Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Takk! Hva med dette? Kan det finnes andre spor som kan vises fysisk (skader i muskler el.l. i hånden som har avfyrt skudd, evt bloduttredelser?) på en hånd som har avfyrt skudd?

 

Anonymkode: d551b...45b

Kommer kanskje an på hvor kraftig rekyl et våpen har (d.v.s. den tilbakevirkende kraften fra et våpen som avfyres). En finkalibret pistol (kaliber 22) vil sannsynligvis ha mindre rekyl enn en grovkalibret revolver (kaliber 38). Må kanskje også ta i betraktning hvor erfaren skytteren er. Forsto det slik at det ble drevet skytetrening på Orderud gård, og da har man sannsynligvis lært hvordan man behandler et skytevåpen uten å få noen skader på hendene.

Endret av NordicViking
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

De som var tilstede under drapene, kan jo også ha pustet inn noen partikler etter skuddene (om de ikke brukte noe slags masker), som kanskje kunne ha blitt funnet ved undersøkelse av lungene? Er det mulig å finne slikt?

Anonymkode: d551b...45b

🤦‍♂️

Anonymkode: fc6f5...329

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

De som var tilstede under drapene, kan jo også ha pustet inn noen partikler etter skuddene (om de ikke brukte noe slags masker), som kanskje kunne ha blitt funnet ved undersøkelse av lungene? Er det mulig å finne slikt?

Anonymkode: d551b...45b

Usikker på om du faktisk mener dette seriøst, men kan uansett prøve å svare seriøst: Neppe mulig den gangen, og helt sikkert ikke nå snart 20 år etterpå. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan det være lillebroren til Kristin og Veronica som ringte 180?🤔

Anonymkode: fd652...71d

Politiet sjekket samtalene inn til 180.no rundt det tidspunktet. De stod igjen med to tlfnr som kunne vært aktuelle. Det ene nummeret var fra en telefonkiosk ved skolen til  stebarnet til Anne, men h*n var visst ikke på skolen den dagen. Og den andre var fra en telefonkiosk på Frogner, ikke langt unna Lars Grønnerøds bopel. 

Anonymkode: 69951...e2b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Politiet sjekket samtalene inn til 180.no rundt det tidspunktet. De stod igjen med to tlfnr som kunne vært aktuelle. Det ene nummeret var fra en telefonkiosk ved skolen til  stebarnet til Anne, men h*n var visst ikke på skolen den dagen. Og den andre var fra en telefonkiosk på Frogner, ikke langt unna Lars Grønnerøds bopel. 

Anonymkode: 69951...e2b

Var det ikke ringt fra barndomshjemmet til Kristin og Veronica? Det har jeg lest et sted.

Anonymkode: fd652...71d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Var det ikke ringt fra barndomshjemmet til Kristin og Veronica? Det har jeg lest et sted.

Anonymkode: fd652...71d

Det er det de skriver NRK i sin artikkel nå ja. Men selvsagt kan noen ha ringt 189 derfra samme dag uten at det var akkurat denne samtalen.

Anonymkode: c6b1c...65d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Var det ikke ringt fra barndomshjemmet til Kristin og Veronica? Det har jeg lest et sted.

Anonymkode: fd652...71d

Det med stebarnet og på Frogner leste jeg på VG.no. 

At det ble ringt fra barndomshjem, har jeg kun lest fra forum. 

Anonymkode: 69951...e2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hamhamham skrev:
 

Nei, det er mer spekulering fra Sandberg sin side. Hvorfor skulle noen knuse døren fra innsiden? På hvilken måte skulle det vært relevant, om de kom seg inn i huset på en annen måte? Hvordan i all verden skulle det være frifinnende opplysninger, om så var tilfellet? Han mener det er mye som tyder på at Anne var målet. Hvorfor da skyte foreldrene først og vente på at Anne kom opp trappen? Anne kunne jo ha rømt i stedet. Hvorfor ikke skyte Anne først om det var det viktigste?

Og de har funne deler av fotavtrykk på glasset innenfor døra, og avtrykket viser at foten er på vei inn i huset... Og som du sier, hva som om det var knust fra innsiden. For å fingere et innbrudd? Hvis noen skulle ha fått tak i nøkkel for å snike seg inn så er det jo faktisk mest sannsynlig familiemedlemmer med tilgang til huset ... Så det ville vel ikke styrket saken deres om det så var knust innenfra..

Anonymkode: c6b1c...65d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det med stebarnet og på Frogner leste jeg på VG.no. 

At det ble ringt fra barndomshjem, har jeg kun lest fra forum. 

Anonymkode: 69951...e2b

Nrk skriver det i saken de har lagt ut på nett nå..

Anonymkode: c6b1c...65d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, NordicViking skrev:
 

Det er Tore Sandberg som kommer med denne teorien, men politiet deler ikke hans syn.

Når man ser 1. episode (fra ca. 11 min), så ser man klart og tydelig at det ligger mer glasskår på innsiden enn det gjør på utsiden. Hvordan man da kan påstå at døra er knust fra innsiden er etter min mening helt ubegripelig.

 

Med mindre synet mitt svikter meg helt, så ser det da vitterlig ut til å være et dobbeltisolert vindu (med sprosser). Det er m.a.o. to adskilte glassruter her (med gass mellom). Når man slår mot dette vinduet fra utsiden, så vil det falle glass ned på utsiden! Først når man har kommet igjennom den ytterste glassruta vil det være mulig å knuse den innerste. Og da vil glasset falle ned på innsiden. Eller er jeg helt på vidda her? Jeg synes det er uredelig av Sandberg å ignorere dette.

 

Endret av NordicViking
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandberg virker å være mest interessert i å kritisere politiet og prøve å svekke bevisene. Det er hva en forsvarer skal gjøre i en straffesak. Men her er det snakk om å prøve å bevise at dette skjedde uten at Per og Veronica var involvert, noe han ikke er i nærheten av engang å sannsynliggjøre, og veldig langt unna å bevise, noe om er nødvendig om saken skal gjenopptas. Enig med Sandberg i at det er enkelte aspekter som burde vært bedre etterforsket, men det er vel lite som tyder på at noe av det han peker på ville vært frifinnende. Skjønner ikke hvorfor han er så overbevist om at de er uskyldige, han har ikke vært i nærheten av å gi en skikkelig begrunnelse.

Endret av Hamhamham
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Hamhamham skrev:
 

Sandberg virker å være mest interessert i å kritisere politiet og prøve å svekke bevisene. Det er hva en forsvarer skal gjøre i en straffesak. Men her er det snakk om å prøve å bevise at dette skjedde uten at Per og Veronica var involvert, noe han ikke er i nærheten av engang å sannsynliggjøre, og veldig langt unna å bevise, noe om er nødvendig om saken skal gjenopptas. Enig med Sandberg i at det er enkelte aspekter som burde vært bedre etterforsket, men det er vel lite som tyder på at noe av det han peker på ville vært frifinnende. Skjønner ikke hvorfor han er så overbevist om at de er uskyldige, han har ikke vært i nærheten av å gi en skikkelig begrunnelse.

Jeg synes også at Sandberg er svært vag i sine uttalelser. Det virker ikke troverdig på meg. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig at opplysningen melder slikt videre? Det er jo en drapstrussel?

Anonymkode: 3e70d...32a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noen som vet om de har tatt løgndetektor test? 

Anonymkode: d96ab...ccd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, vintage skrev:
 

Brennpunkt fra 2009. Den her er interessant for dere som er over gjennomsnittlig interessert i saken: 

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/OAUA11001009/28-04-2009

De angivelige sporene til Balkan - det er ikke noe nytt her. Det dukker plutselig opp et anonymt brev under rettssaken i 2001 der en "organisasjon" tar på seg ansvaret for drapene. I tillegg kommer de med trusler mot både aktor og dommer, og sier de ikke må dømme "uskyldige" mennesker. Jeg synes ikke dette virker særlig troverdig. Brevet virker oppkonstruert, som om noen bevisst forsøker å fabrikkere et mulig annet motiv enn gårdstvisten. Vi vet at Kristin hadde nære bånd til personer i det ex-jugoslaviske kriminelle miljøet, og vi kan ikke utelukke at dette var et forsøk på å hjelpe henne.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Per og Veronica var med og planla, men ombestemte seg da det så ut til å gå mot en løsning, men at drapene ble gjennomført likevel fordi de ikke klarte å si fra til de rette folkene om at det skulle stanses, og at de dermed mener at de er uskyldig dømt?

Anonymkode: 72689...701

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kanskje Per og Veronica var med og planla, men ombestemte seg da det så ut til å gå mot en løsning, men at drapene ble gjennomført likevel fordi de ikke klarte å si fra til de rette folkene om at det skulle stanses, og at de dermed mener at de er uskyldig dømt?

Anonymkode: 72689...701

🤷‍♀️

Anonymkode: 69951...e2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...