Gå til innhold

Hvorfor blir noen aldri syke...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

... mens andre alltid blir syke?

Jeg tenker på ting som forkjølelse, influensa og omgangssyke. 

Jeg blir syk kanskje en gang hvert tredje år, mens jeg har venninner som blir syke flere ganger i året. Hvis noen rundt dem har noe, så blir de smittet. 

Jeg har aldri vært ekstrem når det kommer til hygiene. Er faktisk litt slapp når det kommer til handvask og sånn. Har heller ikke noe aller tiders kosthold og er i ganske dårlig fysisk form. 

Er det bare sånn at noen har et genetisk sterkere immunforsvar enn andre? 

Jeg kan ofte bli litt sånn snufsete og føle en «begynnende» forkjølelse med anelse sår hals, men det er borte allerede neste dag. 

Anonymkode: 69cb7...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er en del som har uvane med å stikke fingrer i munnen, gni seg på nesen og i øyenene, og det er slik mange virus smitter.

Anonymkode: 2d2ec...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig håndhygiene, mange vasker ikke hendene når de bør eller skikkelig hvis de først gjør det. 

Anonymkode: 02977...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dårlig håndhygiene, mange vasker ikke hendene når de bør eller skikkelig hvis de først gjør det. 

Anonymkode: 02977...758

Nå sa TS at hen var slurvete med håndhygiene, men er likevel sjeldent syk.

Anonymkode: b7e6f...b16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

... mens andre alltid blir syke?

Jeg tenker på ting som forkjølelse, influensa og omgangssyke. 

Jeg blir syk kanskje en gang hvert tredje år, mens jeg har venninner som blir syke flere ganger i året. Hvis noen rundt dem har noe, så blir de smittet. 

Jeg har aldri vært ekstrem når det kommer til hygiene. Er faktisk litt slapp når det kommer til handvask og sånn. Har heller ikke noe aller tiders kosthold og er i ganske dårlig fysisk form. 

Er det bare sånn at noen har et genetisk sterkere immunforsvar enn andre? 

Jeg kan ofte bli litt sånn snufsete og føle en «begynnende» forkjølelse med anelse sår hals, men det er borte allerede neste dag. 

Anonymkode: 69cb7...86c

Samme med meg, jobber innen helse og kollegaer faller som fluer innimellom mens jeg blir ikke syk. Er det en runde med omgangssyke, forkjølelse e.l blir jeg aldri snittet. Tror det har med gener å gjøre, moren, faren og broren min er helt lik, samme med datteren min. Ekstremt sjeldne syke, så har vært heldig der. 

Anonymkode: 645de...edf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler nok mye om hvor godt imunforsvar man har. Faktisk er ikke overdreven håndhygiene spesielt bra for imunforsvaret. 

Anonymkode: 55e60...4e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før var jeg aldri syk, men etter at jeg fikk barn så plukker jeg opp alt mulig av virus og sykdom som kommer min vei. Tenker det skyldes endel faktorer som lite/dårlig søvn/hvile, mer stress, lite mulighet til å få hvile ut etc, ting som ikke var et problem før barn, men som nå er luksusgoder... Det må sies, vi hadde mye søvnproblemer med ungene og jeg slet lenge med ettervirkninger av å ikke ha sovet mer enn 2 timer sammenhengende på nettene i årevis... Jeg har rett og slett fått et dårlig immunforsvar!

Anonymkode: 105f3...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer an på imunforsvar. Noen blir rett og slett bare oftere syke, uten at det har noe med hygiene å gjøre

Anonymkode: 05bd3...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lik som deg ts. Mens mann og barn blir syke. Skulle egentlig av og til ønske jeg også fikk en liten virusinfeksjon eller Noe, og kunne ligge hjemme noen dager... Uten sykt barn eller mann hjemme! 😄 

Endret av Snabeltann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi sånn hele familien, ingen av oss blir noe særlig syke. Barna var nesten ikke syke i barnehagen en gang... Jeg tror det har mye med gener og immunforsvar å gjøre, noen av oss har rett og slett flaks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold, trening, søvn, stress, traumer, psykisk og fysisk sykdom,  er blant flere faktorer som påvirker immunforsvaret. 

