Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 21.11.2018 den 6.54, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt sånn tro kan vi gjøre i kjerka jeg da 😀 Du er ikke uskyldig selv om det ikke er bevist til 100%, om du skjønner?

Anonymkode: 4df74...520

Jeg er også litt sånn tro kan vi gjøre i kirken. Men tro holder ikke til å dømme noen til lovens strengeste straff i en drapssak der det ikke finnes fellende bevis. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde vært greit med en bevis-oversikt fra etterforskningens side så man kunne sett når og hvorfor tips og bevis enten har blitt sjekket inn i saken eller sjekket ut av den.

Helt fra Per Paust blir slått ned på åpen gate (evt. om det skjedde noe før)

Til Kristin Kirkemo skjøt (alene) i skogen 10 dager etter drapene.

Anonymkode: b1e0a...dfa

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Chiubi skrev:

Jeg er også litt sånn tro kan vi gjøre i kirken. Men tro holder ikke til å dømme noen til lovens strengeste straff i en drapssak der det ikke finnes fellende bevis. 

men jussens utgangspunkt- i en straffesak kreves bevis som gjør at en dommer kan anse det hevet over enhver rimelig tvil at vedkommende er skyldig. I denne saken er det mye indisier, det er jeg enig i. Indisier er gjerne ikke i seg selv nok styrke til å bevise et faktum i tilstrekkelig grad. Der det foreligger flere indisier sammen som alle trekker i samme retning, vil det imidlertid kunne være tilstrekkelig i en straffesak. Og det var det for juryen i Orderudsaken. 2 tiltalte som trakk Veronica og per inn i planlegging på julaften, våpenkjøp, mange tlfsamtaler fra Per som støtter Lars sin forklaring, gårdstvisten, dokumentforfalskningen og det iskalde forholdet til Pers foreldre, alibiet til Veronica og Per som mange vitner (leieboere, avløseren) motsier, løgner fra Veronica og Per (nektet for tlfsamtaler før samtaleloggen ble lagt frem) osv. 

Noe av det viktigste jeg som jurymedlem hadde vurdert er- hva tjener Lars og Kristin på å trekke Per og Veronica inn i saken, om sistnevnte er uskyldige? Er det logisk at Lars og Kristin hadde begått et slikt drap uten Veronica og Pers innblanding- isåfall hvorfor? Jeg ser ikke noe motiv.

• Liker 6
Skrevet

180-mannen har vel ringt og trua leieboeren til å si det, ang Per & Veronicas alibi. Det er jo bekreftet at han har pratet med/ringt leieboeren.

Anonymkode: 37ae7...b60

• Liker 1
Skrevet

Det spekuleres i at 180-mannen visste at de ikke var hjemme i kårboligen på orderud den dagen han ringte opplysningen, fordi han hadde hørt det i begravelsen eller prøvd å ringe. Men hva hvis han har *vært der* denne dagen? Kjørt forbi og sett at de ikke er hjemme? Burde man ikke undersøkt hvilke biler som kan ha kjørt opp forbi denne dagen også?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spekuleres i at 180-mannen visste at de ikke var hjemme i kårboligen på orderud den dagen han ringte opplysningen, fordi han hadde hørt det i begravelsen eller prøvd å ringe. Men hva hvis han har *vært der* denne dagen? Kjørt forbi og sett at de ikke er hjemme? Burde man ikke undersøkt hvilke biler som kan ha kjørt opp forbi denne dagen også?

SK var mye på gården i den perioden og hadde god oversikt over kårboligen

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, miss spjåk said:

men jussens utgangspunkt- i en straffesak kreves bevis som gjør at en dommer kan anse det hevet over enhver rimelig tvil at vedkommende er skyldig. I denne saken er det mye indisier, det er jeg enig i. Indisier er gjerne ikke i seg selv nok styrke til å bevise et faktum i tilstrekkelig grad. Der det foreligger flere indisier sammen som alle trekker i samme retning, vil det imidlertid kunne være tilstrekkelig i en straffesak. Og det var det for juryen i Orderudsaken. 2 tiltalte som trakk Veronica og per inn i planlegging på julaften, våpenkjøp, mange tlfsamtaler fra Per som støtter Lars sin forklaring, gårdstvisten, dokumentforfalskningen og det iskalde forholdet til Pers foreldre, alibiet til Veronica og Per som mange vitner (leieboere, avløseren) motsier, løgner fra Veronica og Per (nektet for tlfsamtaler før samtaleloggen ble lagt frem) osv. 

Noe av det viktigste jeg som jurymedlem hadde vurdert er- hva tjener Lars og Kristin på å trekke Per og Veronica inn i saken, om sistnevnte er uskyldige? Er det logisk at Lars og Kristin hadde begått et slikt drap uten Veronica og Pers innblanding- isåfall hvorfor? Jeg ser ikke noe motiv.

Hvis du ser den brennpunkep. Dinner du massevis av motiv!!

Anonymkode: e01e1...126

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har svart på om soveromsvinduene til foreldrene, som  sto i lufteposisjon, kunne åpnes fra  utsiden uten å sette spor. Etter fotografier ser det ut som om man kan spasere fra baksiden av kårboligen og til utenfor disse soveromsvinduene på terassen som går i L-form i den strekningen. 

Hvis gjerningspersonene gikk inn gjennom det soveromsvinduet, kan det kanskje også være noe av årsaken til at Kristian kan ha sittet eller stått i sengen da han ble skutt og ikke ligget i sengen? (I en artikkel sto det at man ikke vet sikkert om han sto, satt eller lå da det første skuddet rammet han). 

Det sto også et sted at Kristian brukte å ha et våpen under sengen, så det var muligens viktig for gjerningspersonene å komme raskt inn på foreldrenes soverom av den grunn.

Anonymkode: d551b...45b

Jeg vet ikke hvilken type vindu man hadde i kårboligen, så det er litt vanskelig å svare på om noen kunne komme seg inn via vinduet på soverommet. Det finnes mange typer vinduer. Jeg sjekket ett av mine egne vinduer, og fant at dette høyst sannsynlig kunne åpnes utenfra i lufteposisjon. Innbruddstyver vet nok hvordan man går fram for å åpne slike vinduer.

Men om gjerningspersonen(e) kom inn gjennom soveromsvinduet i kårboligen er vel heller tvilsomt. Du kommer neppe inn gjennom et slikt vindu uten å etterlate spor av f.eks. jord/mold på vinduskarm, gardiner eller golv. Noe slikt ble aldri funnet.

Og det er vanskelig å forstå hvordan man ikke kan høre det om noen plutselig kom ramlende inn vinduet ditt like ved senga. Hvordan ville Kristian ha reagert da? Han skulle etter sigende ha ei hagle liggende under senga (ifølge Veronica), og jeg synes jeg ser gamlingen stå å vifte og true med hagla.  :fnise:

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, #Sunrise skrev:

Men HVORDAN ble ruta knust? slag,skudd, gjenstand?

Ifølge Kristin ville Per bruke en glasshammer for å unngå bråk når man knuste glasset i inngangsdøra på baksiden av kårboligen. 

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg sett brennpunktepisoden fra 2009, og vil oppfordre alle her inne til å gjøre det samme før dere konkluderer med noe som helst. 

Den episoden er idiotisk.

Dette har ingenting med balkankrigen å gjøre. Dette er bare en løs tråd fantasifulle journalister har kokti  stand.

At deler fra dette miljøet kan ha tilknyttning til drapet på bestilling fra ekteparet eller kirkemo, kan tenkes, men motivene er fortsatt gårdstvisten. Utvilsomt

• Liker 9
Skrevet

Dette gjenspeiler nok mest hva Sverre Kirkemo synes om Anne O. Paust, og er kun noe av mye annet han sa, for å legge skyld på Veronica og Per.:

"Ifølge Sverre Kirkemo var Veronica lite glad i sin svigerfamilie. Hun skal ha snakket nedsettende om Anne Orderud Paust og ment at hun var stormannsgal."

