AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #21 Skrevet 12. oktober 2018 6 timer siden, Tibbie skrev: Jo eldre jeg blir, desto mer viktigere merker jeg at sånt blir for meg. Jeg er selv opptatt av å tjene godt. Ikke bare fordi jeg liker følelsen av økonomisk trygghet og frihet, men også den statusgreia. Bare det å kjøre ordentlig bil, gjør at jeg tenker at de folkene gjør det bra. Jeg skal innrømme at jeg tenker ned på de som kjører gamle, rustne Volvoer fra 1995. Det forteller meg at dette er folk som ikke er spesielt selvstendige, tjener dårlig eller kanskje lever på Nav. Jeg vet, jeg vet, folk er opptatt av forskjellige ting og man kan ikke dømme alle ut fra om de kjører komfortable og trafikksikre biler vs. biler som koster mindre enn vrakpant MEN det forteller mye om den økonomiske tilværelsen mange er i. Så ja, jeg er opptatt av rikdom også veldig mye på grunn av status. Jeg er ikke redd for å innrømme det (Bare for å påpeke det: Jeg gjør det greit, men er langt fra det som defineres som rik) Men hvorfor er du opptatt av status? Veldig mange med dyre biler har forbrukslån og gjeld oppetter pipa. Jeg tenker ihvertfall ikke at wow, han der må være rik iom at han har porche. Jeg tenker at han har mindreverdighetskomplekser. Det er skikkelig turn-off for meg. Husk at ikke alle er opptatt av bil, jeg tjener fett men kjører rundt i en bil til under 200 000. Anonymkode: f58a9...601
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #22 Skrevet 12. oktober 2018 7 timer siden, Tibbie skrev: Jo eldre jeg blir, desto mer viktigere merker jeg at sånt blir for meg. Jeg er selv opptatt av å tjene godt. Ikke bare fordi jeg liker følelsen av økonomisk trygghet og frihet, men også den statusgreia. Bare det å kjøre ordentlig bil, gjør at jeg tenker at de folkene gjør det bra. Jeg skal innrømme at jeg tenker ned på de som kjører gamle, rustne Volvoer fra 1995. Det forteller meg at dette er folk som ikke er spesielt selvstendige, tjener dårlig eller kanskje lever på Nav. Jeg vet, jeg vet, folk er opptatt av forskjellige ting og man kan ikke dømme alle ut fra om de kjører komfortable og trafikksikre biler vs. biler som koster mindre enn vrakpant MEN det forteller mye om den økonomiske tilværelsen mange er i. Så ja, jeg er opptatt av rikdom også veldig mye på grunn av status. Jeg er ikke redd for å innrømme det (Bare for å påpeke det: Jeg gjør det greit, men er langt fra det som defineres som rik) Hva jobber du med og hva tjener du? Hva slags bil har du? Anonymkode: 83675...8f5
Tibbie Skrevet 13. oktober 2018 #23 Skrevet 13. oktober 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Delvis enig. Gjør det også "greit", men bryr meg ikke om folk syntes det er status eller ikke, for meg handler det om den økonomiske tryggheten og at man har råd til å gjøre en del ekstra, enten det er reise, skaffe noe nytt man trenger (eller ikke trenger), fornye garderoben eller hva som helst. Det er ålreit å kunne gjøre ting, uten å måtte snu på krona, og jeg klager ikke, har det nok relativt romslig, uten at jeg vil definere meg som "skikkelig rik". Men skjønner ikke greia at bil er statussymbol? Du vet at mange har tatt lån opp etter pipa for å kjøre en Tesla eller Mercedes AMG? For det andre er det ikke slik at alle som kjører gammel bil er fattig. Noen av oss setter pris på sjarmen i litt eldre biler som faktisk må kjøres (med manuelt gir og uten for mye elektronikk): Jeg kan se poenget hvis man kjører rundt i noe som overhodet ikke er vedlikeholdt og er direkte trafikkfarlig fordi bilen holder på å bryte sammen av rust, men vedlikeholder man kan man finne mye kjøreglede i et "vrak". Det krever nok dog at man finner en viss kjøreglede i biler med gir, uten antispinn eller kjørecomputer, og for noen biler også uten ABS. Man får en kontakt med bilen jeg aldri har opplevd i nye biler. Anonymkode: 9f629...a9f Selvfølgelig! Men bare folk med god inntekt har råd til å behandle et billån på 800 000 kroner. Jeg skulle ønske at jeg hadde råd til det selv. At det ikke gjelder alle skrev jeg i teksten som du siterte
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #24 Skrevet 13. oktober 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: For 200 år siden, var riktom viktig uavhengig av det sosiale. Da var du sikret å ikke fryse ihjel, arbeide deg ihjel eller leve av ræva kosthold. Samtidig betød det at jo rikere du var desto mer makt hadde du over hele samfunn. Men i dag, slik jeg ser det. Handler det bare om identitet og materiell luxus. Regning fra sykehus er det som sender flest ut på gata i usa. Dette slipper vi oftest å tenke på her i norge. Jeg ser den at det å være styrtrik kan være fett, men det er nok også individuelt. Det føles sikkert godt for mange å vite at du be De vi burde sett opp til er folk som gjør noe, for at livet til andre blir bedre. Og da tenker jeg ikke bare på leger eller folk som ofrer sin tid for andre. Men folk som finner opp smarte ting innen vitenskap eller bidrar med berikelse på ett eller annet plan. Jeg har bare tenkt over dette noe i det siste, fordi jeg har flere venner som nesten har skiftet personlighet med å bli fanatiske kapitalister. For noen få år siden hadde disse tid til å gjøre morsomme ting men handler alt om penger. De jobber vanlige jobber og har forskjellige projekter ved siden av. Enten