Gå til innhold

Splitte par


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har sikkert vært en haug med tråder om det å splitte par i bryllup, men nå er jeg i god gang med bordplassering og trenger litt hjelp

Bordplasseringen blir I en E form, hvor brudeparet, foreldre, søsken og besteforeldre sitter på den lengste siden. I mitt hodet er det kun overnevnte som skal sitte der. 

Broren til kjæresten min er invitert med en plus one, denne dama kan jeg virkelig ikke fordra!! Men som jeg føler vi må invitere. Problemet er at det forventes av broren at denne dama skal sitte sammen med han, altså på den rekka hvor jeg mener kun nærmeste familie skal sitte. 

Er det ok å plassere henne et annet sted, eller må jeg plassere de sammen på familierekka? 

Anonymkode: 708e4...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paret skal selvfølgelig sitte sammen. Du får eventuelt plassere hele paret på ei anna side.

Anonymkode: b03ca...230

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke plassere broren ytterst på langsiden og kjæresten på andre siden av hjørnet? Da sitter de jo sammen, men likevel ikke på samme rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar hun er brorens kjæreste, ikke bare en tilfeldig venninne? Du må behandle henne på lik linje med øvrige søskens partnere - sitter de på familierekka, er det naturlig at hun også gjør det. At du personlig ikke liker henne har ikke noe med saken å gjøre.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daria skrev:
 

Jeg antar hun er brorens kjæreste, ikke bare en tilfeldig venninne? Du må behandle henne på lik linje med øvrige søskens partnere - sitter de på familierekka, er det naturlig at hun også gjør det. At du personlig ikke liker henne har ikke noe med saken å gjøre.

Ingen av de resterende søsknene har partnere, så henne blir isåfall den eneste som ikke er familie. 

Jeg vil ikke ha henne der, kjæresten min vil ikke ha henne der, hele familien hans liker henne ikke.. Absolutt ingen bortsett fra broren liker henne.. 

Anonymkode: 708e4...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ingen av de resterende søsknene har partnere, så henne blir isåfall den eneste som ikke er familie. 

Jeg vil ikke ha henne der, kjæresten min vil ikke ha henne der, hele familien hans liker henne ikke.. Absolutt ingen bortsett fra broren liker henne.. 

Anonymkode: 708e4...552

Men da dropper du å invitere henne. Det er komplett idiot å ha en i bryllupet som ingen vil ha der. Du får samtidig forklare broren hvorfor. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra kjæresten til broren min, men han elsker henne og sier at han er lykkelig sammen med henne. Det må jeg både tro på og respektere, samme hvor mye jeg savner eks-kjæresten hans...

Vær litt raus! Er det virkelig SÅ viktig hvor hun sitter under middagen? Det viktigste for meg ville vært å få noen bilder med bare nærmeste (i tilfelle det blir slutt mellom dem), maten vil smake det samme uansett. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
12 timer siden, AnonymBruker skrev:
Paret skal selvfølgelig sitte sammen. Du får eventuelt plassere hele paret på ei anna side.

Anonymkode: b03ca...230

Det er da "gammel" skikk og bruk at man plasserer par fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
1 hour ago, padawan said:
 

Det er da "gammel" skikk og bruk at man plasserer par fra hverandre.

Bare hos kongelige som er gift. Ikke blant oss vanlige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor og jeg er ikke akkurat bestevenner, skal jeg bare droppe å invitere henne ? Nei, sånn er det når det er en del av familien, og ja, kjæresten til din bror er en del av familien så lenge de er sammen uansett hvor lite dere liker henne. Det kan hende de gifter seg en dag de også.

Sett din bror på kanten av langbordet og kjæresten på andre kanten så kan de sitte sammen uten at hun sitter ved "det hellige bord".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ingen av de resterende søsknene har partnere, så henne blir isåfall den eneste som ikke er familie. 

Jeg vil ikke ha henne der, kjæresten min vil ikke ha henne der, hele familien hans liker henne ikke.. Absolutt ingen bortsett fra broren liker henne.. 

Anonymkode: 708e4...552

Så hvorfor inviterte du henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Mrs. Random Nick skrev:
 

Bare hos kongelige som er gift. Ikke blant oss vanlige folk.

Jeg er vant med at par ikke sitter sammen, og synes det er god skikk; litt av formålet med bryllupet er jo at man skal bli kjent den nye familien og andre. Har bare opplevd at par satt sammen i selskap hos mannens fjerne slekt (de bor utpå landet), og husker jeg synes det var rart og litt kjedelig første gang.

I vårt bryllup var brudeparet eneste paret som satt sammen. Når det er sagt tror jeg nok jeg ville latt et par sitte sammen om de ga uttrykk for at de veldig gjerne ville det, evt. at ene parten var lit engstelig for å sitte alene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å splitte par er en stor uting. Da er det mye bedre å sette f.eks ett par med et annet par som ikke kjenner hverandre, i stedet for å splitte parene. I slike settinger blir jeg bare stille, for jeg er både sjenert og stille, å bli splittet er ekstremt kleint og rart. Jeg trenger tid til å bli varm i trøya, og da er det godt å ha en partner ved siden av seg. Man prater jo gjerne med de over seg, ved siden av seg osv, så da er det mange muligheter til å bli kjent med andre, uten at det blir fullstendig kleint.

Og husk: man vil gjerne at gjestene skal trives. Joda, bryllup er absolutt for å feire brudeparet, men det blir ikke mye bryllup uten gjestene, så kan jo være hyggelig å tenke på dem også. ;) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun er den eneste av søsknene som er partner, og det faktisk er plass, ville jeg satt henne sammen med broren. Og spesielt dersom andre par sitter sammen. Det handler på en måte litt om vanlig høflighet og inkludering, tenker jeg. Jeg forstår at du ikke liker henne, men mener du bør tenke over hvilke signaler det sender dersom du splitter de. Hvordan tror du broren og kjæresten oppfatter det i så fall? Og hvordan ville du oppfattet det i en tilsvarende setting - at du ble plassert vekk fra kjæresten din når dere hadde et ønske om å sitte sammen?

Så godt som alle bryllup jeg har vært i, har par sittet sammen men da rundt andre par eller enslige som man ikke kjenner. Dermed får man både noen "trygge" i nærheten, og noen nye å bli kjent med. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Mrs. Random Nick skrev:
 

Bare hos kongelige som er gift. Ikke blant oss vanlige folk.

Så hele familien min og mesteparten av omgangskretsen er kongelige? 👑 Det var nytt for meg... Kotymen har vel strengt tatt vært at han splitter gifte par, mens forlovede sitter sammen (samboere og kjærester var ikke noe tema den gang da...).

Som singel er jeg tilhenger av at man splitter par, men dette kan vi diskutere herfra til evigheten uten å bli enige - folk har forskjellige tradisjoner og preferanser. Det viktigste er at man legger omtanke i bordplasseringen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjort som en her foreslo, satt broren helt ytterst og dama ved siden av, på hjørnet/starten av det ene langbordet. 

Anonymkode: 6f1f3...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, padawan skrev:
 

Det er da "gammel" skikk og bruk at man plasserer par fra hverandre.

Det er en uting, og det verste de fleste vet. Gruer meg til selskap når jeg skal sitte med fullt av ukjente som jeg ikke har noe å snakke om....

Anonymkode: dd19d...406

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
Det er en uting.

Anonymkode: dd19d...406

Deg om det men det er slik det alltid har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...