Gå til innhold

Hvordan slutte å amme??:(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg ammer dattera mi på 19 mnd. Merker jeg har lite melk nå, og hun maser konstant om puppen. Det er mye for kosens skyld, men det klatres, klypes og knipes, og jeg kjenner det tar mye energi.. Jeg vil at hun skal spise vanlig mat, men noen ganger er hun jo mett pga puppen..  

Jeg prøver å erstatte puppen med masse kos de gangene jeg vet at hun er mett. Men det vil hun ikke ha.  

Jeg vil bare slutte å amme...ammer natt og dag, jeg sier nei på dagen, men noen ganger blir hun skikkelig lei seg, og jeg føler jeg tar en rettighet fra henne..

Hvordan slutter man uten at det skal føles ut som at jeg svikter henne totalt??:(

(Vær så snill å forhold dere saklige, jeg vet hun er gammel nok til å slutte, men det er anbefalt til 2 år ifølge who, og jeg har hatt masse melk)

Anonymkode: 52a40...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, addict skrev:
 

Jeg kuttet ut puppen på dagen, ferdig med det. Du må bare lære deg å stå i det.

Hvordan gikk det dagene derpå? Hva skjedde på natten? Vi har planlagt at pappaen tar over i helgen på natten.. 

Anonymkode: 52a40...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan gikk det dagene derpå? Hva skjedde på natten? Vi har planlagt at pappaen tar over i helgen på natten.. 

Anonymkode: 52a40...e7a

Jeg var alene med han da så jeg måtte ta det selv. Det var såklart ikke noe gøy, men det var egentlig bare å prøve å avlede på dagtid og selvfølgelig tilby masse kos og nærhet i stedet. På nettene så tok jeg han opp, trøstet og la han i senga igjen. Om og om igjen. Lot han få trygghet og nærhet, men tok han ikke opp i min seng.

 

Det var hardt når det stod på, men tok ikke lange tiden før det var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke en rettighet hun har når hun kan spise vanlig mat. Bare slutt på dagen. Hun er stor jente nå! Det er din kropp.

Anonymkode: 7b959...f68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slutte nå med den skyd følelser! Du har ammet i 19 måneder og skal få stor ros for dette.  Dette med massing av pupp, knipping, klyping og klatring ville jeg ha blitt totalt gal av.  

Bare forklare at melkepuppene skal sover - evt kan du smøre noe som smaker helt ekkelt på de (hadde en venninne som smøret soyasaus på hennes og da var de veldig fort over puppemas.  

Anonymkode: 7e920...a27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du må slutte nå med den skyd følelser! Du har ammet i 19 måneder og skal få stor ros for dette.  Dette med massing av pupp, knipping, klyping og klatring ville jeg ha blitt totalt gal av.  

Bare forklare at melkepuppene skal sover - evt kan du smøre noe som smaker helt ekkelt på de (hadde en venninne som smøret soyasaus på hennes og da var de veldig fort over puppemas.  

Anonymkode: 7e920...a27

Tusen takk for gode ord :) jeg har faktisk hørt om ei som smurte det på, og jeg lurer på om jeg kanskje skulle prøvd..om ikke det er slemt..soyasaus er ikke farlig heller :)

Anonymkode: 52a40...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever noe av det samme med min på 19 mnd. Bortsett fra at han ikke klyper eller noe. Men jeg er litt lei av ammingen nå. Er i tillegg gravid med nr 3 så har ikke så mye energi om dagen. Nattavvenning tok vi ved 1 år men han får fortsatt før og etter barnehage. Men jeg har veldig lite melk så han spiser masse mat til vanlig. Her handler det mest om avkobling og kos. 

Det beste er nok å slutte tvert. Bestem deg for en dag og gjennomfør. 

Anonymkode: 769fa...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kuttet ned ammingen til kun på kvelden. Rundt 18-19 mnd forberedte jeg barnet på at nå var det slutt på pupp på kvelden. Snakket gjennom dagen om dette, og da kvelden kom hadde vi kosestund som vanlig, men i stedet for pupp leste vi en bok. Så da satt barnet i fanget mitt mens vi leste boka deretter var det natta som vanlig. Gikk overraskende knirkefritt!

I stedet for å si nei til barnet, kan man avlede og heller trekke oppmerksomheten over til noe annet intressant. F.eks slå på en kjele (kun på dagtid da 😛 )

Anonymkode: 25403...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her måtte vi kutte helt da hun var ett år, nedtrapping funket ikke, ble bare mye mas. Pappaen ga melk på flaske før soving og hvis hun våknet om natta, mens jeg holdt meg langt unna. Tok et døgn så begynte hun å spise masse grøt, noe vi hadde slitt med å få i henne! Etter det var det ikke et tegn til at hun ville ha pupp og hun begynte å sove 10 timer i strekk. Etter noen dager kunne jeg sitte å gi flaske i armkroken før leggetid, så vi fikk beholdt den kosestunden selv om jeg sluttet å amme :) Lykke til!

Anonymkode: a5fb9...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/10/2018 at 12:17 PM, AnonymBruker said:
 

Hei! 

Jeg ammer dattera mi på 19 mnd. Merker jeg har lite melk nå, og hun maser konstant om puppen. Det er mye for kosens skyld, men det klatres, klypes og knipes, og jeg kjenner det tar mye energi.. Jeg vil at hun skal spise vanlig mat, men noen ganger er hun jo mett pga puppen..  

Jeg prøver å erstatte puppen med masse kos de gangene jeg vet at hun er mett. Men det vil hun ikke ha.  

Jeg vil bare slutte å amme...ammer natt og dag, jeg sier nei på dagen, men noen ganger blir hun skikkelig lei seg, og jeg føler jeg tar en rettighet fra henne..

Hvordan slutter man uten at det skal føles ut som at jeg svikter henne totalt??:(

(Vær så snill å forhold dere saklige, jeg vet hun er gammel nok til å slutte, men det er anbefalt til 2 år ifølge who, og jeg har hatt masse melk)

Anonymkode: 52a40...e7a

Jeg ville rappet ned om hun spiser lite fast føde, men du trenger ikke slutte helt. Går hun i barnehagen?

Jeg tror det aller viktigste er at du er konsekvent. Om du sier nei til puppen på et tidspunkt, så ille gi etter om hun gråter.

(Jeg ammer også en på 19 mnd, og ham godtar som regel et nei, etter  max10 sek trøst og kos. Jeg syns det er veldig fint å ha muligheten til å amme når han er syk, eller om det er andre ting som plager ham).

Anonymkode: 0402d...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...