdigheter. Og nei, en fest uten klining med naboen, gjester som ramler og lignende er ikke kjedelig. Vi er bare vant til noe annet enn fyllefester. 1
Djungelvrål Skrevet 21. oktober 2018 #157 Skrevet 21. oktober 2018 6 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Akkurat det jeg ville frem til. Dere kjeder dere uten fyll. Da bør dere kanskje melde dere på kurs i utvikling av sosiale ferdigheter. Og nei, en fest uten klining med naboen, gjester som ramler og lignende er ikke kjedelig. Vi er bare vant til noe annet enn fyllefester. Lurer på hva slags folk du egentlig omgås med?? 2
Eliza Doalot Skrevet 21. oktober 2018 #158 Skrevet 21. oktober 2018 6 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Akkurat det jeg ville frem til. Dere kjeder dere uten fyll. Da bør dere kanskje melde dere på kurs i utvikling av sosiale ferdigheter. Og nei, en fest uten klining med naboen, gjester som ramler og lignende er ikke kjedelig. Vi er bare vant til noe annet enn fyllefester. Nå skjærer du alle motdebatanter over en kam. Jeg har ikke sagt et ord om kjedelig (eller andre synonymer). Jeg har heller ikke noe ønske om å delta på fyllefest, og har heller ikke gjort det de siste 20 årene. Men i motsetning til deg så vet jeg at det fint kan unngås uten overformynderi og detaljstyring. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 21. oktober 2018 #159 Skrevet 21. oktober 2018 11 minutter siden, Peonjenta skrev: Lurer på hva slags folk du egentlig omgås med?? Sånne som ikke trenger alkohol for å ha det hyggelig.
Eliza Doalot Skrevet 21. oktober 2018 #160 Skrevet 21. oktober 2018 3 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Sånne som ikke trenger alkohol for å ha det hyggelig. Det forklarer jo egentlig en hel del. Om du ikke omgås folk som drikker alkohol, hvordan er du da i stand til å uttale deg så bastant om hvordan en fest med alkohol utarter seg? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå