Gå til innhold

Blir gal av mus i veggene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har satt opp feller og gift. Men forsvinner ikke eller det kommer nye. Fjøset er infestert og i fjor fanget vi over 100 i feller inni fjøset.

 

Nå er jeg lei og syntes det dunket som hørtes fra kvisten\ mørkloftet i natt var litt vel tunkt (frykter rotter). Bare nå i høst har det vært en del trafikk i veggene og på kvisten. Vi bor i ett veldig gammelt hus, som er resteurert og liker heller ikke tanken på at musa gnager sunt det som er nytt.

 

Så jeg tenker å skaffe en musejeger av beste sort. Altså katt, da helst en som er klar til jakt og voksen. Noen som vet hvor vanskelig det er å få omplasseringskatt vandt i nytt hjem? Bor landelig og alt det der. Eneste minuset er at vi har hund som ikke er særlig glad i hunnkatt.

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 hours ago, AnonymBruker said:
 

Har satt opp feller og gift. Men forsvinner ikke eller det kommer nye. Fjøset er infestert og i fjor fanget vi over 100 i feller inni fjøset.

 

Nå er jeg lei og syntes det dunket som hørtes fra kvisten\ mørkloftet i natt var litt vel tunkt (frykter rotter). Bare nå i høst har det vært en del trafikk i veggene og på kvisten. Vi bor i ett veldig gammelt hus, som er resteurert og liker heller ikke tanken på at musa gnager sunt det som er nytt.

 

Så jeg tenker å skaffe en musejeger av beste sort. Altså katt, da helst en som er klar til jakt og voksen. Noen som vet hvor vanskelig det er å få omplasseringskatt vandt i nytt hjem? Bor landelig og alt det der. Eneste minuset er at vi har hund som ikke er særlig glad i hunnkatt.

Anonymkode: 8a295...470

Ikke vanskelig i det hele tatt. En dag eller tre så er tilvenninga gjort. Men husk at du må holde katta innendørs en måneds tid før du slipper den ut, slik at den blir vant med sine nye omgivelser

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som legger ut gift så håper jeg rottene/mus går inn i veggen for å dø i det minste. Barberisk inhuman måte å ta livet av dyr på... Lån dere en Jack Russel, kjapt, smertefritt og effektivt.

Anonymkode: d125a...58b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

For de som legger ut gift så håper jeg rottene/mus går inn i veggen for å dø i det minste. Barberisk inhuman måte å ta livet av dyr på... Lån dere en Jack Russel, kjapt, smertefritt og effektivt.

Anonymkode: d125a...58b

En hund vil jo aldri komme til der musene er. Vi hadde mus i bjelkelaget i veggen, ofte løp musa i veggen over dørene i husrt blant annet. Lykke til med å presse inn en hund eller katt der. 

Anonymkode: 9c143...945

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

En hund vil jo aldri komme til der musene er. Vi hadde mus i bjelkelaget i veggen, ofte løp musa i veggen over dørene i husrt blant annet. Lykke til med å presse inn en hund eller katt der. 

Anonymkode: 9c143...945

Har elghund som oftest ligger i gangen. Kommer det en mus i gangen blir den tatt rede på. Hunden kan ligge helt stille i flere timer bak en fryser f eks. Så snart musa lurer seg frem, da er det gjort.

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte slike dingser som man setter i stikkontakter som sender ultralyd øgler, og det var veldig effektivt. Noen katter kan også reagere på det men det skal visst være sjeldent. 

Anonymkode: d8b13...f35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi kjøpte slike dingser som man setter i stikkontakter som sender ultralyd øgler, og det var veldig effektivt. Noen katter kan også reagere på det men det skal visst være sjeldent. 

Anonymkode: d8b13...f35

BØLGER** absolutt ikke øgler! 

Anonymkode: d8b13...f35

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere trenger en utrydder... 
Fortest mulig. Om musene gnager i ledninger, så kan hele gården brenne ned 😕 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere så store problemer med skadedyr så kan dere ikke bare skaffe dere en katt. Et kjæledyr skal være ønsket, ikke bare anskaffet fordi man ikke tar kontakt med skadedyrutrydder. Dere rissikerer å måtte gi katten ormekur flere ganger en hva som er anbefalt i tilleg til at det ikke er bra for katter å bare spise mus (og i verste tilfellet rotter). 

Anonymkode: 1f283...2fb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Har dere så store problemer med skadedyr så kan dere ikke bare skaffe dere en katt. Et kjæledyr skal være ønsket, ikke bare anskaffet fordi man ikke tar kontakt med skadedyrutrydder. Dere rissikerer å måtte gi katten ormekur flere ganger en hva som er anbefalt i tilleg til at det ikke er bra for katter å bare spise mus (og i verste tilfellet rotter). 

Anonymkode: 1f283...2fb

Skal da vel ikke leve av mus. For meg er katten primært en musejeger, ellers bryr jeg meg ikke så mye om katt. Men har unger som selvfølgelig ønsker katt som kjæledyr.

 

Ringer da ikke skadeutrydder for mus. Da må han rydde ut hele skogen i såfall. De kommer tilbake uansett.

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drakan skrev:
 

Tror dere trenger en utrydder... 
Fortest mulig. Om musene gnager i ledninger, så kan hele gården brenne ned 😕 

Hadde blitt økonomisk ruinert om skulle gjort det hver gang det er mus. De setter uansett bare ut gift og drar.

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hadde blitt økonomisk ruinert om skulle gjort det hver gang det er mus. De setter uansett bare ut gift og drar.

Anonymkode: 8a295...470

Kanskje det kunne vært en idé å forsøke å gjøre huset helt tett først slik at de ikke kommer seg inn? Med museband, tette hull i vegger osv. Tror det hjelper mye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kombinert, hent inn fagfolk og katt! Fagfolk som kan ta en "storopprydning" og så katt som kan vedlikeholde etterpå. 

Men som du spør om, nei, det er ingen problem venne en omplasseringskatt til nytt hjem. Ta kontakt med organisasjoner i nærheten, si i fra at dere har både barn og hund, så kan dem finne en katt som passer dere. Med barn og hund i hus, så vil dere ikke få de kattene som er redde, usikre, eller utemt. Mange omplasseringskatter er "rehabilitert" og er trygge og fine puser :) 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

BØLGER** absolutt ikke øgler! 

Anonymkode: d8b13...f35

Jeg ser det for meg 😳🤣

Anonymkode: c5aca...f44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt ikke man skal skaffe seg en katt på det grunnlaget. Det finnes da andre måter å bli kvitt mus på.

Uansett, om dere gjør det, må dere i alle fall slutte å legge ut gift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Salvie skrev:
 

Kanskje det kunne vært en idé å forsøke å gjøre huset helt tett først slik at de ikke kommer seg inn? Med museband, tette hull i vegger osv. Tror det hjelper mye.

Gamle tømmerhus skal helst ikke være helt tett og spesielt ikke rundt tak, hvor det er de går inn. Men uansett hvis mus har tenkt seg inn, er det vanskelig å nekte dem. Er ikke store hullet de trenger.

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, _popcorn_ skrev:
 

Jeg ville kombinert, hent inn fagfolk og katt! Fagfolk som kan ta en "storopprydning" og så katt som kan vedlikeholde etterpå. 

Men som du spør om, nei, det er ingen problem venne en omplasseringskatt til nytt hjem. Ta kontakt med organisasjoner i nærheten, si i fra at dere har både barn og hund, så kan dem finne en katt som passer dere. Med barn og hund i hus, så vil dere ikke få de kattene som er redde, usikre, eller utemt. Mange omplasseringskatter er "rehabilitert" og er trygge og fine puser :) 

 

Skal gjøre det :) Kunne sikkert fått en kattunge men vet ikke om dette er beste tiden, med vinter rett rundt hjørnet.

 

Tror det er liten vits å hente proff hjelp her. Da musen kommer rett i fra skogen og har bord over alt rundt åker. De kommer nå når det begynner å bli kaldt. Og i såfall har jeg ikke råd til den regninga, som nok hadde blitt stor.

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stripp av bordkledning på huset og få på musebånd under den nye kledningen. Da kommer de ikke inn. Sett ut feller, og skaff en gårdskatt. En ung en. Katter blir ofte latere med årene. 

Det finnes noen svært kontroversielle drukningsfeller som er svært effektive mot både rotter og mus. Men som sagt kontroversielle (og muligens ulovlig?) da musa drukner. Kan jo google det. Katter er ikke det spor snillere og piner dyra så lenge som mulig før det dør så skjønner ikke at noen mener det er bedre enn disse drukningsfellene evt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rumle skrev:
 

Jeg synes absolutt ikke man skal skaffe seg en katt på det grunnlaget. Det finnes da andre måter å bli kvitt mus på.

Uansett, om dere gjør det, må dere i alle fall slutte å legge ut gift.

Katt får musen til å tenke seg om 2 ganger før den forsøker å lage seg ett nytt hjem og katten kan også fange mus. Hva er galt med det grunnlaget? Legger jo ikke ut gift tilfeldig. Bruker åtestasjon, men ønsker helst ikke bruke gift.

 

 

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gasellen skrev:
 

Stripp av bordkledning på huset og få på musebånd under den nye kledningen. Da kommer de ikke inn. Sett ut feller, og skaff en gårdskatt. En ung en. Katter blir ofte latere med årene. 

Det finnes noen svært kontroversielle drukningsfeller som er svært effektive mot både rotter og mus. Men som sagt kontroversielle (og muligens ulovlig?) da musa drukner. Kan jo google det. Katter er ikke det spor snillere og piner dyra så lenge som mulig før det dør så skjønner ikke at noen mener det er bedre enn disse drukningsfellene evt. 

Ikke en dum ide, men byttet bordkledning for 2 år siden. Blir litt for mye arbeid og evt kostnad bare for noen mus. De kommer uansett inn fra kvisten, der er det mange luftige hull. Noe det skal være i 200 år gamle hus.

 

Ja katter er ganske psycho når det gjelder byttet eller de kan være. Er forskjell på dem også som med oss.

Anonymkode: 8a295...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...