Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! 😊 Mye interessant! Det er bl.a. interessant at vitnet ved Ekornstien beskrev at det hørtes ut som 2 personer som gikk ut av bilen.
Jeg synes at det er merkelig at K. og eventuelt andre hun kjenner eventuelt skulle ha planlagt trippeldrapet, når K. allerede var mistenkt for attentatforsøk. Jeg mener at når man allerede har vært mistenkt i en sak (attentat) som kan relateres til den nye saken (drap), skjønner man vel at man vil komme i politiets søkelys på nytt?

Anonymkode: d551b...45b

Har ikke sett episoden ennå, men har ikke fått med meg at hun var mistenkt for attentatet allerede før trippeldrapet skjedde. Var hun virkelig det? Har jeg hittil ikke hørt noe om, vil overraske meg veldig.

Endret av Hamhamham
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, tirben skrev:

Interessant! Om dette er en vi ikke vet om,  må han vel ha blitt informert av ekteparet på gården,  altså Per og Veronica?

Noen nevnte at 180-mannen kan ha fått informasjon om Annes planer for pinsen i forbindelse med begravelsen til Annes mann, og at 180-mannen kan ha vært i den begravelsen.

Per og Veronica var ikke i den begravelsen.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hamhamham skrev:

Har ikke sett episoden ennå, men har ikke fått med meg at hun var mistenkt for attentatet allerede før trippeldrapet skjedde. Var hun virkelig det? Har jeg hittil ikke hørt noe om, vil overraske meg veldig.

Nå ble jeg usikker på om jeg husker feil fra den episoden. Beklager!

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hamhamham skrev:

Har ikke sett episoden ennå, men har ikke fått med meg at hun var mistenkt for attentatet allerede før trippeldrapet skjedde. Var hun virkelig det? Har jeg hittil ikke hørt noe om, vil overraske meg veldig.

Det ble vel ikke sagt før etter trippeldrapene. Beklager at jeg tok feil.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde 180-mannen å spørre/finne ut om jobbtelefonnummeret til Anne, slik at han kunne ringe dit fredag 21.mai for å høre om hun var på jobb den dagen eller om hun hadde dratt til Sørum for å dra til Risør samme dag? Fordi det hadde oppstått usikkerhet om hvorvidt de tre ville dra til Risør på fredag eller lørdag. Trengte 180-mannen å få bekreftet at Anne ville være i Sørum natt til lørdag.. man kan lure. 

Anonymkode: c40bf...32c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nå har det jo vist seg at K har løyet mye, mtp at hun har pratet mye til medfanger etc, at hun var med på dette. Det L sa om henne, ekskjærester...Høres jo usannslynlig ut at alle eksene henne skulle løyet?

 

Anonymkode: bb132...be4

Tror helt klart Kristin var involvert.  Hun kjente nok godt til planleggingen,  og visste hva som skulle skje. Men når. hun var involvert, var nok også Per og Veronica det. 

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra episoden:

Kristin hadde fortalt til en kvinne (kvinnen fortalte om dette som vitne i saken) at Anne ønsket å selge noe av gården til boliger, og at da det da var snakk om at Kristin ville miste sitt fristed og det stedet hun kunne være sammen med sin sønn. 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at K. på egen hånd har planlagt og fått utført trippeldrapene uten at P. V. og L. visste det?

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan strømmen til et hus kobles ut eller noen av kursene kobles ut, gjennom den metallboksen (som er tilknyttet sikringsskapet) som står på veggen utenfor huset? Hvordan åpnes en slik metallboks? Med nøkkel eller et slags verktøy?

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig at K. på egen hånd har planlagt og fått utført trippeldrapene uten at P. V. og L. visste det?

Anonymkode: d551b...45b

De planla jo dråpene sammen lille julaften.

Anonymkode: d96ab...ccd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De planla jo dråpene sammen lille julaften.

Anonymkode: d96ab...ccd

Og hun må ha fått opplysninger fra den som hun ikke kjente til eks tegningen av boligen.

Anonymkode: d96ab...ccd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De planla jo dråpene sammen lille julaften.

Anonymkode: d96ab...ccd

Er dette bevist på noen måte? Er det ikke bare Kristins ord vi har på dette?

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hun må ha fått opplysninger fra den som hun ikke kjente til eks tegningen av boligen.

Anonymkode: d96ab...ccd

Tegninger til kårboligen kan hun jo ha fått tilgang på uten å nødvendigvis få de fra noen som bodde på Orderud gård. 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9:27 her ser man inntaket for sikringsskapet (den metallboksen jeg nevnte) på utsiden av kårboligen https://orderudsaken.no/blog/2018/11/12/kommentar-tegninger-av-krboligen

Kan man bryte strømmen til hele huset eller til noen kurser ved å åpne og å koble fra strømmen inni denne utvendige "boksen"?

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig at K. på egen hånd har planlagt og fått utført trippeldrapene uten at P. V. og L. visste det?

