Gå til innhold

Gran canaria eller Egypt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde tenkt oss til hellas, men samboer fikk ikke fri fra jobb før slutten av oktober/begynnelsen av november. Så da er det vel egentlig «for kaldt». Hovedgrunnen for å dra på ferie er alltid strender, bading og snorkling 🤩 så varme er viktig. 

Hører det er greit hele året på gran canaria. Men idag ramlet jeg over Egypt. Hadde ikke vurdert det engang fordi jeg er litt redd terrorgreier. Turen jeg kom over var 8 dager på et 5-stjerners hotel i sharm el sheikh for 10000 kr for begge. På stranden. Her er jo været bedre. Landet er vel også mye billigere enn gran canaria? 

Det er vel ca like lang flytur også.. så vi heller veldig mot Egypt. Føler det er mer spennende enn «syden» også. Vanntemperaturen er vel 20 i gran canaria på denne tiden, så helt ok, men jeg liker å bade leeenge av gangen, så liker det litt varmere. 

Et tre stjerners hotell i gran canaria koster jo det samme som det jeg beskrev i Egypt. Så hva syns dere? Har jo veldig lyst å se pyramidene også 

Anonymkode: 5d861...675

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tør ikke å reise til Egypt.

Gran Canaria er ok, men det finnes jo flere Kanariøyer, likte oss veldig godt på Lanzarote og Tenerife også. 

• Liker 3
Skrevet

Granca er et kjedelig, shabby høl mens Egypt har særdeles lite vennlig lokalbefolkning, man føler seg rett og slett ikke velkommen. Var jeg dere ville jeg nok reist et annet sted!

• Liker 5
Skrevet

Egypt er herlig. Var på dykketur i Hurghada i November for to år siden. De idiotene i IS gjengen herjet ikke så langt unna, og det var lite gjester, men alle ble godt tatt vare på, og alt var helt fantastisk 😊

De som jobber og lever der vil jo leve vanlige liv som oss her hjemme; jobb å gå til, være med venner eller familie på fritid, osv. 

Resorten var godt sikret, og når vi dro ut for å dykke, ble vi hentet av dykkesenteret med bil til og fra. Vakthold var der ved stranda, men følte meg ikke usikker. Flott plass, billig mat og drikke, og kjempetrivelige folk! Bør absolutt støtte turiststedene der, jeg håper å dra tilbake på ny dykketur 😊

Skrevet

Det er generelt en høy risiko for terrorangrep i deler av Egypt. Egypt har det siste året vært preget av flere sikkerhetshendelser i Sinai og i Kairo. Terrorangrep og øvrige voldshandlinger har i hovedsak vært rettet mot sikkerhetsstyrkene, kirker og moskeer, og kan også ramme turistmål. Det har siden 10. april 2017 vært unntakstilstand i hele landet. Gyldig ID bør alltid medbringes. Sikkerhetssituasjonen i Egypt kan endre seg med kort varsel. Besøkende bør utvise forsiktighet og holde seg oppdatert via lokale medier.

Egypt - reiseråd

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til eller opphold på Sinai, med unntak av Sharm El Sheikh, Dahab, St. Catherine og strekningene mellom disse

Utenriksdepartementet fraråder reiser til eller opphold som ikke er strengt nødvendig til det øvrige Egypt, med unntak av Kairo og Alexandria og strekningen mellom disse byene, turist-områdene ved vestsiden av Rødehavet (inkludert Hurghada) og Nildalen mellom Luxor og Abu Simbel samt reiser mellom disse delene av Nildalen og turiststeder ved Rødehavskysten.

Anonymkode: dc31b...f8b

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke også sånn at man kan få trøbbel med reiseforsikringen dersom man reiser til et sted UD fraråder en å reise til? Mener å ha lest det, så sjekk det i alle fall. 

