Gå til innhold

Hvorfor blir noen aldri syke...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar noen gram C-vitamin hver dag året rundt, og sist jeg var forkjølet var i 2008. 

Anonymkode: 7ab1d...53e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Tilma skrev:
 

Jeg suger til meg hver eneste omgangssyke og forkjølelse.

var en periode jeg kunne sette kryss i kalenderen på når jeg kom til å kaste opp..så trodde nesten den hadde sammenheng med mens 😅 Men så er den i gjengjeld over på 10 timer og formen bra igjen.

 

jeg er vokst opp med 4andre søsken som den dag i dag aldri blir syke.. ikke det søskenet med autoimmun sykdom heller!

Var du og dine søsken ofte syke av omgangssyke og forkjølelse som barn?

Anonymkode: b98ab...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en sånn som sjeldent blir syk:P Jeg får kanskje en liten forkjølelse eller noe en gang hver 4 år:P Sist jeg var SKIKKELIG syk er for over 10 år siden, influensa fra helvette. Da bar faren min meg ut i bilen og kjørte meg til legevakta for jeg  var ikke i stand til å hverken stå eller gå.

Jeg jobber i helse og i fjor hadde vi norovirus på huset. Gjett om det var gøy:P Alle var syk; ansatte, beboere, leder, selv vaktmesteren som kun var innom for å se på noe. Men jeg slapp unna:P Da passet jeg riktig nok godt på hygienen. Ellers har jeg vel ikke spesielt god eller dårlig håndhygiene(jeg jobber ikke med veldig syke mennesker med nedsatt immunforsvar eller noe slik, det hadde blitt noe annet). Jeg er også fæl til å ta meg på munnen, øyer etc. med hendene:P

Det interessante var at jeg var konstant sjuk som barn. Sluttet det på betennelse, så hadde jeg det:P Gikk kanskje 2-3 uker mellom hver gang og gjorde foreldrene mine gal :fnise: Så fjernet jeg mandlene, og vips sluttet jeg bare å være syk.

Anonymkode: a37fb...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er også en sånn som sjeldent blir syk:P Jeg får kanskje en liten forkjølelse eller noe en gang hver 4 år:P Sist jeg var SKIKKELIG syk er for over 10 år siden, influensa fra helvette. Da bar faren min meg ut i bilen og kjørte meg til legevakta for jeg  var ikke i stand til å hverken stå eller gå.

Jeg jobber i helse og i fjor hadde vi norovirus på huset. Gjett om det var gøy:P Alle var syk; ansatte, beboere, leder, selv vaktmesteren som kun var innom for å se på noe. Men jeg slapp unna:P Da passet jeg riktig nok godt på hygienen. Ellers har jeg vel ikke spesielt god eller dårlig håndhygiene(jeg jobber ikke med veldig syke mennesker med nedsatt immunforsvar eller noe slik, det hadde blitt noe annet). Jeg er også fæl til å ta meg på munnen, øyer etc. med hendene:P

Det interessante var at jeg var konstant sjuk som barn. Sluttet det på betennelse, så hadde jeg det:P Gikk kanskje 2-3 uker mellom hver gang og gjorde foreldrene mine gal :fnise: Så fjernet jeg mandlene, og vips sluttet jeg bare å være syk.

Anonymkode: a37fb...052

Dette stemmer med forskning som jeg har lest om: Mye sykdom som barn forårsaker ofte at man bygger opp et sterkt immunforsvar.

Anonymkode: b98ab...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg er sjeldent syk, men når jeg først blir det så er det gjerne influensa eller sånt. De siste to årene så har jeg vært syk ca 1 gang i året, men før det var jeg sjeldent syk.

Jeg er ikke sånn overdreven med håndvask. Vasker hendene etter toalettbesøk og sånt. Jeg tar meg også mye på ansiktet. Jeg har nok helt normal hygiene, men ser at jeg kunne blitt flinkere på reise og når jeg er rundt mange mennesker. Det er gjerne etter det at jeg har blitt syk. Så jeg burde nok ha med antibac eller noe da.

Jeg tror også at om man har barn eller ikke kan påvirke. Det virker i hvert fall som at flere blir oftere syk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Dette stemmer med forskning som jeg har lest om: Mye sykdom som barn forårsaker ofte at man bygger opp et sterkt immunforsvar.

Anonymkode: b98ab...016

Så spennende:) Men gjelder dette uavhengig av om man har fjernet mandlene eller ikke? Min samboer er likens, blir enda sjeldnere syk(og han fikler med andre folks tastaturer hele dagen), men han var ikke spesielt syk som barn heller.

Anonymkode: a37fb...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, AnonymBruker said:
 

Dårlig håndhygiene, mange vasker ikke hendene når de bør eller skikkelig hvis de først gjør det. 

Anonymkode: 02977...758

Jeg jobber på sykehus, og har vanen inne om å sprite hender til en hver tid, også hjemme. Syk er jeg hele tiden uansett, fra september - juni har jeg nesten konstant forkjølelse eller luftveissykdommer, var ikke så ille før jeg fikk barn i bhg, men nå er det sånn. Det handler mye om gener, min mor og bror er lik, pappa er aldri syk. Og om smittsomme omgivelser, som f.eks barn i bhg. 

 

Anonymkode: cd24d...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Dette stemmer med forskning som jeg har lest om: Mye sykdom som barn forårsaker ofte at man bygger opp et sterkt immunforsvar.

Anonymkode: b98ab...016

Man har 2 immunforsvar. Det ene er som du sier noe som blir bygget opp hos hver enkelt, men det andre er medfødt. Er det medfødte svakt vil man bli like mye syk som voksen selv om man var det som barn. 

Anonymkode: cd24d...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Var du og dine søsken ofte syke av omgangssyke og forkjølelse som barn?

Anonymkode: b98ab...016

 

Som barn fikk jeg den «årlige» spysyken, også smittet jeg stort sett de resterende i huset;p

Men søskene mine har stort sett alltid vært friske mens jeg fikk alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2018 den 15.05, AnonymBruker skrev:
 

Er en del som har uvane med å stikke fingrer i munnen, gni seg på nesen og i øyenene, og det er slik mange virus smitter.

Anonymkode: 2d2ec...7ed

Dette gjør jeg også pluss at jeg har vitamin D mangel, blir aldri fysisk syk 😂

Anonymkode: d242e...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt lett for å få influensa, men spysyken har jeg aldri hatt. Akkurat som den ikke biter på meg uansett hvor mange rundt meg som har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Filifjonkamor said:
 

Jeg har alltid hatt lett for å få influensa, men spysyken har jeg aldri hatt. Akkurat som den ikke biter på meg uansett hvor mange rundt meg som har den.

Samme her. Blir forkjøla hver ny årstid men spysyke har jeg hatt en gang i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før ble jeg syk hele tiden, men når legene oppdaget at jeg hadde mangel på D-vitamin, så jeg fikk resept på riktig dose D-vitamin og fikk beskjed om å ta C-vitamin, og forrige uke fikk jeg spørsmål av sjefen min hvordan det er mulig at jeg ikke har tatt en sykedag på 4 år. Savner å være litt syk av og til, men har visst fått supermanns immunforsvar.

Anonymkode: 33277...166

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også slik som "aldri" er syk. Kanskje forkjølet 1-2 ganger i året. Oppkastsyken (omgangssyke/farang ?? ) har jeg 1 gang i året og ikke hvert år heller. 
Kan såvidt kjenne jeg begynner å bli forkjølet noen ganger, men det kan gå over når jeg spiser Ingefær eller tar ekstra vitaminer. Det kan faktisk skje at dersom jeg slurver med vitamininntaket blir jeg fortere forkjølet, men det forsvinner gjerne når jeg tar vitaminen. noen ganger har kroppen bare bestemt seg for å bli syk da.. 

Farangen er så smittsom at det nesten er uungåelig dersom jeg først har vært i nærheten av noen som har det. 

Anonymkode: f8c87...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ekstremt mye syk som barn, hadde nesten 50 dager fravær i 1. klasse. Som voksen er jeg nesten aldri syk, så vidt jeg husker hadde jeg omgangssyke i 1995 og 2013 (den siste kombinert med lungebetennelse...), og influensa i 2003. Har hatt noen lette forkjølelser utenom, av den typen som går over i løpet av noen dager. Forkjølelsene kommer typisk etter perioder med stress, dårlig kosthold og for lite søvn.

Anonymkode: d2341...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig sjelden syk. De andre i familien ( mann og 3 barn) blir fort smitta av spysjuka og feber, men jeg lurer meg unna. Har ikke støv på hjernen, men er veldig nøye med håndvask.

Anonymkode: bb8d1...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Blir veldig sjelden syk. De andre i familien ( mann og 3 barn) blir fort smitta av spysjuka og feber, men jeg lurer meg unna. Har ikke støv på hjernen, men er veldig nøye med håndvask.

Anonymkode: bb8d1...5e6

* mente spysjuka og forkjølelse

Anonymkode: bb8d1...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...