Gå til innhold

Har altfor mye rot hjemme hos meg, trenger hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har opp gjennom årene samlet på masse rot og tull i hjemmet mitt. Jeg sparer på alt av poser, innpakninger, emballasje, tomme flasker osv osv. Jeg har flere skap i huset som er fulle av tomme shampoo flasker, som jeg ikke «tørr» å kaste i tilfelle det er noe som er igjen. Jeg er også veldig glad i å shoppe. Så jeg kjøper ofte hud- og sminke produkter i tillegg til at jeg handler mye sko, klær og den type ting. Jeg har kjøpt nye stoler til huset, og ikke gjort noe med de forrige. Kjøper ofte nye tepper, og lar de ligge ved siden av de gamle. Jeg tror dere forstår tegninga. Huset mitt ser helt forferdelig ut, jeg har samlet på masse rot og lar det bare ligge der. Det samler seg MYE støv og flere ganger har jeg sett små insekter og dyr rundtomkring på gulvet, i eskene osv. Hva skal jeg gjøre? Hvor starter man? Jeg har også gått ned en del i vekt, så mange av mine gamle klær selv i S/M er for store for meg. Hva gjør jeg med de? Jeg har bare lagt de over alt i huset og blir seriøst flau når noen spør om å komme på besøk, så derfor har jeg omtrent ALDRI besøk. Btw, bor alene, ingen kjæreste, er dame. Skriv tips til hvor jeg starter og hva jeg gjør med ekstra sakene mine

Anonymkode: 987ad...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)

Jeg tror det beste bare er å starte en plass. Hva med å starte med klærne dine? Prøv dem og se hva som passer. Det som ikke lengre passer gir du bort til fretex, bruktbutikk eller noe slikt. Og kast shampoflaskene:) Selv om det er noe igjen, så tror jeg at det lille som er igjen på dette punktet ikke er verdt alt bryet de skaper for deg. Det viktigste nå tror jeg er at du får ryddet nok til at du kan holde normalt renhold, siden du har fått dyr og insekter i hus.

Jeg tror en fin regel er at for hver nye ting du tar inn, må en ting ut:)

Anonymkode: 4e69e...2a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bestemme deg for at slik vil du ikke leve, og så bare begynne å fylle sekker med ting som skal ut. Å hamstre slik er en sykdom, eller et tegn på depresjon (som bare forverrer depresjon). 

Sett deg et mål om så og så mange sekker/poser i uken, og gjør det til et mål å klare det. Tenk på de ekstra tingene som trusler for din frihet, lykke og sosialt liv, og skryt veldig av deg selv hver gang du bærer sekker ut av hjemmet ditt. 

Begynn med det helt unødvendige, som emballasje og tomme flasker, og jobb deg videre. Det kan være tungt å gi slipp på ting, men når man gjør det er det en befrielse. 

Anonymkode: 5bf56...fb0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres du ut som en samler (søk på hoarder) og i så fall bør du søke hjelp for å ta tak i hvorfor du har behov for å samle på/ikke kvitte deg med ting.

Anonymkode: a2d58...604

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei en container og gå igjennom huset uten å vise nåde. Har du ikke brukt det i løpet av siste året så kastes det. Dersom du skal sortere og gi til fretex etc tar ting lenger tid og du utsetter. Kast ukritisk! 

Anonymkode: 68e6c...f8b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å starte med posene dine? Ta en pose, finn tomme shampooflasker og legg dem i posen. Når posen er full, gå rett i søpla med den. Fortsett slik. Emballasje kan også gå rett i søpla. Tomme flasker samler du i store sekker også panter du når en sekk er full. Ikke vent med å panta, ta det litt om gangen. Da virker det litt mer overkommelig.

Start med et rom, da ser du også resultater raskere som også kan øke motivasjonen din til å fortsette. Sett et mål, f.eks i neste uke skal kjøkkenet gjennomgås, ryddes og vaskes. Litt hver dag, så kommer du i mål. Skap for skap, skuff for skuff.

 

IKKE KJØP NOE før alle rommene er ryddet og vasket og finn ut hva du egentlig trenger, ikke hva du ønsker.

Dersom du finner du som du ikke engang visste at du hadde, tenk deg om. Er det en ting som du vil ha behov for det neste året? Hvis ikke, kast. Du kan evt selge, men da tar alt mye lenger tid. Du kan evt samle sammen ting som er verdt å selge, også tar du et raid med salg på din lokale kjøpe-selge-bytte-side på facebook.

Anonymkode: 8f885...9cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har faktisk prøvd så og si alle klærne mine og lagt alt som jeg ikke liker lengre/som ikke passer lengre i sine egne hyller og skuffer. Det er MASSE klær, mange av de er dyre merkeklær som aldri har blitt brukt før. Jeg tror jeg faktisk må opprette en Finn bruker og selge det:-/ selv om det hadde gjort seg bedre å gi det bort, men jeg tenker å bruke de pengene på nye klær, for jeg trenger nye klær i nye størrelser nå som jeg har gått ned 26 kg. Også er det jo fint med tanke på «miljøet». 

Anonymkode: 987ad...a07

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å starte med soverommet først (god ide å ta et og et rom om gangen). Tenker å ta alt som ligger på gulvet først, før jeg åpner skuffene og rydder der. Både i dag og imorgen (muligen tirsdag også) tenker jeg å rydde rommet. Tenker å ta også legge ALT i stua, slik at jeg kan støvsuge gulvet, vaske det og støvsuge igjen. Så skal jeg sortere alt som ligger på gulvet. På den ene siden i stua legger jeg alt jeg skal ha, og på den andre alt som skal kastes

Anonymkode: 987ad...a07

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste for mange år siden en artikkel om dette, som kom med råd om hvordan samleren kunne få bukt med problemet. Vet ikke om det kan være noe for deg, ts, men du kan jo vurdere det. Overført til din situasjon blir det:

Kast alle de gamle sjampoflaskene og annen gammel emballasje. Når du har kastet alt, går du til frisøren og kjøper en eksklusiv sjampo som frisøren anbefaler til ditt hår.

Så gir du bort/selger absolutt alle klærne som ikke passer mer og/eller er utslitt. Når du har fjernet alt som skal fjernes, kjøper du deg et ekstra fint plagg som passer den kroppen du har nå.

Så selger du/gir bort/kaster alle overflødige interiørgjenstander, og kjøper én fin interiørgjenstand som du kanskje har ønsket deg lenge.

Osv. Ideen er at du skal ha ekstra motivasjon for å få ting ut av huset. Lurer du deg selv og kjøper den ene nye tingen før du er ferdig, vil du få dårlig samvittighet, og ikke sette så mye pris på den tingen som om du hadde kjøpt den når du "har lov". 

I denne ryddeperioden har du ikke lov å kjøpe annet enn helt nødvendige ting, som mat, husholdningsartikler osv (i tillegg til belønningsinnkjøpene, selvsagt). Og når du er helt ferdig med alle ryddeperiodene, skal du gi alt du eier en fast plass. Tar du fram en ting, legger du den på plassen sin så snart du er ferdig med den.

Og hver gang du kjøper en ting heretter, må du kvitte deg med en annen.

Endret av Amawhatsnot
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har faktisk prøvd så og si alle klærne mine og lagt alt som jeg ikke liker lengre/som ikke passer lengre i sine egne hyller og skuffer. Det er MASSE klær, mange av de er dyre merkeklær som aldri har blitt brukt før. Jeg tror jeg faktisk må opprette en Finn bruker og selge det:-/ selv om det hadde gjort seg bedre å gi det bort, men jeg tenker å bruke de pengene på nye klær, for jeg trenger nye klær i nye størrelser nå som jeg har gått ned 26 kg. Også er det jo fint med tanke på «miljøet». 

Anonymkode: 987ad...a07

Denne ideen om at ting er verdt mye er ofte et stort problem for samlere. Så nettopp en episode på Sinnasnekkeren Sverige om en som så verdi i alt mulig han hadde samlet i huset. Huset var så fullt av rot at sopp og mugg ødela huset, men han nektet å gi slipp på det, selv da programleder i fortvilelse tilbød ham 15000 kr fra egen lomme for alt. 

Det som har størst verdi for deg er faktisk å bli kvitt det! Klær får man nærmere ingenting for på finn. Jeg har forsøkt å selge helt nye klær med merkelapp på, og ingen er interessert. Både en helt ny dress av godt merke, og flotte fritidsjakker forble utsolgt. Jeg endte opp med å gi det til innsamling av klær (ikke fretex, den andre), så får forhåpentligvis noen som ikke har så god råd glede av det. 

Mitt råd er å gi det bort, og tenke at du da gir et bidrag til noen som trenger det mer enn du gjør. For mye penger er det ikke i klærne! 

Anonymkode: 5bf56...fb0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lei en container og gå igjennom huset uten å vise nåde. Har du ikke brukt det i løpet av siste året så kastes det. Dersom du skal sortere og gi til fretex etc tar ting lenger tid og du utsetter. Kast ukritisk! 