Jeg tror også de første leveårene har mye å si for å bygge opp et sterkt immunforsvaret. Ihht morsmelk, fødsel, kosthold etc. 

Anonymkode: 63aa0...521

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at jeg har en autoimmun sykdom har jeg aldri hatt influensa, og det er minst ti år siden forrige forkjølelse. Selv da jeg hadde småbarn var det langt mellom forkjølelsene. Mannen er ofte forkjølt, så jeg utsettes for smitte, men immunforsvaret mitt er tydeligvis bra.

Anonymkode: 6c79d...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tid til å være syk. Neida, første året i hjemmesykepleien ble jeg ofte syk. Men fikk sikkert da alt og ikke vært syk siden, er nå 10 år siden. Er litt pjusk i ny å ne, men det slår aldri ut.

Barns mine er heller aldri syke.

Anonymkode: d214f...1a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir også veldig sjeldent syk, også mann og barn blir sjeldent syke her i huset. Er virkelig flere år siden noen var skikkelig forkjøla. Influensa har vi aldri hatt. 

Og vi er langt i fra noen helsefreaker. Hygienen er vel helt normal, eller kanskje litt under det hysteriet jeg leser om her inne. 

Anonymkode: ae48d...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress er viktig faktor for meg. I forrige jobben min var jeg konstant syk med forkjølelse. 

Hverken før eller etter har det vært problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjelden syk. Meeeen  viss jeg er sliten eller veldig stressa . Da blir jeg syk av det meste.  Og da blir jeg veldig syk over lengre tid. Så jeg er dem som ta en to dager syk når jeg merker det blir for mye.  Bedre med to dager enn en hel mnd med div. Jeg kjenner min kropp.

Anonymkode: 32c70...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

... mens andre alltid blir syke?

Jeg tenker på ting som forkjølelse, influensa og omgangssyke. 

Jeg blir syk kanskje en gang hvert tredje år, mens jeg har venninner som blir syke flere ganger i året. Hvis noen rundt dem har noe, så blir de smittet. 

Jeg har aldri vært ekstrem når det kommer til hygiene. Er faktisk litt slapp når det kommer til handvask og sånn. Har heller ikke noe aller tiders kosthold og er i ganske dårlig fysisk form. 

Er det bare sånn at noen har et genetisk sterkere immunforsvar enn andre? 

Jeg kan ofte bli litt sånn snufsete og føle en «begynnende» forkjølelse med anelse sår hals, men det er borte allerede neste dag. 

Anonymkode: 69cb7...86c

Har du søsken som du har vokst opp sammen med? Jeg leste om at mennesker som har vokst opp med flere søsken får sterkere innmunforsvar fordi de har "byttet snørr" og andre ting :) 

Anonymkode: b98ab...016

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat som du ts! Mannen har som regel en eller flere runder ila året, men jeg slipper unna. Ikke blitt smitta av barna heller👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nøye med håndhygiene, allikevel blir jeg syk med varierende grad av forkjølelse/influensa(?) flere ganger i året. Jeg jobber på en barneskole, og har gjort det de siste 6 årene. Det er påfallende at jeg har vært mye mer syk de siste 6 årene enn det jeg pleide å være. Det går et eller annet stort sett hele året på jobben min. Jeg tror derfor arbeidsplass har en del å si, men det er også individuelle forskjeller på folk.

Anonymkode: 5ffdd...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg suger til meg hver eneste omgangssyke og forkjølelse.

var en periode jeg kunne sette kryss i kalenderen på når jeg kom til å kaste opp..så trodde nesten den hadde sammenheng med mens 😅 Men så er den i gjengjeld over på 10 timer og formen bra igjen.

 

jeg er vokst opp med 4andre søsken som den dag i dag aldri blir syke.. ikke det søskenet med autoimmun sykdom heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...