Gå til innhold

Spørsmål om ettersøk av politiet etter savnet venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun sa at politiet kom i sivil og at de hadde på seg sikkerhetsvest, de hadde sagt til henne at dette var noe de alltid brukte, men venninnen min er bekymret for at det var på grunn av henne. Er det noen som kan si om det er vanlig?

Politiet skal alltid ha på seg beskyttelsesvest når de er ute på oppdrag. Så ja, det er noe som alltid brukes (i teorien).

Sitat

I bilen hadde de skjold og en bag der det så ut som det kunne være et litt større våpen. De hadde sagt at det var til å slå inn døren, kan det stemme eller er politiet bevæpnet under slike oppdrag?

Uniformerte og sivile patruljer har fremskutt lagring av våpen, altså våpen lagret i bil. Med mindre det er noe annet som tilsier det, plikter de å ha våpen lagret i bilen i tilfelle det skulle oppstå noe som gjør at våpen blir nødvendig.

Dette er altså utgangspunktet. Så har du politi som ikke er en del av flåten som styres av operasjonssentralen. F.eks. kriminalteknikere. De har ikke nødvendigvis med seg våpen. Men de kan ha det.

Men en patrulje som er ute på et oppdrag som dette høres ut som en "ordenspatrulje", altså slike som vanligvis kjører uniformert. Da vil de stort sett ha både sikkerhetsvest og våpen.

Sitat

Hun gjorde motstand mot politiet og klorte de fordi hun var så desperat og hun hadde også kjøpt en skalpell som hun hadde tatt med seg fra butikken hun kjøpte den ved og inn på toalettet. Er det sannsynlig at hun blir anmeldt for disse to tingene og hvis hun blir anmeldt når får hun vite om det?

Hvis hun er psykisk syk blir det ikke nødvendigvis noen anmeldelse av det.

Sitat

 

Hun hadde skrudd mobilen på flymodus, men brukte bankkortet til å betale for billetter på bussen. Hvordan fant de henne? Var det fordi at hun hadde brukt bankkortet?

 

Det kan være mange måter å finne noen på. Det er helt umulig å vite.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Politiet er alltid forberedt på det verste. Når de skal lete etter noen som har rømt fra psykiatrisk, så vet de ikke hvilken tilstand denne personen er i. Så da tar de forholdsregler. For alt de vet så kunne du ha bevæpnet deg til tennene. Å gå med skalpell på seg regnes som bevæpning, så det er ulovlig. 

De kan ha sjekket bankkortet ditt, de kan ha snakket med folk som kjenner deg, folk på gata om de har sett deg, sjekket overvåkningskameraer rundt området du forsvant og så hvilken retning du gikk i. Og de kan ha hatt flaks når de fant deg. 

Anonymkode: 16ce6...884

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"at de ikke hadde noen interesse av å fortelle henne det." det kan ikke stemme. Høres veldig lite profesjonelt ut og ikke noe en politimann vil svare på et slikt spørsmål. Venninnen min hadde et møte med politiet, vil ikke gå innpå detaljer med det var en person som truet med å skade seg selv med kniv. Politiet ble tilkalt og de kom med hund, skjold og med våpen og fult utrustet for kamp. Der og da så spurte hun hvorfor de kom slik som de gjorde. Stormende inn med våpen og hele pakken. Svaret var "Fordi vi fikk melding om trusler om vold med våpen og må da være forberedt på det verste". Noe mer komplisert enn det var det ikke. 

Så det kan nok være at de har fått melding om skalpellen, altså våpen. Eller at historien til personen inneholder trusler med våpen eller at personen har blitt tatt med våpen tidligere. Kan også være de fra institusjonen som ytret bekymring for vold med våpen eller truende adferd. Det er ikke så mye mer komplisert enn som så.  

Anonymkode: db59b...547

De hadde svart at de ikke hadde noe interesse av å fortelle henne hvordan de fant henne, da hun hadde spurt om hvorfor de kom me sikkerhetsvest og alt utstyret hadde de svart at det var fordi de alltid kom slik. 