Anonymkode: 4b860...186

• Liker 5
Skrevet

Har vært begge steder og kost meg både i Egypt og på GC. Den store forskjellen for oss var at på turiststedene i Egypt er det mye stress bare du går ut av hotellet. Hissige selgere, veldig lite å gjøre/byer/sentrum å oppsøke. Vi bodde i Sharm. Vi hadde en fantastisk tur til Dahab da vi leide en sjåfør til å kjøre oss i mange timer gjennom ørkenen. Skulle jeg reist tilbake, ville det vært dit. Men mest av alt ville jeg tatt et cruise på Nilen... :)

I Gran Canaria var det mer fritt. Vi var i Meloneras der det er fantastisk ørkensand på strendene, og vi leide leiebil og kjørte opp i fjellene og til "hovedstaden" Las Palmas, oppsøkte andre småbyer. Leide bil uten tak, gjorde akkurat det vi ville, på impuls. Det var den beste ferien vi har hatt noen gang. Reiste i midten av oktober. Vannet i sjøen var godt og varmt, bassengene var litt kjøligere.

Anonymkode: 83a91...3eb

• Liker 2
Skrevet

Heller mest mot Egypt. Det er jo ikke frarådet å reise akkurat dit.. men tenker å ta en tur til Kairo for å se pyramidene.. 

noen som vet prisnivået der? Mat ute , snorkelturer osv? 

Skrevet

Kan velge all inklusive for 3000 kr mer.. men liker jo best å spise ute.. har ekstremt sensitiv mage så kanskje det ikke er det smarteste 

Skrevet

Valget mellom et land som trykker ned kvinner eller har fulle rettigheter for begge kjønn? Ikke et vanskelig valg i mine øyne. Dog er Tenerife mye finere enn GC

Anonymkode: 44bbf...3ae

• Liker 5
Skrevet

Bryr meg ikke så mye om hvordan de lokale er..er der jo for bading/snorkling.. og det er da mye billigere enn Kanariøyene? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Valget mellom et land som trykker ned kvinner eller har fulle rettigheter for begge kjønn? Ikke et vanskelig valg i mine øyne. Dog er Tenerife mye finere enn GC

Anonymkode: 44bbf...3ae

Helt Enig !   Dessuten har du jo Lanzarote, La Gomera og Fueventura (usikker på staving).  Så Kanariøyene er jo mye mer enn selve GC.   Ikke det mest spennende, men når valget er ekle, stinkende, agressive Egyptere så er det jo enkelt. Nei muslimske Nord-Afrikanske Araberland er ikke noe særlig.

Anonymkode: 79566...384

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt Enig !   Dessuten har du jo Lanzarote, La Gomera og Fueventura (usikker på staving).  Så Kanariøyene er jo mye mer enn selve GC.   Ikke det mest spennende, men når valget er ekle, stinkende, agressive Egyptere så er det jo enkelt. Nei muslimske Nord-Afrikanske Araberland er ikke noe særlig.

Anonymkode: 79566...384

Jo de har flott natur og det er det viktigste.. har vært i Thailand noen ganger og syns de er motbydelige respektløse folk, men stopper meg ikke fra å dra tilbake til de flotte strendene 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bryr meg ikke så mye om hvordan de lokale er..er der jo for bading/snorkling.. og det er da mye billigere enn Kanariøyene? 

Da hadde jeg valgt Egypt.  Var i Hurgada for noen år siden og syntes stedet var stygt!  Hotellet var imidlertid lekkert.  Det var hotellets strand også.  Ønsker du ikke mer enn bading/snorkling, så er Egypt bedre enn GK. 

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde tenkt oss til hellas, men samboer fikk ikke fri fra jobb før slutten av oktober/begynnelsen av november. Så da er det vel egentlig «for kaldt». Hovedgrunnen for å dra på ferie er alltid strender, bading og snorkling 🤩 så varme er viktig. 

