Gå til innhold

Kolikk - fortell meg at det går over?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, deareye skrev:
 

Føler så med deg.❤ Nå er det 23 år siden jeg gikk gjennom dette med guttungen,  og husker fortsatt hvor sliten jeg var.  Dog hadde jeg også så vondt av ham.  Den eneste trøsten jeg kan gi er at det går over , selvom dagene nå virker uendelig lange.                                                  Vi gikk også gjennom hele listen du nevner.  Det som ble det avgjørende for min sønn var noe fastlegen gav ham for uutviklet tarmsystem.  Er jo også det kiropraktoren jobber med mot kolikksmerter, men vi endte til slutt på løsningen fra lege.  Helsestasjonen hadde jeg for lengst gitt opp. Bare råd om produkter mot luftsmerter (minifom,svisker etc), og å utelukke melkeallergi.   Etter 4 uker uten bedring skjønte jeg at det ikke var dette.                    Kan ikke huske hva det var han fikk av legen, men det funket.  Etter noen timer kom det skumlignende avføring som ikke tok slutt!  Så på hele guttungen at kroppen slappet av etterpå, og han sov i mange mange timer. Våknet blid som en lerke😊  etter det gav vi ham 5-10 ml dupholac hver kveld frem til ca 5 måneder.     Dette ble vår løsning. Ingen situasjon er lik, men anbefaler deg å kontakte lege.  Og si klart ifra at barnet ditt ikke har det så bra. Det vil vekke oppmerksomheten til legen🙂    Lykke til.

Takk ❤️ Har bestilt legetime! Håper vi finner ut av noe. Er helt ferdig. 

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kiropraktor!!!! Gå til kiropraktor!!! Etter fem uker var det som å slå av en bryter og lillegull - Idag 19 år, sov hele hele natten gjennom! 

Anonymkode: 91495...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kiropraktor!!!! Gå til kiropraktor!!! Etter fem uker var det som å slå av en bryter og lillegull - Idag 19 år, sov hele hele natten gjennom! 

Anonymkode: 91495...a00

Vi har gått til kiropraktor to ganger i uken i tre uker. Merker ingen forskjell selv om han hadde en del låsninger. Har ikke ny time før i slutten av oktober nå da. 

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg beklager, jeg ser at jeg kan ha svart feil. Trodde Pepticate inngikk i melkefritt. Har prøvd Pepticate i 3-4 uker og aminosyre i noen dager bare. Får vel bare holde ut litt til å håpe på bedring. Har bestilt time til legen i morgen, skal ta opp ang. refluks og tungebånd samt se om jeg kan få aminosyrebasert på resept. Har lest litt om reflux nå. Han gulper mye, mistrives generelt og svelger mye luft og går ikke tilstrekkelig opp i vekt. 

Anonymkode: 5b74a...717

Pepicate inngår i melkefritt, men noen barn kan reagere. Vår hadde mpa og tålte fint nutramigen dha, samme opplegg som pepticate. Ville forsøkt nutanigen puramino i ett par uker. Be også om henvisning til barnelege, dette fåe du fra fastlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
5-6 mnd?! Lord. Jaja. Jeg får kanskje bare holde ut. 

Anonymkode: 5b74a...717

9-10 mnd her. Helt jævlig!!! Ble med den ene ungen for å si det sånn 😉

Holder med andre som sier de angrer på at de prøvde alt. Her var det manuellterapi, fysioterapt, craniosacralterapi (galskap!), akupunktur, ulike melkeerstatninger (hadde ekstremvariant av refluks i tillegg til kollikken), maltekstrakt, sukkervann og hva annet som eventuelt er mulig å oppdrive av tips, råd og ville ideer. Prøvde ALT, men ingenting hjalp. Ble kastet ut av barselgruppa (en lettelse i grunn da det ikke var mulig å gjennomføre uansett) og levde gjennom et sant helvete den tiden det varte. Er ganske så allergisk mot barnegråt etterpå og aldri i verden om jeg ville tatt risikoen på å utsette meg for det samme igjen. "Alt er glemt om kort tid" sa folk. Vel, det er gått mange år og jeg glemmer det aldri.

Anonymkode: b11d6...631

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekket for stramt tungebånd, høres veldig sånn ut!! Min er syv måneder nå, fant nettopp ut at hun har det og nå skal det snart klippes. Holdt på akkurat som deg, prøvde alt! De sjekker for stramt tungebånd hos doktor barnegod i oslo. Der kan de klippe også. Koster litt da, er privat klinikk. 

