Gå til innhold

Har du noe du brenner for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Trolltunge said:

Du kan jobbe for det, men da jobber du motstrøms. Det skjer enorme endringer i samfunnet, og de største endringene skjer på grunn av internett, globalisering, utdanning og nye muligheter og markeder, og at helt vanlige nordmenn går bort fra tradisjoner og tro. Dette kommer ikke til å snu.

Bare fordi man er i mot innvandring betyr det ikke at man er klar over at endringer ellers er naturlige og nødvendige.

Anonymkode: afdce...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare fordi man er i mot innvandring betyr det ikke at man er klar over at endringer ellers er naturlige og nødvendige.

Anonymkode: afdce...e7d

Velkommen til virkeligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 19.56, AnonymBruker skrev:

Brenner vel ikke for noe, men setter meg små mål for ting jeg skal klare i løpet av året. I år har jeg f.eks lært meg å skrive touch på datamaskinen. Tenker det er noe jeg kan ha bruk for resten av livet.  

Har i tillegg begynt å bruke mindre tid på Kvinneguiden og mer på engelskspråklige forumer for å bli bedre  i engelsk skriftlig. 

Anonymkode: 13de9...611

Nå er ikke internett rettskrivingens høyborg akkurat. Det er jo bare å se på dette forumet her.

Vil du vedlikeholde og forbedre engelskkunnskapene dine, les engelskspråklige bøker. Der er rettskrivingen og gramatikken sjekket, og skrevet av folk som lever av å skrive. Det kan av og til være tungt å lese engelske bøker i starten, men etterhvert får du fin flyt og du merker at du begynner å kjenne igjen ord, og kunnskapen øker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Trolltunge skrev:

Du kan jobbe for det, men da jobber du motstrøms. Det skjer enorme endringer i samfunnet, og de største endringene skjer på grunn av internett, globalisering, utdanning og nye muligheter og markeder, og at helt vanlige nordmenn går bort fra tradisjoner og tro. Dette kommer ikke til å snu. 

Nåja. Hittil har det sett dårlig ut, men det begynner å su i Europa nå:-). Ungarn Polen, Tsjekkia, Danmark og nå kom Sverige mye etter.

Jeg syns det ser bedre ut enn på mange tiår:-)

Anonymkode: 31644...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mari Y skrev:

OK, men jeg tror ikke du har vondt av å bli kjent med mennesker som er annerledes fra deg selv. Man blir en erfaring rikere av det, også :)

Jeg har overhodet ingen interesse av disse menneskene du nevner:-)

Anonymkode: 31644...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Nå er ikke internett rettskrivingens høyborg akkurat. Det er jo bare å se på dette forumet her.

Vil du vedlikeholde og forbedre engelskkunnskapene dine, les engelskspråklige bøker. Der er rettskrivingen og gramatikken sjekket, og skrevet av folk som lever av å skrive. Det kan av og til være tungt å lese engelske bøker i starten, men etterhvert får du fin flyt og du merker at du begynner å kjenne igjen ord, og kunnskapen øker.

Gammel- engelsk? Skal aerlig talt innrømme at jeg synes det ble for tungt, da jeg forsoekte meg på Dracula. Du har helt rett. Oever foroevrig mer med å se film eller TV-serier og ordboeker. 

Har funnet ut at og å snakke spraaket er brukbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Mari Y skrev:

Gammel- engelsk? Skal aerlig talt innrømme at jeg synes det ble for tungt, da jeg forsoekte meg på Dracula. Du har helt rett. Oever foroevrig mer med å se film eller TV-serier og ordboeker. 

Har funnet ut at og å snakke spraaket er brukbart. 

Det språket man finner i bøkene, er ikke noe mer "gammel-engelsk" enn språket som brukes i media ellers. Gitt at du leser dagens bøker da, selvsagt, og ikke blåser støvet av en fra 1937.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har overhodet ingen interesse av disse menneskene du nevner:-)

Anonymkode: 31644...6b0

Det betyr ikke at det er skadelig av den grunn. Ulike mennesker hjelper til med å få ulike perspektiver på ting. Og man ikke luke dem ut, heller. Samfunnet boer kunne vaere rustet til å takle ulikheter, så lenge det ikke er skadelig for samfunnet. Vi lever jo ikke i et stalinistisk diktatur. Tolleranse og aksept er heller ikke likt. Jeg kan akseptere deg som person, men jeg tollerer ikke noedvendigvis det du tror på fordet. Men du har en grunnleggende rett til å tro på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Million skrev:

Det språket man finner i bøkene, er ikke noe mer "gammel-engelsk" enn språket som brukes i media ellers. Gitt at du leser dagens bøker da, selvsagt, og ikke blåser støvet av en fra 1937.

Dracula er fra ca 1900. Om du hadde lest innholdet ville du ha sett at teksten er annerledes ift den type engelsk man er vant med, ser du 😉 

Men godt mulig det er fordi vedkommende var irsk. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Y skrev:

Det betyr ikke at det er skadelig av den grunn. Ulike mennesker hjelper til med å få ulike perspektiver på ting. Og man ikke luke dem ut, heller. Samfunnet boer kunne vaere rustet til å takle ulikheter, så lenge det ikke er skadelig for samfunnet. Vi lever jo ikke i et stalinistisk diktatur. Tolleranse og aksept er heller ikke likt. Jeg kan akseptere deg som person, men jeg tollerer ikke noedvendigvis det du tror på fordet. Men du har en grunnleggende rett til å tro på det. 

Jeg ser og forstår alt du skriver:-). Dessverre er det absolutt ingenting du kan si for å få meg til å endre oppfatning, snarere omvendt.

Jeg står på for at vi holder Norge til den kultur og religion vi har hatt her i århundrer:-)

Anonymkode: 31644...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Million said:

Nå er ikke internett rettskrivingens høyborg akkurat. Det er jo bare å se på dette forumet her.

Vil du vedlikeholde og forbedre engelskkunnskapene dine, les engelskspråklige bøker. Der er rettskrivingen og gramatikken sjekket, og skrevet av folk som lever av å skrive. Det kan av og til være tungt å lese engelske bøker i starten, men etterhvert får du fin flyt og du merker at du begynner å kjenne igjen ord, og kunnskapen øker.

Jeg bruker Reddit. Men opplevelsen av forumet kommer sikkert an på hva man ønsker å  diskutere.

13 minutter siden, Million said:

Nå er ikke internett rettskrivingens høyborg akkurat. Det er jo bare å se på dette forumet her.

Vil du vedlikeholde og forbedre engelskkunnskapene dine, les engelskspråklige bøker. Der er rettskrivingen og gramatikken sjekket, og skrevet av folk som lever av å skrive. Det kan av og til være tungt å lese engelske bøker i starten, men etterhvert får du fin flyt og du merker at du begynner å kjenne igjen ord, og kunnskapen øker.

Forstår, men grunnen for å bruke engelsk forum er ikke for trening i å lese engelsk, men i å skrive. 

Anonymkode: 13de9...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser og forstår alt du skriver:-). Dessverre er det absolutt ingenting du kan si for å få meg til å endre oppfatning, snarere omvendt.

Jeg står på for at vi holder Norge til den kultur og religion vi har hatt her i århundrer:-)

Anonymkode: 31644...6b0

Fordi du bare ser etter en bekreftelse på at du har rett? 

Ja, vi har hatt kristendommen i aarhundrer, og den er jo naermest avviklet pr i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Y skrev:

Fordi du bare ser etter en bekreftelse på at du har rett? 

Ja, vi har hatt kristendommen i aarhundrer, og den er jo naermest avviklet pr i dag. 

Slik en uvitenhet:-)

Anonymkode: 31644...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker Reddit. Men opplevelsen av forumet kommer sikkert an på hva man ønsker å  diskutere.

Forstår, men grunnen for å bruke engelsk forum er ikke for trening i å lese engelsk, men i å skrive. 

