Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

9:27 her ser man inntaket for sikringsskapet (den metallboksen jeg nevnte) på utsiden av kårboligen https://orderudsaken.no/blog/2018/11/12/kommentar-tegninger-av-krboligen

Kan man bryte strømmen til hele huset eller til noen kurser ved å åpne og å koble fra strømmen inni denne utvendige "boksen"?

Anonymkode: d551b...45b

Ja, du kan kutte strømmen til hele huset ved å gå inn her. For å kutte strømmen til noen få kurser må du inn i sikringsskapet på innsiden. Såvidt jeg kjenner til har ikke politiet funnet noe som tilsier at dette har skjedd.

Endret av NordicViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, NordicViking skrev:

Ja, du kan kutte strømmen til hele huset ved å gå inn her. For å kutte strømmen til noen få kurser må du inn i sikringsskapet på innsiden.

Takk for svar! 😊 En taklampe sto på i øvre etasje, resten av kårstua var mørklagt, og "strømspenningen" var på for hele huset, da etterforskerne kom til åstedet (om jeg husker rett).

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 😊 En taklampe sto på i øvre etasje, resten av kårstua var mørklagt, og "strømspenningen" var på for hele huset, da etterforskerne kom til åstedet (om jeg husker rett).

Anonymkode: d551b...45b

Ja, det er slik det er blitt framstilt av politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, NordicViking skrev:

Det er godt mulig du har rett. Men burde ikke Per - og kanskje også Veronica - vite om det fantes en alarm i kårboligen? Nå hadde det vel ikke vært særlig kontakt mellom Per og hans foreldre på rundt 2 år, men kunne forholdet dem i mellom være såpass dårlig at foreldrene fikk satt inn en alarm? Ikke godt å si. Uansett, det har ikke kommet fram i etterforskningen om det fantes en alarm der, så det er vanskelig å si med sikkerhet hva som skjedde.

Kan Kristins ord om at det kunne være en alarm der, tyde på at ingen hadde snakket med Per og Veronica om innbrudds- og draps-planene?

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan Kristins ord om at det kunne være en alarm der, tyde på at ingen hadde snakket med Per og Veronica om innbrudds- og draps-planene?

Anonymkode: d551b...45b

Jeg har lurt på det samme selv. Vi vet jo ikke hva som ble sagt i juleselskapet, og det er ikke utenkelig at "drapsplanleggingen" er et resultat av Kristins livlige fantasi.   🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at Kristian og Marie har snakket om å installere alarm i huset, enten i fullt alvor eller halvveis i spøk, til andre i slekta som så har gjenfortalt det til Per og Veronica. Slik kan ekteparet ha fått vite om det uten å ha snakket selv med foreldrene. 

I så fall måtte de ha i bakhodet at det kunne være alarm der. Men vanligvis merkes dører (og vinduer) når det installeres alarm, så gjerningspersonene ble vel beroliget ved verandadøren mht alarm.  

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis drapene skjedde mellom kl 4 og 6 på morgenen, og kvinnen med den grå bilen fra vitneobservasjonen ved Ekornstien var med på trippeldrapet. Og hvis Per og Veronica også var tilstede på åstedet mens drapene ble begått, hvorfor skulle de da ha vært hjemmefra hele natten (noen mente at de ikke var hjemme den natten)?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Frida skrev:

Det kan være at Kristian og Marie har snakket om å installere alarm i huset, enten i fullt alvor eller halvveis i spøk, til andre i slekta som så har gjenfortalt det til Per og Veronica. Slik kan ekteparet ha fått vite om det uten å ha snakket selv med foreldrene. 

I så fall måtte de ha i bakhodet at det kunne være alarm der. Men vanligvis merkes dører (og vinduer) når det installeres alarm, så gjerningspersonene ble vel beroliget ved verandadøren mht alarm.  

 

Det er jo i teorien mulig at det er slik som du skriver. Men jeg tenker at det er naturlig at Per hadde kjennskap til det dersom det var installert alarm i kårboligen, enten ved å ha sett at et alarmfirma var der eller via papirer (Per ordnet jo med selvangivelsen for sin far de siste (2?) årene, og da kan han kanskje også ha ordnet med regninger/forsikringer/andre papirer for sin far og han kunne ha fått med seg at foreldrene hadde installert alarm hvis de hadde det).

Men for den/de som skulle begå innbrudd og drap og som ikke hadde kjennskap til om det var alarm på åstedet, var det jo naturlig under planleggingen å tenke på at det kunne være alarm der.

Og, som tidligere nevnt, med tanke på Kristins ord om at det kunne være en alarm der, tror jeg mest på at den/de som planla og utførte innbruddet og drapene ikke snakket med Per og Veronica om disse planene.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis drapene skjedde mellom kl 4 og 6 på morgenen, og kvinnen med den grå bilen fra vitneobservasjonen ved Ekornstien var med på trippeldrapet. Og hvis Per og Veronica også var tilstede på åstedet mens drapene ble begått, hvorfor skulle de da ha vært hjemmefra hele natten (noen mente at de ikke var hjemme den natten)?

Anonymkode: d551b...45b

For å kvitte seg med div bevis? Det var en teori om at de hadde kastet b.la et par kalosjer i et vann like i nærheten. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, miss spjåk skrev:

For å kvitte seg med div bevis? Det var en teori om at de hadde kastet b.la et par kalosjer i et vann like i nærheten. 

Takk for svar! 😊 Hva med resten av tiden, fra de dro ut med hundene på kvelden og til kl 4 på natten?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 😊 Hva med resten av tiden, fra de dro ut med hundene på kvelden og til kl 4 på natten?

Anonymkode: d551b...45b

Nå svarer jeg utifra min teori, om at Per og veronica var med på planleggingen og at det var flere enn de 2 som var involvert. Natta kan ha blitt brukt på planlegging med den/de andre som var med? Se for deg selv hva du hadde syntes var viktig å gjøre rett før et drap. Gå igjennom drapsplanen trinn for trinn, bli enige om alibi som sammenfaller (V og P) i tillegg til å diskutere hva som skal sies/ikke sies i avhør, sjekke utstyr, kle på seg overtrekksdressene/skoene/hansker/parykk (?), osv. Bytte av bil?(hundene ble vel satt igjen i bilen om V eller P var med på drapet). Drapstidspunktet har en ganske vid tidsramme sånn jeg har forstått det, det kan ha blitt gjennomført før kl.4. Korriger meg om jeg husker feil. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, miss spjåk skrev:

For å kvitte seg med div bevis? Det var en teori om at de hadde kastet b.la et par kalosjer i et vann like i nærheten. 

Vi må ikke glemme at Orderud gård ligger i Sørumsand, som igjen ligger til Glomma. Og like nedenfor finner i Øyeren. Det er et hav av muligheter til å dumpe både våpen og klær.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med den detaljerte byggetegningen over kårstua som ble funnet i nattbordskuffen i det rommet på Orderud gård som Kristin benyttet?
Byggetegningen kan hun også ha fått tilgang på på flere andre måter.

Anonymkode: d551b...45b

Hun kan selvfølgelig ha gjort flere undersøkelser om huset uten at Per og Veronica har vært direkte involvert, men hvis jeg husker rett (og her kan jeg ta feil), så visste Kristin at sikringsskapet var delvis skjult bak jakker i gangen. En slik opplysning ser man ikke på tekniske tegninger og må komme fra noen som har vært i huset. Hvis vi skal utelukke Per og Veronica fullstendig fra planleggingen så må det nesten være andre personer i familiens nærmeste sirkel som har bistått. 

Anonymkode: c4a26...4a8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, miss spjåk skrev:

Nå svarer jeg utifra min teori, om at Per og veronica var med på planleggingen og at det var flere enn de 2 som var involvert. Natta kan ha blitt brukt på planlegging med den/de andre som var med? Se for deg selv hva du hadde syntes var viktig å gjøre rett før et drap. Gå igjennom drapsplanen trinn for trinn, bli enige om alibi som sammenfaller (V og P) i tillegg til å diskutere hva som skal sies/ikke sies i avhør, sjekke utstyr, kle på seg overtrekksdressene/skoene/hansker/parykk (?), osv. Bytte av bil?(hundene ble vel satt igjen i bilen om V eller P var med på drapet). Drapstidspunktet har en ganske vid tidsramme sånn jeg har forstått det, det kan ha blitt gjennomført før kl.4. Korriger meg om jeg husker feil. 

Takk for svar! 😊 Drapstidspunktet var anslått til kl 5, med et vindu fra 01:00 til 08:00 https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/aktorene/kristian-orderud 

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan selvfølgelig ha gjort flere undersøkelser om huset uten at Per og Veronica har vært direkte involvert, men hvis jeg husker rett (og her kan jeg ta feil), så visste Kristin at sikringsskapet var delvis skjult bak jakker i gangen. En slik opplysning ser man ikke på tekniske tegninger og må komme fra noen som har vært i huset. Hvis vi skal utelukke Per og Veronica fullstendig fra planleggingen så må det nesten være andre personer i familiens nærmeste sirkel som har bistått. 

Anonymkode: c4a26...4a8

Hvis det stemmer at Kristin sa at hun visste dette, kan det jo hende at hun hadde den informasjonen fra egne observasjoner på åstedet på mordnatten hvis Kristin var der.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det stemmer at Kristin sa at hun visste dette, kan det jo hende at hun hadde den informasjonen fra egne observasjoner på åstedet på mordnatten hvis Kristin var der.

Anonymkode: d551b...45b

Er bare det at det ikke er noen tekniske bevis på at de har vært i den etasjen.

 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, nordiskfigur skrev:

Er bare det at det ikke er noen tekniske bevis på at de har vært i den etasjen.

 

 

Det er riktig. Det ble heller ikke funnet fotspor utenfor den knuste verandadøren. Hvis noen av gjerningspersonene har vært i trappen og i underetasjen og på verandaen, kan de kanskje ha hatt noe på skoene som gjorde at det ikke ble avsatt spor? Det ble heller ikke lagt folie i hele trappen.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Når var det vitnet som hadde sett to personer utenfor kårboligen hadde hørt skudd?

Det ble ikke opplyst om noe klokkeslett, men at det var på en tid som var nært inntil drapstidspunktet. Jeg tolker det som litt før 01:00 eller litt etter 08:00, ettersom drapstidspunktet var anslått til kl 5, med et vindu fra 01:00 til 08:00 https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/aktorene/kristian-orderud 

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det ble ikke opplyst om noe klokkeslett, men at det var på en tid som var nært inntil drapstidspunktet. Jeg tolker det som litt før 01:00 eller litt etter 08:00, ettersom drapstidspunktet var anslått til kl 5, med et vindu fra 01:00 til 08:00 https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/aktorene/kristian-orderud 

Anonymkode: d551b...45b

Det må jo være registrert når på kvelden vitnet hevdet å ha hørt skudd. Dette må han jo være klar over sånn ca.

Vi vet at drapstidspunktet ikke har vært så sent som 08.00, selv om det er et vindu som strekker seg dit. Det er bare grunnet tekniske spor, der det i teorien kunne ha skjedd 08.00.

 

Det er interessant å vite, for et tidligere drap, som rundt 02:00 ville passet bedre med hvorfor per og veronika tilsynelatende ikke skal ha vært hjemme den natten

Anonymkode: edd97...510

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...