Gå til innhold

Hvorfor er det så mange nordmenn som hater USA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS, du kommer med en påstand - "mange nordmenn hater USA" - som du ikke leverer ett eneste argument for å begrunne.

Da er det umulig å debattere.

Anonymkode: 1265a...a64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men du vet tydelig ikke hvordan man svarer på et spørsmål.

Anonymkode: 3b983...c1d

Hvem er alle disse menneskene som hater USA? Jeg kjenner ingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så altfor mange nordmenn som hater usa, vil heller bruke orde mislike. Enkelte misliker deler av politikken og holdningene der. Jeg har bodd flere år i usa. Det var veldig annerledes enn det jeg hadde forestilt meg. Møtt mange fantastiske amerikanere, men hele systemet der er bygget på en mangel på medmenneskelighet. Blir du arbeidsledig, har et sykt barn og i tillegg selv får en sykdom kan du sitte skikkelig i saksa. På bensinstasjoner kunne du ofte se oppslag fra familier som prøve å samle inn penger til sitt kreftsyke barn. Utrolig trist. Jeg pratet med flere som vokste opp under fattigdomsgrensen kun pga uflaks, i Norge ville de fått hjelp. På mange måter ligger usa langt etter norge. 

Anonymkode: b9de3...efc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ingen som har vært i Italia, betyr det at Italia ikke eksisterer ?

Anonymkode: 3b983...c1d

Du presenterer din erfaring, han/henne sin erfaring. Jeg har heller aldri møtt nordmenn som "hater" USA, jeg har derimot snakket med mange som missliker amerikansk politikk, og deler av den amerikanske kulturen, spesielt den kristenkonservative delen. Jeg er selv en av de som ikke er spesielt begeistret for USA, summa summarum. Men jeg hater ikke USA, og det er deler av amerikansk kultur jeg også liker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men du vet tydelig ikke hvordan man svarer på et spørsmål.

Anonymkode: 3b983...c1d

Som sagt, du vet tydeligvis ikke hvordan man stiller et spørsmål for å få en saklig debatt.

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Diskuterer ikke med troll.

Anonymkode: 3b983...c1d

Right back at ya.

Anonymkode: 1265a...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Diskuterer ikke med troll.

 Anonymkode: 3b983...c1d

På seg selv kjenner man andre. :erter: 

Men du burde kanskje la være å henge på ett diskusjonsforum selv da? 

Anonymkode: 47284...2cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg likte meg ikke der. Det verste var igrunn maten. Gikk ned seks kilo de ukene jeg var der fordi det var så lite spiselig mat.

Anonymkode: a3f70...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi usa er et gammeldags land med eldgamle holdninger. De mener at gud er grunnen til det gode som skjer dem, istedet for å rette takken dit den egentlig skal.

Anonymkode: f9709...7c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tror også at de kan skalte og valte som de vil med resten av verden

Anonymkode: f9709...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat er jo et sterkt ord, hvis noen hater USA så kan ikke jeg svare på hvorfor de gjør det, men for min egen del merker jeg at jeg blir litt småirritert hver gang de prater om at USA er verdens beste land, og snakker om "freedom" og "the red, white and blue", når de roper "USA! USA! USA!" i kor, eller små barn i valgkamper må danse rundt i drakter lagd av the stars and strips til sanger om freedom... Det er greit å være glad i landet sitt, jeg er jo glad i Norge jeg - men jeg har også fått inn janteloven fra jeg var liten, fordi jeg er norsk, og det selvskrytet blir for mye for meg. Jeg skulle ønske de kunne løfte blikket bittelitt, og se at det er en verden utenfor USA (og ikke alltid snakke om at de vil til Europa, som de sikkert har en vag ide om at består av London, Paris og Roma)... 

Da min amerikanske venninne besøkte meg fortalte hun meg at hun var eksepsjonelt flink i jobben sin, noe som aldri kunne falt meg inn å si, men for henne var det helt naturlig og bare en sannhet. Hun er også veldig opptatt av at alle har rett til å eie og bruke skytevåpen, noe som for meg er umulig å forstå. Kulturene våre er forskjellige, sånn er det bare. Det er sikkert mye de ikke liker med oss også! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er merkelig er at mange av de som misliker USA har som sin store drøm å reise dit. Tror nok det ofte er den norske misunnelsen som ligger bak her også. Tror ikke det er mange som virkelig hater USA, bortsett fra de som jobber i NRK da.

