Gå til innhold

Trekker tannlegen din gratis ut tennene dine?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig dårlige tenner. De er ganske så råtne. Jeg sliter veldig med dette. Er ikke gøy å hele tiden må legge handa over når du smiler og ler og prøve å skjule seg hele tiden+ alle ting folk tenker at feiler deg, at du er narkovrak osv, noe jeg ikke er. Er egentlig ganske snill og helt normal, men har dårlig tenner. Propblemet er at jeg har ikke råd.

Hvor mye vil det koste meg å trekke 30 tenner, og er det slik at du bare kan si til tannlegen at han skal trekke ut alle tennene oså gjør han det, eller finnes det lover på at det har de ikke lov til å gjøre? 

Hvis ikkej eg kan få det rimlig, og nå fort så klikker jeg nok desverre. Planlegger å dope meg for deretter å trekke de ut selv, alle sammen. 

Anonymkode: 8417e...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har du så dårlige tenner?

Å trekke alle selv er jo helt idiotisk, du trenger jo tenner.

kan du ikke høre med nav om å få støtte? 

Anonymkode: 2ec7a...0a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, kontakt NAV og få hjelp med dette. Sånn her kan du ikke ha det ❤️

Anonymkode: ad4bf...0b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt NAV. Om du har veldig dårlig råd så kan du få støtte til helt nødvendige ting hos tannlegen. 

Anonymkode: de77f...2eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du så dårlige tenner?

Å trekke alle selv er jo helt idiotisk, du trenger jo tenner.

kan du ikke høre med nav om å få støtte? 

Anonymkode: 2ec7a...0a6

Ts: Jeg har ikke krav på støtte fra de. Jeg bryr meg ikke, da får jeg spise suppe. Jeg ser det slik at det er bedre å ikke ha tenner enn å ha drit stygge tenner. 

Tennene mine er dårlige fordi jeg pusa de nesten aldri før. Fordi jeh ikke brydde meg. Så ble de stygge og dte synes jeg var dumt, men jeg pusa de fremdeles ikke fordi jeg tenkte at de hjelper jo ikke å pusse, jeg har allerede skada tennene for alltid. Nå pusser jeg hele tiden, alt blir bare værre og værre nå, jeg pusser og pusser men det fungerer ikke. Noen av tennen mine har etsa. 

Jeg tørr ikke å dra til tannlegen. Er livredd. Jeg har så styggetenner at jeg føler at det kan jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen gjør ingenting gratis. Ta kontakt i systemet og søk om støtte.

Anonymkode: da405...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal til tannlegen for å trekke, så må han eller hun også sjekke. 

Tannlegeskrekk er grusomt men her bør du alliere deg med noen du stoler på og kanskje høre med fastlegen om du kan få beroligende til å ta før timen. Husk å si til tannlegen hva slags beroligende i så fall, noen kan tynne blodet (og derfor påvirke trekking), men da kan du få svar på hvordan det står til.

Jeg trodde som deg at alt håp var ute. Var ikke til tannlegen på ti år og hadde så jævlog tannpine og tenkte at alle tennene var ødelagt. Hadde tre hull, et var veldig stort i et delvis fremkommet visdomstann. Visdomstennnene var de eneste som ble fjernet også fikk jeg én krone og en fylling.. Tannstein var årsaken bak mye av misfarging som gjorde at jeg trodde alle var råtne. 

Anonymkode: ed74d...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal til tannlegen for å trekke, så må han eller hun også sjekke. 

Tannlegeskrekk er grusomt men her bør du alliere deg med noen du stoler på og kanskje høre med fastlegen om du kan få beroligende til å ta før timen. Husk å si til tannlegen hva slags beroligende i så fall, noen kan tynne blodet (og derfor påvirke trekking), men da kan du få svar på hvordan det står til.

Jeg trodde som deg at alt håp var ute. Var ikke til tannlegen på ti år og hadde så jævlog tannpine og tenkte at alle tennene var ødelagt. Hadde tre hull, et var veldig stort i et delvis fremkommet visdomstann. Visdomstennnene var de eneste som ble fjernet også fikk jeg én krone og en fylling.. Tannstein var årsaken bak mye av misfarging som gjorde at jeg trodde alle var råtne. 

Anonymkode: ed74d...dbd

Ts: Hei, hvordan ser tannsteinen din som du hadde ut? Jeg har misfarging på tennene jeg og, men jeg har vondt da så tror de er ødelagte. 

Har tannlegen lov til å trekke ut alle tennene dineom du sier at det skal de gjøre? kan man bare gå til tannlegen å få det trekt ut eller hvordan fungerer det? Om jeg ikke får hjelp til å trekke de ut, må jeg  nesten gjøre det selv og det blir grusomt. 

Jeg sjekket over grunner og sykdommer som noen kan ha som gjør at helfo dekker og ingen av disse sykdommene har jeg - ikke krav på hjelp. Nav har jeg snakka med, de sier at jeg må kontakte helfo. Det er ikke nav som står før den støtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hei der

Du må begynne et sted ts. Begynne å trekke litt etter litt. Vis det er pengene det står på. Når alle tennene er trukket så kan du få deg gebiss, det er vel den billigste løsningen. Lykke til ts 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du da tørre å smile, snakke og ikke minst, hvordan skal du spise/tygge?

Anonymkode: 06a2f...350

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hei der
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Hei, hvordan ser tannsteinen din som du hadde ut? Jeg har misfarging på tennene jeg og, men jeg har vondt da så tror de er ødelagte. 

Har tannlegen lov til å trekke ut alle tennene dineom du sier at det skal de gjøre? kan man bare gå til tannlegen å få det trekt ut eller hvordan fungerer det? Om jeg ikke får hjelp til å trekke de ut, må jeg  nesten gjøre det selv og det blir grusomt. 

Jeg sjekket over grunner og sykdommer som noen kan ha som gjør at helfo dekker og ingen av disse sykdommene har jeg - ikke krav på hjelp. Nav har jeg snakka med, de sier at jeg må kontakte helfo. Det er ikke nav som står før den støtten.

Tannlegen kan trekke alle tennene på en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tannlegen gjør ingen jobb gratis. Hvorfor tror du det er gratis å gå til tannlegen og trekke tenner egentlig?

Du burde gå til tannlegen for undersøkelse, få alle tennene dine røntgen-undersøkt og sjekket av tannlegen, for å se om det står så fryktelig dårlig til som du faktisk tror.

Og hvis du nå får trukket alle tennene dine... Hva skal du gjøre uten tenner da? Det er jo ikke akkurat pent med et tannløst smil heller....? Det koster dessverre penger å få seg gebiss.

Finn aldri på å trekke tenner selv hjemme! Du kan risikere at de knekker eller brekker og det står deler igjen under huden, eller spisse og skarpe biter som står opp i munnen. Det kan skade deg,det kan gå betennelse i roten og all mulig faenskap. Så IKKE TREKK NOEN SELV! 

Gå til tannlegen. Lån penger om du må.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal du da tørre å smile, snakke og ikke minst, hvordan skal du spise/tygge?

Det lurer jeg også på. Hvis jeg hadde vært nødt til å trekke alle tennene, hadde jeg valgt gebiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du, det finnes mange typer løsninger. Ikke trekk dem selv. Kanskje det ikke er så ille, som en ab over her sier.

Ring en tannlege, forklar om tannlegeskrekken og få en kontrolltime. Det er bare tannlegen som kan si noe om hva som må gjøres.

Å trekke alle tennene svekker beinstrukturen i kjeven og fører til andre problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du virkelig harså dårlige temner at du må trekke alle så finnes det sikkert en eller annens støtteordning for dette.. nav vik jo ha folk i arbeid og ingen vik vel ansette en person med helt svarte hullete tenner..

Anonymkode: 2ffb9...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bestilt en kontrolltime hos tannlegen først. Fortell om din tannlegeskrekk, de aller fleste tannleger er flinke og forståelsesfulle på dette området. Så sjekker tannlegen hvordan det står til med tennene og dere kan sette opp en plan for hvordan dere skal gå frem. Dere snakker om bedøvelse og evt beroligende. H*n setter også opp et kostnadsoverslag og kan komme med råd ang Helfo. Ikke vær flau over hvordan tennene ser ut, tannlegen har sett det meste og kommer mest sannsynlig til å skryte av deg for at du var så tøff at du kom deg til tannlegen etter så mange år og at du er villig til å ta de grepene som må taes. Lykke til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Vel, jeg kan ikke smile, snakker så lite som mulig, og har problemer med å skaffe meg venner. Jeg klarer jo nesten ikke å spise nå heller, har jo vondt i de. 

Er det ikke et finere smil med null tenner enn med råtne tenner? Vel, null tenner sier ingenting om tannhygiene. Det er mulig du mista de på andre vis, mens råtne tenner sier noe om hvordan du tar vare på tenna, så om man bryr seg om hva andre tenker vil jeg ikke at de skal tenke om meg at jeg gir f. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Vel, jeg kan ikke smile, snakker så lite som mulig, og har problemer med å skaffe meg venner. Jeg klarer jo nesten ikke å spise nå heller, har jo vondt i de. 

Er det ikke et finere smil med null tenner enn med råtne tenner? Vel, null tenner sier ingenting om tannhygiene. Det er mulig du mista de på andre vis, mens råtne tenner sier noe om hvordan du tar vare på tenna, så om man bryr seg om hva andre tenker vil jeg ikke at de skal tenke om meg at jeg gir f. 

Nei, det blir ikke finere med et svart hulrom uten tenner. Ansiktet ditt vil også bli innsunket og du vil garantert ikke se bra ut

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig dårlige tenner. De er ganske så råtne. Jeg sliter veldig med dette. Er ikke gøy å hele tiden må legge handa over når du smiler og ler og prøve å skjule seg hele tiden+ alle ting folk tenker at feiler deg, at du er narkovrak osv, noe jeg ikke er. Er egentlig ganske snill og helt normal, men har dårlig tenner. Propblemet er at jeg har ikke råd.

Hvor mye vil det koste meg å trekke 30 tenner, og er det slik at du bare kan si til tannlegen at han skal trekke ut alle tennene oså gjør han det, eller finnes det lover på at det har de ikke lov til å gjøre? 

Hvis ikkej eg kan få det rimlig, og nå fort så klikker jeg nok desverre. Planlegger å dope meg for deretter å trekke de ut selv, alle sammen. 

Du må snakke med en tannlege. Noen sykdommer og tilstander får du delvis eller helt dekning fra Helfo ftil å reparere. Tannlegen avgjør. 

Har du hjemmesykepleie eller diverse andre typer hjelp eller bruker medisiner som gir skader på tennene? Da kan dette også medføre at du får rimeligere tannlegehjelp.

Anonymkode: 25439...1bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få støtte fra HELFO dersom du oppfyller deres krav. Dette er noe tannlegen kan svare deg på om du kvalifiserer for. Det er også mulig å få billigere tannbehandling på en tannlegeskole. 

Du kan ikke trekke alle tennene uten at du skal få gebiss etterpå og det er ikke akkurat rimelig det heller.   Det er også ulemper med gebiss fremfor tenner som sitter fast i kjeven. Mennesker uten tenner får et innsunket utrykk i munnen og du vil jo få problemer med å spise all mat som ikke er flytende eller veldig myk. 

Anonymkode: 9785e...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...