Anonymkode: 02e50...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Minlillelykke skrev:
 

Pepicate inngår i melkefritt, men noen barn kan reagere. Vår hadde mpa og tålte fint nutramigen dha, samme opplegg som pepticate. Ville forsøkt nutanigen puramino i ett par uker. Be også om henvisning til barnelege, dette fåe du fra fastlege

Okei, skal ta det opp med legen. Takk for tips 😊

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

9-10 mnd her. Helt jævlig!!! Ble med den ene ungen for å si det sånn 😉

Holder med andre som sier de angrer på at de prøvde alt. Her var det manuellterapi, fysioterapt, craniosacralterapi (galskap!), akupunktur, ulike melkeerstatninger (hadde ekstremvariant av refluks i tillegg til kollikken), maltekstrakt, sukkervann og hva annet som eventuelt er mulig å oppdrive av tips, råd og ville ideer. Prøvde ALT, men ingenting hjalp. Ble kastet ut av barselgruppa (en lettelse i grunn da det ikke var mulig å gjennomføre uansett) og levde gjennom et sant helvete den tiden det varte. Er ganske så allergisk mot barnegråt etterpå og aldri i verden om jeg ville tatt risikoen på å utsette meg for det samme igjen. "Alt er glemt om kort tid" sa folk. Vel, det er gått mange år og jeg glemmer det aldri.

Anonymkode: b11d6...631

Herregud. Får håpe vi slipper at det skal være SÅ lenge...

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ville sjekket for stramt tungebånd, høres veldig sånn ut!! Min er syv måneder nå, fant nettopp ut at hun har det og nå skal det snart klippes. Holdt på akkurat som deg, prøvde alt! De sjekker for stramt tungebånd hos doktor barnegod i oslo. Der kan de klippe også. Koster litt da, er privat klinikk. 

Anonymkode: 02e50...0db

Bor så langt nord du kommer omtrent. Men hvem vet, om legen ikke vil høre på meg så skal jeg sjekke ut doktoren i Oslo du snakker om. Får sikkert lov til å sende bilde slik at han/hun evt kan vurdere før vi tar steget og reiser. Kjennes som et mareritt å skulle reise så langt med babyen som griner så mye så da må det være verdt det!

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - «vanlig» kolikk merker man stort sett bedring på ved 3 mnd alder og ut. Men her er det jo ting som tyder på at dette ikke er «kolikk», men noe konkret som plager han som medfører dårlig vektoppgang og smerter. Les litt om tungebånd og om (stille) refluks. Ofte er det en kombinasjon! 

Anonymkode: ea51f...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Altså - «vanlig» kolikk merker man stort sett bedring på ved 3 mnd alder og ut. Men her er det jo ting som tyder på at dette ikke er «kolikk», men noe konkret som plager han som medfører dårlig vektoppgang og smerter. Les litt om tungebånd og om (stille) refluks. Ofte er det en kombinasjon! 

Anonymkode: ea51f...71f

Synes det er så rart at helsestasjonen ikke har touchet innpå dette engang. Leser om reflux nå i kveld og kjenner igjen alle symptomer omtrent. Skal i alle fall ta det opp med legen. 

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver du går til kiropraktor, men er vedkommende spesialist på baby og KISS? Mange har ikke riktig kompetanse. Du skriver du bor en liten plass så mulig det ikke er mange å ta av. Syns mye av det du skriver kan høres ut som KISS. 

Min baby hadde KISS/låsninger som ble fikset etter 4 uker. Det var aldri kolikk-tilstand hos oss, men det var ille nok så sender en varm klem og en «det blir bedre». Om det hjelper var jeg ikke på kafé før etter 3 mnd selv. Du har masse tid til å gjøre det. Fokuser på å hvile ❤️ Håper du har noen som kan avlaste deg.

Anonymkode: 65a55...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Synes det er så rart at helsestasjonen ikke har touchet innpå dette engang. Leser om reflux nå i kveld og kjenner igjen alle symptomer omtrent. Skal i alle fall ta det opp med legen. 

Anonymkode: 5b74a...717

Refluks er også et symptom på kort tungebånd. 

Meld deg inn i støttegruppa for kort leppe og tungebånd på Facebook. Der er det mange som er flinke til å se på bilder om det er mulighet for at det er kort. 