i form av pyramide som zinzino, kjøp\ salg av aksjer og forsøker å ha en bedrift. De kjøper svindyre bøker og drar på svindyre seminar. Alt er en investering i fremtiden. Prater om vanlige folk som om de er tapere og drømmer om å bli rikest mulig. Har du en hobby blir du sett ned på, dette er for dumme folk som ikke vet å bruke tiden sin riktig. For meg ser dette ut til å være en økende trend blant hele befolkningen? Anonymkode: 0f559...d62 Det er en svært uheldig trend som jeg også har lagt merke til. Man trenger ikke å tenke lenger tilbake enn til tidlig / midten av 2000-tallet da folk fortsatt var "avslappet" og man ikke hadde dette sinnsyke penge- og statusjaget. Men så merket jeg selv at det begynte å forandre seg sånn ca rundt 2006 - 2007 hvis jeg skal bruke et par årstall. Det var vel rundt her inntoget med Facebook (2004) og Twitter (2006) + Instagram begynte. Og første iPhone og "apper" (2007 - 2008). For ikke å snakke om reality shows (Fra ca 2003 - 2004) Og ikke minst, da den kapitalistiske finanskrisen begynte høsten 2008 (for 10 år siden), så har det virkelig gått i dass de siste 10 årene med tanke på det du påpeker. Av og til tenker jeg, om vi ikke hadde fått disse tullete sosialmediene og "apps" - om vi fortsatt hadde levd det avbalanserte og "gode" livet jeg husker fra 1990-tallet / og tidlig 2000-tallet. Men nå har det gått helt skeis og det er skremmende hvor mye folk har forandret seg. Jeg vet ikke om det er hjernevask fra høyreorienterte politikere som lyger og vræler hele tiden om at "dagens system ikke er bærekraftig" og "dere må omstille dere" og "robotene kommer til å ta jobbene deres", men slik jeg ser det, er dette kun ideologisk-drevet av den fanatiske høyresiden som ønsker å knuse det som er igjen av velferdsstaten, slik at de kan få enda flere skattelettelser til de aller rikeste. Den eneste måten de kan få dette til på, er hvis de skremmer en stor nok andel av befolkningen til å gi opp den norske "solidariteten", den norske "modellen" og den norske "kollektive" tankegangen. Høyresiden ønsker at dette skal knekke og at vi skal bli som USA er nå om dagen. Du har sikkert merket at ting er også blitt mer klin kokos i USA som følge av høyresiden sin ekstreme linje og dominans i store deler av samfunnet, noe som gjør at USA nå er så splittet. Du har Republikanere og Demokratene som ikke engang gidder å være venner og snakke med hverandre. Familier splittes opp og snakker ikke engang til hverandre. Så høyresiden trenger et "kaldt" samfunn, der alle andre verdier som ikke er penger, blir skviset ut. Høyresiden trenger også nok mennesker som faller for hjernevasken om at dagens system angivelig "ikke kan bestå", men systemet kan definitivt bestå - man må bare fjerne høyresiden vekk ifra makta, slik at de slutter å søke milliarder av kroner på de rikeste. For er man opptatt av underskudd i statsbudsjettet, så er det SISTE man bør gjøre er å gi skattelettelser til de aller sterkeste og de aller rikeste her i landet. Vi vet også at arb.livet er blitt mye hardere de siste årene, og har blitt rettet mer mot "amerikansk" tankegang. Dette fører nok til at en del hater nok jobben sin eller ikke orker trynet på sjefen og det er mulig at en viss andel av disse ønsker å bli "rike" slik at de slipper å være "under sjefen" sin makt, men generelt sett er det nok mer egoisme som råder uansett. Denne dreiingen man har hatt mot "jeg", og "vi"-tankegangen har måttet vike. Dette har nok mye med fanatisk "individ"-dyrking, og da er vi igjen inne på hvilke ideologier er det som fremmer denne fanatiske "individ"-dyrkinga, og det er de høyreorienterte. Men de høyreorienterte ser ikke ut til å ha forstått at vi er "flokkdyr" og har behov for det "kollektive og solidariske". Svært få mennesker kan være en "øy" i seg selv. Det å hele tiden dyrke seg selv til det fanatiske er egentlig imot menneskets natur og kan i verste fall betegnes som psykopat hvis man hele tiden dyrker og digger kun seg selv eller ikke gjør noe som helst i livet sitt uten å ha baktanker med det. Jeg husker en sånn "streber" fyr som sa for noen år siden følgende til meg: "Jeg gidder ikke å gjøre noe hvis det ikke kan settes på CV-en". Altså det oppsummerer hele psykopaten sin tankegang. Jeg måtte le litt når han sa det, men etter å ha tenkt meg om litt, så skjønte jeg fort at verden, dessverre, belønner slike idioter som bare tenker på seg selv eller "CV-en" sin. En annen ting som gjør at folk er så blitt fanatisk opptatt av å bli rike, sett bort fra den ideologiske påvirkningen fra høyresiden i Norge + fra USA og UK sin høyreside, er at de ser også at såkalt "lønnsarbeid" lønner seg ikke så mye lenger slik det gjorde før. Man ser nå helt klart at vi lever i det som heter "spekulasjonsøkonomi". Altså det betyr at man kan bli rik "over natta". Folk ser at andre "smartinger" leker på børsen med aksjer og fond og driver ellers og manipulerer og blåser opp boligmarkedet der de kaller seg for "investorer". Og ikke minst - den nye trenden de siste par årene, kryptovaluta som BitCoin og andre lignende valutaer. Man kan lese om alle disse millionærene som plutselig ble meget rike kun fordi de kjøpte BitCoin da den var lav for et par år siden. Det kan sammenlignes på en måte med Lotto, bare at her slipper du å tippe alle tallene riktig. Her gikk BitCoin i taket