Gå til innhold

Tror du klimaendringene er menneskeskapte!


Stoltskeiv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om jeg tror på vitenskapen? Ja, det gjør jeg.

Anonymkode: 29e38...cb2

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Og nei, tror ikke, vet! Vitenskapen er 98,8% sikre

Anonymkode: e78df...d50

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaendringer: Ja. Har vært siden tidenes morgen.

Menneskeskapte: Nei. Mulig max 2-3% kan til nød tilskrives organisk liv.

Anonymkode: e85db...988

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med slike debatter er at spørsmålene gjerne er litt upresise, og at man heller ikke diskuterer konsekvensetikk og risiko. First thing first: Alt vi ser av klimaendringer er neppe menneskeskapte men følger også naturlige sykler. Samtidig er det mye empiri som tilsier at deler av de klimaendringene vi ser nå har mennesket bidratt med. I det ligger at de klimaendringene vi sannsynligvis ville sett noe til likevel, har blitt forsterket av menneskelig aktivitet.

Så har vi dette med konsekvenser og risiko: Hvis klimaforskerne mot formodning skulle ta feil og vi likevel ikke kan gjøre noe, så har vi kastet penger ut av vinduet og mange har tapt ansikt. Men i det store og hele er det faktisk ikke verre enn det. 

Men dersom klimaforskerne får helt rett, så vil det kunne vise seg at mennesker har malt seg inn i et hjørne de ikke kommer ut av med tanke på forurensning og klima, og som vil true livsvilkårene til mennesker i hundrevis, kanskje tusenvis - eller sågar flere - år fremover. Så folk får jo vurdere hva som er verst; bruke litt ressurser på en forsikring som det ikke er 100% sikkert man får bruk for (men det er mye empiri på det) eller risikoen for å ende opp med livsvilkår som kan være betydelig verre enn det mennesker har måttet hanske med tidligere. 

De fleste villaeiere kjøper husforsikring, relativt få opplever heldigvis at huset brenner ned til grunnen og man får bruk for den. Men likevel er det en bevissthet rundt risiko og at det kan skje, hvilket er nok til at de fleste huseiere kjøper den. Slik bør det også være med klima- og miljøforskning. Det at man risikerer å ende opp med en klode med betydelig verre livsvilkår for mennesker, eller som i verste fall er helt ubeboelig, er faktisk den verste risikoen man kan ta. 

Anonymkode: 7914b...138

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soden ordet ”tror” går igjen i vokabularet til de såkalte forskerene, er det ikke troverdig noe av det.

Nå ble det vist på NRK sin Folkeopplysning hvordan temperaturen har steget fra slutten av 60-tallet, men den var litt vel bratt etter den streken som hsr vært i millioner av år førut. Det er en årsak til at det i tidligere tider ble dyrket korn på Grønland, og det vokste palmer på Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ganske utrolig at flertallet betror seg til denne "religionen".

 

Anonymkode: f78b5...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis. Tror mye av klimaendringene er naturlige endringer som skjer i sykluser, men litt har vi nok klart å påvirke med vår tilstedeværelse.

Anonymkode: 25ce1...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingenting på propagandaen som spyr ut i media heletiden. Tror jorden er i syklus å endrer ting naturlig, men ting som utslipp/giftige stoffer/kjemikaler synes jeg vi bør begrense. Men se på flytrafikken, hvor mange fy som er i luften i løpet av et døgn. Om det virkelig var så farlig med utslipp så burde man jo redusert antall avganger. Ikke komme med en dum klimakvote å kjøpe, det hjelper ingenting.

At vi forbrukere skal BETALE en avgift for at klima skal bli bedre er bare TULL. Penger løser ingenting, kun handling.

Anonymkode: d66c8...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2018 den 17.21, AnonymBruker skrev:
 

Alt vi ser av klimaendringer er neppe menneskeskapte men følger også naturlige sykler.

Anonymkode: 7914b...138

Sorry, skjønte godt at du mener sykluser, jeg bare måtte....😁

Unknown.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2018 den 15.57, gladjenta96 skrev:
Kjør debatt! 

Vil høre din mening!

Jeg tror det er klimaendringer.

Og så vidt jeg kan se, er mange skeptikere også overbevist, siden det er svært mange som bruker argumentasjonen at de kun er naturlige variasjoner og setter spørsmål til om de er menneskeskapt. 

Og vi vet mye mer rene fakta om populasjonen på planeten og hvilken kapasitet planeten har for mennesklig utvikling. 

Summen av dette er at jeg dypt og inderlig HÅPER klimaendringene er menneskeskapte. For det gjør det mye enklere å gjøre noe med det. Hvis det er naturlige variasjoner er vi i praksis dødsdømt; hvis det kun handler om å gjøre livstilsendringer, er det uproblematisk. Vi har god erfaring i det; vi har slått tilbake 2 store miljøutviklinger allerede siste 50 år; og stort sett handlet det om å bli bevist og kaste penger på det, begge deler bare positivt. (Jeg er kapitalist; å kaste penger på denne typen utfordring er en enorm økonomisk stimulans, som verden uansett vil ha nytte av.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klimaendringer har det vært på planeten jorden i milliarder av år. Det som er skremmende nå, er alt det fokuset forksere har på endringene. Det har bært varmt før, det har vært kaldt, lite snø/mye snø, og vått og tørt. Husk at når Storofsen herjet i juli mnd på 1700-tallet, da var det ikke noen klimakrise. Og det har vært flommer etter den igjen.

Men at vi hver enkelt kan bidra til å sløse mindre med de ressursene vi hsr, det kan vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som ikke tror på klimaendringene er vel faktisk de som ikke sjekker vitenskapen? Andreas Wahl hadde jo nettopp om dette i Folkeopplysningen. Jeg betviler at 98% av forskningen er biased. Dersom man tror på de 2 % som mener noe annet, vil jeg si man kanskje bør gå i seg selv. Tror det er behagelig å ikke tro på det, for da slipper man å tenke på det.  Det betyr ikke at klimaforskere tror at "fordi vi hadde en varm sommer i år så handler det om menneskeskapte klimaendringer".

Anonymkode: 3318c...d0a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.10.2018 den 17.55, AnonymBruker skrev:
 

4-global-warming-is-not-real-j-2-728.jpg

Anonymkode: e9785...afa

Hvor har du dette våset fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2018 den 1.44, AnonymBruker skrev:
Klimaendringer: Ja. Har vært siden tidenes morgen.

Menneskeskapte: Nei. Mulig max 2-3% kan til nød tilskrives organisk liv.

Anonymkode: e85db...988

Feil, forskningen viser at oppvarmingen er menneskeskapt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2018 den 20.03, tdm900 skrev:
Soden ordet ”tror” går igjen i vokabularet til de såkalte forskerene, er det ikke troverdig noe av det.

Nå ble det vist på NRK sin Folkeopplysning hvordan temperaturen har steget fra slutten av 60-tallet, men den var litt vel bratt etter den streken som hsr vært i millioner av år førut. Det er en årsak til at det i tidligere tider ble dyrket korn på Grønland, og det vokste palmer på Hardangervidda.

Grønland-pisset ditt kan du ta et annet sted. Du har ikke peiling.

Les dette:

https://www.skepticalscience.com/greenland-used-to-be-green.htm

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2018 den 9.08, AnonymBruker skrev:
 

Nei. Ganske utrolig at flertallet betror seg til denne "religionen".

 

Anonymkode: f78b5...97f

Ja, klimanekterreligionen er i sannhet en ufyselig drittreligion.

Hvorfor legger du ut en video som er full av løgner og vitenskapsbenektelse og vitenskapshat?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...