Anonymkode: d653d...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ser du skriver du går til kiropraktor, men er vedkommende spesialist på baby og KISS? Mange har ikke riktig kompetanse. Du skriver du bor en liten plass så mulig det ikke er mange å ta av. Syns mye av det du skriver kan høres ut som KISS. 

Min baby hadde KISS/låsninger som ble fikset etter 4 uker. Det var aldri kolikk-tilstand hos oss, men det var ille nok så sender en varm klem og en «det blir bedre». Om det hjelper var jeg ikke på kafé før etter 3 mnd selv. Du har masse tid til å gjøre det. Fokuser på å hvile ❤️ Håper du har noen som kan avlaste deg.

Anonymkode: 65a55...eab

Baby har blitt mye bedre i nakken i hvertfall, men synes ikke han virker forandret utenom det. Men du har rett i at det ikke akkurat kryr av kiropraktorer her, men han slår meg som flink og trygg på babyer da. 

Babyen har en veldig god pappa, men han har for tiden ikke kapasitet til å bysse og bære så mye pga diverse. Baby roer seg også raskere hos meg. 

Takk ❤️

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Refluks er også et symptom på kort tungebånd. 

Meld deg inn i støttegruppa for kort leppe og tungebånd på Facebook. Der er det mange som er flinke til å se på bilder om det er mulighet for at det er kort. 

Anonymkode: d653d...220

Okei, ja, det kan jeg gjøre. Takk for tips!

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2018 den 15.45, AnonymBruker skrev:
 

Er så sliten. Baby er 2 mnd og fortsatt ingen bedring. Føler at jeg nå bare må stå i det til det går over, og håpe at det skjer snart selv om denne tilstanden kjennes evig. 

Har prøvd alt. Minifom, Semper, maltekstrakt, kiropraktor, babymassasje, NAN, NAN h.a., Pepticate, aminosyrer osv.. Ammer ikke siden melken aldri kom igang etter en tøff fødsel og start på barseltiden, så det er ikke noe jeg spiser. Han svelger mye luft. Får han til å rape men han har det like vondt. Sover ikke på dagtid. Tydelig overtrøtt gjennom dagen. Sovner kun oppå meg. Sover oppå meg om natta også, for det meste. Er det noe jeg ikke har prøvd? Hvis ingenting hjelper, så går det over, ikke sant? Er så utslitt at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Blir så misunnelig på vennene mine som kan ta babyen med på cafe og sånn, det tør ikke jeg. Har selvfølgelig gode dager iblant men så er det tilbake til uro og gråting neste dag. Vil bare ha litt oppmuntring og råd!

Anonymkode: 5b74a...717

Har du prøvd Neocate?? Min hadde melkeproteinallergi og reagerte voldsomt på pepticate.

er det det som er aminosyrebasert? Håper det hjelper! 

Anonymkode: f88e5...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.10.2018 den 20.51, AnonymBruker skrev:
 

Bor så langt nord du kommer omtrent. Men hvem vet, om legen ikke vil høre på meg så skal jeg sjekke ut doktoren i Oslo du snakker om. Får sikkert lov til å sende bilde slik at han/hun evt kan vurdere før vi tar steget og reiser. Kjennes som et mareritt å skulle reise så langt med babyen som griner så mye så da må det være verdt det!

Anonymkode: 5b74a...717

Test laktosefri MME (neocate) først! De er så jæskla klippeglade på de klinikkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går over! Det var som verst ved ca 8,5 uker med skriking omtrent døgnet rundt. ingenting hjalp. Da barnet var 11 uker gammel forsvant kolikken helt plutselig, omtrent som å skru på en bryter fra en dag til den neste.

 

Det var faktisk noe som hjalp:

Babymasasje og der man presser bena litt mot magen for å hjelpe babyen med å prompe (ev. bæsje)

Det som lindret mest var å bære barnet opp og ned trappa. Tror det vugger ekstra godt da. Jeg gjorde det i timesvis hver dag da det stod på som verst, men det var forferdelig slitsomt. Ikke gjør det med ullsokker eller hvis du er veldig sliten pga. fare for å skli.

 

Hold ut! Plutselig forsvinner kolikken!

Anonymkode: bb1ab...3b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvinner ikke om det er noe annet som plager: refluks eller MPA. Anbefaler deg å se/høre etter om barnet «skvulper».

Anonymkode: f88e5...531

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært hos kiropraktor såpass mange ganger er det faktisk noe annet som plager barnet.

Anonymkode: f88e5...531

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...