Gå til innhold

Hva er kompost og hvorfor har man det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tar denne som AB,  men jeg er altså godt voksen og har nylig kjøpt hus. Jeg vet ikke hva det er og hva det er godt for ( er selv oppvokst i blokk)  Ser at folk har disse dungene i Hagen, men hva er det og hvorfor har folk det? 

Anonymkode: 42609...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kompostbinge de har. Det som hives på de, er alt av organisk fra hagen og planter inne. Jeg har det ikke, og vil ikke ha det. Det er litt jobb med å huske å snu og vende på hele haugen. Det andre er, om jeg ikke husker helt feil, grobunn for brunsnegler. Det jeg klipper av gress går tilbake som gjødsel. Buskerog trær blir lempa på henger’n og kjørt til gjenvinninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man samler sammen planteavfall og lar det stå (skal røres litt i) til det blir til fantastisk næringsrik jord som er fin til blomsterbed og inneplanter. 😊 Man kan også bruke matavfall, men da kan det komme dyr hvis man ikke sikrer det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggspørsmål fra en annen!

Jeg arvet en kompostkasse av forrige eier, har begynt å lempe oppi gammelt organisk avfall der nå. Kan denne fortsatt stå på terassen eller bør den stå på gresset langt vekk fra huset (mtp smådyr/insekter).

Anonymkode: 09aa8...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og bør den males innvendig? Den er bare spikret sammen av umalt plank..

Anonymkode: 09aa8...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilleggspørsmål fra en annen!

Jeg arvet en kompostkasse av forrige eier, har begynt å lempe oppi gammelt organisk avfall der nå. Kan denne fortsatt stå på terassen eller bør den stå på gresset langt vekk fra huset (mtp smådyr/insekter).

Anonymkode: 09aa8...ff6

Jeg ville aldri hatt den på verandaen. Det kan stinke, pluss at insekter holder til der.

Ikke at jeg har så god peiling på akkurat det, men ser for meg at treet kan begynne å råtne etterhvert dersom det ikke er behandlet med noe. Mrn hvor lang tid det tar før ubehandlet tre råtner har jeg ingen anelse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...