Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, bettsa skrev:

Dette tenker jeg også på.  19 år siden  dette skjedde og plutselig kommer et vitne med opplysninger.  Hvorfor ikke melde fra da etterforskningen pågikk? Eller ringe politiet da vedkommende hørte skuddene og observerte gjerningspersonene. Du hører skudd og ser noen løpe ut av hus uten å ringe politiet. Litt merkelig. 

Nemlig. Og at to personer skulle stå godt synlig utenfor huset hvor de nettopp har skutt og drept tre mennesker? De vet at lyden av skudd høres godt, og stiller seg deretter opp godt synlige fra veien? Særlig...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, Frida skrev:

Og vi skal stole på dette vitnet?  Det gjør ikke jeg. Tvilsomt med et vitne som ikke melder fra til politiet om dette umiddelbart. 

Mener å ha lest at vitnet meldte seg kort tid etter drapene, men at politiet ikke tok vitnet seriøst da det ikke stemte med deres mening om at gjerningspersonene hadde gått inn og ut bakveien. 

Anonymkode: 4c0df...1a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frida skrev:

Nemlig. Og at to personer skulle stå godt synlig utenfor huset hvor de nettopp har skutt og drept tre mennesker? De vet at lyden av skudd høres godt, og stiller seg deretter opp godt synlige fra veien? Særlig...

Vitnet så de to personene noen minutter etter at han hørte de tre skuddene ( Link ). Og hvis dette stemmer og det også stemmer at det var flere minutter (Rettsmedisinerne er usikker på hvor lang tid det har gått mellom de to skuddseriene, men det skal i hvert fall dreie seg om flere minutter Link ) mellom skuddseriene mot Marie, så var morderen(e) fremdeles inni huset da vitnet så de to personene utenfor huset 

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hva vitnet gjorde utenfor kårboligen midt på natta? Er dette vitnet troverdig?

Anonymkode: ca87b...029

Vitnet var 800 meter unna da han hørte skuddene. Han brukte å gå turer i området. Etter at han hørte skuddene gikk han oppover og klatret også over et gjerde. Hvor nære han var da han så de to personene noen minutter etter at han hørte de tre skuddene, har jeg ikke lest noe informasjon om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Frida skrev:

Det var også beskrevet fra vitnet at det så ut som om de to personene sto vakt. Og det høres ikke utenkelig ut, dersom morderen(e) fremdeles var inne i huset.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var også beskrevet fra vitnet at det så ut som om de to personene sto vakt. Og det høres ikke utenkelig ut, dersom morderen(e) fremdeles var inne i huset.

Da ville de vel heller stått gjemt bak huset og forsvunnet innover i skogen? Skjedde ikke alt dette mellom 01.00 og 05.00? Merkelig tidspunkt å gå tur.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener å ha lest at vitnet meldte seg kort tid etter drapene, men at politiet ikke tok vitnet seriøst da det ikke stemte med deres mening om at gjerningspersonene hadde gått inn og ut bakveien. 

Interessant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da ville de vel heller stått gjemt bak huset og forsvunnet innover i skogen? Skjedde ikke alt dette mellom 01.00 og 05.00? Merkelig tidspunkt å gå tur.

Ikke hvis de sto der de sto nettopp for å hindre Anne i å rømme ut gjennom døren nede. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn i forhold til hvorfor noen lurer på hvorfor Anne gikk opp istedenfor å gå og gjemme seg, hvor mange av dere har hørt skudd, på ekte, og vet at skudd er skudd (spesielt om man har blitt vekket av lyden, og kanskje ikke engang vet hva det var som vekket en), og man forventer jo faktisk ikke at en lyd er skudd, og en normal hjerne vil i alle tilfeller tilegne lyd/bråk til noe annet, alt annet, enn at noen faktisk er inne i huset ditt og skyter folk.

Det er lett å være etterpåklok, men i en sånn situasjon, der og da, selv om man hadde hørt et skudd i (semi)våken tilstand, så vil du ikke skjønne hva som skjer, fordi du ikke forventer det.

Anonymkode: b6cc4...c3b

Jeg tenker også at det er naturlig å ville beskytte sine foreldre, hvis hun forstod at de var i fare. Det er og en helt reell reaksjon, ikke bare stikke av for å redde seg selv...

Anonymkode: bb132...be4

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan vel også ha skjedd før kl 23:30? Jeg vet ikke. Men nærmeste nabo til Per og Veronica (ca 200 meter fra åstedet) kom hjem ca 23:30 (og var også våken utover natten?), og den naboen hadde ikke hørt skuddene, ettersom jeg forsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9. november 2018 den 21.22, AnonymBruker skrev:

Har dere hørt podcasten «familiene på Orderud»? 

Det er noe med Veronica. Får frysninger av henne. 

Er forøvrig ikke det minste i tvil om at de rette personene ble dømt. 

Anonymkode: 6f296...791

Kan du beskrive hvorfor du får frysninger av henne? Er det fordi du automatisk tenker at hun er den skyldige? 

Jeg har også lyttet til podcasten, og får ikke frysninger av henne, så hadde vært interessant å høre hvorfor.

Vil gjerne også høre hvorfor flere her har kalt henne psykopat...

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9. november 2018 den 23.29, Frida skrev:

Ja, er helt enig med deg i det. Jeg blir også veldig fascinert av at en del automatisk mistenker Kristin for å være en av drapspersonene fordi hun brukte narkotika og var småkriminell. Det er svært få narkomane og småkriminelle som ender opp som mordere tross alt. Mens veterinærstudenten Veronica automatisk må være uskyldig, selv om hun er den eneste av de to som har et skikkelig motiv?   

Her tar du feil. Svært mange kriminelle handlinger ( og drap ), blir begått i ruset tilstand. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du feil. Svært mange kriminelle handlinger ( og drap ), blir begått i ruset tilstand. 

Forskjell på at mange kriminelle handlinger begås i ruset tilstand og på at få narkomane småkriminelle ender opp som mordere. Så nei, vedkommende tar ikke feil.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9. november 2018 den 20.52, AnonymBruker skrev:

Noen kunne ha avlyttet telefoner og ha spanet på Anne?

Det kan hende...

Vanskelig å si...Mye innviklinger i denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på at mange kriminelle handlinger begås i ruset tilstand og på at få narkomane småkriminelle ender opp som mordere. Så nei, vedkommende tar ikke feil.

Narkomane og småkriminelle skrev vedkommende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker også at det er naturlig å ville beskytte sine foreldre, hvis hun forstod at de var i fare. Det er og en helt reell reaksjon, ikke bare stikke av for å redde seg selv...

Jeg tenker at hverken "skudd" eller "pistol" var noe Anne hade i tankene, overhodet, man forventer det bare ikke.

Greit at vi, her i ettertid, vet at det ble skutt og brukt pistol, men når en sånn situasjon oppstår, der og da, så er det mest forvirring og kaos, og man reagerer ikke ut i fra den situasjonen som man vet har oppstått, i ettertid.

Og i den sammenheng, om man visste at det fantes personer med pistol i huset, som var ute etter å drepe, så hadde man faktisk i de fleste tilfeller IKKE vært modig, heroisk eller lignende, samme hvor stor omsorg man hadde for sin familie, man hadde gått i krise/overlevelsesmodus, HVIS man visste.

Anonymkode: b6cc4...c3b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Narkomane og småkriminelle skrev vedkommende.

Poenget mitt forblir det samme. Du virker kun ute etter å kverulere i denne tråden. Kan ikke se at du har bidratt med noe god argumentasjon. Var vel du som snakket om hva du føler og at du har så god intuisjon. Virker ikke som du har satt deg inn i saken. Spekulerer om noe så vagt som jugoslavisk mafia etc. Tråden er selvsagt for alle, men hvis alle hadde bunnet argumentene sine i sin "gode" intuisjon, hadde denne tråden vært totalt meningsløs. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt forblir det samme. Du virker kun ute etter å kverulere i denne tråden. Kan ikke se at du har bidratt med noe god argumentasjon. Var vel du som snakket om hva du føler og at du har så god intuisjon. Virker ikke som du har satt deg inn i saken. Spekulerer om noe så vagt som jugoslavisk mafia etc. Tråden er selvsagt for alle, men hvis alle hadde bunnet argumentene sine i sin "gode" intuisjon, hadde denne tråden vært totalt meningsløs. 

Det har ikke bare vært jeg som har skrevet utifra hva jeg føler. Hvorfor stiller du ikke samme spørsmål til hun som fikk frysninger av å høre på V? Fordi de fleste her mener de rette er tatt.

Jeg vet ikke hvem det var som tok livet av familien, men jeg vil prøve å se om det kan finnes andre teorier. Hvis du bare er interessert i å være her fordi du er enig med andre, trenger du ikke kommentere det jeg skriver...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke bare vært jeg som har skrevet utifra hva jeg føler. Hvorfor stiller du ikke samme spørsmål til hun som fikk frysninger av å høre på V? Fordi de fleste her mener de rette er tatt.

Jeg vet ikke hvem det var som tok livet av familien, men jeg vil prøve å se om det kan finnes andre teorier. Hvis du bare er interessert i å være her fordi du er enig med andre, trenger du ikke kommentere det jeg skriver...

Hadde du satt deg inn i saken, hadde du visst at det er solid at de fire dømte for medvirkning har medvirket til drapene. Spørsmålet, eller "gåten", er hvem av de fire som har vært fysisk involvert i selve drapene - hvem som har avfyrt skuddene. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ble de funnet ca kl 11:30,  over et døgn etter drapene hadde blitt begått? Og kunne drapene ha skjedd så lenge som ca 1,5 døgn tidligere? Jeg husker ikke hvor jeg leste dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...