I Norge er det mange som gjør narr av USA og tror de vet bedre, er kommet lengre, lever i et mer avansert og moderne samfunn osv. Til det er det bare en ting å si: LOL!!

USA er foran i absolutt alt, slik har det alltid vært, nordmenn forveksler ofte det å være på feil kurs med å være foran.Ta bare elbil-hysteriet, vi tror vi er langt foran alle andre her og ler og rister på hodet av hvor tilbakestående USA er på miljøsiden, men hvem er det som lager idealet av en elbil: jo, Tesla lages i nettopp USA. Og hva med den mobilen som er den hellige gral for det "avanserte" norske samfunnet, lages den i Norge? nei iPhone kommer fra USA. Listen av slike eksempel er utømmelig. USA er som sagt foran i alt, selv verdens første nasjonalpark ble etablert i USA, og det var mens vi stakk ut torv i torvmyrene og leste i lys fra parafinlamper.

Anonymkode: b2409...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og enda en ting, i Norge er vi opptatt av grønne lunger og beplantning i våre små "storbyer", fordi vi er så opptatte av det grønne skiftet og det fine miljøet, se på bytegninger over eldgamle amerikanske storbyer, der har de gjennomtenkte skoger og parker av helt andre dimensjoner midt i storbyene, noe helt annet enn det lappverket og dillet vi knoter til.

Anonymkode: b2409...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 10.07, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere er grunnen til det?

Anonymkode: 3b983...c1d

Enkelt. Media og universiteter/skoleverket er gjennomsyret av venstresiden som logrer for kommunisme og sosialisme. USA har vært hovedmotstander en til norsk venstresides forbilder som Sovjetunionen, Mao, Pol Pot, Chavez, Hoxa, Castro og en hel haug med diktatorer og massemordere.

USA er Israel allierte. Palestinere hater Israel og USA. Og dermed er palestinere og muslimske land norsk venstreside nye kjæledegge. Muslimskeinnvandrere takker og bukker og 80% av dem stemmer sosialistisk. Ref. Mullah Krekar. Venstresiden ønsker mest mulig innvandrere fra muslimske land = deres nye kjernevelgere.

Norsk presse og skole nedsnakker USA og nordmenn leser alt det negative og blir negativt innstilt.

Hvor kommer "amerikanske tilstander" fra?? Det er det ensidige negative fokuset fra norsk media gjennom 50år. Det startet under Vietnam krigen og har bare fortsatt.

 

Anonymkode: ede0c...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

USA er foran i absolutt alt, slik har det alltid vært,

Anonymkode: b2409...518

 

Jeg liker USA, men dette er bare tøv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2018 den 9.57, AnonymBruker skrev:

Noe som er merkelig er at mange av de som misliker USA har som sin store drøm å reise dit. Tror nok det ofte er den norske misunnelsen som ligger bak her også. Tror ikke det er mange som virkelig hater USA, bortsett fra de som jobber i NRK da.

I Norge er det mange som gjør narr av USA og tror de vet bedre, er kommet lengre, lever i et mer avansert og moderne samfunn osv. Til det er det bare en ting å si: LOL!!

USA er foran i absolutt alt, slik har det alltid vært, nordmenn forveksler ofte det å være på feil kurs med å være foran.Ta bare elbil-hysteriet, vi tror vi er langt foran alle andre her og ler og rister på hodet av hvor tilbakestående USA er på miljøsiden, men hvem er det som lager idealet av en elbil: jo, Tesla lages i nettopp USA. Og hva med den mobilen som er den hellige gral for det "avanserte" norske samfunnet, lages den i Norge? nei iPhone kommer fra USA. Listen av slike eksempel er utømmelig. USA er som sagt foran i alt, selv verdens første nasjonalpark ble etablert i USA, og det var mens vi stakk ut torv i torvmyrene og leste i lys fra parafinlamper.

Anonymkode: b2409...518

Kunne ALDRI tenkt meg å reise til usa

Anonymkode: f9709...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatet mot USA vokser i hele verden. Før var den rettet mot amerikasnek politikk og ledere. Særlig i Norge.

11/9 delte verden i to. De som feiret og mente USA fikk som fortjent, og de som sørget. Delingen var særlig tydelig i europeiske land som f.eks Norge.

Nå er hatet mot USA også rettet mot amerikanske samfunnsliv og amerikanske borgere. Dette er en tydelig trend også i Norge.

Dersom et nytt 11/9 skulle skje vil vi se åpen feiring i norges gater som langt overgår feiringen da Norge slo Brasil i fotball-vm.

