Gå til innhold

Ting som har endret seg fra du var liten


Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Mange av nåtidens barn bruker smarttelefoner og laptoper til å skrive og gjøre det meste på barneskolen, når jeg gikk på barneskolen så måtte jeg skrive alt får hånd, nå så er det ikke like vanlig som før. Verden har jammen med blitt mye mer teknologisk på de 14 årene det har gått fra jeg sluttet på barneskolen og til nå. Jeg er taknemlig for at jeg ikke vokste opp med smarttelefoner og sosiale medier :)

Hva synes du har endret seg fra da du var liten sammenlignet med nåtidens barn?

Endret av Winza
Endret innlegget slik at jeg fikk uttrykt meg klarere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

Dette stemmer ikke, jeg har nieser og nevøer som går på barneskolen, de skriver kun for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er iallefall veldig glad for at dette med å betale regninger er mye lettere nå! 
Og det å holde kontakten med venner som bor langt borte, man slipper bruke en krone pr tekstmelding bare for å spørre hvordan det går, og man kan følge med på sosiale medier hva som foregår i nære og fjerne sine liv :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Jeg er iallefall veldig glad for at dette med å betale regninger er mye lettere nå! 
Og det å holde kontakten med venner som bor langt borte, man slipper bruke en krone pr tekstmelding bare for å spørre hvordan det går, og man kan følge med på sosiale medier hva som foregår i nære og fjerne sine liv :) 

Tenk om man skulle chatte med hverandre slik som på Facebook men i form av brev og så tar det 3 dager å få et brev hvor det står "Hva skjer?" :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var mye mer ute og lekte. Gjemmeleken, sisten, ballspill, hoppetau, strikk osv. Tror vi var mer sosiale (face to face) og mer aktive. Barne-tv var en kort stund på kvelden, det var all skjermtid vi hadde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lekte mer ute. 

Mobiltelefonen var til for å skrive melding og ringe.

Folk besøkte hverandre mer. Nå virker det som det er mer "er så sliten etter jobb vi tar det senere til uka""tror ikke de vil ha besøk i kveld, de er slitne etter jobb"

Det meste var mye styggere. Kleestilen, hårsveisen, fargene på ting, rom og sånt. 

Dagens lekser er på et høyere nivå enn ha vi hadde. Har småsøsken, og de som går 10. nå har omtrent samme matte vi hadde på vgs. 

Det var somregel foreldre å komme hjem til. En av de var hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker enda lyden pc-en lagde når vi logga på internett. Reglene: ingen kunne ringe i telefonen, og kun være pålogga i en veldig liten periode :fnise: 

Husker enda godt slite med å sitte med en hånd over øynene mens man spolte filmen tilbake til start for å ikke se noe av den.

Gleden av å kunne låne 10 filmer i 10 dager i påsken! 

Den fantastiske leken med å prøve å «rette opp» feilen på den krøllete telefonledningen. 

Den fantastiske stemningen rundt å kle seg opp i ullgenser, få leppestift og eyeliner i kinnene og julenisselue på hodet før en gikk ut å sang julesanger for å få noe snop (har ikke sett en eneste julebukk på mange år!). 

De gode gamle dagen! 

Er fryktelig kjekt å fått være med å vokse opp sammen med teknologien! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ariana807 skrev:
 

Husker enda lyden pc-en lagde når vi logga på internett. Reglene: ingen kunne ringe i telefonen, og kun være pålogga i en veldig liten periode :fnise: 

Husker enda godt slite med å sitte med en hånd over øynene mens man spolte filmen tilbake til start for å ikke se noe av den.

Gleden av å kunne låne 10 filmer i 10 dager i påsken! 

Den fantastiske leken med å prøve å «rette opp» feilen på den krøllete telefonledningen. 

Den fantastiske stemningen rundt å kle seg opp i ullgenser, få leppestift og eyeliner i kinnene og julenisselue på hodet før en gikk ut å sang julesanger for å få noe snop (har ikke sett en eneste julebukk på mange år!). 

De gode gamle dagen! 

Er fryktelig kjekt å fått være med å vokse opp sammen med teknologien! 

90 tallet var en kjekk tid å vokse opp i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Zemira skrev:
 

Dette stemmer ikke, jeg har nieser og nevøer som går på barneskolen, de skriver kun for hånd.

Han skrev mange barn, ikke alle barn.. 

Min søster sin klasse har fått utdelt hvert sitt nettbrett til å gjøre skolearbeidet på og hun går på barneskolen. Blir også overrasket over å lese KG-mødrene her inne som gir iPhone til barna sine på 8 år 😲 Synes det er trist at vi går mot en mer og mer digital verden. Et minne fra skolen er iallfall da lærerne alltid strevde med å få ned Norgeskartet fra over tavla 🤣

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Moondance skrev:
 

Han skrev mange barn, ikke alle barn.. 

Min søster sin klasse har fått utdelt hvert sitt nettbrett til å gjøre skolearbeidet på og hun går på barneskolen. Blir også overrasket over å lese KG-mødrene her inne som gir iPhone til barna sine på 8 år 😲 Synes det er trist at vi går mot en mer og mer digital verden. Et minne fra skolen er iallfall da lærerne alltid strevde med å få ned Norgeskartet fra over tavla 🤣

iPhone til 8 åringer? O.o Jeg fikk ikke iPhone før jeg var 19 :P Før det så hadde jeg de gamle med tastatur og uten touchskjerm, husker at jeg var så godt kjent med tastaturet at jeg kunne skrive i blinde :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
7 minutter siden, Winza skrev:
 

iPhone til 8 åringer? O.o Jeg fikk ikke iPhone før jeg var 19 :P Før det så hadde jeg de gamle med tastatur og uten touchskjerm, husker at jeg var så godt kjent med tastaturet at jeg kunne skrive i blinde :P 

Da jeg var 19 fantes ikke Iphone...da var det disse mobilene. 

Bilderesultat for nokia 5110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp brukte vi kontanter. Vi gikk i minibank og tok ut kontanter, som vi betalte med i butikken. 

Nå er det kort, Vipps og sikkert andre elektroniske løsninger. Jeg husker ikke sist jeg betalte noe med kontanter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna
30 minutter siden, Moondance skrev:
 

Han skrev mange barn, ikke alle barn.. 

Min søster sin klasse har fått utdelt hvert sitt nettbrett til å gjøre skolearbeidet på og hun går på barneskolen. Blir også overrasket over å lese KG-mødrene her inne som gir iPhone til barna sine på 8 år 😲 Synes det er trist at vi går mot en mer og mer digital verden. Et minne fra skolen er iallfall da lærerne alltid strevde med å få ned Norgeskartet fra over tavla 🤣

Men jeg svarte før han, endret og da virket det som han mente alle barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung Så mattelærer det var viktig å lære gangetabell ++, Fordi vi jo ikke vil gå rundt med kalkulatoren i lomma. 

Og man slipper å irritere seg grønn over en sang man ikke husker helt, da Google fikser det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guile skrev:
 

Da jeg vokste opp brukte vi kontanter. Vi gikk i minibank og tok ut kontanter, som vi betalte med i butikken. 

Nå er det kort, Vipps og sikkert andre elektroniske løsninger. Jeg husker ikke sist jeg betalte noe med kontanter. 

Jeg gjør det samme nå fortsatt 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, Winza said:
 

iPhone til 8 åringer? O.o Jeg fikk ikke iPhone før jeg var 19 :P Før det så hadde jeg de gamle med tastatur og uten touchskjerm, husker at jeg var så godt kjent med tastaturet at jeg kunne skrive i blinde :P 

Jeg solgte en Ipad i vår, fikk henvendelser fra foreldre som spurte om jeg kunne selge for halv pris fordi dem trengte Ipad til barnet på 8-9 år... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moondance skrev:
 

Han skrev mange barn, ikke alle barn.. 

Min søster sin klasse har fått utdelt hvert sitt nettbrett til å gjøre skolearbeidet på og hun går på barneskolen. Blir også overrasket over å lese KG-mødrene her inne som gir iPhone til barna sine på 8 år 😲 Synes det er trist at vi går mot en mer og mer digital verden. Et minne fra skolen er iallfall da lærerne alltid strevde med å få ned Norgeskartet fra over tavla 🤣

Hahah, Norgeskartet ja!!!😂😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mamma hadde barn på samme alder som mine eldste, så sendte hun oss ut, og visste neppe hvor vi var hele tiden. Vi var mer selvstendige. Jeg var 5 år når jeg fikk min første tollekniv og stjal spiker og rømte til skogs for å bygge hytte. Spurte ikke om lov fordi vi visste pappa ikke lot oss spikre i trærne, det kunne ødelegge motorsaga en dag i fremtiden. 😛

Jeg sender kun barna ut i egen hage og følger med som en hauk. Forsvinner de for meg så ser jeg for meg grusomme overskrifter med det samme. 

Jeg savner litt tiden da det var folk hjemme på dagtid i nesten alle hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Da jeg var liten tok jeg opp ting med kassett enten det var noe på tv eller en sang jeg likte på radio,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...