Mystic woman Skrevet 1. oktober 2018 #1 Del Skrevet 1. oktober 2018 (endret) Jeg leste nettopp et spørsmål om å sippe litt vin. Dette har jeg forsåvidt lest mange ganger. For meg høres det rart. Sippe står i ordbøker som å sutre, smågråte. Selv nipper jeg gjerne til et glass vin. Endret 1. oktober 2018 av Mystic woman 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #2 Del Skrevet 1. oktober 2018 1 time siden, Mystic woman skrev: Jeg leste nettopp et spørsmål om å sippe litt vin. Dette har jeg forsåvidt lest mange ganger. For meg høres det rart. Sippe står i ordbøker som å sutre, smågråte. Selv nipper jeg gjerne til et glass vin. Jeg nipper også til et glass vin. Om jeg kommer inn i et rom og en person sitter der og drikker vin og jeg sier: "Sitter du her og sipper?" Alle jeg kjenner ville blitt fornærmet, de ville da trodd jeg mente at de satt der og sutret og smågråt, nettopp som du skriver. "Sitter du her og nipper?" Det henviser derimot til drikking av vinen. Anonymkode: 5522e...669 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrodeF Skrevet 1. oktober 2018 #3 Del Skrevet 1. oktober 2018 Dere må lære dere engelsk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 1. oktober 2018 #4 Del Skrevet 1. oktober 2018 https://www.thefreedictionary.com/sip Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rozárka Skrevet 1. oktober 2018 #5 Del Skrevet 1. oktober 2018 Jeg tror det er litt norwenglish. Sipping wine blir til sippe vin. Men egentlig nipper man jo til et glass vin på norsk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 1. oktober 2018 #6 Del Skrevet 1. oktober 2018 9 minutter siden, FrodeF skrev: Dere må lære dere engelsk. Nei. De som skriver det må lære seg norsk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 1. oktober 2018 Forfatter #7 Del Skrevet 1. oktober 2018 1 time siden, FrodeF skrev: Dere må lære dere engelsk. I Norge snakker vi norsk! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 2. oktober 2018 #8 Del Skrevet 2. oktober 2018 16 timer siden, Violetta skrev: Nei. De som skriver det må lære seg norsk. Inkluderer det grunnleggende kommaregler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #9 Del Skrevet 2. oktober 2018 1 time siden, Rossin skrev: Inkluderer det grunnleggende kommaregler? Touché. Anonymkode: fc403...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 3. oktober 2018 #10 Del Skrevet 3. oktober 2018 Jeg har trodd at man drikker mer om man sipper enn om man nipper, men det er godt mulig jeg tar feil her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #11 Del Skrevet 3. oktober 2018 2 timer siden, Perelandra skrev: Jeg har trodd at man drikker mer om man sipper enn om man nipper, men det er godt mulig jeg tar feil her? "Sippe" er nok tatt rett fra engelsk "sip", hvilket muligens innebærer noe større slurker enn "nipping", men likevel går ut på det samme, vil jeg tro. Det norske "sippe", å sutre og gråte, er interessant nok det samme ordet, for det henviser opprinnelig til renning, sildring, og da nettopp til tårene som kommer når man sutrer. Dersom du super vin, derimot, da bøtter du nedpå. Anonymkode: fc403...ed2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 3. oktober 2018 #12 Del Skrevet 3. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: "Sippe" er nok tatt rett fra engelsk "sip", hvilket muligens innebærer noe større slurker enn "nipping", men likevel går ut på det samme, vil jeg tro. Det norske "sippe", å sutre og gråte, er interessant nok det samme ordet, for det henviser opprinnelig til renning, sildring, og da nettopp til tårene som kommer når man sutrer. Dersom du super vin, derimot, da bøtter du nedpå. Anonymkode: fc403...ed2 Ja, det kan jeg tenke meg. På den måten kan man også få i seg mer vin enn om man nipper. Et annet ord som jeg forbinder med å drikke vin og alkoholholdig drikke, er å pimpe. For eksempel: "Hun satt og pimpet hele kvelden og ble ganske full". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå