Gå til innhold

Mangler kjøleskap. Mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir uten kjøleskap en liten stund nå og lurer på hva jeg kan ha av mat i huset. Tørrvarer og hermetisk mat er greit (ellers blir det vel en del ferdigmat), men hva gjør jeg med frokost/lunsj? Pålegg må jo stå kaldt... 

Anonymkode: d9266...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salt og speket pålegg tåler litt mer varme. Kjølig kjeller, på verandaen eller utenfor vinduet. Kjøligere enn inne i huset på denne tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en kjølebag og noen fryseelementer og spør hos venner om du kan få fryse ned elementene, slik at du ta med alt hjem etterhvert og legge matvarer oppi. Eller spør noen om de har noe slikt som du kan få låne.

Endret av Mystic woman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mystic woman skrev:

Kjøp en kjølebag og noen fryseelementer og spør hos venner om du kan få fryse ned elementene, slik at du ta med alt hjem etterhvert og legge matvarer oppi. Eller spør noen om de har noe slikt som du kan få låne.

Ja. Signerer. Man får også kjølebag som kan kobles til strøm. Litt dyrere, men...

Endret av Jerry Lee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes små beger med leverpostei, makrell i tomat, syltetøy og tuber med nugatti, kaviar og skinkeost som ikke må stå kaldt. Vet de har en del sånt på Bunnpris for tiden.

Anonymkode: 2ae24...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg og tomater kan stå på benken, og er ypperlig pålegg, med et dryss salt og pepper :) Tubeost holder også godt. 

Eller spis havregrøt i stedet! :) Får kjøpt en sånn litt stor pakke hvor du drysser litt i en skål/kopp og heller varmt vann over - rør og la stå et par minutter. Varier med blåbær, kanel og sukker osv til smak. 


 

Anonymkode: 4fa49...8ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt er lett å lage i gryte eller mikro.

Smør holder seg greit ei uke i romtemperatur og finnes i mindre pakker.

Salt pålegg og tubeost holder seg noen dager-ei uke.

Hvis du klarer å spise opp en boks makrell, tunfisk, sardiner eller leverpostei i et måltid trenger de ikke kjøleskap.

Nugatt, peanøttsmør og honning kan stå i romtemperatur.

Bunnpris har småpakker av mange slags pålegg, hvis du handler ofte går det bra om du ikke har det i kjøleskap.

 

Romtemperatur betyr gjerne maks 20 grader, så du må kanskje senke innetemperaturen dersom du liker å ha det veldig varmt inne. Ting bør også helst stå mørkt, f.eks i et skap eller en boks. 

Anonymkode: dea14...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir uten kjøleskap en liten stund nå og lurer på hva jeg kan ha av mat i huset. Tørrvarer og hermetisk mat er greit (ellers blir det vel en del ferdigmat), men hva gjør jeg med frokost/lunsj? Pålegg må jo stå kaldt... 

Anonymkode: d9266...209

Har du fryser? I så fall kan du fryse ned og tine opp pålegg m.m. etterhvert som du skal spise det.

Anonymkode: fd249...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir uten kjøleskap en liten stund nå og lurer på hva jeg kan ha av mat i huset. Tørrvarer og hermetisk mat er greit (ellers blir det vel en del ferdigmat), men hva gjør jeg med frokost/lunsj? Pålegg må jo stå kaldt... 

Anonymkode: d9266...209

Folk overlevde før kjøleskapet ble oppfunnet. Kjøleskal ble ikke allemannseie før på slutten av 1970 begynnelsen av 1980 åra. 

Pålegg kan ligge i saltlake, tett plastkasse i kjellerbod er en mulighet, bruke veranda en annen mulighet. Pose utenfor vinduet på grunn av manglende kjøleskap så jeg nettopp at noen praktiserte på Sinnasnekker'n. 

Syltetøy til pålegg holder seg noen dager i romtemp. Ellers er småhandling hver dag neste mulighet. Rundstykker er ferke hver dag i butikken.

Anonymkode: a429f...d38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brød og syltetøy. Div grønnsaker som agurk og tomat. Er veldig godt alene ned litt pepper og salt på brødskiva! 

Anonymkode: a980e...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange foreslår pose utenfor vindu. Er greit å huske på at Norge er ett langt land med store temperaturforskjeller.  Er det sol her så er det 25 grader i vinduskarmene, sjelden under 12 grader i skyggen... 

Jeg brukte mye havregrøt da jeg var uten kjøleskap,og salami, egg, tomat, agurk, syltetøy, sjokoladepålegg, honning og peanøttsmør. 

Anonymkode: 282ec...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...