Anonymkode: 68e6c...f8b

Dette. Vi skal flytte nå og jeg har kastet halvparten av det vi har. Gikk gjennom huset og hadde som mål å samle ett lass til søppledynga hver dag. Fantastisk nå som det nærmer seg slutten. 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne ideen om at ting er verdt mye er ofte et stort problem for samlere. Så nettopp en episode på Sinnasnekkeren Sverige om en som så verdi i alt mulig han hadde samlet i huset. Huset var så fullt av rot at sopp og mugg ødela huset, men han nektet å gi slipp på det, selv da programleder i fortvilelse tilbød ham 15000 kr fra egen lomme for alt. 

Det som har størst verdi for deg er faktisk å bli kvitt det! Klær får man nærmere ingenting for på finn. Jeg har forsøkt å selge helt nye klær med merkelapp på, og ingen er interessert. Både en helt ny dress av godt merke, og flotte fritidsjakker forble utsolgt. Jeg endte opp med å gi det til innsamling av klær (ikke fretex, den andre), så får forhåpentligvis noen som ikke har så god råd glede av det. 

Mitt råd er å gi det bort, og tenke at du da gir et bidrag til noen som trenger det mer enn du gjør. For mye penger er det ikke i klærne! 

Anonymkode: 5bf56...fb0

Uff, det var trist. Men det spørs også hvor gammel man er og hva slags smak man har. Jeg har mye klær jeg vet mange der ute vil ha. Crop top, off-shoulder topp, kjempe fine blomsterkjoler, pene skjørt osv. Pluss, du har prøvd å selge det, det funket ikke og sa ga du det bort. Jeg må også prøve å selge det før jeg gir bort 2/3 av klesskapet mitt. I tillegg har jeg tre marmorbord jeg VET jeg får solgt. Kan ikke gi bort det, gir jeg bort alt må jeg ut med enda mer penger fra egen lomme for å kjøpe nytt. Det som er ødelagt og stygt eller oppbrukt blir kastet, resten blir lagt ut på Finn, tise og ulike salgsgruppet på face. For 2 år siden solgte jeg flere gamle nikesko for 600kr per. Tror det var 5-6 par og alt ble solgt. 

Anonymkode: 987ad...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kanskje du kan klare å se litt kritisk på dette, f eks gamle flasker med småslanter som har stått romtemperert og gitt bakterier mulighet til å vokse.. INGEN vil bruke den, og det bør ditt eget hår få slippe også. Og jeg antar at du betaler/ har betalt for stedet du bor i. Hva er en kubikkmeter verdt? Du betaler for langringsplass for søppel, fremfor boareal du får nytte og glede av. Og det er vel egentlig ikke det gamle skrotet verdt? Og ting er ikke verdt det du engang betalte for dem, de er KUN verdt eventuell bruksverdi for deg i femtiden. Penga er brukt, det du nå må velge er om du fortsatt har glede og nytte av å bruke skapplass på det videre, eller om livet kanskje blir bedre ved å kvitte seg med det. 

Anonymkode: 0d650...407

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis så og si nesten alle klærne dine må selges pga de er for store for deg eller fordi du ikke liker de lengre, så anbefaler jeg deg å selge de. Jeg måtte gjøre det samme da jeg gikk ned i vekt. Absolutt alle sa «du vil ikke få de solgt, ingen vil kjøpe de, du må gi dem bort». Nei, gjett hva, tjente nærmere 60.000 kr! Men så hadde jeg klær som var pent brukt og ettertraktet, ikke bestemor skjørt osv. Solgte blant annet to LV vesker også. Solgte joggesko Nike, reebok og Adidas, hæler fra Aldo, jimmy choo osv. Prøv å selge før du gir dem bort, mitt råd. Du blir jo kvitt de uansett. En venninne av meg solgte Burberry, Gucci poser for 100kr hver! 

Anonymkode: acf53...190

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et og et rom av gangen, bestem deg for at hvis det er saker og ting du ikke har brukt i løpet av det siste året så skal det kastes eller gis vekk. Hvis du har et par nære venner så kan du forklare de sitasjon og spørre om hjelp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis så og si nesten alle klærne dine må selges pga de er for store for deg eller fordi du ikke liker de lengre, så anbefaler jeg deg å selge de. Jeg måtte gjøre det samme da jeg gikk ned i vekt. Absolutt alle sa «du vil ikke få de solgt, ingen vil kjøpe de, du må gi dem bort». Nei, gjett hva, tjente nærmere 60.000 kr! Men så hadde jeg klær som var pent brukt og ettertraktet, ikke bestemor skjørt osv. Solgte blant annet to LV vesker også. Solgte joggesko Nike, reebok og Adidas, hæler fra Aldo, jimmy choo osv. Prøv å selge før du gir dem bort, mitt råd. Du blir jo kvitt de uansett. En venninne av meg solgte Burberry, Gucci poser for 100kr hver! 

Anonymkode: acf53...190

60.000kr??? Wow! Heldig 

Jeg er ung, 22 år og har MASSE fint. Har alltid fått høre at jeg har fin stil og flere har spurt hvor jeg handler klærne fra om jeg kan legge ut outfit bilder. Ja, jeg er i DEN alderen. Har selv to vesker fra LV jeg vurderer å selge. Men først skal jeg ta klærne. Jeg kan dessverre ikke gi bort alt gratis. Jeg vet at de vil bli solgt, hadde ikke vurdert å legge de ut på salg om jeg ikke var sikker på at de ville blitt solgt. Har et «fendi lignende skjørt» som er «inn» nå som jeg vet flere vil ha. Skal legge ut klærne til salgs etterpå

Anonymkode: 987ad...a07

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne ideen om at ting er verdt mye er ofte et stort problem for samlere. Så nettopp en episode på Sinnasnekkeren Sverige om en som så verdi i alt mulig han hadde samlet i huset. Huset var så fullt av rot at sopp og mugg ødela huset, men han nektet å gi slipp på det, selv da programleder i fortvilelse tilbød ham 15000 kr fra egen lomme for alt. 

Det som har størst verdi for deg er faktisk å bli kvitt det! Klær får man nærmere ingenting for på finn. Jeg har forsøkt å selge helt nye klær med merkelapp på, og ingen er interessert. Både en helt ny dress av godt merke, og flotte fritidsjakker forble utsolgt. Jeg endte opp med å gi det til innsamling av klær (ikke fretex, den andre), så får forhåpentligvis noen som ikke har så god råd glede av det. 

Mitt råd er å gi det bort, og tenke at du da gir et bidrag til noen som trenger det mer enn du gjør. For mye penger er det ikke i klærne! 

Anonymkode: 5bf56...fb0

Støtter dette. Klær er vanskelig å selge, og du blir kvitt det mye enklere ved å samle alt og gi det bort. Tidkrevende å ta bilder av alt, svare på eventuelle henvendelser og ta imot de som vil kjøpe. 

Det går jo an å samle alt i store klespakker dersom du likevel ønsker å selge det og ta et beløp pr pakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har opp gjennom årene samlet på masse rot og tull i hjemmet mitt. Jeg sparer på alt av poser, innpakninger, emballasje, tomme flasker osv osv. Jeg har flere skap i huset som er fulle av tomme shampoo flasker, som jeg ikke «tørr» å kaste i tilfelle det er noe som er igjen. Jeg er også veldig glad i å shoppe. Så jeg kjøper ofte hud- og sminke produkter i tillegg til at jeg handler mye sko, klær og den type ting. Jeg har kjøpt nye stoler til huset, og ikke gjort noe med de forrige. Kjøper ofte nye tepper, og lar de ligge ved siden av de gamle. Jeg tror dere forstår tegninga. Huset mitt ser helt forferdelig ut, jeg har samlet på masse rot og lar det bare ligge der. Det samler seg MYE støv og flere ganger har jeg sett små insekter og dyr rundtomkring på gulvet, i eskene osv. Hva skal jeg gjøre? Hvor starter man? Jeg har også gått ned en del i vekt, så mange av mine gamle klær selv i S/M er for store for meg. Hva gjør jeg med de? Jeg har bare lagt de over alt i huset og blir seriøst flau når noen spør om å komme på besøk, så derfor har jeg omtrent ALDRI besøk. Btw, bor alene, ingen kjæreste, er dame. Skriv tips til hvor jeg starter og hva jeg gjør med ekstra sakene mine

Anonymkode: 987ad...a07

Hvor i landet bor du? Kan hjelpe deg om du tilfeldigvis bor i Bergen. :)

Anonymkode: ded47...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp Marie Kondos steg til rydding. Eller bruk følgende rekkefølge der du bare beholder det du bruker:

1) bli kvitt søppel/tomgods

2) klær

3) møbler

4) bøker/DVD/cd/pynt

5) alt i kjøkkenskap

6) hud og hårpleie

7) diverse (verk

Anonymkode: 1267e...2c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...