Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/rmzXK/Slik-planla-de-drapene 

Kristins versjon. Peker ut Per og Veronica som at det var meningen at de skulle utføre drapene. Kan hende Per og Veronica har fått noen andre til å gjøre det for seg, som hverken Lars eller Kristin kjenner til. Lars og Kristin har riktignok skaffet våpen og utført attentatforsøkene. 

Virker samtidig rart å drive med trivielle gjøremål mens man hører at noen planlegger et drap 2 meter unna? Hadde ikke klart å pakke inn julegaver eller pyntet juletreet mens en slik planlegging hadde foregått ved siden av meg. Hadde frosset til og blitt sjokkert. 

Anonymkode: 4eded...243

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva  tenker dere om de teoriene som er postet her? https://forum.hegnar.no/archive/thread/2382648/view

Anonymkode: d551b...45b

Jeg er enig med Havfruen i den diskusjonen. 

Får av og til en følelse av at endel synes det er for enkelt og kjedelig med de 4 som er dømt: nei, la oss dra inn politikk, Balkan, leiemordere, mord på Holst og Paust, og ikke å forglemme Israel og fanden og hans oldemor, da blir det straks mer interessant! 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skissene av kårboligen (tegnet av Kristin?) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P33Mk5/de-farlige-skissene?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=qnnj61

Hvorfor trengtes det slike skisser?

Fordi man er nøye med planleggingen? Antar at Per var godt kjent i kårboligen, Veronica var ikke nødvendigvis det? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer meg endel over at Per Orderud, han lyver om mye i avhørene. Han er jurist og burde vite hvordan retten ser på en siktet som blir tatt i løgn etter løgn. Hvorfor lyver han så mye?  Er det fordi det er eneste utveien han har?  

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker dere at de som vet hva omstendighetene var, noen gang kommer til å fortelle det offentlig?

Om man er så iskald at man planlegger og får gjennomført så grusomme handlinger, så er man vel kald nok til at man klarer å lyve om det resten av livet også.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artikkel etter at bevisførselen i lagmannsretten var ferdig, som oppsummerer det meste:

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-taler-for-og-imot-de-tiltalte/65794835

Alle detaljer om hva som skjedde får vi nok ikke vite, men det er jo åpenbart at det er mye løgn fra spesielt Per, og en ganske klar indisierekke mot alle de domfelte. Man kan alltids diskutere om beviskravet var oppfylt, men det virker usannsynlig at noen av de fire var uskyldige.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Frida skrev:

Fordi man er nøye med planleggingen? Antar at Per var godt kjent i kårboligen, Veronica var ikke nødvendigvis det? 

Men hvorfor var skissen påført Kristins navn og hvorfor kvittet de seg ikke med skissen?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor var skissen påført Kristins navn og hvorfor kvittet de seg ikke med skissen?

Det er jo helt klart en mulighet for at Kristin var en av de som begikk drapshandlingene, eller at det var et aktuelt alternativ, ev. at Kristin skulle bistå med å finne noen til å utføre drapene. Men vedgår at jeg ikke kjenner detaljene rundt denne skissen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hun tegnet de under politiavhørene etter drapene. De er tegnet i juni 1999.

Anonymkode: c0155...b5e

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hamhamham skrev:

Det er jo helt klart en mulighet for at Kristin var en av de som begikk drapshandlingene, eller at det var et aktuelt alternativ, ev. at Kristin skulle bistå med å finne noen til å utføre drapene. Men vedgår at jeg ikke kjenner detaljene rundt denne skissen.

Kristin forsøkte i lang tid å få tak i noen som kunne likvidere tre personer - visstnok for en halv million. Kun på film vil man klare å få tak i en slik leiemorder. Ergo ble drapene utført av en eller flere av de fire - rettere sagt tre - Lars hadde godt alibi og er overhodet ikke type til en slik handling,

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Frida said:

8 hours ago, Frida said:

Får av og til en følelse av at endel synes det er for enkelt og kjedelig med de 4 som er dømt: nei, la oss dra inn politikk, Balkan, leiemordere, mord på Holst og Paust, og ikke å forglemme Israel og fanden og hans oldemor, da blir det straks mer interessant! 

Folk foretrekker å tro på et interessant rykte fremfor en kjedelig sannhet. Sånn er det bare.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Min teori er at det var søsteren hans som var målet. Kristin har solgt informasjon om søsteren til Per til "mafiaen" i bytte mot dop og gudene må vite hva. Dette er det sentrale kilder i kretsen rundt mafiaen selv som har fortalt." https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143868874-hvem-tror-du-skjøt-orderud-ekteparet/

Er dette sant?

Jeg heller mer til en teorien. Det virker som politiet har som i Birgitte Tengs-saken, låst seg fullstendig til EN teori. Bare fokusert på gårdstvisten, og ingenting annet. 

Det virker helt meningsløst å drepe 4 (inkl. Per Paust) personer for en gård han allikevel hadde odelen på. Man kan nok manipulere tafatte og pinglete Per O. til mye rart, men det finnes grenser. Faren var jo over 80 år og kreftsyk. Per Paust ble riktignok ikke drept der og da, men ble vel forgiftet mener jeg å huske.                                                                  Tyste på det kriminelle miljøet ("mafiaen") tør nok ingen av dem.

Anonymkode: 7623d...91e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg heller mer til en teorien. Det virker som politiet har som i Birgitte Tengs-saken, låst seg fullstendig til EN teori. Bare fokusert på gårdstvisten, og ingenting annet. 

Det virker helt meningsløst å drepe 4 (inkl. Per Paust) personer for en gård han allikevel hadde odelen på. Man kan nok manipulere tafatte og pinglete Per O. til mye rart, men det finnes grenser. Faren var jo over 80 år og kreftsyk. Per Paust ble riktignok ikke drept der og da, men ble vel forgiftet mener jeg å huske.                                                                  Tyste på det kriminelle miljøet ("mafiaen") tør nok ingen av dem.

Er det bavist at Per Paust ble forgiftet?

Anonymkode: fd652...71d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å ha i bakhodet at Orderud-saken var den kanskje best dekkete rettssaken i Norge til da. Den ble fulgt nøye av et stort antall kriminalreportere og andre interesserte. Det var alminnelig enighet blant disse om at en eller flere av de dømte måtte være skyldig i å ha avfyrt skuddene.

At folk nå, flere tiår senere, begynner å spekulere i uskyld, blir faktisk bare dumt.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg ikke sikker på, men jeg mener å huske et program (brennpunkt?), der de var over graven hans med geigiteller å det ble gjort betydelige utslag. Veldig mye som tydet på at han ble forgiftet med et eller annet radioaktivt stoff, som førte til at han raskt utviklet kreft og døde.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når mange nok påstår det, så blir det visstnok en sannhet etter en stund. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg ikke sikker på, men jeg mener å huske et program (brennpunkt?), der de var over graven hans med geigiteller å det ble gjort betydelige utslag. Veldig mye som tydet på at han ble forgiftet med et eller annet radioaktivt stoff, som førte til at han raskt utviklet kreft og døde.

Hva er dette "veldig mye"?  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært noen andre enn de siktede og dømte i saken som sto bak drapene, hvorfor er det da så mye som peker på de dømte? Har disse eventuelle andre tvunget/truet de dømte til å få det til å se ut som om de var skyldige? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...