Anonymkode: 13de9...611

Som sagt, det er ikke akkurat spraakets hoyborg. For min del er det mer fordi man kommuniserer med hele verden. For lite forumer som skaper interresse i Norge. 

Man laerer selvsagt aa kommunisere, men samtidig tror jeg verden har blitt litt for usosial pga smarttelefoner. Ikke bare det. Vi blir usedvanlig dummere av det også visstnok, ifoelge forskning. Jeg tror tekstboeker er noe bedre aa starte med. Det er noe annet og å lese på bok enn og å lese på skjerm. 

På en annen side kan man også ta enkle spraakkurs på nett. Ett sted loenner det seg å starte. Det loenner seg å ikke gjøre det for vanskelig i starten. Kanskje en ide aa proeve et spraakkurs 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari Y skrev:

Dracula er fra ca 1900. Om du hadde lest innholdet ville du ha sett at teksten er annerledes ift den type engelsk man er vant med, ser du 😉 

Men godt mulig det er fordi vedkommende var irsk. 

Men heldigvis finnes det mer enn den ene boka der ute i verden! 😉 Som sagt, min anbefaling er å lese bøker. Der lærer du å skrive riktig, og gramatikken. For eksempel er det en svært utbredt feil på internettfora å blande sammen "their" og "they're". Det er jo ikke noe særlig stas å lære seg feil, og videreføre dem? Siden du først uttrykte ønske om å lære mere og bedre engelsk, mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenner ikke for noe... skulle ønske jeg hadde en slik nesten altoppslukende engasjerende sak jeg brukte tid på. 

Men blir engasjert i samtaler om f.eks miljø, forurensning, barns oppvekstvilkår, trafficing, dyrevelferd, urettferdighet, undertrykkelse og rasisme.

Anonymkode: eeb33...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Mari Y skrev:

OK, men jeg tror ikke du har vondt av å bli kjent med mennesker som er annerledes fra deg selv. Man blir en erfaring rikere av det, også :)

Det er helt fint å bli kjent med mennesker som er annerledes enn oss selv. Hvis vi ønsker det så kan vi dra til land der mennesker er annerledes fra oss selv. Hvorfor er drømmen at alle skal bli like? Om alle land tar inn masse innvandrere fra masse forskjellige land og adapterer kulturen og skikker, da blir jo alle like. Hvor er mangfoldet hen da?

Hvorfor skal ikke Norge få lov til å ha sin egen kultur og sitt eget folk? Vi er en skikkelig minoritet i verdenssammenheng, likevel er det feks. somaliere som blir omtalt som minoritet her i Norge. Logikk? 

Anonymkode: 6a184...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Million skrev:

Men heldigvis finnes det mer enn den ene boka der ute i verden! 😉 Som sagt, min anbefaling er å lese bøker. Der lærer du å skrive riktig, og gramatikken. For eksempel er det en svært utbredt feil på internettfora å blande sammen "their" og "they're". Det er jo ikke noe særlig stas å lære seg feil, og videreføre dem? Siden du først uttrykte ønske om å lære mere og bedre engelsk, mener jeg?

 

Skrivefeil på engelsk. Den feilen gjør jeg noen ganger, ja 😂. Men man kan bare bli bedre 🙂

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt fint å bli kjent med mennesker som er annerledes enn oss selv. Hvis vi ønsker det så kan vi dra til land der mennesker er annerledes fra oss selv. Hvorfor er drømmen at alle skal bli like? Om alle land tar inn masse innvandrere fra masse forskjellige land og adapterer kulturen og skikker, da blir jo alle like. Hvor er mangfoldet hen da?

Hvorfor skal ikke Norge få lov til å ha sin egen kultur og sitt eget folk? Vi er en skikkelig minoritet i verdenssammenheng, likevel er det feks. somaliere som blir omtalt som minoritet her i Norge. Logikk? 

Anonymkode: 6a184...0f6

Tror det betyr at ulike mennesker assimmillerer seg i det nye samfunnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...