Jeg tror ikke noen visste om skalpellen da den ble kjøpt på en butikk, lagt i en pose og tatt med til toalettet som lå ikke så mange meter unna. Hun har aldri truet med noe eller vært voldelig tidligere og hun har heller aldri blitt tatt med våpen tidligere. Politiet hadde også sagt til henne at de ikke visste hva hun hadde i posen. 

Anonymkode: cec92...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du spør utrolig detaljert til å være "venninnen"....

Anonymkode: d7543...f58

Det la jeg også merke til.

Anonymkode: b2124...0a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet er vanlige folk som ikke er interessert i å få grisebank av psykiatriske pasienter de skal ha tak i. Derfor har de på seg sikkerhetsvest og tar med skjold osv. Du hadde jo skapell..

Anonymkode: f8a1c...b24

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Politiet er vanlige folk som ikke er interessert i å få grisebank av psykiatriske pasienter de skal ha tak i. Derfor har de på seg sikkerhetsvest og tar med skjold osv. Du hadde jo skapell..

Anonymkode: f8a1c...b24

Hun hadde skalpell, ja, men politiet visste ikke om det. De kom jo å oppsøkte henne også bare noen få minutter etter at den ble kjøpt.

Anonymkode: cec92...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun hadde skalpell, ja, men politiet visste ikke om det. De kom jo å oppsøkte henne også bare noen få minutter etter at den ble kjøpt.

Anonymkode: cec92...98a

Husk overvåkingskameraene på alle kjøpesentre. Ofte er de som rømmer kjente av politiet fra før og eller lett gjenkjennelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Belima skrev:

Husk overvåkingskameraene på alle kjøpesentre. Ofte er de som rømmer kjente av politiet fra før og eller lett gjenkjennelige.

Sitter de å følger med på alle overvåkningskameraer?

Anonymkode: cec92...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sitter de å følger med på alle overvåkningskameraer?

Anonymkode: cec92...98a

Selvsagt ikke. Men jeg vil tro de godt kan godt finne på å sjekke enkelte strategisk plasserte kameraer i situasjoner som dette,uten at jeg aner om det var det som ble gjort. 

Hva er egentlig problemet her? Er "venninnen din" snurt fordi politiet bedømte situasjonen helt riktig? De beskyttet seg fordi psykiatriske pasienter er uberegnelige og politiet ikke vet hva de kan finne på. Og surprise - "venninnen din" hadde en skalpell! Tenke seg til. 

Anonymkode: c8236...592

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt ikke. Men jeg vil tro de godt kan godt finne på å sjekke enkelte strategisk plasserte kameraer i situasjoner som dette,uten at jeg aner om det var det som ble gjort. 

Hva er egentlig problemet her? Er "venninnen din" snurt fordi politiet bedømte situasjonen helt riktig? De beskyttet seg fordi psykiatriske pasienter er uberegnelige og politiet ikke vet hva de kan finne på. Og surprise - "venninnen din" hadde en skalpell! Tenke seg til. 

Anonymkode: c8236...592

Rettelse/presisering: Jeg mener ikke at alle psykiatriske pasienter er uberegnelige, men som gruppe har de en ganske mye høyere grad av uberegnelighet enn andre. Derfor må politiet beskytte seg, siden de (sannsynligvis) ikke kjenner den enkelte pasienten. 

Anonymkode: c8236...592

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 8.50, AnonymBruker skrev:

 

Hva mener du med "storebror" ser deg?

Anonymkode: cec92...98a

Alvorlig talt, menneske, les en bok!

Anonymkode: 114d5...7e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det går ut melding på en rømt suicidal psykiatrisk pasient, så er det absolutt ikke rart at politi har tatt forhåndsregler. 
Det at hun har skalpell og går til så sterkt motverge mot politi viser jo at det var nødvendig... 
Om pasienten ikke er hjemme, så er ikke fire timer spesielt lang tid å leite. 
Personen er funnet på ett toalett rett ved en butikk, sjansen for at politiet har vært i butikken å fått informasjon om at det er kjøpt våpen er stor... 

Anonymkode: c4c61...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt ikke. Men jeg vil tro de godt kan godt finne på å sjekke enkelte strategisk plasserte kameraer i situasjoner som dette,uten at jeg aner om det var det som ble gjort. 