Dette hatet mot usa er ikke bare på grunn av at en stadig større andel "nordmenn" kommer fra midtøsten, men også fordi nordmenn flest har verdier og idealer som stadig glir vekk fra de amerikanske. Rådende idealer og verdier i det norske samfunnet i dag ligner mer og mer på de verdiene som råder i midt-østen, derfor er det også mer naturlig at vi politisk, økonomisk og kulturelt knytter oss nærmere midt-østen i stedet for USA.

Anonymkode: 0f617...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎23‎.‎09‎.‎2018 den 19.04, princeofithilien skrev:

Hat er jo et sterkt ord, hvis noen hater USA så kan ikke jeg svare på hvorfor de gjør det, men for min egen del merker jeg at jeg blir litt småirritert hver gang de prater om at USA er verdens beste land, og snakker om "freedom" og "the red, white and blue", når de roper "USA! USA! USA!" i kor, eller små barn i valgkamper må danse rundt i drakter lagd av the stars and strips til sanger om freedom... Det er greit å være glad i landet sitt, jeg er jo glad i Norge jeg - men jeg har også fått inn janteloven fra jeg var liten, fordi jeg er norsk, og det selvskrytet blir for mye for meg. Jeg skulle ønske de kunne løfte blikket bittelitt, og se at det er en verden utenfor USA (og ikke alltid snakke om at de vil til Europa, som de sikkert har en vag ide om at består av London, Paris og Roma)... 

Da min amerikanske venninne besøkte meg fortalte hun meg at hun var eksepsjonelt flink i jobben sin, noe som aldri kunne falt meg inn å si, men for henne var det helt naturlig og bare en sannhet. Hun er også veldig opptatt av at alle har rett til å eie og bruke skytevåpen, noe som for meg er umulig å forstå. Kulturene våre er forskjellige, sånn er det bare. Det er sikkert mye de ikke liker med oss også! 

 

Det er ikke så mye jantelov i mange deler av USA nei, men du finner selvfølgelig også mer moderate amerikanere enn din venninne. Det er det som er noe av problemet med å beskrive "amerikanere", fordi det er så mange delkulturer der. Det er et stort land, og man møter på mange forskjellige holdninger. 

Men det er ikke så mange restriksjoner på våpen i Norge heller..Det er noe strengere, men så lenge du er med i f. eks. pistolklubb, kan du helt lovlig ha og bruke håndvåpen også i Norge. 

Anonymkode: 579bf...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hatet mot USA vokser i hele verden. Før var den rettet mot amerikasnek politikk og ledere. Særlig i Norge.

11/9 delte verden i to. De som feiret og mente USA fikk som fortjent, og de som sørget. Delingen var særlig tydelig i europeiske land som f.eks Norge.

Nå er hatet mot USA også rettet mot amerikanske samfunnsliv og amerikanske borgere. Dette er en tydelig trend også i Norge.

Dersom et nytt 11/9 skulle skje vil vi se åpen feiring i norges gater som langt overgår feiringen da Norge slo Brasil i fotball-vm.

Dette hatet mot usa er ikke bare på grunn av at en stadig større andel "nordmenn" kommer fra midtøsten, men også fordi nordmenn flest har verdier og idealer som stadig glir vekk fra de amerikanske. Rådende idealer og verdier i det norske samfunnet i dag ligner mer og mer på de verdiene som råder i midt-østen, derfor er det også mer naturlig at vi politisk, økonomisk og kulturelt knytter oss nærmere midt-østen i stedet for USA.

Anonymkode: 0f617...b5e

Ingen i Norge feiret at sivile liv gikk tapt.

Anonymkode: 8cd22...4cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen i Norge feiret at sivile liv gikk tapt.

Anonymkode: 8cd22...4cb

Ingen amerikanere er sivile. De betaler skatt som driver den amerikanske krigsmaskinen og er dermed legitime millitære mål.

Anonymkode: 0f617...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen amerikanere er sivile. De betaler skatt som driver den amerikanske krigsmaskinen og er dermed legitime millitære mål.

Anonymkode: 0f617...b5e

Med det "argumentet" der, så finnes det vel egentlig ingen "sivile mål" i Norge heller da?  

De aller fleste nordmenn betaler jo skatter og avgifter, noe som blant annet blir brukt på norsk deltakelse i konflikten i Afghanistan. For ikke å glemme den gangen norske myndigheter bombet sivile mål i Libya for ett par år siden... 

Anonymkode: 47284...2cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...