Hører det er greit hele året på gran canaria. Men idag ramlet jeg over Egypt. Hadde ikke vurdert det engang fordi jeg er litt redd terrorgreier. Turen jeg kom over var 8 dager på et 5-stjerners hotel i sharm el sheikh for 10000 kr for begge. På stranden. Her er jo været bedre. Landet er vel også mye billigere enn gran canaria? 

Det er vel ca like lang flytur også.. så vi heller veldig mot Egypt. Føler det er mer spennende enn «syden» også. Vanntemperaturen er vel 20 i gran canaria på denne tiden, så helt ok, men jeg liker å bade leeenge av gangen, så liker det litt varmere. 

Et tre stjerners hotell i gran canaria koster jo det samme som det jeg beskrev i Egypt. Så hva syns dere? Har jo veldig lyst å se pyramidene også 

Skal du reise til Egypt så må du være forberedt på at du må oppholde degmpå hoyellets område og bare der. Egypt er ikke trygt utenfor hotellområdene. Les på UD sine sider om landet. 

Gran Canaria kan du få mye (rart) om du søker på Ving, Apollo eller Tui. Prisene varierer fra dag og døgn når du går på turoperatørenes sider. Hvor på øya du vil bo, avgjør også prisene. De andre kanariøyene er også bra. Men det krevernlitt tid å finne det rette for nettopp deg. 

Som du forstår Egypt er ikke et sted jeg vil anbefale. 

Anonymkode: ca9f1...c55

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, Zienna skrev:

Da hadde jeg valgt Egypt.  Var i Hurgada for noen år siden og syntes stedet var stygt!  Hotellet var imidlertid lekkert.  Det var hotellets strand også.  Ønsker du ikke mer enn bading/snorkling, så er Egypt bedre enn GK. 

Hva annet gjør man egentlig på ferie bortsett fra å være i vannet? 😅 er det beste jeg vet så kanskje jeg ikke skjønner det. Er jo diverse snorkelutflukter med båt og kanskje ørkensafari eller noe? Har alltid hatt lyst til å se pyramidene også så.. 

tenkte jo først gran canaria fordi det var billige reiser dit, men kostet jo nesten det samme til Egypt 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du reise til Egypt så må du være forberedt på at du må oppholde degmpå hoyellets område og bare der. Egypt er ikke trygt utenfor hotellområdene. Les på UD sine sider om landet. 

Gran Canaria kan du få mye (rart) om du søker på Ving, Apollo eller Tui. Prisene varierer fra dag og døgn når du går på turoperatørenes sider. Hvor på øya du vil bo, avgjør også prisene. De andre kanariøyene er også bra. Men det krevernlitt tid å finne det rette for nettopp deg. 

Som du forstår Egypt er ikke et sted jeg vil anbefale. 

Anonymkode: ca9f1...c55

Sharm el sheikh er regnet som trygt, har lest på ud sine sider. Turoperatører ville sikkert ikke solgt turer dit om det var utrygt. Men ja, skjønner at det ikke er 100%, men føler ikke at Tyrkia for eksempel er det heller 

• Liker 2
Skrevet

Hvis det kun er snorkling og bading som er relevant, og det ikke er viktig for dere å se noe annet enn hotellet dere bor på og sjøen, anbefaler jeg Sharm el Sheikh. Det var veldig flott nede i vannet der. Det er de beste minnene jeg har fra min sydentur til Egypt. Fisker i alle slags farger som svømmer langs føttene mine når jeg går utover i sjøen. Tur med båt til korallrev der vi snorklet i gruppe.

Men for alt annet, mat, drikke, koselige byer, frihet til å gå rundt der du selv vil, variert natur, hyggelige mennesker etc, ville jeg valgt GC.

Anonymkode: 83a91...3eb

• Liker 3
Skrevet

Hva med Fuerteventura? De har milelange strender, har man leiebil, og kjører rundt, så kan man finne helt øde strender. Jeg ble veldig glad i Fuerteventura. Har og vært i Egypt, og koselig ferie, men ble veldig masete å gå utenfor hotellet. 

Anonymkode: 035bc...02e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...