Husholdning1 Skrevet 13. oktober 2018 #61 Skrevet 13. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du det i fra? At økte forskjeller er ufarlig? Såklart ikke noe problem at noen tjener godt. Det er når gapet mellom store deler av befolkningen øker at problemene begynner. Altså la oss si at 30% blir værende på 200k, mens 40% rykker frem til 700k på noen år. Her blir det problemer for dem som blir værende på 200k. Mest sansynlig så vil dem oppleve inflasjon, fordi den gruppen som har økt i lønn vil i seg selv øke prisene på varer og tjenester. De som tjener lite og de som tjener mye vil også distansere seg fra hverandre over tid, på nesten alle plan. Ergo har du fattigdom på lur, noe som ikke er bra for nasjonen. Hvis dem som ikke tjener mye mer betaler litt ekstra i skatt, for å f eks sørge for at barn vokser opp ok. Vil det alltid medføre til mer kriminalitet og kaldere samfunn. Så problemet er ikke den 2 prosenten som er fryktelig rik. Men gapet mellom arbeiderklassen. Anonymkode: 0f559...d62 Her sier du noe vesentlig. Mange skjønner ikke at denne forskjellen er det reelle problemet, men tror heller at de få med milliardformue som utgjør en trussel, noe det ikke er. Fordi de er så få.
Zienna Skrevet 13. oktober 2018 #62 Skrevet 13. oktober 2018 Ja, det er blitt mer viktig å bli rik i dag enn det var for f,eks. 40 år siden. Personlig var jeg student før 1980. Jeg bestemte studieretning ut i fra interesse, og satset på et yrke jeg mente ville passe for meg. Hva lønnsnivået var, tenkte jeg overhodet ikke på. Husker jeg tenkte at dette skal jeg bruke minst 8 timer daglig på, og da var du jo veldig viktig å trives med yrkesvalget. Forskjellen mellom rik og fattig var ikke så stor på denne tiden. De som var rike hadde sjelden jobbet seg til rikdom, men arvet. Helt greit det, for som studenter, stilte vi ganske likt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #63 Skrevet 13. oktober 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Men de fattige jobber ikke hardt? De jobber ofte mye, men de er sjelden villige til å ta risiko og endre særlig mye på livet sitt. For å få god inntekt må man sette av flere år til en tung utdannelse man ikke vet om man vil klare eller orke, ta en relativt usikker og stressende jobb som gir en følelse av at man sliter med å holde hodet over vannet hele tiden, og være villig til å flytte dit det finnes slike jobber. Anonymkode: 11cc8...abf
Tibbie Skrevet 14. oktober 2018 #64 Skrevet 14. oktober 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags bil ville du hatt for 800k? Hvorfor skaffer du deg ikke en utdannelse og jobb der du tjener mer om materielle ting er så viktig for deg? Anonymkode: 83675...8f5 Det er mange fine biler til 800 000, men jeg personlig ser ikke behovet for det. Det er mange fine biler under den summen. Men jeg ville aldri hatt en bil som koster 20 000 kroner, og det har jeg sikret meg at jeg slipper - for jeg jobber faktisk hardt for å få det som jeg vil. Penger er viktig for meg, og jeg skal love deg at jeg gjør det som trengs. Men nå diskturer vi ikke person, vi diskuterer sak. TS ville ha en debatt om penger betyr mer enn å bare dekke de nederste blokkene i behovspyramiden, eller om det skal mer til. For meg skal det mer til.
Tibbie Skrevet 14. oktober 2018 #65 Skrevet 14. oktober 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: De jobber ofte mye, men de er sjelden villige til å ta risiko og endre særlig mye på livet sitt. For å få god inntekt må man sette av flere år til en tung utdannelse man ikke vet om man vil klare eller orke, ta en relativt usikker og stressende jobb som gir en følelse av at man sliter med å holde hodet over vannet hele tiden, og være villig til å flytte dit det finnes slike jobber. Anonymkode: 11cc8...abf Jeg forstår at fattige som ikke jobber er fattige, men fattige i Norge som jobber bør vel egentlig ha greit nok inntekt. Man er sikret ganske ok inntekt i dette landet, selv om at man ikke har utdanning eller spesielt mange skills. Jeg tror at fattige folk som jobber, sliter mer med forbruket enn med inntektene. - Hilsen nerd som har sett alle episodene av Luksusfellen 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #66 Skrevet 14. oktober 2018 1 time siden, Tibbie skrev: Det er mange fine biler til 800 000, men jeg personlig ser ikke behovet for det. Det er mange fine biler under den summen. Men jeg ville aldri hatt en bil som koster 20 000 kroner, og det har jeg sikret meg at jeg slipper - for jeg jobber faktisk hardt for å få det som jeg vil. Penger er viktig for meg, og jeg skal love deg at jeg gjør det som trengs. Men nå diskturer vi ikke person, vi diskuterer sak. TS ville ha en debatt om penger betyr mer enn å bare dekke de nederste blokkene i behovspyramiden, eller om det skal mer til. For meg skal det mer til. Mener å ha lest at du jobber på en klesbutikk og har studert spansk ett år på universitetet? Du klarer jo ikke få kjøpt dyr bil med det. Hvorfor har du ikke studert økonomi eller ingeniør for å få en ordentlig inntekt? Anonymkode: 83675...8f5
Tibbie Skrevet 14. oktober 2018 #67 Skrevet 14. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener å ha lest at du jobber på en klesbutikk og har studert spansk ett år på universitetet? Du klarer jo ikke få kjøpt dyr bil med det. Hvorfor har du ikke studert økonomi eller ingeniør for å få en ordentlig inntekt? Anonymkode: 83675...8f5 Herregud, hvor gammel er den tråden, da? Jeg er sisteårsstudent på Handelshøgskolen og jobber 100 prosent som markedsfører. Jeg tjener greit nå, men kommer til å tjene mye bedre etterhvert. Igjen forstår jeg ikke hvorfor jeg som person er så viktig for deg i denne debatten? 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #68 Skrevet 14. oktober 2018 1 time siden, Tibbie skrev: Herregud, hvor gammel er den tråden, da? Jeg er sisteårsstudent på Handelshøgskolen og jobber 100 prosent som markedsfører. Jeg tjener greit nå, men kommer til å tjene mye bedre etterhvert. Igjen forstår jeg ikke hvorfor jeg som person er så viktig for deg i denne debatten? Man tjener jo aldri 2-3 mill som markedsfører. Hvordan skal du få råd til bil til 800 k uten å ta opp stort forbrukslån? Anonymkode: 83675...8f5
Tibbie Skrevet 14. oktober 2018 #69 Skrevet 14. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man tjener jo aldri 2-3 mill som markedsfører. Hvordan skal du få råd til bil til 800 k uten å ta opp stort forbrukslån? Anonymkode: 83675...8f5 Herregud, hva er dette da? For det første: Målet mitt er ikke å tjene tre millioner kroner på ett år. For det andre: Markedsførere finnes det i alle bransjer, også innen olje, fisk, teknologi, stat, tv og andre med store inntjeninger. Hva vet du om hva alle disse bransjene tjener? For det tredje: Man trenger ikke å ha lønn på tre mill for å få billån på 800, og hvorfor i all verden skulle noen ta forbrukslån for å kjøpe dyr bil? OG for det fjerde: Skrev ikke jeg i det forrige innlegget du siterte meg på at jeg ikke ønsker en så dyr bil?? En bil til 200 000 kroner er noe som jeg synes kvalifiseres som mer enn fin nok. Biler til halvparten av den prisen også! 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #70 Skrevet 14. oktober 2018 3 minutter siden, Tibbie skrev: Herregud, hva er dette da? For det første: Målet mitt er ikke å tjene tre millioner kroner på ett år. For det andre: Markedsførere finnes det i alle bransjer, også innen olje, fisk, teknologi, stat, tv og andre med store inntjeninger. Hva vet du om hva alle disse bransjene tjener? For det tredje: Man trenger ikke å ha lønn på tre mill for å få billån på 800, og hvorfor i all verden skulle noen ta forbrukslån for å kjøpe dyr bil? OG for det fjerde: Skrev ikke jeg i det forrige innlegget du siterte meg på at jeg ikke ønsker en så dyr bil?? En bil til 200 000 kroner er noe som jeg synes kvalifiseres som mer enn fin nok. Biler til halvparten av den prisen også! Ja i alle bransjer men i Norge er det ikke den inntjeningen. Kanskje i statene. Hvorfor skulle du ta opp billån for å kjøpe bil? Renten er jo sånn 20 %. Er vel bedre å spare? Du skrev jo at du faktisk ønsker en sånn bil om du kunne velge. Du er egentlig ikke fornøyd med noe til 200. Du vil kun ha det beste uten å selv være på topp når det gjelder karriere. 100 k får man ikke en bra bil for i Norge. Får kanskje en gammel brukt Toyota. Hva kjører du nå i dag? Anonymkode: 83675...8f5
Tibbie Skrevet 14. oktober 2018 #71 Skrevet 14. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja i alle bransjer men i Norge er det ikke den inntjeningen. Kanskje i statene. Hvorfor skulle du ta opp billån for å kjøpe bil? Renten er jo sånn 20 %. Er vel bedre å spare? Du skrev jo at du faktisk ønsker en sånn bil om du kunne velge. Du er egentlig ikke fornøyd med noe til 200. Du vil kun ha det beste uten å selv være på topp når det gjelder karriere. 100 k får man ikke en bra bil for i Norge. Får kanskje en gammel brukt Toyota. Hva kjører du nå i dag? Anonymkode: 83675...8f5 Hvorfor man skal ta opp billån for å kjøpe bil? Har du 200 000 kroner liggende slengt? Har du ikke boliglån heller, kanskje? Du er skikkelig ufin, altså! Er du sånn i virkeligheten også, eller bare på nett? I det innlegget du nettopp siterte meg i, skriver jeg at man får kjempefine biler for 200. Om du er uenig er en annen sak. Vi har nok forskjellig definisjon av hva som er ranglebil og hva som er en bra bil. Akkurat nå kjører jeg Nissan Leaf, og kommer til å oppgradere etterhvert som rekkevidden på elektriske biler går opp. For meg er dette en bra nok bil, og jeg føler at den kan representere meg. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå