Gå til innhold

Hva slags blomsterplante er dette? Orkide?


Uni

Anbefalte innlegg

Jeg har lite kunnskap om blomster og planter, men prøver å holde liv i en blomsterplante familien fikk til min mors begravelse for noen år siden.
Jeg er den i familien med mest grønne fingre, men jeg skjønner at jeg gjør noe feil med denne planten og må vite hva slags plante det er før jeg vet sikkert hva jeg gjør feil.

Jeg pottet den om på et tidspunkt, og husker ikke hvordan potten, jorda og røttene pleide å se ut. Jeg husker heller ikke lenger hvordan blomstene så ut, eller hvordan større blader så ut.

Planten minner om orkide på bilder, men jeg får ikke stilken til å stemme med noe som helst jeg finner av bilder.

Er det orkide? Eller noe helt annet?

20180923_170047.jpg

20180923_170054.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er en orkidè, har du nok plantet den i feil pottemedium. Det er mange orkideer i verden, over 25.000, og mange av dem er epifytter. Det vil si at de ikke vokser i jord, men i løs bark, klamret til et tre e.l. på skogbunnen. Planter man en orkide i jord som du har gjort, kveles den og råtner. Røttene må ha luft og stå i grov bark. I alle fall de fleste av de orkideene som selges i norske butikker.

Den du har, kan kanskje være den som er i midten på dette bildet fra Mester Grønn? Les om orkideer hos Mester Grønn.

IMG_0323-530x795.jpg

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser absolutt ut som en orkide, og jeg tipper det er en dendrobium av ett eller annet slag. Som @Million sier trenger den luft rundt røttene, og du bør snarest fjerne den fra jorden den står i. La den gjerne være helt uten jord e.l. til du får tak i egnet orkide"jord"/bark, jeg tror den har bedre av ingen jord i det hele tatt akkurat nå enn vanlig blomsterjord. 

Tross at jorden ser fuktig ut er stengelen innskrumpet og trekkspillaktig, som om den får for lite vann. Dette kan tyde på at røttene har råtnet av mangel på luft, så den ikke får tatt opp fuktighet og næring. Men den kan antakelig fremdeles reddes, bare den blir pottet om i mer egnet vekstmedium. Den lever jo, og da kan den sette nye, friske røtter til å erstatte de gamle råtne. Og om ikke annet har du jo en liten keiki der med fine røtter som kan bli en ny plante om den skilles fra morplanten. :) 

Anonymkode: 848e2...81a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar!

Jeg har fått med meg at dersom det er orkide så har jeg gitt den helt feil jord. Jeg turte ikke fjerna jorda uten å ha flere til å vurdere planten, men da skal jeg gjøre det :)

Planten har truet med å dø siden før jeg overtok den fra far, men jeg pleier å klare å få skikkelig liv i det meste som ikke er helt dødt. Når jeg først vet at den mest sannsynlig er orkide, så blir det mye lettere å gjøre ting riktig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er lurt, TS, er å vise bilde av planten på et hagesenter, f.eks. Plantasjen. Spør dem om når de har gartner i butikken.

Anonymkode: ccb7c...511

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Uni skrev:

Mange takk for svar!

Jeg har fått med meg at dersom det er orkide så har jeg gitt den helt feil jord. Jeg turte ikke fjerna jorda uten å ha flere til å vurdere planten, men da skal jeg gjøre det :)

Planten har truet med å dø siden før jeg overtok den fra far, men jeg pleier å klare å få skikkelig liv i det meste som ikke er helt dødt. Når jeg først vet at den mest sannsynlig er orkide, så blir det mye lettere å gjøre ting riktig :)

Det er sannsynligvis denne

https://www.plantasjen.no/dendrobium-hybride-apollon-2-branch-12cm-200022563-no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det ser absolutt ut som en orkide, og jeg tipper det er en dendrobium av ett eller annet slag. Som @Million sier trenger den luft rundt røttene, og du bør snarest fjerne den fra jorden den står i. La den gjerne være helt uten jord e.l. til du får tak i egnet orkide"jord"/bark, jeg tror den har bedre av ingen jord i det hele tatt akkurat nå enn vanlig blomsterjord. 

Tross at jorden ser fuktig ut er stengelen innskrumpet og trekkspillaktig, som om den får for lite vann. Dette kan tyde på at røttene har råtnet av mangel på luft, så den ikke får tatt opp fuktighet og næring. Men den kan antakelig fremdeles reddes, bare den blir pottet om i mer egnet vekstmedium. Den lever jo, og da kan den sette nye, friske røtter til å erstatte de gamle råtne. Og om ikke annet har du jo en liten keiki der med fine røtter som kan bli en ny plante om den skilles fra morplanten. :) 

Anonymkode: 848e2...81a

Tror du har en del rett her. Nå har jeg tømt hele potta, og det var overraskende lite røtter å se (ihvertfall som fortsatt hang fast i planten). Nå har jeg forsiktig skylt av all jord og lar den lufttørke, tenker jeg. Får heller skylle den i vann innimellom en periode, slik jeg har lest at man helst skal.

Tror jeg skal la keikien vokse en del mer før jeg rører den. Prøvde å ta av en keiki tidligere i sommer, den bare døde nesten umiddelbart. For korte røtter før jeg tok den av, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Uni skrev:

Tror du har en del rett her. Nå har jeg tømt hele potta, og det var overraskende lite røtter å se (ihvertfall som fortsatt hang fast i planten). Nå har jeg forsiktig skylt av all jord og lar den lufttørke, tenker jeg. Får heller skylle den i vann innimellom en periode, slik jeg har lest at man helst skal.

Tror jeg skal la keikien vokse en del mer før jeg rører den. Prøvde å ta av en keiki tidligere i sommer, den bare døde nesten umiddelbart. For korte røtter før jeg tok den av, tror jeg.

Høres som en bra plan! :) 

2 timer siden, Hanne67 skrev:

Det er helt vanlig at stilker på orkidéer visner, for det kommer stadig nye. 

Nå tror jeg du tenker på phalaenopsis? 

Anonymkode: 848e2...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg du tenker på phalaenopsis? 

Anonymkode: 848e2...81a

Nei, det gjelder også Dendrobium. Jeg har selv en slik orkidé, og der visner de gamle stilkene ned, og så kommer det nye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...