Gå til innhold

Går man ned mer i vekt (altså flere kg) om man bare går ned i muskler og ikke fett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, går man bare ned i muskler, går man da fortere ned i  vekt? Synes å ha lest at 1 kg muskel veier 2-3 ganger så mye som 1 kg fett? Jeg trodde liksom at dette stemte siden jeg har hatt perioder hvor jeg har spist lite tidligere, og da har jeg mista mye muskler og da har jeg gått ned veldig fort i vekt. Mye mer ned i vekt enn når jeg har gått ned masse med fett. 

Anonymkode: f4b78...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 kg muskel veier (per definisjon) like mye som 1 kg fett. Derimot har 1 kg fett større volum.

Du vil gå ned mer hvis du mister både fett og muskelmasse enn hvis du opprettholder muskelmassen og bare mister fettvekt, det er vel også ganske innlysende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så er 1 kg nettopp 1kg. Men 1kg muskler tar mindre plass i kroppen, så du vil se tynnere ut av å gå ned 1kg fett enn 1kg muskel. 

 

Og mister en muskler vil du nok legge på deg mer fett i tillegg, ettersom at forbrenningen øker ved jo mer muskler du har. 

Anonymkode: e9d46...61e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Wiggins skrev:
 

1 kg muskel veier (per definisjon) like mye som 1 kg fett. Derimot har 1 kg fett større volum.

Du vil gå ned mer hvis du mister både fett og muskelmasse enn hvis du opprettholder muskelmassen og bare mister fettvekt, det er vel også ganske innlysende.

Men, om man ikke spiser på en periode er det ikke slik at man går ned 50 prosent muskel og 50 prosent fett? slik at man også mister litt fett men ikke bare muskler? 

 

Anonymkode: f4b78...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:
 

Men, om man ikke spiser på en periode er det ikke slik at man går ned 50 prosent muskel og 50 prosent fett? slik at man også mister litt fett men ikke bare muskler? 

 

Anonymkode: f4b78...f6d

Akkurat hvor mye eller lite man må spise for å miste 50/50 av muskler og fett er bortimot umulig å svare på, det avhenger av hvor aktiv eller inaktiv du er (blant annet).

Hva er det egentlig du ønsker å oppnå? Hvis du ikke skal bli superlett i kroppen for å prøve å få et bra resultat i f. eks. motbakkeløp er det bare dumt å gå inn for å miste muskelmasse. For de fleste av oss er det et større problem at vi har for lite muskelmasse og/eller at den er for dårlig trent, slik at vi lettere får belastningsskader og generell ryggvondt.

Å ha perioder der du spiser lite og mister muskelmasse er definitivt ikke sunt. Er det noen spesiell grunn til at du har disse periodene? (Jeg mener ikke å latterliggjøre deg hvis du f. eks. har depresjoner, det bare virker som du gjør dette med overlegg slik du ordlegger deg.)

Det sunneste er å trene både styrke og utholdenhet 3-4 ganger i uka, og å ha et jevnt over sunt og balansert kosthold. Da vil man som regel etterhvert få en grei vekt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...