Kirkemo har tidligere påpekt at Paust-paret ved en anledning var "stivpynta". 180-mannen har uttalt seg nedsettende om gallamiddager. Det er et mønster i karakteristikkene. Både 180-mannen og Kirkemo er av typen mennesker som ikke liker folk fra "øvrigheta"

Hvis noen er uenig i at 180-mannen er SK hører jeg gjerne om begrunnelsen for det:) (ja, jeg navngir han. Han er svært profilert i saken allerede og har vært mistenkt av politiet for både dynamittattentatet og for å være 180-mannen. De skulle nok ha mistenkt han for litt mer enn det også...)

https://www.dagbladet.no/nyheter/skulle-be-kristin-lyve/65714069

• Liker 6
Skrevet
26 minutter siden, Delgado skrev:

Dette gjenspeiler nok mest hva Sverre Kirkemo synes om Anne O. Paust, og er kun noe av mye annet han sa, for å legge skyld på Veronica og Per.:

"Ifølge Sverre Kirkemo var Veronica lite glad i sin svigerfamilie. Hun skal ha snakket nedsettende om Anne Orderud Paust og ment at hun var stormannsgal."

Kirkemo har tidligere påpekt at Paust-paret ved en anledning var "stivpynta". 180-mannen har uttalt seg nedsettende om gallamiddager. Det er et mønster i karakteristikkene. Både 180-mannen og Kirkemo er av typen mennesker som ikke liker folk fra "øvrigheta"

Hvis noen er uenig i at 180-mannen er SK hører jeg gjerne om begrunnelsen for det:) (ja, jeg navngir han. Han er svært profilert i saken allerede og har vært mistenkt av politiet for både dynamittattentatet og for å være 180-mannen. De skulle nok ha mistenkt han for litt mer enn det også...)

https://www.dagbladet.no/nyheter/skulle-be-kristin-lyve/65714069

Har han vært mistenkt i drapene eller var det bare for attentatforsøkene?

Skrevet (endret)
13 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Har han vært mistenkt i drapene eller var det bare for attentatforsøkene?

Ikke mistenkt for drapene meg bekjent, men vil vel tro politiet så på han som "interessant" i den sammenhengen også, og hva vet jeg. Han var inne til 17 avhør, så en mann etterforskerne gjerne ville snakke med.

Endret av Delgado
  • Liker 2
Skrevet
3 timer siden, NordicViking skrev:

Jeg vet ikke hvilken type vindu man hadde i kårboligen, så det er litt vanskelig å svare på om noen kunne komme seg inn via vinduet på soverommet. Det finnes mange typer vinduer. Jeg sjekket ett av mine egne vinduer, og fant at dette høyst sannsynlig kunne åpnes utenfra i lufteposisjon. Innbruddstyver vet nok hvordan man går fram for å åpne slike vinduer.

Men om gjerningspersonen(e) kom inn gjennom soveromsvinduet i kårboligen er vel heller tvilsomt. Du kommer neppe inn gjennom et slikt vindu uten å etterlate spor av f.eks. jord/mold på vinduskarm, gardiner eller golv. Noe slikt ble aldri funnet.

Og det er vanskelig å forstå hvordan man ikke kan høre det om noen plutselig kom ramlende inn vinduet ditt like ved senga. Hvordan ville Kristian ha reagert da? Han skulle etter sigende ha ei hagle liggende under senga (ifølge Veronica), og jeg synes jeg ser gamlingen stå å vifte og true med hagla.  :fnise:

Takk for svar med informasjon og dine tanker i forbindelse med det! 😊

Hvis den/de som eventuelt kom seg inn gjennom et slikt vindu hadde helt rent beskyttelsesutstyr på seg både på skoene og på kroppen, så ville den/de kanskje kunne tatt seg inn gjennom vinduet uten å etterlate spor av jord/mold o.l. på vinduskarm, gardin og gulv? (Helt rent beskyttelsesutstyr kan den/de eventuelt ha trekt på seg mens den/de eventuelt sto utenfor vinduet, rett før den/de eventuelt klatret inn).