når man ikke engang forventet at den skulle gå opp så mye og de som ble aller rikest av dette er de som kjøpte BitCoin for "ingenting". Idag er det vel over 200 000 nordmenn som holder på "kryptovaluta", og det sier en del om denne kapitalistiske sykdommen som vi står ovenfor. For systemet heter tross alt kapital-isme og ikke lønnsarbeid-isme, så systemet er dessverre bygd opp slik at jo rikere man er, jo mer blir man belønnet av samfunnet i form av enda mer rikdom og til og med skattelettelser fra politikere. Altså man belønnes jo mer kapital man akkumullerer (på bekostning av andre mennesker). Det er det mange som glemmer, nemlig at når noen vinner, så glemmer man de som også har tapt. Altså du kan bare tenke deg at noen har 50 millioner kroner. Man er ikke milliardær som Røkke eller Fredriksen, men 50 millioner holder mer enn nok for å "pensjonere seg selv" og vel så det. Så lenge man får en 5% avkastning på sine 50 millioner hvert eneste år, så får man 2,5 millioner på kontoen sin og selv ved inflasjonsjustering på 1,5 til 2%, så sitter man med litt av en sum man rett og slett kan leve veldig, veldig romslig av. Da har man også mer enn nok penger til å betale en forretningsjus advokat som kommer til å gi råd hvor det er best å plassere pengene i forhold til ligningsverdi og hvor det samtidig også er lav risiko for tap slik at man slipper å betale mest mulig formuesskatt og arveavgiften er som kjent allerede blitt fjernet av høyresiden. Vel, du skjønner poenget. Når man har Instagram stjerner og bloggere som viser bakenden på nettet til alt og alle og samfunnet belønner de med 2 til 3 millioner i året på dette, og du leser om folk som vinner i Lotto hver uke + leser om BitCoin millionærer og alle andre bolig- og børs kakser som gliser på forsiden av Hegnar og DN, så er man ikke akkurat "motivert" til lønnsarbeid. Så systemet er helt sykt når man ser at den som arbeider betaler skatt, mens den som er passelig rik kan bare bli belønnet med renter fra forbruksbanker og ellers med rimelig sikre gevinster fra børsen / bolig / BitCoin eller til og med Lotto og annen tipping. Der har du ellers igjen ironien - jo mer penger du får - jo mer kan du også tippe og spille rundt og potensielt vinne enda mer enn du allerede har. Så vi har et sykt system her i verden som belønner de sterke og de rike i enda større grad og jeg er veldig bekymret for utviklingen for vi er på vei mot den situasjonen du beskriver for 200 år siden. Du skal ikke lenger enn til nabolandet Russland og flere andre land i det tidligere Sovjet, der du nettopp finner en formues- og kapitalfordeling som ligner på situasjonen for ca 200 år siden. Så kan man også nevne som en "ekstra bonus" her at det faktumet at befolkningen på planeten fortsetter å øke hjelper heller ikke akkurat under det helhetlige bildet, samtidig som du har den ekstreme teknologien som støttes av kapitalister der denne teknologien går mer og mer ut på å ta jobben og "brødet" fra mange mennesker. Dette burde faktisk klassifiseres som aktivt forsøk på krigsforbrytelser mot menneskeheten, for det er nettopp en slik miks av en situasjonen jeg nå har skissert som fort og historisk sett har ført til større kriger her i verden og det inkluderer også Europa i sin helhet. Anonymkode: 1d503...e32 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #25 Skrevet 13. oktober 2018 3 timer siden, Tibbie skrev: Selvfølgelig! Men bare folk med god inntekt har råd til å behandle et billån på 800 000 kroner. Jeg skulle ønske at jeg hadde råd til det selv. At det ikke gjelder alle skrev jeg i teksten som du siterte mange med god inntekt som ikke ser poenget med å ha billån til 800 000 også. Gjeld binder enn, du blir mindre fri. Jeg ville mye heller reist for 800 000 de neste 20årene enn å hatt en fancy bil, det eneste du bruker den til er jo å komme deg fra a til å. Anonymkode: f58a9...601
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #26 Skrevet 13. oktober 2018 4 timer siden, Tibbie skrev: Selvfølgelig! Men bare folk med god inntekt har råd til å behandle et billån på 800 000 kroner. Jeg skulle ønske at jeg hadde råd til det selv. At det ikke gjelder alle skrev jeg i teksten som du siterte Hva slags bil ville du hatt for 800k? Hvorfor skaffer du deg ikke en utdannelse og jobb der du tjener mer om materielle ting er så viktig for deg? Anonymkode: 83675...8f5
JegErEgonOgJegHar Skrevet 13. oktober 2018 #27 Skrevet 13. oktober 2018 Penger i seg selv gir meg stor lykke, og lykkeveksten har ikke avtatt med økende lønn og formue. Jeg er i overkant interessert i økonomi og forstår ikke at folk som bruker hele lønna si kan være lykkelige, men der er vi nok bare forskjellige. Det gjør meg ingenting at andre mennesker bruker mye tid på hobbyer eller at de sløser bort alle pengene sine på en tur til syden en gang i året, men det som faktisk gjør meg noe er at disse menneskene som bruker opp alle pengene sine også er de som mener det er greit å ta pengene mine i form av formuesskatt, eiendomsskatt og generelt progressivt skattenivå. Hvis ikke dette blir bedre de neste årene, tar jeg med meg forretningen og flytter utenlands. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #28 Skrevet 13. oktober 2018 32 minutter siden, JegErEgonOgJegHar skrev: Penger i seg selv gir meg stor lykke, og lykkeveksten har ikke avtatt med økende lønn og formue. Jeg er i overkant interessert i økonomi og forstår ikke at folk som bruker hele lønna si kan være lykkelige, men der er vi nok bare forskjellige. Det gjør meg ingenting at andre mennesker bruker mye tid på hobbyer eller at de sløser bort alle pengene sine på en tur til syden en gang i året, men det som faktisk gjør meg noe er at disse menneskene som bruker opp alle pengene sine også er de som mener det er greit å ta pengene mine i form av formuesskatt, eiendomsskatt og generelt progressivt skattenivå. Hvis ikke dette blir bedre de neste årene, tar jeg med meg forretningen og flytter utenlands. Hva har du studert? Hva tjener du? Det blir jo ikke bedre etterhvert. Alle skatter og avgifter skal oppover helt til det ikke finnes noen forskjeller mellom folk lenger. Anonymkode: 83675...8f5
Knirke Skrevet 13. oktober 2018 #29 Skrevet 13. oktober 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Det er en svært uheldig trend som jeg også har lagt merke til. Man trenger ikke å tenke lenger tilbake enn til tidlig / midten av 2000-tallet da folk fortsatt var "avslappet" og man ikke hadde dette sinnsyke penge- og statusjaget. Men så merket jeg selv at det begynte å forandre seg sånn ca rundt 2006 - 2007 hvis jeg skal bruke et par årstall. Det var vel rundt her inntoget med Facebook (2004) og Twitter (2006) + Instagram begynte. Og første iPhone og "apper" (2007 - 2008). For ikke å snakke om reality shows (Fra ca 2003 - 2004) Og ikke minst, da den kapitalistiske finanskrisen begynte høsten 2008 (for 10 år siden), så har det virkelig gått i dass de siste 10 årene med tanke på det du påpeker. Av og til tenker jeg, om vi ikke hadde fått disse tullete sosialmediene og "apps" - om vi fortsatt hadde levd det avbalanserte og "gode" livet jeg husker fra 1990-tallet / og tidlig 2000-tallet. Men nå har det gått helt skeis og det er skremmende hvor mye folk har forandret seg. Jeg vet ikke om det er hjernevask fra høyreorienterte politikere som lyger og vræler hele tiden om at "dagens system ikke er bærekraftig" og "dere må omstille dere" og "robotene kommer til å ta jobbene deres", men slik jeg ser det, er dette kun ideologisk-drevet av den fanatiske høyresiden som ønsker å knuse det som er igjen av velferdsstaten, slik at de kan få enda flere skattelettelser til de aller rikeste. Den eneste måten de kan få dette til på, er hvis de skremmer en stor nok andel av befolkningen til å gi opp den norske "solidariteten", den norske "modellen" og den norske "kollektive" tankegangen. Høyresiden ønsker at dette skal knekke og at vi skal bli som USA er nå om dagen. Du har sikkert merket at ting er også blitt mer klin kokos i USA som følge av høyresiden sin ekstreme linje og dominans i store deler av samfunnet, noe som gjør at USA nå er så splittet. Du har Republikanere og Demokratene som ikke engang gidder å være venner og snakke med hverandre. Familier splittes opp og snakker ikke engang til hverandre. Så høyresiden trenger et "kaldt" samfunn, der alle andre verdier som ikke er penger, blir skviset ut. Høyresiden trenger også nok mennesker som faller for hjernevasken om at dagens system angivelig "ikke kan bestå", men systemet kan definitivt bestå - man må bare fjerne høyresiden vekk ifra makta, slik at de slutter å søke milliarder av kroner på de rikeste. For er man opptatt av underskudd i statsbudsjettet, så er det SISTE man bør gjøre er å gi skattelettelser til de aller sterkeste og de aller rikeste her i landet. Vi vet også at arb.livet er blitt mye hardere de siste årene, og har blitt rettet mer mot "amerikansk" tankegang. Dette fører nok til at en del hater nok jobben sin eller ikke orker trynet på sjefen og det er mulig at en viss andel av disse ønsker å bli "rike" slik at de slipper å være "under sjefen" sin makt, men generelt sett er det nok mer egoisme som råder uansett. Denne dreiingen man har hatt mot "jeg", og "vi"-tankegangen har måttet vike. Dette har nok mye med fanatisk "individ"-dyrking, og da er vi igjen inne på hvilke ideologier er det som fremmer denne fanatiske "individ"-dyrkinga, og det er de høyreorienterte. Men de høyreorienterte ser ikke ut til å ha forstått at vi er "flokkdyr" og har behov for det "kollektive og solidariske". Svært få mennesker kan være en "øy" i seg selv. Det å hele tiden dyrke seg selv til det fanatiske er egentlig imot menneskets natur og kan i verste fall betegnes som psykopat hvis man hele tiden dyrker og digger kun seg selv eller ikke gjør noe som helst i livet sitt uten å ha baktanker med det. Jeg husker en sånn "streber" fyr som sa for noen år siden følgende til meg: "Jeg gidder ikke å gjøre noe hvis det ikke kan settes på CV-en". Altså det oppsummerer hele psykopaten sin tankegang. Jeg måtte le litt når han sa det, men etter å ha tenkt meg om litt, så skjønte jeg fort at verden, dessverre, belønner slike idioter som bare tenker på seg selv eller "CV-en" sin. En annen ting som gjør at folk er så blitt fanatisk opptatt av å bli rike, sett bort fra den ideologiske påvirkningen fra høyresiden i Norge + fra USA og UK sin høyreside, er at de ser også at såkalt "lønnsarbeid" lønner seg ikke så mye lenger slik det gjorde før. Man ser nå helt klart at vi lever i det som heter "spekulasjonsøkonomi". Altså det betyr at man kan bli rik "over natta". Folk ser at andre "smartinger" leker på børsen med aksjer og fond og driver ellers og manipulerer og blåser opp boligmarkedet der de kaller seg for "investorer". Og ikke minst - den nye trenden de siste par årene, kryptovaluta som BitCoin og andre lignende valutaer. Man kan lese om alle disse millionærene som plutselig ble meget rike kun fordi de kjøpte BitCoin da den var lav for et par år siden. Det kan sammenlignes på en måte med Lotto, bare at her slipper du å tippe alle tallene riktig. Her gikk BitCoin i taket når man ikke engang forventet at den skulle gå opp så mye og de som ble aller rikest av dette er de som kjøpte BitCoin for "ingenting". Idag er det vel over 200 000 nordmenn som holder på "kryptovaluta", og det sier en del om denne kapitalistiske sykdommen som vi står ovenfor. For systemet heter tross alt kapital-isme og ikke lønnsarbeid-isme, så systemet er dessverre bygd opp slik at jo rikere man er, jo mer blir man belønnet av samfunnet i form av enda mer rikdom og til og med skattelettelser fra politikere. Altså man belønnes jo mer kapital man akkumullerer (på bekostning av andre mennesker). Det er det mange som glemmer, nemlig at når noen vinner, så glemmer man de som også har tapt. Altså du kan bare tenke deg at noen har 50 millioner kroner. Man er ikke milliardær som Røkke eller Fredriksen, men 50 millioner holder mer enn nok for å "pensjonere seg selv" og vel så det. Så lenge man får en 5% avkastning på sine 50 millioner hvert eneste år, så får man 2,5 millioner på kontoen sin og selv ved inflasjonsjustering på 1,5 til 2%, så sitter man med litt av en sum man rett og slett kan leve veldig, veldig romslig av. Da har man også mer enn nok penger til å betale en forretningsjus advokat som kommer til å gi råd hvor det er best å plassere pengene i forhold til ligningsverdi og hvor det samtidig også er lav risiko for tap slik at man slipper å betale mest mulig formuesskatt og arveavgiften er som kjent allerede blitt fjernet av høyresiden. Vel, du skjønner poenget. Når man har Instagram stjerner og bloggere som viser bakenden på nettet til alt og alle og samfunnet belønner de med 2 til 3 millioner i året på dette, og du leser om folk som vinner i Lotto hver uke + leser om BitCoin millionærer og alle andre bolig- og børs kakser som gliser på forsiden av Hegnar og DN, så er man ikke akkurat "motivert" til lønnsarbeid. Så systemet er helt sykt når man ser at den som arbeider betaler skatt, mens den som er passelig rik kan bare bli belønnet med renter fra forbruksbanker og ellers med rimelig sikre gevinster fra børsen / bolig / BitCoin eller til og med Lotto og annen tipping. Der har du ellers igjen ironien - jo mer penger du får - jo mer kan du også tippe og spille rundt og potensielt vinne enda mer enn du allerede har. Så vi har et sykt system her i verden som belønner de sterke og de rike i enda større grad og jeg er veldig bekymret for utviklingen for vi er på vei mot den situasjonen du beskriver for 200 år siden. Du skal ikke lenger enn til nabolandet Russland og flere andre land i det tidligere Sovjet, der du nettopp finner en formues- og kapitalfordeling som ligner på situasjonen for ca 200 år siden. Så kan man også nevne som en "ekstra bonus" her at det faktumet at befolkningen på planeten fortsetter å øke hjelper heller ikke akkurat under det helhetlige bildet, samtidig som du har den ekstreme teknologien som støttes av kapitalister der denne teknologien går mer og mer ut på å ta jobben og "brødet" fra mange mennesker. Dette burde faktisk klassifiseres som aktivt forsøk på krigsforbrytelser mot menneskeheten, for det er nettopp en slik miks av en situasjonen jeg nå har skissert som fort og historisk sett har ført til større kriger her i verden og det inkluderer også Europa i sin helhet. Anonymkode: 1d503...e32 Jeg føler det er stikk motsatt... At det ikke er trendy i 2018 å være rik eller ønske å være rik, men heller å leve nøkternt og helst bruke hele dagen på kjøkkenet for å lage mat fra bunnen av økologiske råvarer. Man kjøper nøkterne hus og leiligheter og kjører fornuftig bil, om man ikke dropper bilen og sykler. Kjøper man Porsche blir man sett på som materialistisk og snobbete. Mange hevder at Facebook har blitt et utstillingsvindu der man konkurrerer om å ha mest og oppleve mest, men jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen.. Mulig jeg bare har kjedelige venner, men det er ikke noe skryting å spore, ihvertfall ikke over materielle ting. PS: Jeg tror ikke du har lest partiprogrammet til noen av høyre-partiene. 2
JegErEgonOgJegHar Skrevet 13. oktober 2018 #30 Skrevet 13. oktober 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hva har du studert? Hva tjener du? Det blir jo ikke bedre etterhvert. Alle skatter og avgifter skal oppover helt til det ikke finnes noen forskjeller mellom folk lenger. Anonymkode: 83675...8f5 Brukte fem år på en sivilingeniørgrad og studerte økonomi ved siden. Tjener såpass at jeg får høre "ingen trenger så mye penger". Synes det verste er formuesskatten og eiendomsskatten, man får ikke lov til å eie noe i fred her i landet. Slik jeg føler det eier staten alt, vi betaler jo "leie" på formue og eiendom til staten. All retorikk om "økende ulikhet", som om det er en dårlig ting, skremmer meg. Men jeg vet ikke helt hvor jeg kan rømme, heller. Ja, ja, dette ble visst dagens utblåsning..
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #31 Skrevet 13. oktober 2018 På 12.10.2018 den 17.26, AnonymBruker skrev: Du vet at mange har tatt lån opp etter pipa for å kjøre en Tesla eller Mercedes AMG? Hvis de har gjort det, vil de ikke da bare skyve dårlig økonomi foran seg? Før eller siden må den betales og helst før den kondemneres. Anonymkode: f3d12...219
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #32 Skrevet 13. oktober 2018 På 12.10.2018 den 15.38, æøå* skrev: Det er en statusgreie. Ser ikke den store nødvendigheten i å tjene 10 mill eller være milliardær, kontra å tjene en gjennomsnittlig lønn. Hvis du ikke eier noe fra før (ikke bolig heller), er gjennomsnittlig lønn ganske kummerlig. Anonymkode: 9e0c2...047 1
Knirke Skrevet 13. oktober 2018 #33 Skrevet 13. oktober 2018 35 minutter siden, JegErEgonOgJegHar said: Brukte fem år på en sivilingeniørgrad og studerte økonomi ved siden. Tjener såpass at jeg får høre "ingen trenger så mye penger". Synes det verste er formuesskatten og eiendomsskatten, man får ikke lov til å eie noe i fred her i landet. Slik jeg føler det eier staten alt, vi betaler jo "leie" på formue og eiendom til staten. All retorikk om "økende ulikhet", som om det er en dårlig ting, skremmer meg. Men jeg vet ikke helt hvor jeg kan rømme, heller. Ja, ja, dette ble visst dagens utblåsning.. Det er nettopp sånne som deg som venstresiden definerer som "de rike" i samfunnet, og vil at du skal dele av dine goder bare fordi andre har mindre enn deg. Jeg har ikke mye selv, men synes dette er en helt hårreisende urettferdig måte å jevne ut forskjellene i samfunnet på. Det må da for f... gå an å løfte de fattige uten å straffe de som har jobbet hardt for å skaffe seg penger og eiendom. Det er ikke de som tjener over snittet som avler fattigdom. Det er fattigdom som avler mer fattigdom, rett og slett fordi fattige får flere barn. Ja, så blir det mer ulikheter da... 🙄 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #34 Skrevet 13. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en svært uheldig trend som jeg også har lagt merke til. Man trenger ikke å tenke lenger tilbake enn til tidlig / midten av 2000-tallet da folk fortsatt var "avslappet" og man ikke hadde dette sinnsyke penge- og statusjaget. Men så merket jeg selv at det begynte å forandre seg sånn ca rundt 2006 - 2007 hvis jeg skal bruke et par årstall. Det var vel rundt her inntoget med Facebook (2004) og Twitter (2006) + Instagram begynte. Og første iPhone og "apper" (2007 - 2008). For ikke å snakke om reality shows (Fra ca 2003 - 2004) Og ikke minst, da den kapitalistiske finanskrisen begynte høsten 2008 (for 10 år siden), så har det virkelig gått i dass de siste 10 årene med tanke på det du påpeker. Av og til tenker jeg, om vi ikke hadde fått disse tullete sosialmediene og "apps" - om vi fortsatt hadde levd det avbalanserte og "gode" livet jeg husker fra 1990-tallet / og tidlig 2000-tallet. Men nå har det gått helt skeis og det er skremmende hvor mye folk har forandret seg. Jeg vet ikke om det er hjernevask fra høyreorienterte politikere som lyger og vræler hele tiden om at "dagens system ikke er bærekraftig" og "dere må omstille dere" og "robotene kommer til å ta jobbene deres", men slik jeg ser det, er dette kun ideologisk-drevet av den fanatiske høyresiden som ønsker å knuse det som er igjen av velferdsstaten, slik at de kan få enda flere skattelettelser til de aller rikeste. Den eneste måten de kan få dette til på, er hvis de skremmer en stor nok andel av befolkningen til å gi opp den norske "solidariteten", den norske "modellen" og den norske "kollektive" tankegangen. Høyresiden ønsker at dette skal knekke og at vi skal bli som USA er nå om dagen. Du har sikkert merket at ting er også blitt mer klin kokos i USA som følge av høyresiden sin ekstreme linje og dominans i store deler av samfunnet, noe som gjør at USA nå er så splittet. Du har Republikanere og Demokratene som ikke engang gidder å være venner og snakke med hverandre. Familier splittes opp og snakker ikke engang til hverandre. Så høyresiden trenger et "kaldt" samfunn, der alle andre verdier som ikke er penger, blir skviset ut. Høyresiden trenger også nok mennesker som faller for hjernevasken om at dagens system angivelig "ikke kan bestå", men systemet kan definitivt bestå - man må bare fjerne høyresiden vekk ifra makta, slik at de slutter å søke milliarder av kroner på de rikeste. For er man opptatt av underskudd i statsbudsjettet, så er det SISTE man bør gjøre er å gi skattelettelser til de aller sterkeste og de aller rikeste her i landet. Vi vet også at arb.livet er blitt mye hardere de siste årene, og har blitt rettet mer mot "amerikansk" tankegang. Dette fører nok til at en del hater nok jobben sin eller ikke orker trynet på sjefen og det er mulig at en viss andel av disse ønsker å bli "rike" slik at de slipper å være "under sjefen" sin makt, men