Frida Skrevet 24. november 2018 #3541 Skrevet 24. november 2018 2 minutter siden, Simpson skrev: Så på TV denne uken om at bygda er sterkt preget av saken fremdeles. Håper den blir oppklart. Da må noen komme med innrømmelser, sannheten. De 4 er dømt og har sonet og har ingenting å tape på å oppklare saken ? Vel, jeg holder ikke pusten. Noen mennesker er slik laget at de aldri, aldri innrømmer og det er er ganske fascinerende. Tross bevis, innrømmelser, andre som vet 100 %, men nei, historien deres er at alt er løgn, de er uskyldige. Og år etter år kommer samme historie, av og til forandres den litt, vanskelig å huske alle løgnene. Kunne vært interessant med en psykologisk forklaring på dette fenomenet, er det den vanskelige følelsen av skam? Jeg tror de har noe å tape overfor seg selv, det er ganske utrolig hvor mye og lenge man kan lyve for seg selv, og Ibsen var inne på at man ikke skal ta livsløgnen fra et menneske... Det beste hadde vært å få oppklart alt, bli ferdig med det, legge alt bak seg og puste fritt..endelig.. Men jeg har som sagt ikke så mye tro på det. 2
Frida Skrevet 24. november 2018 #3542 Skrevet 24. november 2018 20 minutter siden, Simpson skrev: De 4 hadde sine roller i saken. Ikke nødvendigvis den de ble dømt for. Tror bordet fanget for V og P, fordi de hadde en strategi om å nekte......blånekte. Den var det juristen som sto bak, han visste godt hvor viktig det var å ikke forandre forklaring. Jeg tror ikke du skal undervurdere betydningen av at P ikke ønsket å fortelle om den falske underskriften. Dersom det ble en rettsak til om underskriften og han tapte (som jurist), og måtte innrømme han lurte sine gamle og syke foreldre.......Dette var mens Per Paust o Anne var pådrivere for om mulig å skille ut tomter til boliger. P hadde mye å tape. Ja, er helt enig. Per hadde mye å tape, og dermed også Veronica. Jeg har merket meg hvordan støttespillerne deres har forsøkt å fremstille gårdstvisten til en liten bagatell. To av de som er med i serien påstår til og med at de ikke var klar over konflikten, en konflikt som hadde medført at Per ikke hadde kontakt med far, mor og søster på over 2 år. Og i en liten bygd så vet ikke slektningene dette? Du verden...hvor dumme tror de folk er? Mye penger stod på spill, anseelse i bygda, og hva ville skje med arven når det ble klart at underskrifter var forfalsket? 3
Simpson Skrevet 24. november 2018 #3543 Skrevet 24. november 2018 2 minutter siden, Frida skrev: Vel, jeg holder ikke pusten. Noen mennesker er slik laget at de aldri, aldri innrømmer og det er er ganske fascinerende. Tross bevis, innrømmelser, andre som vet 100 %, men nei, historien deres er at alt er løgn, de er uskyldige. Og år etter år kommer samme historie, av og til forandres den litt, vanskelig å huske alle løgnene. Kunne vært interessant med en psykologisk forklaring på dette fenomenet, er det den vanskelige følelsen av skam? Jeg tror de har noe å tape overfor seg selv, det er ganske utrolig hvor mye og lenge man kan lyve for seg selv, og Ibsen var inne på at man ikke skal ta livsløgnen fra et menneske... Det beste hadde vært å få oppklart alt, bli ferdig med det, legge alt bak seg og puste fritt..endelig.. Men jeg har som sagt ikke så mye tro på det. Du skriver bra; kanskje V ønsker oppklaring, men må gå litt forsikrig frem. Har ingen tro på at de 3 andre bidrar. Hvis det var flere enn de 4, må V være varsom. Jeg ser endel på CNN, så når jeg leste det du skrev over........tenkte jeg på presidenten i USA.
