Gå til innhold

Erfaringer med robot i klasserommet?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

https://www.noisolation.com/no/av1/

aV1-robotene til No Isolation har blitt et populært valg for langtidssyke barn som ønsker å følge undervisningen. 

Hva er forskjellen mellom å gå til annskaffelse av dette ( ikke et valg for fattige familier) og delta via Skype og Messenger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Pipaluk said:

https://www.noisolation.com/no/av1/

aV1-robotene til No Isolation har blitt et populært valg for langtidssyke barn som ønsker å følge undervisningen. 

Hva er forskjellen mellom å gå til annskaffelse av dette ( ikke et valg for fattige familier) og delta via Skype og Messenger?

 

Akkurat dét har jeg lurt på òg. Skjønner ikke hva som er så revolusjonerende og fantastisk med dette?

Anonymkode: f16bb...03b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring,  men tror at barnet kan vende på robotens hode, og dermed snill blikket rundt i rommet. 

Anonymkode: 594f0...643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dét har jeg lurt på òg. Skjønner ikke hva som er så revolusjonerende og fantastisk med dette?

Anonymkode: f16bb...03b

Det hadde vært interessant å høre folks erfaringer hvis de har barn i skolealder. 

Blir den langtidssyke mer sosial av dette, eller er det større risiko for at klassekameratene glemmer den roboten etter en stund?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen erfaring,  men tror at barnet kan vende på robotens hode, og dermed snill blikket rundt i rommet. 

Anonymkode: 594f0...643

Ja det har jeg fått med meg. 

Er barnet registrert som en tilstedeværende elev i timen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Er sånne roboter egentlig så veldig populært i Norge ?  

Anonymkode: 18bc2...6d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Pipaluk skrev:

https://www.noisolation.com/no/av1/

aV1-robotene til No Isolation har blitt et populært valg for langtidssyke barn som ønsker å følge undervisningen. 

Hva er forskjellen mellom å gå til annskaffelse av dette ( ikke et valg for fattige familier) og delta via Skype og Messenger?

 

Jeg regner med at sånne roboter blir lånt ut til familier som trenger det via Hjelpemiddelsentralen eller lignende, så kostnaden går ikke til familiene uansett om de er fattige eller rike. Vet om en i Bergen som har en robot. Den går til og med på Brann-kamper for gutten

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Er sånne roboter egentlig så veldig populært i Norge ?  

Anonymkode: 18bc2...6d6

 

Ville du gått til anskaffelse av en slik hvis barnet ditt mistet skolegang pga sykdom?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et norsk firma som har laget den i hvert fall.

Og fra de kretser jeg vanker i, pasientorganisasjon ol, så er disse tatt veldig varmt imot. De færreste har kjøpt dem selv, som jeg vet har - de har vært donert fra forening el.l til barn som har stort behov.

Den gir integrering på en helt annen måte enn skype/messenger, da må jo barna sitte med en eller annen datadings. Roboten funker mer som en stand-in i klassen, og kameratene tar han med ut i friminuttet, på sykletur i nabolaget og sånne ting også. Som ikke ville skjedd like naturlig ellers :)

Anonymkode: ddf34...54f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er lærer og har erfaring med en slik robot. Og hun er veldig entusiastisk over den. Sier at barnet som må bruke den blir inkludert på en måte som hadde vært umulig før, og blir tatt med ut i friminuttene for å leke i tillegg til at eleven får deltatt i undervisningen. Det er nok en ganske annen opplevelse enn skype. Også fordi den har en menneskelig skikkelse, så blir følelsen en annen for de andre elevene kanskje?

Anonymkode: e477e...eb6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sofie777 skrev:

Jeg regner med at sånne roboter blir lånt ut til familier som trenger det via Hjelpemiddelsentralen eller lignende, så kostnaden går ikke til familiene uansett om de er fattige eller rike. Vet om en i Bergen som har en robot. Den går til og med på Brann-kamper for gutten

Tror dessverre ikke hjelpemiddelsentralen har avtale på de ennå 😕 Burde hatt det, skal ikke garantere at ingen har fått på særskilt vedtak via dem - men de jeg kjenner til (via pasientarbeid) så har de vært tildelt gjennom pasientorg, stiftelse el.l

Anonymkode: ddf34...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

 

Ville du gått til anskaffelse av en slik hvis barnet ditt mistet skolegang pga sykdom?

 

De styres/tildeles fra sykehus hvor barn er til behandling i samråd med skole, foreldre og elev. Det er ikke noe foreldre kan kjøpe og plassere i klasserommene. Skolene skal godkjenne løsningen før robotten er på plass, men de fleste med kreftsyke eller andre alvorlig syke barn er opptatt av barnas beste. 

