AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #1 Skrevet 6. oktober 2018 Er 26 år og har aldri vært hos gynekolog. Nå har jeg i flere måneder hatt fæle smerter i underlivet/helt nederst i magen på midten. Så jeg dro til legevakten i dag forberedt på en sånn undersøkelse. Men de kunne visst ikke gjøre det der og ba meg bestille time hos fastlege for undersøkelse. Fikk smertestillende. Fastlegen min er lege for helsestasjon for ungdom så ganske sikker på at hun er «flink» på sånt. Så har bestilt en time neste uke. Men gruer meg såååååå fælt! Dette er det verste jeg kan tenke meg.. Anonymkode: d9a8d...b58
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #2 Skrevet 6. oktober 2018 Men altså, smerter som har vart i flere måneder er da ingen legevaktsoppgave. Gu er for øvrig fort gjort og ofte verre å tenke på på forhånd er når man først er der. Anonymkode: 083a9...39d 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #3 Skrevet 6. oktober 2018 En GU er fort gjort og varer ofte ikke ett minutt engang. Det finnes langt værre ting i livet. Det gjør vanligvis ikke vondt heller. Fortell gjerne legen at det er første gang du tar en slik undersøkelse. Be gjerne også om at det blir tatt celleprøve samtidig når legen først er «der», så slår du 2 fluer i 1 smekk. Ha gjerne på det skjørt eller lang genser på undersøkelsesdagen,så føler du deg mindre avkledd. Anonymkode: 097b5...ace 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #4 Skrevet 6. oktober 2018 Ikke gru deg. Jeg er alltid stresset før timen men etterpå blir jeg oppgitt over meg selv at jeg kunne tenke så mye på det. Legen sier hva du skal gjøre. Behold sokkene på så du ikke føler deg så naken prøv å slappe av, pust med magen. Det hjelper. Etterpå snakker dere litt sammen. Husk at legen har sett utrolig mange forskjellige underliv! På morgenen før jeg skal på time så dusjer jeg kroppen. Men jeg er forsiktig når jeg vasker meg nedentil (som jeg alltid er), og skyller forsiktig med vann. Så ikke overdriv vaskingen!! Det er ikke underlivet du skal bekymre deg for om lukter, det er føttene dine så vask dem og ta på rene sokker så går det så fint så Lykke til! Håper smertene kan fikses og det ikke er noe spesielt ❤️ Anonymkode: d6670...f98
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #5 Skrevet 6. oktober 2018 Husk å be om celleprøve når du er der:) Anonymkode: 3518a...fbd
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #6 Skrevet 6. oktober 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk å be om celleprøve når du er der:) Anonymkode: 3518a...fbd Med tanke på at hun har gått med smerter i månedsvis så er nok celleprøve det første som blir tatt. Ts, hvorfor i all verden har du ventet med slike smerter i månedsvis? Du har et ansvar for egen helse og selv om du kanskje tror at en slik undersøkelse er ille så er faktisk alternativet verre. Håper det viser seg at det er en bagatell, be om å få tatt ultralyd og. Anonymkode: 03889...34b 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #7 Skrevet 6. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med tanke på at hun har gått med smerter i månedsvis så er nok celleprøve det første som blir tatt. Ts, hvorfor i all verden har du ventet med slike smerter i månedsvis? Du har et ansvar for egen helse og selv om du kanskje tror at en slik undersøkelse er ille så er faktisk alternativet verre. Håper det viser seg at det er en bagatell, be om å få tatt ultralyd og. Anonymkode: 03889...34b Jeg veeet, var dumt, fått «kjeft» på legevakta også.. verste er at min bestemor døde av kreft fordi hun ikke sjekket seg på årevis 😕 er bare at jeg har fryktet denne dagen siden jeg først hørte at det var noe man måtte gjøre.. har fortsatt vondt til tross for 2 paralgin forte, ikke legetime før fredag Anonymkode: d9a8d...b58
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #8 Skrevet 6. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke gru deg. Jeg er alltid stresset før timen men etterpå blir jeg oppgitt over meg selv at jeg kunne tenke så mye på det. Legen sier hva du skal gjøre. Behold sokkene på så du ikke føler deg så naken prøv å slappe av, pust med magen. Det hjelper. Etterpå snakker dere litt sammen. Husk at legen har sett utrolig mange forskjellige underliv! På morgenen før jeg skal på time så dusjer jeg kroppen. Men jeg er forsiktig når jeg vasker meg nedentil (som jeg alltid er), og skyller forsiktig med vann. Så ikke overdriv vaskingen!! Det er ikke underlivet du skal bekymre deg for om lukter, det er føttene dine så vask dem og ta på rene sokker så går det så fint så Lykke til! Håper smertene kan fikses og det ikke er noe spesielt ❤️ Anonymkode: d6670...f98 Takk for svar 💜 Føler det er spesielt vanskelig siden det er fastlegen og jeg må møte henne igjen på en måte.. har ikke fått time før fredag så blir mange dager med gruing 😕 kan man spørre om beroligende? Anonymkode: d9a8d...b58