Simpson Skrevet 24. november 2018 #3544 Skrevet 24. november 2018 3 minutter siden, Frida skrev: Ja, er helt enig. Per hadde mye å tape, og dermed også Veronica. Jeg har merket meg hvordan støttespillerne deres har forsøkt å fremstille gårdstvisten til en liten bagatell. To av de som er med i serien påstår til og med at de ikke var klar over konflikten, en konflikt som hadde medført at Per ikke hadde kontakt med far, mor og søster på over 2 år. Og i en liten bygd så vet ikke slektningene dette? Du verden...hvor dumme tror de folk er? Mye penger stod på spill, anseelse i bygda, og hva ville skje med arven når det ble klart at underskrifter var forfalsket? Ja, helt enig. Når det er sagt var det i første rekke "stjerneadvokat" Schiøtz som hadde og fremdeles hevder det som sin fanesak at gårdstvisten var løst og en bagatell. Nok en feil fra forsvarerne. Bare tenk at Sulland i sin prosedyre etter Schiøtz innledet med å si at det var som å hoppe etter Wirkola å prosedere etter Schiøtz. Hvis du ser 1. episode i serien på NRK, ser du han der. Fremfor alt Schiøtz var en katastrofe for både P og V. Jeg mener P kunne tenke konsekvensen av å bli tatt for forfalskning kunne være tap av odel, arv. 1
Papirfly Skrevet 24. november 2018 #3545 Skrevet 24. november 2018 (endret) Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett og ryktespredning. Papirfly, mod. Endret 24. november 2018 av Papirfly
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #3546 Skrevet 24. november 2018 4 hours ago, Frida said: Eller hun er den av de to som har mest å vinne om hun blir frikjent? Per har tross alt gården, så han sitter vel bedre i det enn hun gjør? Og vi vet at hun er opptatt av økonomisk trygghet, det ble mer enn antydet at det var derfor hun giftet seg med Per. Hun hadde ett år igjen på et studium som hadde sikret henne økonomisk trygghet livet ut. Å gifte seg med en bonde er overhode ingen vei til økonomisk trygghet, mens er motsatte. Det vet en vet. Stud bedre enn noen andre. Så hvorfor i alle dager ofre alt hun hadde jobbet så hardt for? Anonymkode: e01e1...126 3
Gjest MizBiz Skrevet 24. november 2018 #3547 Skrevet 24. november 2018 10 timer siden, miss spjåk skrev: De hadde en av verdens fremste drapsetterforskere, spesialagent og profiler i FBI, Gregg Mccrary. Han kom til Norge og analyserte saken. Han har en haug av saker bak seg fra statene og var helt sikker på hvem som sto bak. Veronica og Per. https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--kristin-drepte-dem-ikke/2233248.html Hvordan er normale drapsmenn da? Mødre og fedre dreper sine barn stadig vekk, normale folk med høy utdanning og sjarmerende ytre misbruker ungene sine seksuelt, osv. Stefaren til Christoffer Kihle var også "normal" utad. Har du hatt en sopsiopat/psykopat i nærmeste familie eller vennskapskrets? Det har jeg. De er skitgode på manipulasjon og virker for de fleste som verdens flotteste og omsorgsfulle mennesker. Det er ingen empati og kun tanke for seg selv, men det tar tid å spotte fordi de er så ekstremt veltalende og overbevisende. poenget mitt er at psykopater og sosiopater er ikke normale mennesker. å drepe pga arvestrid istedetfor å starte opp på nytt et annet sted er for meg uforståelig, ja. særlig mtp at både per og veronica hadde utdanning som ville gitt de jobb relativt lett.
