Gå til innhold

Dagens kopp med te


Gjest Raptuza

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser jeg har ganske ulik tesmak fra de fleste her inne, men svarer nå likevel. Jeg drikker for det meste fruktte fra Whittard og svart te fra Fortnum and Mason. Begge merker har også en del blandigstyper som er veldig gode. Av "butikkte" liker jeg noen av typene til Twinings, men de ble kjøpt i utlandet og jeg har ikke sett den her. Dvs jeg ser det har kommet en serie som heter Infuso fra dem i butikken, og tipper det kan være litt i samme stil. På den engelske nettsiden til Twinings kan man forresten kjøpe teposer enkeltvis, så det går ann å smake seg gjennom ørten typer uten å måtte kjøpe en hel pakke, bare et tips. 

Anonymkode: 96c70...53b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Dagens tekopp er "Earl Grey" frå Clipper Organic Tea. Den må trekka over 5 min for å få full smak. Ikkje fullt så god som Twinings originale Earl Grey, men rimeleg bra dog. 

 

clipper-organic-earl-grey-tea-20-bags_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Østfrisisk te.

Dette er en kraftig svart te som består av tjue ulike svarte te-sorter - i hovedsak assam Teen serveres ofte i stedet for kaffe i Øst-Friesland - et område i nord-Tysland og litt av Nederland. Den serveres med "kluntjes" (kandis) og " 'n Wulkje Rohm" (fløte). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er «oppvokst» med å drikke te, det var alltid så kos å sitte og se på barnetv og få en tekopp med melk og honning av mamma. Fikk også alltid te før jeg dro på skolen, og til kveldsmaten.

Er like glad i te enda, drikker det gjerne både morgen og kveld, men prøver å venne meg av å søte teen med honning. Jeg drikker som regel vanlig Earl Grey. Er det noen som har tips til gode, sunne teer som man ikke trenger å søte men som likevel smaker godt? Hilsen en Earl Grey-fan 😅

Anonymkode: 642b4...080

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 hours ago, AnonymBruker said:
 

Er «oppvokst» med å drikke te, det var alltid så kos å sitte og se på barnetv og få en tekopp med melk og honning av mamma. Fikk også alltid te før jeg dro på skolen, og til kveldsmaten.

Er like glad i te enda, drikker det gjerne både morgen og kveld, men prøver å venne meg av å søte teen med honning. Jeg drikker som regel vanlig Earl Grey. Er det noen som har tips til gode, sunne teer som man ikke trenger å søte men som likevel smaker godt? Hilsen en Earl Grey-fan 😅

Anonymkode: 642b4...080

Man "trenger" ikke søtning i te, det er kun en vanesak og ikke et absolutt behov. Smaken av usøtet te er kjempedigg. Dersom du MÅ ha sukker bruker du en for sterk te for din gane eller du brygger for lenge. En skikkelig, korrekt brygget te smaker best uten søtning.  For earl grey spesifikt kan du bytte ut melk og honning med en liten sitronskive. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som er avhengige av sukker i teen, forsøk å brygge med kaldere vann. Kokende vann er gjerne for varmt for de fleste tetyper, og får frem tanniner og bitterhet. Spesielt grønn te kan med fordel brygges på 70-80 grader.

Endret av Duckie
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
41 minutter siden, Duckie said:
 

Dere som er avhengige av sukker i teen, forsøk å brygge med kaldere vann. Kokende vann er gjerne for varmt for de fleste tetyper, og får frem tanniner og bitterhet. Spesielt grønn te kan med fordel brygges på 70-80 grader.

Godt sagt, det er nærmest ingen te som skal brygges ved 100 grader, jeg tror jeg bare vet om en te som jeg liker ved kokende vann.

Koppen min med skotsk frokostte er tom 😢

21C1B90B-2441-4439-A056-E12CD634E643.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens tekopp. Pukka Night Time, med havreblomst, lakrisrot, kamille, lavendel, lindeblomst, vendelrot og tulsi. Jeg tar en god godnatt-te over sovepillene any day :)

668169333_pukkanighttime.thumb.jpg.2938774a56f70b491b7dcb5b21a9306c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Jeg er for tiden på ferie og kunne lage urtete med peppermynte og sitronplante fra urtehagen til verten min. God kombo! Hadde også i et par ts med sukker. I dag har jeg fått hamstret litt utenlandske teer. Wissotsky og Greenfield teer. I dag prøvde jeg Earl Grey fra Wissotsky. Ikke så sterk/kraftfull som den til Twinings, men grei nok. 2 suketter. Må nok la den trekke lenger, tenker jeg.

thumbnail.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker de indiske! En med noe rosin greier. Helt fantastisk. 

Anonymkode: 5f98f...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Tieguanyin-te, også kjent som bl.a. "Iron Goddess"-oolong te.

Angivelig er dette noe av det beste innenfor oolong-te-genren. 

Teen smaker nydelig, til tross for mitt helligbrøde med å ikke tilberede den i henhold til kinesisk tebryggingskunst. Tror jeg må investere i et bryggesett tiltenkt denne typen te. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt svart te, kjøper løsvekt solbærte eller krydderet på kaffe og the huset, og hvit te med ananas eller jordbær, roiboos syns jeg og er godt- ganske søt og god smak. Syns de har mange gode teer på A.C. Perchs thehandel. 

Anonymkode: 5a1b9...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag ble det først en kanne svart te, sannsynligvis en krydderte. 

Deretter to kanner "hvit tempel te" fra A. C. Perch. Den egner seg veldig godt når jeg kan nyte en kanne te på formiddagen.

 

Kannen min er liten støpejernskanne som den tilsvarer en stor kopp. Den holder mye bedre på varmen enn en kopp, så da kan jeg nyte teen langsomt uten at den blir kald.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens tekopp. Lipton Vanilla. Denne vender jeg stadig tilbake til når jeg ikke har en så god dag. Det er noe trygt og nostalgisk med vaniljete. 101539623_teavanilla.thumb.jpg.b5e8e12defbb0ae72043f00921ab0481.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Darjeeling 1st flush 2018 fra en spesifikk plantasje 1800 MOH. Den skiller seg litt ut fordi den er mørkere og kraftigere enn normalen for darjeeling, og minner litt om perfekt modne moskatelldruer.

93FE831B-9747-4CB3-9BA6-F48A0F396731.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...