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #9 Skrevet 6. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men altså, smerter som har vart i flere måneder er da ingen legevaktsoppgave. Gu er for øvrig fort gjort og ofte verre å tenke på på forhånd er når man først er der. Anonymkode: 083a9...39d Føler det var greit å dra. Gråter av smerte. Blir bare verre. Mange som drar til legevakt for mindre ting Anonymkode: d9a8d...b58
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #10 Skrevet 6. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler det var greit å dra. Gråter av smerte. Blir bare verre. Mange som drar til legevakt for mindre ting Anonymkode: d9a8d...b58 For mindre ting ja, men for langvarige ting skal man gå til fastlegen. Du får ringe fastelgekontoret mandag morgen og be om en hastetime hvis du fremdeles har smerter, evt gå privat. Anonymkode: 083a9...39d
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #11 Skrevet 6. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: For mindre ting ja, men for langvarige ting skal man gå til fastlegen. Du får ringe fastelgekontoret mandag morgen og be om en hastetime hvis du fremdeles har smerter, evt gå privat. Anonymkode: 083a9...39d Langvarig og langvarig.. hadde det en gang i mars og litt av og på fram til denne uka, da har det vært hver dag Anonymkode: d9a8d...b58
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #12 Skrevet 6. oktober 2018 Du kan jo gå til en privat gynekolog, mange som foretrekker det om de har litt angst for slike undersøkelser eller om de er ukomfortable med at fastlegen skal gjøre undersøkelsen. Jeg går selv privat fordi jeg har en mannlig fastlege, på snart sytti. Foretrekker heller en middelaldrende kvinnelig gynekolog. Anonymkode: c871b...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #13 Skrevet 6. oktober 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: For mindre ting ja, men for langvarige ting skal man gå til fastlegen. Du får ringe fastelgekontoret mandag morgen og be om en hastetime hvis du fremdeles har smerter, evt gå privat. Anonymkode: 083a9...39d Når det oppstår en forverrelse så er det helt klart at en drar på legevakten. Det viktigste for ts er at hun for sjekket dette. Folk går på legevakt for den minste ting som feber og forkjølelse. Er det noe bedre da? Anonymkode: b1a89...45a 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #14 Skrevet 6. oktober 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: En GU er fort gjort og varer ofte ikke ett minutt engang. Det finnes langt værre ting i livet. Det gjør vanligvis ikke vondt heller. Fortell gjerne legen at det er første gang du tar en slik undersøkelse. Be gjerne også om at det blir tatt celleprøve samtidig når legen først er «der», så slår du 2 fluer i 1 smekk. Ha gjerne på det skjørt eller lang genser på undersøkelsesdagen,så føler du deg mindre avkledd. Anonymkode: 097b5...ace Mener min varte rundt 15 minutter... Hvis man fortsatt har jomfruhinna i behold så kan det gjøre litt vondere fordi den må sprekkes. Jeg hadde en undersøkelse da jeg var 29 år, mannet meg opp pga at en kollega fikk underlivs-kreft, men har selv aldri vært seksuelt aktiv. Det ble tatt celleprøve og ultralyd. Husker ikke noe særlig mer av undersøkelsen, men at hun kjente på eggstokkene, at jeg var svimmel og nesten svimte av etterpå, og at jeg kasta opp som fy. Men skal sies at jeg fikk beskjed om å reise meg fra stolen umiddelbart etter undersøkelsen, jeg fikk ikke slappe av før jeg reiste meg opp. 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg veeet, var dumt, fått «kjeft» på legevakta også.. verste er at min bestemor døde av kreft fordi hun ikke sjekket seg på årevis 😕 er bare at jeg har fryktet denne dagen siden jeg først hørte at det var noe man måtte gjøre.. har fortsatt vondt til tross for 2 paralgin forte, ikke legetime før fredag Anonymkode: d9a8d...b58 Da jeg var hos gynekologen, 29 år gammel, hadde jeg fått disse brevene man får med anbefaling om å ta celleprøve flere ganger, men ikke gjort noe med det. Grunnen til at jeg mannet meg opp var, som nevnt over, at en kollega fikk underlivs-kreft. Jeg fikk beskjed fra gynekologen at jeg ikke trenger å ta de undersøkelsene fordi jeg ikke er seksuelt aktiv, så det har blitt med den ene enn så lenge. Men man vet jo aldri. Kanskje jeg tar en ny før eller siden, selv om jeg fortsatt ikke skulle være seksuelt aktiv. Det er delte meninger om det der. Men har du smerter og har du kjent underlivs-kreft i familien så er det lurt at du sjekker deg. Lykke til! Anonymkode: ba017...495 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #15 Skrevet 7. oktober 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener min varte rundt 15 minutter... Hvis man fortsatt har jomfruhinna i behold så kan det gjøre litt vondere fordi den må sprekkes. Jeg hadde en undersøkelse da jeg var 29 år, mannet meg opp pga at en kollega fikk underlivs-kreft, men har selv aldri vært seksuelt aktiv. Det ble tatt celleprøve og ultralyd. Husker ikke noe særlig mer av undersøkelsen, men at hun kjente på eggstokkene, at jeg var svimmel og nesten svimte av etterpå, og at jeg kasta opp som fy. Men skal sies at jeg fikk beskjed om å reise meg fra stolen umiddelbart etter undersøkelsen, jeg fikk ikke slappe av før jeg reiste meg opp. Da jeg var hos gynekologen, 29 år gammel, hadde jeg fått disse brevene man får med anbefaling om å ta celleprøve flere ganger, men ikke gjort noe med det. Grunnen til at jeg mannet meg opp var, som nevnt over, at en kollega fikk underlivs-kreft. Jeg fikk beskjed fra gynekologen at jeg ikke trenger å ta de undersøkelsene fordi jeg ikke er seksuelt aktiv, så det har blitt med den ene enn så lenge. Men man vet jo aldri. Kanskje jeg tar en ny før eller siden, selv om jeg fortsatt ikke skulle være seksuelt aktiv. Det er delte meninger om det der. Men har du smerter og har du kjent underlivs-kreft i familien så er det lurt at du sjekker deg. Lykke til! Anonymkode: ba017...495 Takk til deg -.- Anonymkode: d9a8d...b58
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #16 Skrevet 7. oktober 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg veeet, var dumt, fått «kjeft» på legevakta også.. verste er at min bestemor døde av kreft fordi hun ikke sjekket seg på årevis 😕 er bare at jeg har fryktet denne dagen siden jeg først hørte at det var noe man måtte gjøre.. har fortsatt vondt til tross for 2 paralgin forte, ikke legetime før fredag Anonymkode: d9a8d...b58 Uff da, skal krysse armer og bein for at det ikke er noe alvorlig. 5 dager til fredag så håper du klarer å holde ut, er jo for galt at legevakten ikke kunne tatt en undersøkelse når du har såpass smerter at du gråter. Hadde sendt en klage jeg. Anonymkode: 03889...34b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #17 Skrevet 7. oktober 2018 Har du feber og mellomblødninger også? Håper det ordner seg. Har vært mye hos fastlegen det siste året pga smerter i underliv. Anonymkode: 7fdd1...74b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #18 Skrevet 7. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Uff da, skal krysse armer og bein for at det ikke er noe alvorlig. 5 dager til fredag så håper du klarer å holde ut, er jo for galt at legevakten ikke kunne tatt en undersøkelse når du har såpass smerter at du gråter. Hadde sendt en klage jeg. Anonymkode: 03889...34b Takk 💜 de sa de ikke hadde utstyr for en sånn undersøkelse.. er jo rart.. Føler meg verre idag.. har helt syke smerter i korsryggen, klarer ikke få ut avføring engang.. paralgin hjelper minimalt 😭 Anonymkode: d9a8d...b58
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #19 Skrevet 7. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du feber og mellomblødninger også? Håper det ordner seg. Har vært mye hos fastlegen det siste året pga smerter i underliv. Anonymkode: 7fdd1...74b Hadde ikke feber i går ihvertfall. Har mellomblødninger, men har p-stav så har hatt mye tull med mensen. Anonymkode: d9a8d...b58
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #20 Skrevet 7. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk 💜 de sa de ikke hadde utstyr for en sånn undersøkelse.. er jo rart.. Føler meg verre idag.. har helt syke smerter i korsryggen, klarer ikke få ut avføring engang.. paralgin hjelper minimalt 😭 Anonymkode: d9a8d...b58 Hvis du har så vondt så må du ringe legekontoret med en gang de åpner i morgen. Du kan ikke gå sånn til fredag. Og det er veldig mange grunner til smerter, kreft er sjeldent vondt uten andre symptomer. Anonymkode: 43a25...b13 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå