Gå til innhold

Folk som gir hjemmelagde gaver, men ikke liker å få det selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hender jeg strikker noe feks Mariusgenser til små barn, ullsokker til noen som faktisk ønsker seg det. Jeg legger litt sjel i å bruke farger som jeg vet mottaker bruker ellers osv. Ett år strikket jeg Selbuvotter til alle, jeg hadde rett og slett ikke økonomi til å kjøpe gaver. Tok meg ett halvt år (to uker per par) hvor min mor etter jul la sine ut for salg...hun kunne strikke selv så det så. 750,- fikk hun for de.  

Anonymkode: e1794...144

Seriøst, din mor solgte dem? 

Som man ser, de er veldig dyre om man kjøper, men affeksjonsverdien kan man ikke sette prislapp på. Utakknemlig mor.

Anonymkode: 4fe9a...f24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

BTW så blir jeg veldig glad for hjemmelagde gaver selv. Heller det enn enda en plastbolle. 

Anonymkode: e1794...144

Enda en plastbolle 😂

Anonymkode: 4fe9a...f24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ett år strikket jeg Selbuvotter til alle, jeg hadde rett og slett ikke økonomi til å kjøpe gaver. Tok meg ett halvt år (to uker per par) hvor min mor etter jul la sine ut for salg...hun kunne strikke selv så det så. 750,- fikk hun for de.  

Anonymkode: e1794...144

😮😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville likt godt å få hjemmelagde gaver, med mindre det var pyntegjenstander som skal stå fremme. Da bør giver være både veldig flink med hendene og kjenne meg godt, for å si det slik. Unntak for barn, selvfølgelig. Hjemmelaget julepynt er f eks stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at noen gir hjemmelagede gaver, men ikke vil motta selv. Vanligvis liker man både å få og gi. Uansett er en gave en gave og jeg synes overraskende mange er svært kravstore. Det er skikkelig usjarmerende med mennesker som blir misfornøyde med gaver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder nok ikke alle, men jeg har ei venninne som er veldig kreativ og flink til å lage ting, og som gjerne også gir hjemmelagde gaver. Hun blir sjeldent spesielt glad for hjemmelagede ting men i hennes tilfelle tror jeg det handler om at hun er såpass kresen og har så spesiell smak og høy standard at hun er vanskelig å imponere med hjemmelagede greier.

Anonymkode: 19a77...897

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei tante som er slik, blir dritsur om andre i familien gir henne hjemmelaga, men strikker nydeligste mønsterstrikka sokker, votter, luer og gir bort selv.

Hun er syk og ufør, enslig og har nok ganske dårlig råd - og - nokså misunnelig på de som har "lykkes i livet", og har hus, hytter, familie, bil og båt. I hennes hode er det nok kjipt av de med god råd å ikke kjøpe noe fint til henne til jul, som hun selv ikke har råd til 

Kan jo for så vidt skjønne det, når jeg innså hva som lå bak. Hun blir oppriktig kjempeglad for den billige vinflaska eller konfekten ol, som er slikt hun ikke kan unne seg ellers. :)

Anonymkode: 868b1...95c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hender jeg strikker noe feks Mariusgenser til små barn, ullsokker til noen som faktisk ønsker seg det. Jeg legger litt sjel i å bruke farger som jeg vet mottaker bruker ellers osv. Ett år strikket jeg Selbuvotter til alle, jeg hadde rett og slett ikke økonomi til å kjøpe gaver. Tok meg ett halvt år (to uker per par) hvor min mor etter jul la sine ut for salg...hun kunne strikke selv så det så. 750,- fikk hun for de.  

Anonymkode: e1794...144

Da må jeg bare få gratulere din mor med fantastiske selgerevner. Hun fikk altså solgt selbuvottene for langt - langt mer enn man kan kjøpe dem for på det jeg vil tro er den dyreste butikken for slikt, nemlig selveste Husfliden. :tekola::hoho:

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 12.14, Salvie skrev:

Jeg hadde elsket tennbriketter!!😍

Har aldri vært borti problemet.

Jeg hater det

Anonymkode: f8a5b...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 19.07, Arkana skrev:

Jeg har aldri opplevd at noen gir hjemmelagede gaver, men ikke vil motta selv. Vanligvis liker man både å få og gi. Uansett er en gave en gave og jeg synes overraskende mange er svært kravstore. Det er skikkelig usjarmerende med mennesker som blir misfornøyde med gaver. 

Men om du hadde mottatt hjemmelagd, hadde du vel blitt misfornøyd selv? 

Siden du skriver at du ikke vil motta det selv?

Tolket det som litt selvmotsigende.

Anonymkode: 4fe9a...f24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men om du hadde mottatt hjemmelagd, hadde du vel blitt misfornøyd selv? 

Siden du skriver at du ikke vil motta det selv?

Tolket det som litt selvmotsigende.

Anonymkode: 4fe9a...f24

Hvor leser du at jeg ikke vil motta hjemmelagede gaver? :klo:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkana skrev:

Hvor leser du at jeg ikke vil motta hjemmelagede gaver? :klo:

 

Beklager! Gikk nok for raskt, og feil lest fra meg 😊

Anonymkode: 4fe9a...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså jeg gir bort hjemmelagde gaver, dvs jeg strikker og gir bort, for det meste til jul. Jeg er en langt over gjennomsnittet habil strikker, så det jeg leverer fra meg er et skikkelig produkt. Til barn ofte klær og til voksne sjal, sokker, votter, lue eller tøfler. Mange virker å ha en holdning at så lengde det er hjemmelaget er det fint og flott uansett, og det er jeg ikke enig i. Hvis man som barn lager gaver til familie syns jeg det er sjaremerende uansett hva det er. Men en del voksne burde lære seg å sette et lite kvalitetskrav før de leverer fra seg ting. Pene håndarbeidsting, hjemmelaget syltetøy eller likør, kjeksblanding o.l. er fine gi bort gaver. Konfekt med fingermerker, hjemmeprodusert kunst ognips bø r man styre unna. I diverse kreative forum på fb de meste grusomme ting det går infasjon i å lage og gi vekk, folk mangler helt innsikt. Personlig syns jeg tennbrikettene som var en slager i fjor er fæle, og sveve-koppen som kommer rundt juletider hvert år er et skrekkens eksempel, se bilde 

Bilderesultat for svevende kopp

Anonymkode: 7a814...e96

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 12.57, Hactar skrev:

Haha, finnes det? Det må jo være bortimot toppen av upraktisk. Ser for meg zaloflasketrekk med uunngåelig zalosøl, og så må det håndvaskes uansett materiale for ellers skummer maskinen over. Bare for spesielt interesserte, der altså.

Hva med å heller gitt et skap å ha zaloflaska i? Skjuler den minst like godt...

I flere varianter til og med 😂 Den rosa minner styggelig om dorullkjolene fra bestemors tid...

Bilderesultat for marius zalo Relatert bilde

Anonymkode: 7a814...e96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 24.9.2018 den 16.18, Daria skrev:

Hvis man har noe man liker å lage føles det kanskje litt bortkastet å få det samme i gave? :vetikke: For noen handler det vel også om at de liker skapeprosessen, men egentlig ikke har noen stor interesse av sluttproduktet. For all del, jeg synes generelt man skal være takknemlig for de gavene man får (eller i det minste late som om man er det...), men jeg synes ikke det er noen automatikk i at de som gir bort hjemmelagede gaver må være spesielt glade for å få det. Alle hjemmelagede gaver er jo ikke like fine, praktiske eller vellagde...

Veldig godt poeng! Jeg er for eksempel over snittet matinteressert, og må helt ærlig si at jeg ikke ser poenget med å få brente mandler, syltetøy eller hva det måtte være; er det noe jeg har lyst på lager jeg det jo selv, og for å være helt ærlig lager jeg det i 95% av tilfellene også bedre selv. På den andre siden synes jeg ting som er hjemmestrikket eller -sydd er kjempestas å få, for sånt eier jeg ikke evner til (og da ville det jo vært rart om jeg skulle insistere på å strikke votter til svigermor, som strikker like pent på vrangen som jeg gjør på retten).

Det er jo med hjemmelagde som alle andre gaver; skal det være noe poeng så må man jo tenke på hva mottakeren setter pris på, ikke hva en selv liker/har lyst til å lage. Giktiske onkel Gunnar på 90 hadde sikkert elsket å få småkakene jeg takker for med et stivt smil, mens jeg lurer på når jeg kan gi dem til småfuglene. ;) 

Anonymkode: d86f1...927

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg gir bort hjemmelagde gaver, dvs jeg strikker og gir bort, for det meste til jul. Jeg er en langt over gjennomsnittet habil strikker, så det jeg leverer fra meg er et skikkelig produkt. Til barn ofte klær og til voksne sjal, sokker, votter, lue eller tøfler. Mange virker å ha en holdning at så lengde det er hjemmelaget er det fint og flott uansett, og det er jeg ikke enig i. Hvis man som barn lager gaver til familie syns jeg det er sjaremerende uansett hva det er. Men en del voksne burde lære seg å sette et lite kvalitetskrav før de leverer fra seg ting. Pene håndarbeidsting, hjemmelaget syltetøy eller likør, kjeksblanding o.l. er fine gi bort gaver. Konfekt med fingermerker, hjemmeprodusert kunst ognips bø r man styre unna. I diverse kreative forum på fb de meste grusomme ting det går infasjon i å lage og gi vekk, folk mangler helt innsikt. Personlig syns jeg tennbrikettene som var en slager i fjor er fæle, og sveve-koppen som kommer rundt juletider hvert år er et skrekkens eksempel, se bilde 

Bilderesultat for svevende kopp

Anonymkode: 7a814...e96

😂

Anonymkode: 4fe9a...f24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I flere varianter til og med 😂 Den rosa minner styggelig om dorullkjolene fra bestemors tid...

Bilderesultat for marius zalo Relatert bilde

Anonymkode: 7a814...e96

😂For seg gjort håndarbeid, men noe så grusomt likevel😂

Anonymkode: 4fe9a...f24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Bilderesultat for svevende kopp

Anonymkode: 7a814...e96

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Bilderesultat for marius zalo Relatert bilde

Anonymkode: 7a814...e96

Noe så aldeles grusomt! Det minner meg om at ikke alt som er kreativt, forseggjort eller tidkrevende nødvendigvis trenger å være en god gave!  Hva tenker de med, de som pønsker ut disse tingene, og atpåtil synes det er en god gaveidé?

Samme regel gjelder for hjemmelagede gaver som alle andre: de bør passe til mottakeren. Og her møter jeg selvsagt meg selv i døra så det synger, for det kan jo hende at det finnes noen som liker de tingene som er på bildet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...