bettsa Skrevet 24. november 2018 #3548 Skrevet 24. november 2018 Ble Veronica utannet veterinærer? Eller sluttet hun?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #3549 Skrevet 24. november 2018 1 hour ago, bettsa said: Ble Veronica utannet veterinærer? Eller sluttet hun? Hun måtte slutte fordi hun satt i fengsel. Anonymkode: e01e1...126
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #3550 Skrevet 24. november 2018 13 timer siden, nordiskfigur skrev: Den der posen som ble funnet hos Sverre Kirkemo, med påskriften OG + dato, der var OG veldig tydelig, ikke sant? Men på bildet der Kristin er avbildet med tilsynelatende samme pose, så er skriften mer utydelig, er den ikke? Selvfølgelig kan det skyldes vinkler, men syns det er vanskelig å tyde bokstavene G og O der, selv om jeg mener de var veldig tydelig på den posen som ble funnet hos SK? Jeg har ikke funnet flere bilder av den posen. Men hvorfor var den merket og hvorfor var den merket med datoen 22/12? I avisartikler står det 23/12. Har det kommet frem tidligere i tråden hvorfor den posen var merket og hvorfor den var merket på en slik måte og hva posen har inneholdt fra begynnelsen av? Var dette eventuelt en pose som et av våpnene har ligget i, og er det eventuelt en person tilknyttet våpenhandelen som har påført posen denne merkingen med dato og bokstaver? Hvis posen i utgangspunktet ble brukt til våpen, hvorfor ble posen tatt vare på, og hvorfor ble den brukt til å legge andre gjenstander i? Anonymkode: d551b...45b
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #3551 Skrevet 24. november 2018 Er det opplyst i artikler/annet om hvilke spor og partikler som ble funnet på gulv og andre plasser på åstedet, annet enn spor etter sko, usikkert utydelig spor etter raggsokker el.l., glasskår og tøyfiber? Anonymkode: d551b...45b
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #3552 Skrevet 24. november 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Når kommer ny podcast og når kommer ny episode i serien? Anonymkode: d551b...45b Datoene for podcast-episodene står i infoen. Episode 5 av 6 kommer mandag 26. november. Anonymkode: f08e6...55b 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #3553 Skrevet 24. november 2018 "Sent om kvelden lille julaften viste Kristin Kirkemo våpnene til sin bror - ifølge hennes forklaring. Forklaringen er bekreftet av broren - på et tidspunkt da mediene skrev at våpnene var overlevert langt tidligere på kvelden." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9mOzyl/vaapen-handel-granskes Hva betyr det med tidspunktene? Hvorfor hadde mediene skrevet at våpnene var overlevert tidligere på kvelden? Hvem hadde sagt det? Hadde Kristin vist frem våpnene til sin bror etter at hun hadde overlevert de? Det kan vel ikke stemme? Kan det hende at Kristin ikke overleverte våpnene til noen den kvelden? Om merkingen på posen: Hvis dette var en pose i forbindelse med våpenhandel, kan både bokstavene og "krusedullen" som er vanskelig å tyde være en forkortelse for navnet på våpenet/våpnene? Anonymkode: d551b...45b 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #3554 Skrevet 24. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om merkingen på posen: Hvis dette var en pose i forbindelse med våpenhandel, kan både bokstavene og "krusedullen" som er vanskelig å tyde være en forkortelse for navnet på våpenet/våpnene? Anonymkode: d551b...45b Hehe, ja, kanskje den krusedullen med LG ikke skal tolkes som Lars Grønnerød men som LilleGutt. Det er jo et poeng. Jeg skjønte heller ikke hvordan (eller hvorfor) Kristin viste våpenet frem til broren sin, på låven visstnok, den kvelden. Ifølge broren skal hun også ha sagt at våpenet skulle gis til en torpedo? Kan ha vært slik at Kristin viste våpenet til broren sin sent på kvelden etter selskapet, men før drapsplanleggingen startet med de 4. At Kristin gikk inn på låven sammen med broren for å hente våpenet elns. Anonymkode: c40bf...32c 1
NordicViking Skrevet 24. november 2018 #3555 Skrevet 24. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: "Psykologi-professor Gisli Gudjonsson, som har gransket Veronica Orderud, fikk aldri se politiavhørene hvor hun serverer løgn på løgn." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9mmGmr/leste-aldri-veronicas-loegner Men det hadde kanskje ingen betydning? Ettersom Gudjonsson sier selv at han står fast ved sine konklusjoner. Anonymkode: d551b...45b I sin konklusjon sier Gisli Gudjonsson at Veronica Orderud har tvangsnevrotiske trekk, noe som i fengselet blant annet har gitt seg utslag i et behov for å vaske hele cellen hver dag. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #3556 Skrevet 24. november 2018 Her står det at Kristin forklarte at hun overleverte våpnene fra Molde rundt klokka 17.30-18.00 lille julaften på Orderud gård til sin halvsøster. https://www.dagbladet.no/nyheter/hvem-skal-retten-tro-pa/65528444 Endret hun forklaringen i ettertid, ettersom det står her at hun viste våpnene til sin bror sent på kvelden på lille julaften? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9mOzyl/vaapen-handel-granskes Anonymkode: d551b...45b 3
nordiskfigur Skrevet 24. november 2018 #3557 Skrevet 24. november 2018 7 timer siden, Simpson skrev: Så på TV denne uken om at bygda er sterkt preget av saken fremdeles. Håper den blir oppklart. Da må noen komme med innrømmelser, sannheten. De 4 er dømt og har sonet og har ingenting å tape på å oppklare saken ? Selvfølgelig har de mye å tape. Oppemerksomheten de nå får og omdømme deres går jo fortsatt på å mene å være uskyldig dømt og utsatt for et justismord. Det de nå opplever av nysgjerrighet og potensiell sympati vil ende i forakt og hat om de tilstår. De har alt å tape. Selvfølgelig, det å kunne gi ut en bok, med klar beskrivelse av hva som skjedde den natten, ville også vært en gullgruve. 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #3558 Skrevet 24. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her står det at Kristin forklarte at hun overleverte våpnene fra Molde rundt klokka 17.30-18.00 lille julaften på Orderud gård til sin halvsøster. https://www.dagbladet.no/nyheter/hvem-skal-retten-tro-pa/65528444 Endret hun forklaringen i ettertid, ettersom det står her at hun viste våpnene til sin bror sent på kvelden på lille julaften? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9mOzyl/vaapen-handel-granskes Anonymkode: d551b...45b Stemmer, vådeskuddet gikk jo av mens det var melketid i fjøset ja. Så da må våpenoverrekkelsen blitt foretatt tidlig på kvelden. Kanskje Kristin visste hvor Veronika hadde lagt våpenet på låven? og viste det til bror etter selskapet? Anonymkode: c40bf...32c 1
nordiskfigur Skrevet 24. november 2018 #3559 Skrevet 24. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stemmer, vådeskuddet gikk jo av mens det var melketid i fjøset ja. Så da må våpenoverrekkelsen blitt foretatt tidlig på kvelden. Kanskje Kristin visste hvor Veronika hadde lagt våpenet på låven? og viste det til bror etter selskapet? Anonymkode: c40bf...32c Var broren i selskapet? 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #3560 Skrevet 24. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, ja, kanskje den krusedullen med LG ikke skal tolkes som Lars Grønnerød men som LilleGutt. Det er jo et poeng. Jeg skjønte heller ikke hvordan (eller hvorfor) Kristin viste våpenet frem til broren sin, på låven visstnok, den kvelden. Ifølge broren skal hun også ha sagt at våpenet skulle gis til en torpedo? Kan ha vært slik at Kristin viste våpenet til broren sin sent på kvelden etter selskapet, men før drapsplanleggingen startet med de 4. At Kristin gikk inn på låven sammen med broren for å hente våpenet elns. Anonymkode: c40bf...32c Krusedullen som kan se ut som LG kan være kanskje forkortelse for Luger? OG kan bety noe helt annet enn Orderud gård. Kan det være at det står O6 eller 06 og ikke OG? Anonymkode: d551b...45b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå