Opplyst Skrevet 26. september 2018 #1 Skrevet 26. september 2018 (endret) «Noe av det sterkeste jeg opplevde med karikaturstriden, var at ungdom med minoritetsbakgrunn sa at de var redde,» sa Jonas Gahr Støre til Morgenbladet forrige uke. Det er et merkelig utsagn fra en mann som burde være mer opplyst om konsekvensene av karikaturstriden. Noen av konsekvensene var at ambassader ble satt i brann, planlegging av terror og en rekke drapstrusler mot enkeltpersoner. Livene til disse og deres familier ble snudd på hodet. Vebjørn Selbekk måtte ha en hemmelig adresse, og drapstruslene gikk utover hans familie og deres livskvalitet. Mangelen på støtte fra maktpersoner forverret situasjonen for Selbekk, og forandret hele ytringsrommet. Norske redaktører har helt siden da unngått karikaturer av profeten Mohammed på islamistenes premisser. Likevel velger Støre å fremheve at ungdommer med minoritetsbakgrunn sa de var redde. Jeg tviler ikke på at ungdommer med minoritetsbakgrunn var redde, men hva var de egentlig redde for i karikaturstriden? Var det krenkelse mot profeten deres? Hvorfor skulle Støre fremheve denne frykten, og ikke den frykten Selbekk kjente på da han måtte frykte for sitt liv? Det er mer realistisk at den som tegner eller publiserer karikaturer av profeten blir utsatt for trusler og vold. Islamistene er på offensiven her, og de får et bredt støtte av den vanlige muslimen. Over hele Europa bøyer aviser og redaktører seg for dette aggressive og sterkt voksende forsvaret for profeten. Ungdommer med muslimsk bakgrunn erklærer daglig at de er klare for å dø for det de omtaler som den beste mannem som har levd. Dette skriver Shurika Hansen, eksmuslim og somalisk innvandrer. Overskriften er også hennes. Jonas Gahr Støre på sin side sier at det sterkeste han opplevde med karikaturstriden var at minoiritetsungdom, som vi alle vet her betyr muslimsk ungdom på politisk korrekt globalistspråk, sa de var redde. Ikke at ambassader den muslimske verden over ble koordinert angrepet av enorme folkemengder. Ikke at Vebjørn Selbekk og hele hans familie ble drapstruet, inkludert kona og barna hans, og at de alle måtte leve på hemmelig adresse med døgnkontinuerlig politibeskyttelse, med alt det innebærer å få hele privatlivet sitt snudd fullstendig på hodet. Ikke at norske redaktører helt siden da har unngått karikaturer av profeten Mohammed på islamistenes premisser. Ikke at regulære norske soldater for første gang siden 1945 havnet i en regelrett krigssituasjon, og måtte drepe fienden for å forsvare sitt eget liv (ja, det var nordmennene som ble angrepet, ikke omvendt). Nei, det var ikke dette som ga Jonas Gahr Støre det sterkest inntrykket, det var minoritetsungdommens [den muslimske] uttrykk for at de var redde. Men redde for hva egentlig, at den akk så hellige profeten deres ble fornærmet, og at de dermed var tvunget til å kjøre fredelige lastebiler? Endret 28. september 2018 av Opplyst 3
herzeleid Skrevet 26. september 2018 #2 Skrevet 26. september 2018 I forbindelse med karikaturstriden ble norske soldater i Afghanistan angrepet av en ildsint folkemengde som førte til at soldatene måtte drepe fire av disse for å berge egne liv. Bare tilbakeholdenhet og profesjonalitet fra nordmennene sørget for at ikke flere afghanere ble drept. I denne perioden var Støre statsråd, med mye av ansvaret for å takle denne situasjonen og unngå at slike situasjoner utviklet seg. I mine øyne er dette ekstremt mye sterkere enn at noen ungdommer sa de var redde. 4
Gjest Tuxy Skrevet 26. september 2018 #3 Skrevet 26. september 2018 Det nevnes ikke hva ungdommene var redde for? Det kunne være de var redd for islamister?
Opplyst Skrevet 26. september 2018 Forfatter #4 Skrevet 26. september 2018 (endret) 1 time siden, Tuxy skrev: Det nevnes ikke hva ungdommene var redde for? Det kunne være de var redd for islamister? Kanskje ungdommene var redde for at de likevel ikke fikk 72 jomfruer i etterlivet når de var ferdig med å kjøre fredelige lastebiler? Endret 26. september 2018 av Opplyst
Gjest ewzp0xo3hlgove Skrevet 26. september 2018 #5 Skrevet 26. september 2018 Nå har ikke jeg lest innlegget i Morgenbladet, men han sa: "Noe av det sterkeste jeg opplevde med karikaturstriden, var at ungdom med minoritetsbakgrunn sa at de var redde" Det er vel mulig at han opplevde andre ting some enda sterkere?
Opplyst Skrevet 26. september 2018 Forfatter #6 Skrevet 26. september 2018 1 minutt siden, ewzp0xo3hlgove skrev: Nå har ikke jeg lest innlegget i Morgenbladet, men han sa: "Noe av det sterkeste jeg opplevde med karikaturstriden, var at ungdom med minoritetsbakgrunn sa at de var redde" Det er vel mulig at han opplevde andre ting some enda sterkere? Poenget er likevel hva han velger å fremheve. For øvrig kan jeg vanskelig se hvordan arbeiderpartisympatisører og øvrige globalister til både høyre og venstre kan kverulere seg bort fra denne. 2
Gjest ewzp0xo3hlgove Skrevet 26. september 2018 #7 Skrevet 26. september 2018 Har som sagt ikke lest artikkelen. Hva var konteksten for sitatet? Jeg kan se situasjoner hvor det vil være naturlig å trekke frem, men enig i at det er rart om dette er hovedpoenget han tar med seg fra karikaturstriden.
Drizzt Skrevet 26. september 2018 #8 Skrevet 26. september 2018 Ja, Støre tabbet seg grunndig ut da, og merkelig nok har fortsatt ikke innsett tabben og beklaget. Men dette kan også være slik at han selv ikke oppfatter det som tabbe og pinlig utspill, siden det tross alt er i tråd med partiets linje. Ikke minst av hensyn til alle muslimer som stemmer Ap (også etter Krekars oppfordring). 1
Bag Skrevet 26. september 2018 #9 Skrevet 26. september 2018 1 hour ago, Opplyst said: Poenget er likevel hva han velger å fremheve. For øvrig kan jeg vanskelig se hvordan arbeiderpartisympatisører og øvrige globalister til både høyre og venstre kan kverulere seg bort fra denne. Her lukter det veldig at du trekker noe ut av sin sammenheng. Hvorfor gjør du det? Er målet å vinne stemmer til Fremskrittspartiet med løgn, fanteri og forvrengning? Mener du at Fremskrittspartiet har så dårlig politikk og dårlig oppslutning hvis man spiller redelig at de må ha hjelp ved at du jukser? 1
Opplyst Skrevet 26. september 2018 Forfatter #10 Skrevet 26. september 2018 3 minutter siden, Bag skrev: Her lukter det veldig at du trekker noe ut av sin sammenheng. Jeg tror det er dine egne tær du lukter. 1
Zienna Skrevet 26. september 2018 #11 Skrevet 26. september 2018 Selvfølgelig måtte det være det Resett som formulerte en slik overskrift. Det forteller jo det meste!.... Den såkalte karikaturstriden er hele 12 år gammel nå. Støre var utenriksminister da, og situasjonen var tilspisset. Støres ansvar var å unngå at norske liv i Norge og utland ble satt i fare. Det må ha vært en vanskelig situasjon, Er dette "aktuelle saker"??.... 2
Opplyst Skrevet 26. september 2018 Forfatter #12 Skrevet 26. september 2018 4 minutter siden, Zienna skrev: Selvfølgelig måtte det være det Resett som formulerte en slik overskrift. Det forteller jo det meste!.... Ja, det forteller at Resett er en sterkt nødvendig opposisjon til hovedstrømsmedia. 4 minutter siden, Zienna skrev: Den såkalte karikaturstriden er hele 12 år gammel nå. Støre var utenriksminister da, og situasjonen var tilspisset. Støres ansvar var å unngå at norske liv i Norge og utland ble satt i fare. Det må ha vært en vanskelig situasjon, Er dette "aktuelle saker"??.... Støre uttalte dette i et intervju med Morgenbladet i forrige uke. Så det skulle være både tilstrekkelig avstand til historien for en edruelig tenkning rundt den, og samtidig være aktuelt nok for "Aktuelle saker". 1
Zienna Skrevet 26. september 2018 #13 Skrevet 26. september 2018 For den som er interessert, og som ikke biter på Resets lettvintheter: https://morgenbladet.no/aktuelt/2016/01/etterpaklokskap
Opplyst Skrevet 26. september 2018 Forfatter #14 Skrevet 26. september 2018 (endret) 19 minutter siden, Zienna skrev: For den som er interessert, og som ikke biter på Resets lettvintheter: https://morgenbladet.no/aktuelt/2016/01/etterpaklokskap Interessant at du skulle trekke frem Morgenbladets ideologiske lettvintheter med nettopp Vebjørn Selbekks aktuelle bok, mannen som nettopp angriper blant annet Morgenbladet for feighet, som interessant for dem som ønsker å forstå. I virkeligheten er både Resett og Vebjørn Selbekk selv langt mer interessant for dem som ønsker å forstå, enn Morgenbladets ideologiske lettvintheter og dem stiller seg bak dem fordi de nettopp ikke ønsker å forstå, og kun er opptatt av å forsvare den ideologiske barnetroen. For nå begynner det å bli åpenbart at det er varslerne og alarmistene som hele tiden har hatt rett om innvandring og islam spesielt. De som i flere i tiår har blitt stemplet, demonisert, harselert med og regelrett fått ødelagt både karriere og yrkesmuligheter fordi de har fortalt sannheten. Morgenbladet representer skammens kapittel i norsk historie, og er absolutt ikke å anbefale for dem som ønsker å forstå. Endret 26. september 2018 av Opplyst
Zienna Skrevet 26. september 2018 #15 Skrevet 26. september 2018 1 minutt siden, Opplyst skrev: Interessant at du skulle trekke frem Morgenbladets ideologiske lettvintheter med nettopp Vebjørn Selbekks aktuelle bok, mannen som nettopp angriper blant annet Morgenbladet for feighet, som interessant for dem som ønsker å forstå. I virkeligheten er både Resett og Vebjørn Selbekk selv langt mer interessant for dem som ønsker å forstå, enn Morgenbladets ideologiske lettvintheter og dem stiller seg bak dem fordi de nettopp ikke ønsker å forstå, og kun er opptatt av å forsvare den ideologiske barnetroen. For nå begynner det å bli åpenbart at det er varslerne og alarmistene som hele tiden har hatt rett om innvandring og islam spesielt, og som i flere i tiår har blitt stemplet, demonisert, harselert med og reglerett fått ødelagt både karriere og yrkesmuligheter fordi de har fortalt sannheten. Morgenbladet representer skammens kapittel i norsk historie, og er absolutt ikke å anbefale for dem som ønsker å forstå. Men dette er jo bare ord og påstander, TS. 1
Opplyst Skrevet 26. september 2018 Forfatter #16 Skrevet 26. september 2018 13 minutter siden, Zienna skrev: Men dette er jo bare ord og påstander, TS. Omtrent som deg og Morgenbladet, altså. Likevel synes jeg at står meg langt bedre enn deg. Jeg klarer i hvert fall å formulere det jeg mener og står for, og ikke minst hvorfor. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå