Gå til innhold

Innsending av journaler til NAV

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at nav trenger journaler fra lege og andre behandlere. Skal de da ha -alt- som står der, selv om det ikke er relevant for saken min? F.eks om jeg har vært til legen for analundersøkelse eller klamydia? Hvis ikke, hvordan gjør jeg det praktisk med å fjerne det som ikke er relevant? 

Anonymkode: 8030c...aaf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått beskjed om at nav trenger journaler fra lege og andre behandlere. Skal de da ha -alt- som står der, selv om det ikke er relevant for saken min? F.eks om jeg har vært til legen for analundersøkelse eller klamydia? Hvis ikke, hvordan gjør jeg det praktisk med å fjerne det som ikke er relevant? 

Du må aldri finne på å sende journaler til Nav. Det kan ikke Nav kreve at du gjør, og Nav har heller ikke noe med hva du har vært hos lege for og hva du har pratet med leger eller andre om. Denne typen opplysninger om deg kan lett misbrukes og brukes mot deg av Nav. 

Har du fått beskjeden muntlig, ber om å åf få den skriftlig. Når du får beskjeden skriftlig kontakter du advokat. 

Anonymkode: 2a700...0f4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har beskjeden skriftlig pga en yrkessykdom-sak som må bevises. De krever journaler fra 5år før ulykken og frem til i dag. Hva gjør jeg da? Hva kan en advokat hjelpe med?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må aldri finne på å sende journaler til Nav. Det kan ikke Nav kreve at du gjør, og Nav har heller ikke noe med hva du har vært hos lege for og hva du har pratet med leger eller andre om. Denne typen opplysninger om deg kan lett misbrukes og brukes mot deg av Nav. 

Har du fått beskjeden muntlig, ber om å åf få den skriftlig. Når du får beskjeden skriftlig kontakter du advokat. 

Anonymkode: 2a700...0f4

Kan du dokumentere dette? 

Anonymkode: 30d27...a5c

• Liker 1
Skrevet

Nav har ikke rett til å lese journalen din nei, men de kan få en egenmelding fra legen hvor legen skriver hva som skjer med deg. Typ om du lider av angst og depresjon, om du går i behandling, evt når behandlingen startet/starter og legens egne råd. 

Skrevet
19 minutter siden, GulSitron skrev:

Nav har ikke rett til å lese journalen din nei, men de kan få en egenmelding fra legen hvor legen skriver hva som skjer med deg. Typ om du lider av angst og depresjon, om du går i behandling, evt når behandlingen startet/starter og legens egne råd. 

Hvorfor ber de da om "alle journaler som er relatert til X-sykdom fra år xx til nå"?  Altså jeg skjønner at de ønsker å se det, men om de ikke kan kreve det med loven i hånd er der vel bra drøyt å skrive det? Mange gjør jo alt nav krever fordi de tror at nav gjør ting riktig.

Ønsker gjerne å se noe regelverk på dette som jeg kan vise til, om nav faktisk ikke kan kreve å se journaler. Det vil ikke være noe problem å få fastlege til å skrive noe til nav, men vil nav godta kun det...?

Skrevet

Du MÅ ikke sende inn noe som helst til nav, du får bare avslag når de ikke får dokumentasjonen de etterspør..

Anonymkode: 0f4c1...69d

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du MÅ ikke sende inn noe som helst til nav, du får bare avslag når de ikke får dokumentasjonen de etterspør..

Så du tenkte at målet mitt for å sende dokumentasjon til nav var å få avslag..? Da hadde jeg jo ikke spurt her. Hvilket behov har nav for å se klamydia og analproblemer, dvs -hele- journalen, er spørsmålet. Og hvordan kan jeg sile ut den informasjonen som er relevant for saken min?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tenkte at målet mitt for å sende dokumentasjon til nav var å få avslag..? Da hadde jeg jo ikke spurt her. Hvilket behov har nav for å se klamydia og analproblemer, dvs -hele- journalen, er spørsmålet. Og hvordan kan jeg sile ut den informasjonen som er relevant for saken min?

Har de hjemlet innsendingen? Alltid be dem om å gi det skriftlig og hjemlet. Da må de spørre en jurist om det de gjør er lovlig. 

Bare svart ut alt som ikke er relevant og send inn?

• Liker 1
Skrevet

Forstår det slik at dette er knyttet til en yrkesskade? Da kan det være lurt å sende inn det som er relevant for yrkesskaden, men du behøver ikke sende hele journalen din. Nav bryr seg ikke om tidligere klamydia o.l.

Anonymkode: b40b7...cdf

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Har de hjemlet innsendingen? Alltid be dem om å gi det skriftlig og hjemlet. Da må de spørre en jurist om det de gjør er lovlig. 

Bare svart ut alt som ikke er relevant og send inn?

De viser til folketrygdloven 21-4 om at legen min plikter å gi opplysninger til nav uten at jeg må betale. Men når det gjelder det jeg skal sende inn, som er skrevet punktvis, står det ikke henvist til noen lov eller paragraf.

Jeg er litt usikker på om det i 21-4 også står at jeg er pliktig til å sende inn journal. Det står at arbeid- og velferdsetaten og helsedirektoratet har rett til å innhente opplysninger som er nødvendige for å kontrollere om vilkårene til ytelse er oppfylt. De opplysningene kan jo min lege skrive uavhengig av hele min journal? Det er her jeg stusser litt. 

Skrevet

Som regel ber Nav fastleger om medisinske opplysninger i saker som omhandler sykepenger og arbeidsavklaringspenger. Da sender fastlegen det som er nødvendig. Nav kan be om deler av epikriser hvis det er nødvendig, men fastleger kan redigere vekk det som ikke er nødvendig for saken din.

Er litt usikker på hvordan det er med yrkesskade og dokumentasjon. Vil tro du må involvere fastlegen din. Kan også anbefale deg å ringe til Nav eller sende en melding via nav.no med spørsmålene dine.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår det slik at dette er knyttet til en yrkesskade? Da kan det være lurt å sende inn det som er relevant for yrkesskaden, men du behøver ikke sende hele journalen din. Nav bryr seg ikke om tidligere klamydia o.l.

Ja, det stemmer, det gjelder yrkessykdom. Jeg har massevis av dokumentasjon, så den biten er ikke noe  problem. Jeg bare lurer på om Nav, etter jeg har sendt inn de delene som omhandler ulykken, kan kreve å se -hele- journalen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel ber Nav fastleger om medisinske opplysninger i saker som omhandler sykepenger og arbeidsavklaringspenger. Da sender fastlegen det som er nødvendig. Nav kan be om deler av epikriser hvis det er nødvendig, men fastleger kan redigere vekk det som ikke er nødvendig for saken din.

Er litt usikker på hvordan det er med yrkesskade og dokumentasjon. Vil tro du må involvere fastlegen din. Kan også anbefale deg å ringe til Nav eller sende en melding via nav.no med spørsmålene dine.

Takk, det kan jeg gjøre. Jeg er dessverre litt skeptisk til nav, fordi de flere ganger tidligere ikke har opplyst meg om rettigheter jeg har, eller annet som har hatt betydning for mine tidligere saker. Pga det har jeg ikke fått klaget eller fått det jeg har krav på. Og så har man jo de historiene om at de graver i journaler og annet og finner helt uvesentlige ting som de bruker mot deg. Nå er jeg litt småparanoid her, men som sagt har jeg dårlig erfaring.

Hele denne saken har vært belastende for meg over lang tid, og jeg kjenner at om nav skal lage et styr utav det i tillegg, så vil jeg i det minste være forberedt. Jeg har mange beviser, men ønsker ikke at nav skal ha oversikt over hele min helse og alt jeg har vært hos lege for.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, var ikke meningen å være dust, ser jo nå at det innlegget ikke ser så hyggelig ut. Det jeg mente var egentlig at du kan sende inn det du og legen mener er relevant. Så får de etterspørre mer om de mener noe mangler.. Du kan jo bestille en time for å gå gjennom journalen med legen din og få han til å stryke ut alt som er irrelevant. 

...og så kan man jo nekte om de allikevel vil ha alt, men da må man forberede seg på klagesak osv. Da er det vel kanskje bedre å bare gi de opplysningene🙈

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ber de da om "alle journaler som er relatert til X-sykdom fra år xx til nå"?  Altså jeg skjønner at de ønsker å se det, men om de ikke kan kreve det med loven i hånd er der vel bra drøyt å skrive det? Mange gjør jo alt nav krever fordi de tror at nav gjør ting riktig.

Ønsker gjerne å se noe regelverk på dette som jeg kan vise til, om nav faktisk ikke kan kreve å se journaler. Det vil ikke være noe problem å få fastlege til å skrive noe til nav, men vil nav godta kun det...?

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svarer ikke du på ditt eget spørsmål her?

Dersom de ber om journaler "som er relatert til X-sykdom", hvorfor blander du inn analundersøkelser eller klamydia? Er det det som er din yrkesskade?

Skrevet
26 minutter siden, applestories skrev:

Dersom de ber om journaler "som er relatert til X-sykdom", hvorfor blander du inn analundersøkelser eller klamydia? Er det det som er din yrkesskade?

Jeg tenkte det samme. De ber da bare om medisinsk dokumentasjon knyttet til den påståtte yrkesskaden, og det skulle da bare mangle.

Anonymkode: 1ec4a...8f9

Skrevet
1 time siden, applestories skrev:

Hvorfor ber de om journaler fra 5 år før ulykkestidspunktet da? Hva er relatert til en skade som skjedde 5 år etterpå..?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ber de om journaler fra 5 år før ulykkestidspunktet da? Hva er relatert til en skade som skjedde 5 år etterpå..?

For å se om du hadde lignende symptomer før skaden skjedde.

Om noen melder om yrkesskade, men det viser seg at de regelmessig gikk til lege flere år i forkant, så kan man jo tvile på om det faktisk er en yrkesskade.

Om man aldri har vært til lege med dette før, bør der ikke være mye legen kan sende til NAV. Det i seg selv støtter din sak.

Skrevet

Kan nevne at dersom man mister inntekt på grunn av skade og melder det inn til forsikringsselskapet, må man skrive under på fullmakt som gir dem innsikt i dokumentasjon fra lege og NAV fra de siste ti år. Dette er nok av samme grunn - for å se om man har hatt samme symptomer i lang tid, eller om den nylig har oppstått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...