For barnet er roboten som om barnet er tilstede i klasserommet. Altså robotten kan snus og vendes på. 

Alt hva folk kan spørre her inne om, hvilken relevans har det om barnet får fravær eller ikke? Spørsmålet er direkte frekt. 

Anonymkode: b021a...150

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilte foreldre med delt bosted kommer sikkert til å ta i bruk en slik robot, for de ukene barnet bor hos far/mor og hvor det er for langt for barnet å komme seg til skolen.

Eller hva med utenlandsopphold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Skilte foreldre med delt bosted kommer sikkert til å ta i bruk en slik robot, for de ukene barnet bor hos far/mor og hvor det er for langt for barnet å komme seg til skolen.

Eller hva med utenlandsopphold?

Tull. 

Anonymkode: b021a...150

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De styres/tildeles fra sykehus hvor barn er til behandling i samråd med skole, foreldre og elev. Det er ikke noe foreldre kan kjøpe og plassere i klasserommene. Skolene skal godkjenne løsningen før robotten er på plass, men de fleste med kreftsyke eller andre alvorlig syke barn er opptatt av barnas beste. 

For barnet er roboten som om barnet er tilstede i klasserommet. Altså robotten kan snus og vendes på. 

Alt hva folk kan spørre her inne om, hvilken relevans har det om barnet får fravær eller ikke? Spørsmålet er direkte frekt. 

Anonymkode: b021a...150

Hvorfor er det frekt å spørre om deltakelse med robot fortsatt regnes som fravær?

For mange med kroniske sykdommer er fraværsgrensa et ganske alvorlig tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dessverre ikke hjelpemiddelsentralen har avtale på de ennå 😕 Burde hatt det, skal ikke garantere at ingen har fått på særskilt vedtak via dem - men de jeg kjenner til (via pasientarbeid) så har de vært tildelt gjennom pasientorg, stiftelse el.l

Anonymkode: ddf34...54f

Ja, ser nå at de blir tildelt via en stiftelse, men poenget er det samme: Det er ikke kun for rike, alle har muligheten om behovet er der 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Pipaluk skrev:

Hvorfor er det frekt å spørre om deltakelse med robot fortsatt regnes som fravær?

For mange med kroniske sykdommer er fraværsgrensa et ganske alvorlig tema.

Robotter i klassen er på barne og ungdomstrinnet, ikke et tilbud til vgs med fraværsgrense.  Vgs er frivillig, ikke lovpålagt slik som 1. til 10. klasse. Folkeskolen har heller ikke fraværsgrense. 

Anonymkode: b021a...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pipaluk skrev:

https://www.noisolation.com/no/av1/

aV1-robotene til No Isolation har blitt et populært valg for langtidssyke barn som ønsker å følge undervisningen. 

Hva er forskjellen mellom å gå til annskaffelse av dette ( ikke et valg for fattige familier) og delta via Skype og Messenger?

 

Det er det bare reklamen som sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et norsk firma som har laget den i hvert fall.

Og fra de kretser jeg vanker i, pasientorganisasjon ol, så er disse tatt veldig varmt imot. De færreste har kjøpt dem selv, som jeg vet har - de har vært donert fra forening el.l til barn som har stort behov.

Den gir integrering på en helt annen måte enn skype/messenger, da må jo barna sitte med en eller annen datadings. Roboten funker mer som en stand-in i klassen, og kameratene tar han med ut i friminuttet, på sykletur i nabolaget og sånne ting også. Som ikke ville skjedd like naturlig ellers :)

Anonymkode: ddf34...54f

Du har sett reklamen, skjønner jeg... Tror du ungene får lov til å leke med en så dyr sak og langt mindre sykle med den?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tøytigern skrev:

Du har sett reklamen, skjønner jeg... Tror du ungene får lov til å leke med en så dyr sak og langt mindre sykle med den?


Eh, nei - som sagt, så er jeg engasjert i pasientorganisasjon :) hva du måtte tro eller ei får nå så være - men dette er det foreldre som har fortalt meg.

Selvfølgelig ikke uvøren herjing og leking, eller uten fått lov av en voksen som sjekker opplegget - det ligger nok litt mer bak det enn hva jeg uttrykte i en kort kommentar her. Poenget var uansett, at jo, den har gitt noen veldig syke barn jeg kjenner til opplevelsen av å bli integrert i en del opplevelser som ellers ikke ville vært så greit. Som bl.a kameratene som fikk lov å ta med den veldig syke kompisen sin på sykkeltur via roboten :)

Anonymkode: ddf34...54f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...