Gå til innhold

Opp klokka 0530


Fredd99

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i flybransjen, hater å stå opp tidlig, men må likevel opp 0330 innimellom. Du må opp med en gang klokka ringer!! Blir det lite søvn så får du trøste deg med at du kan sove ut i helga. Tre dager ''tidlig'' er ingen ting i det lange løp, lykke til!

Anonymkode: 59d2d...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen til voksenlivet TS ;) Det er selvfølgelig en del som jobber natt eller andre tider av døgnet, men veldig mange av oss må på godt og vondt venne oss til å stå opp tidlig. Med en "vanlig" dagjobb så skal man gjøre det i mange år, så det er like greit å bli vant til det. 

Anonymkode: 664c1...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:
Klarer ikke sove før 23 uansett når jeg legger meg. Står jeg opp så tidlig hjelper det ikke å gå tidlig i seng, jeg blir bare utslitt av søvnmangel. Men har generelt søvnproblemer.

Anonymkode: 3f144...166

Hvor lenge tror du den grensa hadde vart hvis du sluttet fullstendig å gjøre noe som kunne fortelle deg hva klokka er, eller hvis du reiste til et sted med en annen tidssone? Ville du lagt deg grytidlig i USA eller på morgenkvisten i Asia? For å gjøre noe med døgnrytmen må du tvinge deg til det over mange døgn, det nytter ikke å bare stå opp tidlig 2-3 morgener, men ellers legge seg seint og gjøre de samme tingene på de samme tidspunktene på kvelden.

Det er opplagt at slike grenser er nesten rent psykologiske. Når du ser at klokka er 23 tenker du at nå kan du endelig få sovet, og før det er det ikke noen vits i å prøve. Sannsynligvis gjør du også ting som avhenger av hva klokka er, som å se på spesielle programmer på TV.

Anonymkode: 68dcb...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvor lenge tror du den grensa hadde vart hvis du sluttet fullstendig å gjøre noe som kunne fortelle deg hva klokka er, eller hvis du reiste til et sted med en annen tidssone? Ville du lagt deg grytidlig i USA eller på morgenkvisten i Asia? For å gjøre noe med døgnrytmen må du tvinge deg til det over mange døgn, det nytter ikke å bare stå opp tidlig 2-3 morgener, men ellers legge seg seint og gjøre de samme tingene på de samme tidspunktene på kvelden.

Det er opplagt at slike grenser er nesten rent psykologiske. Når du ser at klokka er 23 tenker du at nå kan du endelig få sovet, og før det er det ikke noen vits i å prøve. Sannsynligvis gjør du også ting som avhenger av hva klokka er, som å se på spesielle programmer på TV.

Anonymkode: 68dcb...d2a

Jeg legger meg kl ni, prøver å meditere, avslapningsøvelser etc til ca 23-24. Da sovner jeg, sover 1-1,5 timer, er våken i ca 1 time, sover ca 1,5 time osv til kl 6, da ringer vekkerklokka. På jobben dupper jeg av hele tiden pga søvnmangel. Ettermiddag/kveld er jeg hyper til jeg legger meg dødstrøtt kl ni. Straks jeg ligger i sengen er jeg lys våken igjen. Slik går nå dagene.

Anonymkode: 3f144...166

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er bare en vanesak, som jetlag. Hvis du står opp 5.30 mange nok ganger vil du nødvendigvis snu døgnet og kunne sovne tidligere. Det er bare vanskelig hvis man fortsetter å legge seg og stå opp seint når man kan.

Anonymkode: 68dcb...d2a

Hadde det vært så enkelt for alle! Jeg har slitt med innsovning så lenge jeg huske, og det har lite å si om jeg er sliten eller står opp tidlig. De gangene jeg har døgnet (f.eks ved reise) har jeg til og med slitt med å sove på kvelden igjen og ligger våken i timesvis. 

Gjennom hele videregående sto jeg opp 06.00 hver dag, men klarte likevel sjeldent å få sove før kl. 24.00, uavhengig av når jeg la meg. Jeg klarer forøvrig fint å stå opp, og klarer meg greit på relativt lite søvn. 

Slik er jeg fremdeles. Det er bare frustrerende å legge seg kl. 21.00 f.eks., for da blir det jo bare flere timer å ligge våken. Det er også ofte de kveldene jeg forsøker å legge meg tidlig at jeg ikke får sove før kanske 03.00.

Søvneproblemer er komplekse, og det er vanskelig å bli kvitt dem uten (i alle fall for meg) tung medisinering, noe jeg ønsker å unngå. Når man sliter med søvn er det irriterende med de som forteller deg at du bare må legge deg tidlig, selv om det sikkert bare er velment.

 

Anonymkode: c01fe...7e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Gjennom hele videregående sto jeg opp 06.00 hver dag, men klarte likevel sjeldent å få sove før kl. 24.00, uavhengig av når jeg la meg. Jeg klarer forøvrig fint å stå opp, og klarer meg greit på relativt lite søvn.

Og hvis du hadde begynt å stå opp kl. 5 ville du etter hvert sovnet rundt kl. 23. Jeg har ikke sagt at det er noen vidundermedisin mot søvnproblemer, bare at døgnrytmen er relativ.

Anonymkode: 68dcb...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg må opp kl 6 hver dag, til forskjell fra kl 8 som jeg var vant til da jeg var elev og student. Det tok en stund før jeg ble vant med det, men nå klarer jeg ikke gå tilbake til den rutinen jeg hadde før med å legge meg kl 23-00 og stå opp kl 8. 

Jeg kan sove drittdårlig i blant, kan ha netter hvor jeg ikke sover noen ting. Men da er jeg så utslitt at jeg klarer å sove neste natt. Det er kjipt, men er noe jeg har lært meg å leve med. Rutinene holder jeg uansett. Legger meg senest kl 22 uansett hvor lang tid det tar å sovne. 

Anonymkode: c7456...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen tips til vekkerklokker?

Mobilen har alltid fungert før, men selv om jeg legger meg 00:00, så greier jeg å forsove meg til møter kl. 12.

Har aldri vært et problem før å bli vekket av mobilen, selv på vinteren hvor kulde gjør at mobilen blir svakere.

Må kjøpe bedre vekkerklokke.

Vekkerklokken min har flere tidspunkt å ringe på, og hvis jeg først hører den hhører jeg bare de siste alarmene, men det er jo de første jeg vil våkne på.

Anonymkode: f05e2...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 12.23, AnonymBruker skrev:
 

Utover lyset har ikke kroppen noen formening om hva klokka er. All døgnrytme er relativ til den man er vant til. Jeg er ekstremt B-menneske selv, men når det slår inn er fullstendig relativt til hva jeg er vant til. Etter å ha vært i Thailand et par uker var jeg stuptrøtt kl 21 og våknet kl 5, men siden ikke jeg gjorde noe for å beholde den døgnrytmen la jeg meg seinere og seinere, fram til jeg ikke kunne legge meg seinere hvis jeg ville komme meg opp tidlig nok.

Anonymkode: 68dcb...d2a

Nei, her har du åpenbart ikke innsikt i den omfattende litteraturen som finnes på søvn. 

Anonymkode: 6d1ac...a0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2018 den 19.16, AnonymBruker skrev:
 

Hva er problemet? Er da vanlig å stå opp da når man må på jobb?

Anonymkode: 7cb4f...fa8

Ikke for alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2018 den 19.26, ViljaH skrev:
 

Jeg er B-menneske, men klarer likevel å pense meg inn på søvnrutine 21:30-06:30. Det krever å bruke viljen, og ikke la kroppen styre selv. Etter noen dager er det gjort. Er man trøtt og sliten nok, så er det godt å legge seg 21:30...

Da er du ikke B-menneske det kan jeg love deg. Ingen B-mennesker sover 9 timer på natten,eller legger seg så tidlig. Står opp 06.30 jeg også, legger meg 0100 derimot.

Anonymkode: 1bd29...76e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2018 at 7:15 PM, visp said:
 

Det siste der er litt problem for B-mennesker. Om jeg hadde lagt meg så tidlig, hadde jeg aldri sovnet. Jeg må bli skikkelig trøtt først.

man blir a menneske en stund etter å ha stått opp halv 6 hver dag over lengre tid, inkludert helg.

Anonymkode: 6acb0...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.10.2018 den 19.08, Fredd99 skrev:
 

Hei! Jeg må stå opp 0530 onsdag, torsdag og fredag. Hvordan skal jeg klare dette? Har alarm på men ser flink på å slumre

Det er bare å stå opp. Jeg står opp 4:30 hver dag selv om jeg ikke har jobb å gå til. Slutt å syt.

Anonymkode: 3ba09...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

At dere orker å stå opp så tidlig. Hadde ikke klart det. Stått opp hal 4 og 5 to ganger på grunn av reising. Liker å stå opp rundt 12 jeg. Hvordan gikk det da ts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

man blir a menneske en stund etter å ha stått opp halv 6 hver dag over lengre tid, inkludert helg.

Anonymkode: 6acb0...ec0

Nei, dette er ikke realiteten for alle. 

Anonymkode: c01fe...7e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Da er du ikke B-menneske det kan jeg love deg. Ingen B-mennesker sover 9 timer på natten,eller legger seg så tidlig. Står opp 06.30 jeg også, legger meg 0100 derimot.

Anonymkode: 1bd29...76e

Da undervurderer du hvor tilpasningsdyktig menneskekroppen er. Rutiner er oppskriften. Og å bli sliten av dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

man blir a menneske en stund etter å ha stått opp halv 6 hver dag over lengre tid, inkludert helg.

Anonymkode: 6acb0...ec0

Ja, jeg ligger da ikke og purker til formiddagen. Jeg har en jobb jeg må på.

Da er jeg et A-menneske da, men litt mindre timers søvn enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2018 den 21.30, AnonymBruker skrev:
 

Sett på alarm som du må stå opp av senga for å skru av. Ikke tenk, bare gjør det du må. Gjør mest mulig klart dagen i forveien. Tenk at du kan sove lengre om noen dager, det synes jeg hjelper iallefall. Og legg deg så tidlig du klarer. 

Anonymkode: 794eb...40b

Nemlig!  Ikke kast bort ordentlig søvntid med å stille klokka tidligere og så slumre etterpå. Bare tving deg selv til å stå på bena med en gang alarmen går, og etterhvert vil det bli en vane.  Kanskje lett å si for meg som er A-menneske, men har pushet B-menneskebarna mine til å gjøre det slik og det funker for dem. Da er de oppe av senga før de rekker å tenke på hvor godt det hadde vært å slumre litt til :)   (Det er jo begrenset hvor ofte du kan forsove deg før det blir sure mine hos sjef og kollegaer)

Anonymkode: 2a75f...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp kl 05 hver morgen man-fre og har gjort det noen år nå. Det er ikke noe problem i det heletatt, bare litt vrient de første dagene. Etter det går det som en drøm. Jeg har Wake-up light som vekkerklokke, det vil si at jeg våkner av både lyd (fuglekvitter) og lys: 

 

http://news.cision.com/no/philips/r/lys-i-stedet-for-vekkerklokke-gir-en-sunnere-start-pa-dagen,c9855940

Anbefales på det sterkeste om man har trøbbel med å komme seg opp om morgenen! :)

Anonymkode: 34f4a...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...