Angående Kristians eventuelle reaksjon i et slikt scenario, så kan noen eventuelt ha rettet et våpen mot han og Marie fra vindusåpningen slik at de ikke kunne hatt noen sjanse til å unnslippe?

Har noen lest noe mer informasjon om de bilene som ble sett av vitner nær kårboligen?

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

" Vitner har sett biler rundt boligen til ekteparet i det aktuelle tidsrommet. Hvorfor har dere ikke etterlyst noen kjøretøyer?

- Vi har fått interessante observasjoner på biler i området, men vi mangler en skikkelig beskrivelse av bilene. Vi må være helt sikre før vi går ut med en etterlysning" https://www.dagbladet.no/nyheter/haper-vi-har-svaret/65524316

Ble de bilene etterlyst?

Har dere lest mer informasjon om vitneobservasjonene av de bilene?

Skrevet
2 hours ago, nordiskfigur said:

Den episoden er idiotisk.

Dette har ingenting med balkankrigen å gjøre. Dette er bare en løs tråd fantasifulle journalister har kokti  stand.

At deler fra dette miljøet kan ha tilknyttning til drapet på bestilling fra ekteparet eller kirkemo, kan tenkes, men motivene er fortsatt gårdstvisten. Utvilsomt

Eller så er du fryktelig naiv?

hvorfor skulle K gjøre dette og ende opp med å tyste på V tror du? Jeg vil tro det var folk hun var mer redd enn sin egen søster som hun satte sjakk matt....

ellers tror jeg ikke det finnes ende ste veterinærstudent som ville finne på å gjøre noe som helst drastisk midt i en av de verste eksamensperiodene på studiet😜

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eller så er du fryktelig naiv?

hvorfor skulle K gjøre dette og ende opp med å tyste på V tror du? Jeg vil tro det var folk hun var mer redd enn sin egen søster som hun satte sjakk matt....

ellers tror jeg ikke det finnes ende ste veterinærstudent som ville finne på å gjøre noe som helst drastisk midt i en av de verste eksamensperiodene på studiet😜

Og du snakker om at jeg er naiv? Veronika kunne ikke vært med på det fordi hun var veterinærstudent i eksamensperioden?

Hva i all verden skulle vært mafiaens motiv med å likvidere disse folkene, om de ikke også gjør det klart og tydelig at du ikke kødder med dem/deres agenda?

Og når i all verden brydde mafia seg om annet enn å ta kontroll over områder de profiterer på økonomisk? Om de var poltisk motivert fantes det vel mye hetere mål enn dette ekteparet. Latterlig teori.

• Liker 9
Skrevet

Harald Orderud fortalte at han så bilen til Anne stå utenfor kårboligen lørdag formiddag, og at han allerede da stusset siden alle tre (Anne og foreldrene) hadde planlagt å kjøre til Risør og tilbringe pinsen der. https://www.dagbladet.no/nyheter/forfolges-av-de-grusomme-minnene/65707215

Jeg leste i en annen artikkel (som jeg har nevnt tidligere i tråden med link) at Annes foreldre hadde avtalt med to familiemedlemmer at de skulle dra sammen for å stelle familiegraven som er nær Sørumsand på dagtid på den lørdagen (pinseaften).

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hans Harald Orderud fortalte at han så bilen til Anne stå utenfor kårboligen lørdag formiddag, og at han allerede da stusset siden alle tre (Anne og foreldrene) hadde planlagt å kjøre til Risør og tilbringe pinsen der. https://www.dagbladet.no/nyheter/forfolges-av-de-grusomme-minnene/65707215

Jeg leste i en annen artikkel (som jeg har nevnt tidligere i tråden med link) at Annes foreldre hadde avtalt med to familiemedlemmer at de skulle dra sammen for å stelle familiegraven som er nær Sørumsand på dagtid på den lørdagen (pinseaften).

Hans Orderud .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...