generelt sett er det nok mer egoisme som råder uansett. Denne dreiingen man har hatt mot "jeg", og "vi"-tankegangen har måttet vike. Dette har nok mye med fanatisk "individ"-dyrking, og da er vi igjen inne på hvilke ideologier er det som fremmer denne fanatiske "individ"-dyrkinga, og det er de høyreorienterte. Men de høyreorienterte ser ikke ut til å ha forstått at vi er "flokkdyr" og har behov for det "kollektive og solidariske". Svært få mennesker kan være en "øy" i seg selv. Det å hele tiden dyrke seg selv til det fanatiske er egentlig imot menneskets natur og kan i verste fall betegnes som psykopat hvis man hele tiden dyrker og digger kun seg selv eller ikke gjør noe som helst i livet sitt uten å ha baktanker med det. Jeg husker en sånn "streber" fyr som sa for noen år siden følgende til meg: "Jeg gidder ikke å gjøre noe hvis det ikke kan settes på CV-en". Altså det oppsummerer hele psykopaten sin tankegang. Jeg måtte le litt når han sa det, men etter å ha tenkt meg om litt, så skjønte jeg fort at verden, dessverre, belønner slike idioter som bare tenker på seg selv eller "CV-en" sin. En annen ting som gjør at folk er så blitt fanatisk opptatt av å bli rike, sett bort fra den ideologiske påvirkningen fra høyresiden i Norge + fra USA og UK sin høyreside, er at de ser også at såkalt "lønnsarbeid" lønner seg ikke så mye lenger slik det gjorde før. Man ser nå helt klart at vi lever i det som heter "spekulasjonsøkonomi". Altså det betyr at man kan bli rik "over natta". Folk ser at andre "smartinger" leker på børsen med aksjer og fond og driver ellers og manipulerer og blåser opp boligmarkedet der de kaller seg for "investorer". Og ikke minst - den nye trenden de siste par årene, kryptovaluta som BitCoin og andre lignende valutaer. Man kan lese om alle disse millionærene som plutselig ble meget rike kun fordi de kjøpte BitCoin da den var lav for et par år siden. Det kan sammenlignes på en måte med Lotto, bare at her slipper du å tippe alle tallene riktig. Her gikk BitCoin i taket når man ikke engang forventet at den skulle gå opp så mye og de som ble aller rikest av dette er de som kjøpte BitCoin for "ingenting". Idag er det vel over 200 000 nordmenn som holder på "kryptovaluta", og det sier en del om denne kapitalistiske sykdommen som vi står ovenfor. For systemet heter tross alt kapital-isme og ikke lønnsarbeid-isme, så systemet er dessverre bygd opp slik at jo rikere man er, jo mer blir man belønnet av samfunnet i form av enda mer rikdom og til og med skattelettelser fra politikere. Altså man belønnes jo mer kapital man akkumullerer (på bekostning av andre mennesker). Det er det mange som glemmer, nemlig at når noen vinner, så glemmer man de som også har tapt. Altså du kan bare tenke deg at noen har 50 millioner kroner. Man er ikke milliardær som Røkke eller Fredriksen, men 50 millioner holder mer enn nok for å "pensjonere seg selv" og vel så det. Så lenge man får en 5% avkastning på sine 50 millioner hvert eneste år, så får man 2,5 millioner på kontoen sin og selv ved inflasjonsjustering på 1,5 til 2%, så sitter man med litt av en sum man rett og slett kan leve veldig, veldig romslig av. Da har man også mer enn nok penger til å betale en forretningsjus advokat som kommer til å gi råd hvor det er best å plassere pengene i forhold til ligningsverdi og hvor det samtidig også er lav risiko for tap slik at man slipper å betale mest mulig formuesskatt og arveavgiften er som kjent allerede blitt fjernet av høyresiden. Vel, du skjønner poenget. Når man har Instagram stjerner og bloggere som viser bakenden på nettet til alt og alle og samfunnet belønner de med 2 til 3 millioner i året på dette, og du leser om folk som vinner i Lotto hver uke + leser om BitCoin millionærer og alle andre bolig- og børs kakser som gliser på forsiden av Hegnar og DN, så er man ikke akkurat "motivert" til lønnsarbeid. Så systemet er helt sykt når man ser at den som arbeider betaler skatt, mens den som er passelig rik kan bare bli belønnet med renter fra forbruksbanker og ellers med rimelig sikre gevinster fra børsen / bolig / BitCoin eller til og med Lotto og annen tipping. Der har du ellers igjen ironien - jo mer penger du får - jo mer kan du også tippe og spille rundt og potensielt vinne enda mer enn du allerede har. Så vi har et sykt system her i verden som belønner de sterke og de rike i enda større grad og jeg er veldig bekymret for utviklingen for vi er på vei mot den situasjonen du beskriver for 200 år siden. Du skal ikke lenger enn til nabolandet Russland og flere andre land i det tidligere Sovjet, der du nettopp finner en formues- og kapitalfordeling som ligner på situasjonen for ca 200 år siden. Så kan man også nevne som en "ekstra bonus" her at det faktumet at befolkningen på planeten fortsetter å øke hjelper heller ikke akkurat under det helhetlige bildet, samtidig som du har den ekstreme teknologien som støttes av kapitalister der denne teknologien går mer og mer ut på å ta jobben og "brødet" fra mange mennesker. Dette burde faktisk klassifiseres som aktivt forsøk på krigsforbrytelser mot menneskeheten, for det er nettopp en slik miks av en situasjonen jeg nå har skissert som fort og historisk sett har ført til større kriger her i verden og det inkluderer også Europa i sin helhet. Anonymkode: 1d503...e32 En annen ting er at helt ordinære jobber begynner å få uverdige forhold. Det skal spares til beinet og hvem må kompensere for det, jo det må den vanlige lønnsmottaker. Mindre innflytelse og mer arbeidspress. Det drives en bruk og kast-mentalitet i helse og omsorgsyrker, spesielt da det gjelder ufaglærte for holdningen er at det er bare å skaffe nye mennesker dersom ansatte ødelegger helsa. Hvor lenge kan de lure folk med at dette er lykken? Teknologiseringen vil gjøre at det ikke vil være behov for så mange arbeidstakere i fremtiden. Hvem viner på det? Ikke mannen i gata, nei han blir sittende med svarte-Per, mens de store bedriftene som eier teknologi og roboter kan vokse seg enda større og mektigere. Skremmende. Anonymkode: f3d12...219
Husholdning1 Skrevet 13. oktober 2018 #35 Skrevet 13. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke eier noe fra før (ikke bolig heller), er gjennomsnittlig lønn ganske kummerlig. Anonymkode: 9e0c2...047 Ikke hvis du har det minste begrep om hvordan en privatøkonomi bør forvaltes. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #36 Skrevet 13. oktober 2018 7 timer siden, Tibbie skrev: Selvfølgelig! Men bare folk med god inntekt har råd til å behandle et billån på 800 000 kroner. Jeg skulle ønske at jeg hadde råd til det selv. At det ikke gjelder alle skrev jeg i teksten som du siterte Nei, folk med virkelig god råd behøver ikke å låne for å kjøpe en bi til 800K. Mange av dem du ser som låner til en slik bil har riktignok grei inntekt ofte, men har ofte nedprioritert f. eks. bolig eller andre ting i livet. Det er en av de mest idiotiske økonomiske disposisjonene man kan gjøre, siden verditapet på biler i den klassen ofte er vesentlig de første årene, og en slik holdning til økonomi ser du vanligvis ikke blant de rike, som heller investerer i eiendomsmarkedet eller aksjer for langsiktig avkastning. Anonymkode: 9f629...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #37 Skrevet 13. oktober 2018 Personlig ville jeg jobbet hardt frem til midten av 30årene, få vekk alle lån. Så lene seg litt tilbake, jobbe mindre. Kanskje 50%. Selv er jeg mann 40, gjeldsfri pga mye jobbing. Nå går jeg av med pensjon å lever av oppsparte midler, samt avkastninger på aksjer/aksjefond. Evt kan jeg jobbe litt på sikt om jeg må, nå skal tiden brukes på meg selv. Reise, oppleve, starte dagen slik jeg vil. Anonymkode: 56a11...dcc
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #38 Skrevet 13. oktober 2018 8 minutter siden, Knirke skrev: Jeg har ikke mye selv, men synes dette er en helt hårreisende urettferdig måte å jevne ut forskjellene i samfunnet på. Det må da for f... gå an å løfte de fattige uten å straffe de som har jobbet hardt for å skaffe seg penger og eiendom. Men de fattige jobber ikke hardt? De rike har jobbet hardt for å selge primærboligene sine skattefritt med 15 millioner i gevinst og for å arve noen titalls millioner skattefritt? 8 minutter siden, Husholdning1 skrev: Ikke hvis du har det minste begrep om hvordan en privatøkonomi bør forvaltes. Hvis man bruker alt man tjener, så kan man leve et anstendig liv, men det er ikke rom for å spare mye OG leve en gjennomsnittlig norsk levestandard samtidig som man bor i en gjennomsnittlig norsk bolig, nei. Ikke i nærheten. Anonymkode: 9e0c2...047
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #39 Skrevet 13. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Personlig ville jeg jobbet hardt frem til midten av 30årene, få vekk alle lån. Så lene seg litt tilbake, jobbe mindre. Kanskje 50%. Selv er jeg mann 40, gjeldsfri pga mye jobbing. Nå går jeg av med pensjon å lever av oppsparte midler, samt avkastninger på aksjer/aksjefond. Evt kan jeg jobbe litt på sikt om jeg må, nå skal tiden brukes på meg selv. Reise, oppleve, starte dagen slik jeg vil. Anonymkode: 56a11...dcc Men hvor lenge siden kjøpte du bolig? Anonymkode: 9e0c2...047
Husholdning1 Skrevet 13. oktober 2018 #40 Skrevet 13. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de fattige jobber ikke hardt? De rike har jobbet hardt for å selge primærboligene sine skattefritt med 15 millioner i gevinst og for å arve noen titalls millioner skattefritt? Hvis man bruker alt man tjener, så kan man leve et anstendig liv, men det er ikke rom for å spare mye OG leve en gjennomsnittlig norsk levestandard samtidig som man bor i en gjennomsnittlig norsk bolig, nei. Ikke i nærheten. Anonymkode: 9e0c2...047 Jo, det er det. Hvis man fornekter dette blir det vanskelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå