Gå til innhold

Jeg er avhengig av mat og godteri,


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du blender? Da kan du blende sammen havregryn, nøtter, kokos, peanøttsmør, evt honning eller lønnesirup/annen søtning og trille ut og lage kuler. Dekk med smeltet sjokolade. Kjempe godt. Det metter og kan omtrent love at du går ned i vekt av dette, dersom du kutter ut annet godt. 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, exictence skrev:
 

Har du blender? Da kan du blende sammen havregryn, nøtter, kokos, peanøttsmør, evt honning eller lønnesirup/nnen søgning og trille ut og lage kuler. Dekk med smeltet sjokolade. Kjempe godt. Det metter og kan omtrent love at du går ned i vekt av dette, dersom du kutter ut annet godt. 

Takk! Ja, har blender. Kan man bruke noe annet enn peanøttsmør? Jeg er nemlig allergisk mot peanøtter. 😬

Anonymkode: e98a3...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, exictence skrev:
 

Har du blender? Da kan du blende sammen havregryn, nøtter, kokos, peanøttsmør, evt honning eller lønnesirup/nnen søgning og trille ut og lage kuler. Dekk med smeltet sjokolade. Kjempe godt. Det metter og kan omtrent love at du går ned i vekt av dette, dersom du kutter ut annet godt. 

Er dette raw mat /snacks oppskrift? 🙂

Anonymkode: e98a3...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Takk! Ja, har blender. Kan man bruke noe annet enn peanøttsmør? Jeg er nemlig allergisk mot peanøtter. 😬

Anonymkode: e98a3...4b1

Ja, det kan du godt. Du kan bruke mandelsmør, hasselnøttsmør som f.eks fåes kjøpt på noen Helsekost (sunkost, kinservik....), men det er dyrt. Du kan f.eks prøve med kakao/raw kakao og kokossmør/kakaosmør (raw kakao og raw kakao smør kan kun kjøpes på helsekost, men vanlig kakao og kokossmør har de flere steder på vanlige butikker). Du kan prøve med ekstra av nøtter, og bare kutte ut peanøttsmør. Men da tror jeg at jeg ville enten tatt med myk honning eller kanskje blende dadler og ha i. Dette både for konsistensen og smaken sin del.

Konsistensen på deigen må ikke være for tørr. Enten ta mer fett eller honning/sirup eller dadler, eller rett og slett litt vann eller juice, saft fra frukt. Men deigen må heller ikke være for våt ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er dette raw mat /snacks oppskrift? 🙂

Anonymkode: e98a3...4b1

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dersom du spiser litt mer mat (øker kalorimengden) litt på hverdagene, vil ikke det store suget komme i helgen. Og prøv å trappe ned hva du handler inn til helgen. Typ en mindre sjokolade, mindre mengde smågodt osv. Og spis kveldsmat i helgene FØR du får liv til å begynne på godiset.

Og du, du trenger ikke å være flau over dette her! Tror du har et meget vanlig kosthold.

Anonymkode: 3abd6...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette innlegget traff meg. Spiser ofte normal mat i ukene, men går bananas i helgene. Sliter med ekstra kilo, og føler jeg propper meg full av mat og godterier bare fordi jeg MÅ ha det. Det er snakk om store mengder her altså... 

Anonymkode: c1ba6...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2018 den 15.24, exictence skrev:
 

Har du blender? Da kan du blende sammen havregryn, nøtter, kokos, peanøttsmør, evt honning eller lønnesirup/annen søtning og trille ut og lage kuler. Dekk med smeltet sjokolade. Kjempe godt. Det metter og kan omtrent love at du går ned i vekt av dette, dersom du kutter ut annet godt. 

Eh... er ikke dette ganske mange kalorier?

Nøtter og peanøttsmør er ikke akkurat slankekost. 100g peanøttsmør har jo over 600 kalorier, like mye som to måltider...

Anonymkode: 7e377...924

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Eh... er ikke dette ganske mange kalorier?

Nøtter og peanøttsmør er ikke akkurat slankekost. 100g peanøttsmør har jo over 600 kalorier, like mye som to måltider...

Anonymkode: 7e377...924

Jo, men å spise litt av sunne gode matvarer metter og gjør kroppen mer tilfredstilt enn å spise ferdig kjøpte godter som gir mer sug etter mer etter en stund. Bre prøv og se. Man spiser mindre av hjemmelagede godter enn av kjøpe godter.

F.eks når kroppen bare får masse tomme karbohydrater, skriker kroppen etter mer næring. Kroppen vil ha mer, og "lurer" hodet til å tro at det er mer godterier den vil ha.

Derimot får kroppen sunne fettstoffer, proteiner, vitaminer, mineraler (nøtter) og fiber (havregryn), og litt andre gode karbohydrater enn raffinert sukker, f.eks honning, lønnesirup, blir kroppen tilfredstilt på en annen måte. Den skriker ikke etter mer. Men selvfølgelig, dette kan heller ikke spises ubegrenset av. Men det er lettere å si stopp. 

Det er bedre for kroppen å spise litt av noe som er godt og sunt, enn mye av ting som er tomme kalorier.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, exictence skrev:
 

Jo, men å spise litt av sunne gode matvarer metter og gjør kroppen mer tilfredstilt enn å spise ferdig kjøpte godter som gir mer sug etter mer etter en stund. Bre prøv og se. Man spiser mindre av hjemmelagede godter enn av kjøpe godter.

F.eks når kroppen bare får masse tomme karbohydrater, skriker kroppen etter mer næring. Kroppen vil ha mer, og "lurer" hodet til å tro at det er mer godterier den vil ha.

Derimot får kroppen sunne fettstoffer, proteiner, vitaminer, mineraler (nøtter) og fiber (havregryn), og litt andre gode karbohydrater enn raffinert sukker, f.eks honning, lønnesirup, blir kroppen tilfredstilt på en annen måte. Den skriker ikke etter mer. Men selvfølgelig, dette kan heller ikke spises ubegrenset av. Men det er lettere å si stopp. 

Det er bedre for kroppen å spise litt av noe som er godt og sunt, enn mye av ting som er tomme kalorier.

Det forutsetter jo at personen vet om dette, OG faktisk ikke spiser flere kcal enn før.. Men ellers er jeg enig :)

Spiser ikke vanlig godteri, så kommer nok ikke til å prøve selv 😁

Anonymkode: 7e377...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du få i deg mer enn 1200 kcal i ukedagene. Det vil ta bort noe av søtsuget. Ellers må du finne ut hvorfor du spiser så mye «kosemat» i helgen. Hvis det er underliggende følelser så hjelper det å snakke med noen og faktisk kjenne på følelsene. Mange spiser godteri for trøst eller å unngå ubehagelige følelser uten at man vet om det. Kanskje lavterskel tilbudet i kommunen kan hjelpe med å sortere tanker og regulere følelser bedre. 

Anonymkode: 7425f...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som å lese seg selv dette 😕 Har forøvrig slitt med spiseforstyrrelser i 6 år. Først anoreksi i et halvt år. Litt senere over til bulimi og binge eating en periode og la mye på meg:( Så gikk jeg ned 20 kilo, spiste sunt og gikk turer hverdag. Så har det vell enda blitt sånn, gikk jo fortsatt ned i vekt fordi jeg spiste bare rundt 1200kcal on dagen enda. Men nå er vekten på samme sted, spiser normalt i ukedagene  (1500 kcal) men går bananas i helgene selv :)  Ikke enkelt det her med mat nei

Anonymkode: c24b6...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2018 den 0.31, AnonymBruker skrev:
 

Eh... er ikke dette ganske mange kalorier?

Nøtter og peanøttsmør er ikke akkurat slankekost. 100g peanøttsmør har jo over 600 kalorier, like mye som to måltider...

Anonymkode: 7e377...924

Er 600 kalorier 2 måltider for deg? 

Nøtter og peanøttsmør (og annet sunt fett) legger du ikke like mye på deg av som en sjokolade til tross for at det er like mange kalorier. En kalori er ikke en kalori. Dessuten vil jeg ikke tro at det er 100 gr peanøttsmør i en eller to slike kuler. 

Selv spiser jeg en stor skje peanøttsmør i havregrøten min hver morgen i tillegg til at jeg småspiser nøtter i løpet av arbeidsdagen. Spiser også endel annet sunt fett. Jeg går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2018 den 6.53, exictence skrev:
 

Jo, men å spise litt av sunne gode matvarer metter og gjør kroppen mer tilfredstilt enn å spise ferdig kjøpte godter som gir mer sug etter mer etter en stund. Bare prøv og se. Man spiser mindre av hjemmelagede godter enn av kjøpe godter.

F.eks når kroppen bare får masse tomme karbohydrater, skriker kroppen etter mer næring. Kroppen vil ha mer, og "lurer" hodet til å tro at det er mer godterier den vil ha.

Derimot får kroppen sunne fettstoffer, proteiner, vitaminer, mineraler (nøtter) og fiber (havregryn), og litt andre gode karbohydrater enn raffinert sukker, f.eks honning, lønnesirup, blir kroppen tilfredstilt på en annen måte. Den skriker ikke etter mer. Men selvfølgelig, dette kan heller ikke spises ubegrenset av. Men det er lettere å si stopp. 

Det er bedre for kroppen å spise litt av noe som er godt og sunt, enn mye av ting som er tomme kalorier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...