Anonymkode: d551b...45b

Alt er jo relativt sett mulig så lenge vi ikke har tekniske bevis som kobler Per og Veronica på drapsstedet på drapsnatten. Men om det er sannsynlig vet jeg ikke. 

Gjennom avhør og vitneutsagn i begge rettssaker kommer det jo ganske tydelig frem at Per og Veronica lyver på flere punkter. Per nekter lenge for at det har vært våpen på gården, Veronica innrømmer episoden hvor pistolen gikk av først etter at Kristin har fortalt sin versjon og kulehullet i bordet er funnet. Veronica sin versjon stemmer dessuten dårlig overens med hvor kulen gikk av, mens Kristins versjon passer bedre med tekniske funn. 

I tillegg klarte Kristin i avhør å tegne en skisse av kårboligen hvor hun klarer å plassere en detalj som sikringsskapet på helt rett sted. Per og Veronica har ikke hatt kontakt med foreldrene på flere år og Kristin har derfor ikke vært i kårboligen før eventuelt på drapsnatta (og der ble det ikke funnet bevis for at noen hadde vært i etasjen hvor sikringsskapet befant seg). Det er med andre ord ingen sannsynlige forklaringer som kan bevise hvordan Kristin hadde denne informasjonen med mindre Per og/eller Veronica har fortalt henne, og det er heller ingen sannsynlige forklaringer på hvorfor de skulle ta seg bryet med å fortelle henne om et skjult sikringsskap der med mindre de planla å bryte seg inn i huset. 

Lars Grønnerud og Kristin ble dømt på grunnlag av egne forklaringer og tekniske bevis som passer med disse. Veronica og Per ble dømt fordi de ikke har klart å gi noen tilfredsstillende forklaring som motsier dette. Historien til P og V er fulle av hull som ikke stemmer overens med de tekniske bevisene. Det er naturlig nok ikke det samme som å si at det er bevist over enhver tvil at de stod bak, men innenfor rimelig tvil gir det helt klart mest mening at de var involvert.

Anonymkode: c4a26...4a8

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er med andre ord ingen sannsynlige forklaringer som kan bevise hvordan Kristin hadde denne informasjonen med mindre Per og/eller Veronica har fortalt henne

Hva med den detaljerte byggetegningen over kårstua som ble funnet i nattbordskuffen i det rommet på Orderud gård som Kristin benyttet?
Byggetegningen kan hun også ha fått tilgang på på flere andre måter.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjennom avhør og vitneutsagn i begge rettssaker kommer det jo ganske tydelig frem at Per og Veronica lyver på flere punkter. Per nekter lenge for at det har vært våpen på gården, Veronica innrømmer episoden hvor pistolen gikk av først etter at Kristin har fortalt sin versjon og kulehullet i bordet er funnet. Veronica sin versjon stemmer dessuten dårlig overens med hvor kulen gikk av, mens Kristins versjon passer bedre med tekniske funn. 

Takk for svar! 😊 Selv om noen lyver om noen ting, så trenger det ikke å bety at de lyver om de andre tingene.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidspunktet for drapene. Valgte gjerningspersonene evt tidspunktet tidlig på morgenen (hvis det var ca kl 5), for å kunne se mens de gikk ute på vei ti åstedet, uten å bruke lommelykter (som er veldig avslørende)? Var det klarvær den natten/tidlig på morgenen i 4-5-tiden slik at månelyset lyste opp? Månen var tiltagende (og halv?) https://www.timeanddate.no/kalender/?aar=1999&land=18

Uansett  var det lysnet ute allerede litt over kl 06:00 da vitnet ved Ekornstien gikk til vinduet for å skrive opp registreringsnummeret på den grå bilen.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt er jo relativt sett mulig så lenge vi ikke har tekniske bevis som kobler Per og Veronica på drapsstedet på drapsnatten. Men om det er sannsynlig vet jeg ikke. 

Takk for svar! 😊 K. hadde vel motiv, i følge det som det kvinnelige vitnet sa i retten.
Ett motiv fra en person er jo mer enn nok. Teoretisk synes jeg at det er mer sannsynlig med ett motiv og en person, enn flere motiv og flere personer.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nordiskfigur skrev:

Jeg tror Kristin gjenga at det ble nevnt at det kunne være en alarm der. Tror aldri det ble sagt at det var en alarm der.

 

Det er godt mulig du har rett. Men burde ikke Per - og kanskje også Veronica - vite om det fantes en alarm i kårboligen? Nå hadde det vel ikke vært særlig kontakt mellom Per og hans foreldre på rundt 2 år, men kunne forholdet dem i mellom være såpass dårlig at foreldrene fikk satt inn en alarm? Ikke godt å si. Uansett, det har ikke kommet fram i etterforskningen om det fantes en alarm der, så det er vanskelig å si med sikkerhet hva som skjedde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...