Gå til innhold

Jeg er avhengig av mat og godteri,


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker 2000,- - 2500,- på mat til kun meg i måneden. I ukedagene spiser jeg kun knekkebrød, fisk/kylling filet og grønnsaker eller rett i koppen suppe med kokt egg og ett par knekkebrød. Jeg spiser under 1200kcal i ukedagene. Men i helgene lørdag/søndag, må jeg ha godteri, sjokolade, chips og dip. Jeg spiser kanskje 2000 - 3000 kcal i helgen begge dagen. Jeg får så dårlig samvittighet. Jeg trenger ikke å legge på meg, da jeg allerede er overvektig og har lavt stoffskifte. Jeg går 2 timer tur hver dag, med hundene. Og trener styrke 3 ganger i uka. Problemet mitt er at jeg er sykelig opptatt av mat, og godteri i helgene. Hjelp! 

Anonymkode: e98a3...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å halvere innkjøp til helgen? Det du ikke har, det spiser du ikke.

Anonymkode: 19125...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forbinder det med kos og det er nok vanlig. Sliter selv med å godis, spesielt i hektiske tider noe som er 50% av min våkne tid. Det letteste er å kutte godisen helt ut og ikke gi seg noen unnskyldninger for å pakke i seg. Dette har jeg klart 2 ganger og varte 1 helt år hver gang. Følte meg i topp form også. Nå er jeg ett usunt vrak.

2000-2500 er vel faktisk litt under det som er normalt å bruke på mat. Jeg bruker myyyyyye mer, minimum 4000 i mnd på mat. Men bor på landet og her koster maten sikkert 30% mer en de fleste andre stedene.

Anonymkode: b44c6...292

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva med å halvere innkjøp til helgen? Det du ikke har, det spiser du ikke.

Anonymkode: 19125...05f

Det er sååå vanskelig. Jeg kjøper godteri til en hel familie. 

Anonymkode: e98a3...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Du forbinder det med kos og det er nok vanlig. Sliter selv med å godis, spesielt i hektiske tider noe som er 50% av min våkne tid. Det letteste er å kutte godisen helt ut og ikke gi seg noen unnskyldninger for å pakke i seg. Dette har jeg klart 2 ganger og varte 1 helt år hver gang. Følte meg i topp form også. Nå er jeg ett usunt vrak.

2000-2500 er vel faktisk litt under det som er normalt å bruke på mat. Jeg bruker myyyyyye mer, minimum 4000 i mnd på mat. Men bor på landet og her koster maten sikkert 30% mer en de fleste andre stedene.

Anonymkode: b44c6...292

Jeg kun godteri lørdag og søndag, og kaster det som kanskje er igjen på mandags morgen i søpla. Jeg handler på kiwi, eller extra. 

Anonymkode: e98a3...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jeg spiser  kun godteri lørdag og søndag, og kaster det som kanskje er igjen på mandags morgen i søpla. Jeg handler på kiwi, eller extra. 

Anonymkode: e98a3...4b1

 

Anonymkode: e98a3...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du spiser i snitt 1400-1700kcal pr dag. 
Fordel kaloriene mer jevnt over alle dager, det er ikke så rart at kroppen vil ha mat i helgene når du har såpass underskudd av kalorier ellers.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg kun godteri lørdag og søndag, og kaster det som kanskje er igjen på mandags morgen i søpla. Jeg handler på kiwi, eller extra. 

Anonymkode: e98a3...4b1

Kaster du mat?? Snakk om å ikke tenke på matsvinn som er en skikkelig miljø værsting! Pinlig... 

Anonymkode: c5bea...2d8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, _popcorn_ skrev:
 

Så du spiser i snitt 1400-1700kcal pr dag. 
Fordel kaloriene mer jevnt over alle dager, det er ikke så rart at kroppen vil ha mat i helgene når du har såpass underskudd av kalorier ellers.  

Ja, men det er tomme kcal jeg spiser i helgene. I ukedagene, spiser jeg eple/pære/appelsin om kvelden i stedet for godteri. 

Anonymkode: e98a3...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Ja, men det er tomme kcal jeg spiser i helgene. I ukedagene, spiser jeg eple/pære/appelsin om kvelden i stedet for godteri. 

Anonymkode: e98a3...4b1

Det er ganske vanlig at de som forsøker å spise veldig lite går på de største smellene. Hva skader det å øke hverdagskalorimålet et par hundre per dag i noen uker?

Anonymkode: 28fbe...4e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Kaster du mat?? Snakk om å ikke tenke på matsvinn som er en skikkelig miljø værsting! Pinlig... 

Anonymkode: c5bea...2d8

Om godteri er mat for deg, så vær så god. 

Jeg kjører ikke bil, jeg sykler. Jeg resirkulerer, søppel. Og kaster ikke ting på bakken, men i søpla når jeg er ute. I tillegg bruker jeg mest organisk/økologisk. Svanemerket, og andre produkter som skal være muljøvennlig. Hva gjør DU   for miljøet? 

Anonymkode: e98a3...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Det er ganske vanlig at de som forsøker å spise veldig lite går på de største smellene. Hva skader det å øke hverdagskalorimålet et par hundre per dag i noen uker?

Anonymkode: 28fbe...4e6

Jeg har spist slik siden 2011. Dette er ikke nytt, for meg. Men jeg syns det er litt flaut å snakke om det. 

Anonymkode: e98a3...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så flaut for deg å snakke om det, hvorfor skriver du her om det da?

Anonymkode: 7feee...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kaster du mat?? Snakk om å ikke tenke på matsvinn som er en skikkelig miljø værsting! Pinlig... 

Anonymkode: c5bea...2d8

Godteri er ikke mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis det er så flaut for deg å snakke om det, hvorfor skriver du her om det da?

Anonymkode: 7feee...4f3

Fordi det er er anonymt forum, og ikke venner og familie jeg på se inn i øynene. 

Anonymkode: e98a3...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Om godteri er mat for deg, så vær så god. 

Jeg kjører ikke bil, jeg sykler. Jeg resirkulerer, søppel. Og kaster ikke ting på bakken, men i søpla når jeg er ute. I tillegg bruker jeg mest organisk/økologisk. Svanemerket, og andre produkter som skal være muljøvennlig. Hva gjør DU   for miljøet? 

Anonymkode: e98a3...4b1

Hva jeg gjør har lite å si, jeg kaster hvertfall ikke brukelig mat og lignende.  Du burde ta vare på det du kaster til neste helg eller gi det bort, ikke kaste det! 

Økologisk er forresten ikke særlig miljøvennlig da det krever mer ressurser å produsere økologisk.

Men siden du spørr hva jeg gjør kan jeg jo fortelle. Jeg kjører heller ikke bil, jeg går. Jeg gjør matavfall om til jord så jeg ikke må kjøpe miljøverstingen norsk blomsterjord. Jeg bruker ikke plast folie og lignende jeg bruker gjenbrukbar laget av tøy og voks. Varer i opptil 1-2 år. 

Jeg kjøper aldri klær på hennes og Mauritz ol, jeg kjøper stort sett alt jeg trenger brukt, både klær, møbler, kjøkkenartikler osv. 

Jeg kaster selvfølgelig ikke søppel ute jeg heller, hvem gjør det i 2018. 

Jeg resirkulerer. 

Jeg dyrker min egen spinat, paprika, gulrøtter, potet, agurk, squash, tomat og urter hver sommer. 

Jeg driver med strand rydding hvert år på vår og høst. 

Når jeg er ute plukker jeg dessuten opp søppel jeg finner langs veien. 

Dette er det jeg kom på her og nå. 

Anonymkode: c5bea...2d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kaster du mat?? Snakk om å ikke tenke på matsvinn som er en skikkelig miljø værsting! Pinlig... 

Anonymkode: c5bea...2d8

Det gjør majoriteten her til lands. Eneste måten å fikse dette problemet på er massive kampanjer og da snakker vi helhjerta massive kampanjer, regullere hvor mye mat hver enkelt kan få kjøpe eller sørge for at en større del av befolkningen blir fattig. Er ikke så mye annet å gjøre.

 

De fleste av oss er miljøsvin, både bevist og ubevist.

 

Anonymkode: b44c6...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det gjør majoriteten her til lands. Eneste måten å fikse dette problemet på er massive kampanjer og da snakker vi helhjerta massive kampanjer, regullere hvor mye mat hver enkelt kan få kjøpe eller sørge for at en større del av befolkningen blir fattig. Er ikke så mye annet å gjøre.

 

De fleste av oss er miljøsvin, både bevist og ubevist.

 

Anonymkode: b44c6...292

Er da ikke så vanskelig å bli bevisst. Jeg kjøper aldri mat før jeg har spist opp det heg har i kjøleskapet. Dette sparer jeg myye penger på og jeg kjenner mange som tenker slik pga økonomi. Om man sprer ordet blir flere bevisst på slikt og om vi lærer neste generasjon å ikke kaste så mye vil matsvinn gå betraktelig ned. 

Anonymkode: c5bea...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil endre på godteri inntaket i helgene, så kan du begynne å selv lage noe godt i stedet for å kjøpe inn godteriet.

Du kan lage hjemmelaget kake eller godterier. Du finner mange oppskrifter på nettet hvis du søker. Mye av dette er vel så godt, men ofte veldig mye sunnere, og det du lager selv går ofte hurtigere og bedre gjennom fordøyelsesystemet og du vil føle deg bedre i kroppen, og da også til sinns :)

Har du barn, kan dere sammen lage noe godt. Det er hyggelig. 

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, exictence skrev:
 

Hvis du vil endre på godteri inntaket i helgene, så kan du begynne å selv lage noe godt i stedet for å kjøpe inn godteriet.

Du kan lage hjemmelaget kake eller godterier. Du finner mange oppskrifter på nettet hvis du søker. Mye av dette er vel så godt, men ofte veldig mye sunnere, og det du lager selv går ofte hurtigere og bedre gjennom fordyelsesystemet og du vil føle deg bedre i kroppen, og da også til sinns :)

Har du barn, kan dere sammen lage noe godt. Det er hyggelig. 

Takk, for et fint forslag. 😊

Anonymkode: e98a3...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...