Hva er egentlig problemet her? Er "venninnen din" snurt fordi politiet bedømte situasjonen helt riktig? De beskyttet seg fordi psykiatriske pasienter er uberegnelige og politiet ikke vet hva de kan finne på. Og surprise - "venninnen din" hadde en skalpell! Tenke seg til. 

Anonymkode: c8236...592

Det er ikke noe problem her? Hun ble ikke snurt. Hun hadde som allerede sagt skalpellen for å skade seg selv, ikke politiet eller noen andre.

Anonymkode: cec92...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det går ut melding på en rømt suicidal psykiatrisk pasient, så er det absolutt ikke rart at politi har tatt forhåndsregler. 
Det at hun har skalpell og går til så sterkt motverge mot politi viser jo at det var nødvendig... 
Om pasienten ikke er hjemme, så er ikke fire timer spesielt lang tid å leite. 
Personen er funnet på ett toalett rett ved en butikk, sjansen for at politiet har vært i butikken å fått informasjon om at det er kjøpt våpen er stor... 

Anonymkode: c4c61...3bf

Tror du de har rukket å gå innom butikken for å høre med de ansatte hva som har blitt kjøpt på de 1-2 minuttene det tok for venninnen min å gå fra butikken og til toalettet? 

Anonymkode: cec92...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem her? Hun ble ikke snurt. Hun hadde som allerede sagt skalpellen for å skade seg selv, ikke politiet eller noen andre.

Anonymkode: cec92...98a

Det hjelper ikke. En skalpell er et våpen når du har det på deg på gata. Det er ulovlig. Det kan du bli anmeldt for. 

Politiet tar alltid forholdsregler. 

Anonymkode: 16ce6...884

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem her? Hun ble ikke snurt. Hun hadde som allerede sagt skalpellen for å skade seg selv, ikke politiet eller noen andre.

Anonymkode: cec92...98a

Politiet vet ikke at du hadde skalpellen for å skade deg selv. De er nødt til å ta forholdsregler, de er ikke tankelesere

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem her? Hun ble ikke snurt. Hun hadde som allerede sagt skalpellen for å skade seg selv, ikke politiet eller noen andre.

Anonymkode: cec92...98a

 

1 time siden, Honey Dew skrev:

Politiet vet ikke at du hadde skalpellen for å skade deg selv. De er nødt til å ta forholdsregler, de er ikke tankelesere

Som @Honey Dew sier: Politiet er ikke tankelesere, og de kjenner ikke "venninnen din". De kan ikke gå ut ifra at skalpellen ikke vil bli tatt i bruk som forsvarsvåpen, da ville de være usedvanlig dumme og ikke ha noe i jobben sin å gjøre. Uansett hvor harmløs "venninnen din" måtte være. 

Anonymkode: c8236...592

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som har opprettet alle andre lignende tråder her?

Politiet vet aldri hvem de møter og hva de er i stand til og ikke, selvsagt må de beskytte seg. Å være naiv i en sånn situasjon kan koste de helsa, livet og jobben. De riktige svarene får du om du spør politiet. Forøvrig rart å fortelle venninner detaljert om en sånn hendelse? Jeg har hatt noen sånne, og uansett hvor syk jeg har vært har jeg skjønt at ingen er interessert i detaljene og hva jeg gjorde sekund for sekund. Ikke lurt å legge det ut på nett heller.

 

Anonymkode: f84bf...180

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det du som har opprettet alle andre lignende tråder her?

Politiet vet aldri hvem de møter og hva de er i stand til og ikke, selvsagt må de beskytte seg. Å være naiv i en sånn situasjon kan koste de helsa, livet og jobben. De riktige svarene får du om du spør politiet. Forøvrig rart å fortelle venninner detaljert om en sånn hendelse? Jeg har hatt noen sånne, og uansett hvor syk jeg har vært har jeg skjønt at ingen er interessert i detaljene og hva jeg gjorde sekund for sekund. Ikke lurt å legge det ut på nett heller.

 

Anonymkode: f84bf...180

Nei, det er lenge siden jeg har opprettet noen tråd om psykisk sykdom.

Hvorfor er det ikke lurt å legge det ut på nett?

Anonymkode: cec92...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...